Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Newbia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Newbia

New Member
Tuli tässä mieleen, että mitäköhän Sony on maksanut Konamille saadakseen MGS4:stä PS3-yksinoikeuden ainakin toistaiseksi. Vai onko Konamille kenties tarjottu jotakin muuta - epäilemättä ainakin välillisesti rahanarvoista - etua/hyötyä? Sony ei kuitenkaan tietääkseni ole Konamin osakkeenomistaja, jonka lauluja Konamin automaattisesti pitäisi laulaa.

PS3 ei kuitenkaan ole edellisen sukupolven isoveljensä kaltainen menestys ja markkinaykkönen, jonka konekanta automaattisesti takaisi riittävän, parhaasta mahdollisesta puhumattakaan, tuoton hyvinkin korkeille kehityskustanuksille. Tämän sukupolven pelin kehityskustannukset ovat kuitenkin edellistä selvästi suuremmat, ja riskiä vähentääkseen monet 3rd partyt kehittävät yksinoikeuspelien sijaan multiplatform-pelejä. Luultavasti Metal Gear myisi Wiillä tai XO:llakin.

Sonylle sen sijaan MGS4 on se toivottu must buy -yksinoikeus takkuillen aloittaneelle uudelle konsolille, mistä kannattaa varmasti hieman maksaa. Kun yksi hyvä peli myy konsoleita, konekanta kasvaa, jolloin sille kannattaa kehittää lisää hyviä pelejä, ja konekanta kasvaa jälleen...

Ketjun tarkoituksena on keskustella yksinoikeuspeleistä yleisemminkin, ei vain MGS4:stä, joka nyt on "kuuma peruna" ja on siten mielestäni hyvä aloitus ketjulle. Konsolikehittäjät kuitenkin käyttävät suuria summia yksinoikeuksien saamiseen. Edellisellä sukupolvella Nintendo osti Retro Studiosin saadakseen Metroideja jatkossakin, ja Microsoft puolestaan hankki kalliilla Raren, mikä näin jälkikäteen ajatellen on tuskin maksanut itseään takaisin.

Pelaajan kannalta nykyisessä "kolmijaossa" on sekä hyviä ja huonoja puolia. Yksinoikeuspelleily pakottaa kaikki hyvät pelit haluavat kuluttajat hankkimaan kolme laatikkoa televisionsa alle, PC-pelaajat selviävät yhdellä - joskin kalliimmalla - laitteella. Kolme kilpailijaa on toki parempi kuin monopoli, mutta ei nykyisessäkään järjestelmässä järkeä kuluttajan kannalta ole. Millaisia vaihtoehtoja voisi olla?
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

-_- ... Sony ei maksanut mitään ja hideo teki mgs4:n faneille (Playstationin pelaajille). Yksinoikeudesta ei tietääkseni suinkaan konami vaan kojima päättänyt.
Millaisia vaihto-ehtoja? No sellaisia että sain kaikki haluamani pelit kun xboxia ei vielä ollut, taikka ihan silloin kun alkup. xbox oli. Nintendo tarjoaa sonysta ja microsoftista poikkeavaa peli-valikoimaa, kun taas Ms ja sony kilpailee toistensa kaltaisilla (vaikkakin sony on aijemmin pyrkinyt nintendon kaltaisen ''iloisempaan ja vähemmän vakavampaa pelaamiseen'' ja ilmeisesti microsoftikin sitä yrittää)... Olisi siis helpompaa jos näiden kahden samanlaisen konsolin sijasta olisi yksi... Ja tämä ketju muuten oikein hehkuaa siitä että olet kateellinen mgs4:stä?
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

-_- ... Sony ei maksanut mitään ja hideo teki mgs4:n faneille (Playstationin pelaajille). Yksinoikeudesta ei tietääkseni suinkaan konami vaan kojima päättänyt.

Ai että Kojima sanoi Konamin talousjohdolle haluavansa tehdä pelin juuri Pleikkarille, koska rakastaa fanejaan niin suuresti? Vähän ihmetyttää, kun Konamikin varmasti tavoittelee tuottoa osakkeenomistajilleen. Tai mikäli Kojima sattuu olemaan yhtiön johtokunnassa tai omistamaan merkittävän osuuden Konamista, ja siten pääsisi määräämään liiketoiminnallisesta puolesta, liitä toki linkki.

Ja mikäli tällä ajattelutavalla tomittaisiin, MGS4 julkaistaisiin MSX:lle (tai sen seuraajalle :D) tai Nintendon konsolille. Niillähän Metal Gearin ensimmäiset fanit pelasivat, joten eikös PSOnen MGS:kin olisi kuulunut jommallekummalle niistä alun perin kehittää?

Ja tämä ketju muuten oikein hehkuaa siitä että olet kateellinen mgs4:stä?

Ei huoh, joku putkinäköinen onnistui taas kääntämään tämän toisten käyttäjien panetteluksi (jota teen nyt siis itsekin) ja konsolisodaksi. "Muuten vain" listasin noita muiden kehittäjien yksinoikeustemppuja ja kerroin, että asiasta olisi tarkoitus keskustella laajemminkin.

Itseäni ärsyttää, että pitää hankkia kolme konetta, vaikka teoriassa yhdelläkin selviäisi. Toimiihan klooni-pc-markkinoillakin lukuisia valmistajia, ja kilpailua on enemmän. Siitä toki seuraa monia muita ongelmia, mutta nykyinen konsolikolminaisuus tuskin olisi ainoa vaihtoehto.
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Jostakin kuulin, että sony olisi maksanut puolet MGS4:n kehityksestä. Mitään varmaa tietoa ei ole.
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Miksi Sony olisi maksanut mitään MGS4:stä, vielä pari vuotta sitten kun kaikki uskoivat että Playstation 3 julkaisunsa jälkeen pyyhkii Wiillä ja XOlla lattioita.

Muutenkin on viimeaikoina kuulunu erilaisia juttuja tietyn koneen tulevien pelien suhteen ja siitä kuinka eräs firma viskoo rahojaan vähän joka suuntaan Japanissa. Harvempi kuitenkaan miettii niinkin yksinkertaista asiaa, että pelien tuotantoajat ovat suhteellisen pitkiä ja projektit jotka on aloitettu 2-3 vuotta sitten tulevat vasta nyt julkisuuteen.
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Laitan tähän väliin sellasen asian, että miksi Sonyn olisi pitänyt maksaa mitään, jos kerran koko pelin julkaisu ei olisi ollut mahdollinen ollenkaan muilla konsoleilla?
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Tämän ketjun voisi tiivistää sanoihin, että ei se auta itku vaan pitää ostaa PS3 jos haluaa päästä käsiksi yhteen kaikkien aikojen parhaista peleistä. Piste.:cool:
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Tässä voidaan myös miettiä mitä M$ maksoi Temcolle ninja gaiden 2:sta ja Epic Gamesille Gears of warista. Mutta raha ratkaisee tai sitten ei :cool:
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Laitan tähän väliin sellasen asian, että miksi Sonyn olisi pitänyt maksaa mitään, jos kerran koko pelin julkaisu ei olisi ollut mahdollinen ollenkaan muilla konsoleilla?

Uskotko oikeasti tuohon?
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Porukka tuppaa mieltämään "maksetut yksinoikeudet" vähän turhan yksioikoisesti; eihän kyse
ole juurikaan koskaan siitä että konsolivalmistaja A maksaa pelistudio B:lle siitä että he eivät
julkaise peliään konsolivalmistaja C:n alustalle.

Konsoleiden oleellisin bisnesmalli on konsolivalmistajan pääsy osingoille kolmannen osapuolen
pelitalojen tuotoksien takomasta rahasta, joko könttäsummana ("lisenssi") tai provikkana pelin myynneistä.

"Maksetut yksinoikeudet" tarkoittavat yleisesti ottaen jompaa kumpaa seuraavanlaisista järjestelyistä:

1.) Konsolivalmistaja teetättää pelin kolmannen osapuolen pelistudiolla, ja toimii pelin julkaisijana. (MS -> Gears of War)
Tällaisessa järjestelyssä pelin "tilaaja" on varsin tiiviisti tekemisissä pelin tuotannon, markkinoinnin ja toki myös voittojen keruun kanssa.

2.) Konsolivalmistaja sopii pelistudion/-julkaisijan kanssa edullisesta lisenssistä ja pienistä provikoista.
Pelistudio ja julkaisija tekevät pelin normaaliin tapaan itsenäisesti, ja koska konsolivalmistaja olettaa kyseisen pelin olevan eduksi
konsolimyynnille, he eivät vaadi suuria osinkoja pelimyynneistä. Näin pelijulkaisija voi laskea tällaisen yksinoikeuden tuottavan
riittävästi massia, vaikka peliä ei kappalemääräisesti myytäisikään niin paljon kuin multiplattana. (Usealle alustalle kehittäminen
on kalliimpaa kuin yhdelle.)

Ja koska konsolivalmistaja kokee pelin olevan tärkeä alustansa hyvinvoinnin kannalta, tarjoavat
kaiken saatavilla olevan teknisen ja henkisen tukensa pelin tekijöille. Mahdollisesti tarjoavat myös
markkinointi yms. kanavia.

Uskon MGS4:n kuuluvan jälkimmäiseen kategoriaan.
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Paololta oikein hyviä kommentteja keskusteluun =) Totta kyllä, tuskinpa ihan suoraa rahallista tukea tarjotaan yksinoikeuksista, mutta jotain muuta hyötyä (joka tavalla tai toisella on rahanarvoista, tietenkin) on luvassa, jos yhdelle konsolille kehitetään.

-- ei se auta itku vaan pitää ostaa PS3 jos haluaa päästä käsiksi yhteen kaikkien aikojen parhaista peleistä.

Itseäni se tosiaan ärsyttää, että jotain tiettyä peliä pelatakseen pitää ostaa satoja euroja maksava uusi konsoli. Omasta puolestani se yksi ja ainoa konsoli voisi olla vaikka se PS3, kunhan niitä kahta muuta ei sitten tarvitsisi ostaa kaikkia konsolipelejä pelatakseen. En siis halua mitään Sonyn tai minkään muun toimijan monopolia, mutta yhdellä konsolilla olisi paljon mukavampi tulla toimeen.

Siinä mielessä MGS4-yksinoikeus on saavuttanut tavoitteensa, että nyt itsekin harkitsen ensimmäistä kertaa vakavasti PS3:n hankkimista. Ja varmasti aika moni muu on jo hankkinut Pleikkarin ihan vain jo MGS4:n takia, sillä ei tuo uuden konsolin hinta mikään ylivoimaisen suuri ole työssäkäyvälle ihmiselle. Itse tosin olen intin päivärahojen varassa ja syksystä lähtien köyhä opiskelija, joten eipä se paljoa lämmitä :D

Multiplatformeissa on sekin ongelma, että osa kehityskuluista menee juuri siihen usean eri version tekemiseen ja koodin optimointiin joka alustalle erikseen. Samat rahat voitaisiin käyttää muiden pelillisten ominaisuuksien parantamiseen. Toisaalta yksinoikeuspeleissä juuri tästä haittatekijästä ei tarvitse kärsiä.

Mitä mieltä olette yksinoikeuspeleistä yleisemmin, onko niistä enemmän hyötyä vai haittaa meille pelaajille? Miksi?
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

MGS4:sen arvosteluista sen verran että IGN oli antamassa yhtätoista kymmenestä ja jopa Xboxin lippulaiva Gamespot joutui taipumaan kuningaspelin edessä 10/10. Kyllä MGS4 on suurin syy tällä hetkellä omistaa PS3.

Ja itse olen nyt enemmän kuin tyytyväinen ja ylpeä PS3:sen omistaja :)
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

MGS4:n laadukkuutta epäilemättä, IGN ja Gamespot tuskin ovat erityisen kriittisiä peliarvostelijoita, varsinkaan hypetettyjen pelien kohdalla.
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

MGS4:sen arvosteluista sen verran että IGN oli antamassa yhtätoista kymmenestä ja jopa Xboxin lippulaiva Gamespot joutui taipumaan kuningaspelin edessä 10/10. Kyllä MGS4 on suurin syy tällä hetkellä omistaa PS3.

Ja itse olen nyt enemmän kuin tyytyväinen ja ylpeä PS3:sen omistaja :)

Miten tämä ja edellinen viestisi liittyivät mitenkään aiheeseen?


Niin kyllähän MGS4 on sen julkisuusluokan titteli, että aivan varmasti Sony on pitänyt suhteet Konamiin ja Kojimaan todella lämpiminä. Jos ei rahalla niin sitten muilla tuilla. Mitä pelin PS3 eksklusiivisuuteen tulee niin se varmasti johtuu osittain siitä, että Kojimalla oli pelin suhteen alussa hurjat suunnitelmat ja Cellillähän ne olisi pitänyt toteuttaa. Vaikkei lopputulos maata mullistanutkaan niin tällä asialla kuitenkin oli varmasti osansa asiaan. En kuitenkaan näe mitään aspektia pelissä siinä valossa, etteikö sitä tarvittaessa voitaisi kääntää myös boxille.

Mutta ei sitä käännetä.

IGN ja Gamespot tuskin ovat erityisen kriittisiä peliarvostelijoita, varsinkaan hypetettyjen pelien kohdalla.

Touche!
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

MGS4:ää ei 360:lle tule. Kojima on näin sanonut.

Se ei taivu boxille, koska peli vaatii Blu-rayn.
 
Vastaus: Mitä Konami sai Sonylta MGS4:stä?

Niinkuin MGS1:n tapauksessa?

en pelannut MGS1 kuin alun :), mutta minua enää kiinosta monelle levylle PS1 pelit ovat menneet ennen koska ainuat pelit jota Ps1:llä pelasin olivat Ressat.
 
Ylös Bottom