Tuli tässä mieleen, että mitäköhän Sony on maksanut Konamille saadakseen MGS4:stä PS3-yksinoikeuden ainakin toistaiseksi. Vai onko Konamille kenties tarjottu jotakin muuta - epäilemättä ainakin välillisesti rahanarvoista - etua/hyötyä? Sony ei kuitenkaan tietääkseni ole Konamin osakkeenomistaja, jonka lauluja Konamin automaattisesti pitäisi laulaa.
PS3 ei kuitenkaan ole edellisen sukupolven isoveljensä kaltainen menestys ja markkinaykkönen, jonka konekanta automaattisesti takaisi riittävän, parhaasta mahdollisesta puhumattakaan, tuoton hyvinkin korkeille kehityskustanuksille. Tämän sukupolven pelin kehityskustannukset ovat kuitenkin edellistä selvästi suuremmat, ja riskiä vähentääkseen monet 3rd partyt kehittävät yksinoikeuspelien sijaan multiplatform-pelejä. Luultavasti Metal Gear myisi Wiillä tai XO:llakin.
Sonylle sen sijaan MGS4 on se toivottu must buy -yksinoikeus takkuillen aloittaneelle uudelle konsolille, mistä kannattaa varmasti hieman maksaa. Kun yksi hyvä peli myy konsoleita, konekanta kasvaa, jolloin sille kannattaa kehittää lisää hyviä pelejä, ja konekanta kasvaa jälleen...
Ketjun tarkoituksena on keskustella yksinoikeuspeleistä yleisemminkin, ei vain MGS4:stä, joka nyt on "kuuma peruna" ja on siten mielestäni hyvä aloitus ketjulle. Konsolikehittäjät kuitenkin käyttävät suuria summia yksinoikeuksien saamiseen. Edellisellä sukupolvella Nintendo osti Retro Studiosin saadakseen Metroideja jatkossakin, ja Microsoft puolestaan hankki kalliilla Raren, mikä näin jälkikäteen ajatellen on tuskin maksanut itseään takaisin.
Pelaajan kannalta nykyisessä "kolmijaossa" on sekä hyviä ja huonoja puolia. Yksinoikeuspelleily pakottaa kaikki hyvät pelit haluavat kuluttajat hankkimaan kolme laatikkoa televisionsa alle, PC-pelaajat selviävät yhdellä - joskin kalliimmalla - laitteella. Kolme kilpailijaa on toki parempi kuin monopoli, mutta ei nykyisessäkään järjestelmässä järkeä kuluttajan kannalta ole. Millaisia vaihtoehtoja voisi olla?
PS3 ei kuitenkaan ole edellisen sukupolven isoveljensä kaltainen menestys ja markkinaykkönen, jonka konekanta automaattisesti takaisi riittävän, parhaasta mahdollisesta puhumattakaan, tuoton hyvinkin korkeille kehityskustanuksille. Tämän sukupolven pelin kehityskustannukset ovat kuitenkin edellistä selvästi suuremmat, ja riskiä vähentääkseen monet 3rd partyt kehittävät yksinoikeuspelien sijaan multiplatform-pelejä. Luultavasti Metal Gear myisi Wiillä tai XO:llakin.
Sonylle sen sijaan MGS4 on se toivottu must buy -yksinoikeus takkuillen aloittaneelle uudelle konsolille, mistä kannattaa varmasti hieman maksaa. Kun yksi hyvä peli myy konsoleita, konekanta kasvaa, jolloin sille kannattaa kehittää lisää hyviä pelejä, ja konekanta kasvaa jälleen...
Ketjun tarkoituksena on keskustella yksinoikeuspeleistä yleisemminkin, ei vain MGS4:stä, joka nyt on "kuuma peruna" ja on siten mielestäni hyvä aloitus ketjulle. Konsolikehittäjät kuitenkin käyttävät suuria summia yksinoikeuksien saamiseen. Edellisellä sukupolvella Nintendo osti Retro Studiosin saadakseen Metroideja jatkossakin, ja Microsoft puolestaan hankki kalliilla Raren, mikä näin jälkikäteen ajatellen on tuskin maksanut itseään takaisin.
Pelaajan kannalta nykyisessä "kolmijaossa" on sekä hyviä ja huonoja puolia. Yksinoikeuspelleily pakottaa kaikki hyvät pelit haluavat kuluttajat hankkimaan kolme laatikkoa televisionsa alle, PC-pelaajat selviävät yhdellä - joskin kalliimmalla - laitteella. Kolme kilpailijaa on toki parempi kuin monopoli, mutta ei nykyisessäkään järjestelmässä järkeä kuluttajan kannalta ole. Millaisia vaihtoehtoja voisi olla?