Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä emulaattoreista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Steo Lenbuck
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TiK88
Siitäkin taitaa olla joku laki (että niitä ei saa pitää kovalevyllä 24 tuntia pitempään tai jotain).

Ei ole mikään laki, vaan jakelusivustojen "oma sääntö", jota tuskin kukaan noudattaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TiK88
Itse emulaattoreissa ei tietääkseni ole mitään laitonta. Romit taasen ovat laittomia. Siitäkin taitaa olla joku laki (että niitä ei saa pitää kovalevyllä 24 tuntia pitempään tai jotain). Itse suhtaudun merirosvoihin halveksuvasti.
Minä pelaan oikealla masiinalla ja ihan oikeita pelejä. Tehköön muut mitä haluaa.

Jaa'a miten sen nyt ottaa, emulaattorit kuitenkin emuloivat jonkun valmistajan patentoimaa platformia. Emulaattorit ovat yleensä reverse-engineerattuja oikeasta hardiksesta. Epäilen että joku nintendo olisi antanut oikeuden niinkin monelle tehdä ilmaisia emulaattoreita. Ilmeisesti tässä kuitenkin tulee kyseeseen että jossain mittakaavassa tuollainenkin on sallittua. Ja jos nyt pilkkua viilataan nii rommi itsessään ei ole laiton vaikka sen voisi ajaa emulaattorilla tai raudalla, mikäli se ei ole copyrightattua materiaalia. Nettissä on jo nyt vaikka kuinka paljon ilmaisia pelejä GBA:lle ja käsittääkseni niiden pelaaminen on täysin laillista niin emulaattorilla kuin itse GBA:lla. GBA:n peleistä vielä sen verran että kaupalliset pelit ovat paria poikkeusta lukuunottamatta samaa kauraa mitä pelattii jo NES:llä. Joten tuskin ketään GBA pelaajaa haittaa että netistä löytää myös niitä laillisia ei-kaupallisia pelejä joitten joukossa saattaa pari helmeäkin olla. Lisäksi se mahdollistaa pienten yritysten tehdä pelejä jne. Yleensä kaikkia keksintöjä käytetään väärin, valinnan vapaus on. Itse näen emulaattorit työkaluina enkä pelikonsolin korvikkeena ja niin ollen niilläkin on paikkansa, kaikkine lieveilmiöineen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse olen testannut monia GBA/GBC pelejä emulaattorilla (ROMit vielä kiintolevyllä). Jos lataat SNES emulaattorin ja läjän rommeja siihen, Nintendo ei kärsi tappiota koska se ei enää tuota kyseisiä pelilaitteita/pelejä.

Kotikonsoli rommeja onkin vaikeampi löytää, ja ne saattavat olla bugisia PC:lla pelattaessa. Rommien hallussapito on sallittua vain 24 tunnin ajan (ei ole web-sivujen keksimä sääntö, mutta on myös lainvastaista) mutta siitä käytännössä ei voi jäädä kiinni.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Kyllä emuilla saa pelata rommeja vaikka 50 vuotta jos omistaa myös aidon pelin.

Tarkalleen ottaen Nintendolla on lisenssi kaikkiin peleihin 65 vuodeksi, sen jälkeen saat vaikka kaupitella sitä itse:p (Lähde: Nintendo.com)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan 3rkk1
Kotikonsoli rommeja onkin vaikeampi löytää, ja ne saattavat olla bugisia PC:lla pelattaessa. Rommien hallussapito on sallittua vain 24 tunnin ajan (ei ole web-sivujen keksimä sääntö, mutta on myös lainvastaista) mutta siitä käytännössä ei voi jäädä kiinni.

Tietenkin gba pelit saattavat toimia miten sattuu pc:llä koska emulaatio harvoin toimii aivan yks yhteen oikeaan laitteeseen verrattuna. Ja noiden "kotikonsoli-rommien" hallussapidossa ei ole mitään aikarajoituksia tai kopiointirajoituksia, ne kun ovat Public Domainia tai Freewarea (useasti jopa lähdekoodia myöten). Kaupallisten pelien rommien käyttö/levitys/kopiointi on tietenkin tekijänoikeuslakien rikkomista. Ja siitä että niitä laillisia ja ilmaisia rommeja olisi hankala löytää voidaan olla montaa mieltä, tässä vaikka muutama linkki:

http://www.gbadev.org/
http://gbax2003.gbaemu.com/
http://www.pdroms.de/typ.php?system=Gameboy+Advance
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan 3rkk1
Rommien hallussapito on sallittua vain 24 tunnin ajan (ei ole web-sivujen keksimä sääntö, mutta on myös lainvastaista) mutta siitä käytännössä ei voi jäädä kiinni.

Häh?
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

En tiedä mittään, mutta jos en olisi bongannut GBC ja GBA emuja ja kokeillut niitä olisi yksi SP konsoli jäänyt kauppaan=D pölyyntymään! Emulaattorien ansiosta totesin pelien olevan loistavia ja laitoin heti SP:n tilaukseen(ei ole edes vielä saapunut). Ja pelien ennakkokokeilu, maistiaiset on hyvä ottaa emulaattorilla jottei osta sikaa säkissä. Tämähän on vain minun mielipide.

P.S

On todellakin selvää että peli paranee 10 kertaa kun sitä pääsee pelaamaan alustalla mihin se on suunniteltu!!!!
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Entäs emulaattorit GBA:lla, esim. NES- ja Master System-pelit?
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Minulla on tuo GBA Movie Player ja sillä voi pelailla NES:in pelejä. Minulla on siinä kortilla joku 400 peliä. Se vain potuttaa, kun ei pysty tallentamaan.
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Excessus sanoi:
Jaa'a miten sen nyt ottaa, emulaattorit kuitenkin emuloivat jonkun valmistajan patentoimaa platformia. Emulaattorit ovat yleensä reverse-engineerattuja oikeasta hardiksesta. Epäilen että joku nintendo olisi antanut oikeuden niinkin monelle tehdä ilmaisia emulaattoreita.

Mitään lupia ei tarvita koska emulointi on täysin laillista toimintaa. Virallisesti muoto menee (käsittääkseni, en ole juristi) niin että laitetta ja sen käyttäytymistä saa matkia kunhan matkimisessa ei käytetä alkuperäistä laitteistoa tai ohjelmistoa. Gameboy Advance emulaattorissa ei käytetä 32-bittistä ARM7TDMI piiriä pelin emuloinniksi, vaan koodinpätkää joka ymmärtää samoja käskyjä kuin ARM7TDMI. Mikään tietokoneyhtiö tai peliyhtiö ei ole myöskään onnistunut koskaan voittamaan emulaattorin tekijää oikeudessa vaikka yritystä on ollut. Ei IBM, ei Intel, ei Phoenix, ei Nintendo, ei Microsoft eikä Sonykaan. Sony tosin voitti tavallaan, koska se onnistui ajamaan Bleemin tekijät konkurssiin vatvomalla asiaa tarpeeksi kauan oikeudessa).

Jos asia kiinnostaa. niin siitä löytyy ihan mielenkiintoinen artikkeli alla olevasta URL:ista.

http://www.worldofspectrum.org/EmuFAQ2000/EmuFAQ_M1P1.htm
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Nyt kun omistan DS:n, pelaan GBA-emulaattorilla pelejä korkeintaan testatakseni, että ostaisiko vai eikö. Kyllä oikealla vehkeellä pelaaminen emuloinnin voittaa mennen tullen :cool:
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Mitään lupia ei tarvita koska emulointi on täysin laillista toimintaa. Virallisesti muoto menee (käsittääkseni, en ole juristi) niin että laitetta ja sen käyttäytymistä saa matkia kunhan matkimisessa ei käytetä alkuperäistä laitteistoa tai ohjelmistoa. Gameboy Advance emulaattorissa ei käytetä 32-bittistä ARM7TDMI piiriä pelin emuloinniksi, vaan koodinpätkää joka ymmärtää samoja käskyjä kuin ARM7TDMI. Mikään tietokoneyhtiö tai peliyhtiö ei ole myöskään onnistunut koskaan voittamaan emulaattorin tekijää oikeudessa vaikka yritystä on ollut. Ei IBM, ei Intel, ei Phoenix, ei Nintendo, ei Microsoft eikä Sonykaan. Sony tosin voitti tavallaan, koska se onnistui ajamaan Bleemin tekijät konkurssiin vatvomalla asiaa tarpeeksi kauan oikeudessa).

Yritäpä löytää Nintendon omia pelejä millekään emulle. Ei löydy enää, mikä kyrsii jos ei hommaa kamaansa vertaisverkosta tai kavereilta. Nintendo tuli, näki ja voitti.

...

Emulaattorijutuissa on sekin puoli, että löytyy myös pelintekijöitä, jotka ovat päässeet pinnalle emulaattorilevityksen takia. Kaikkia pelejä kun ei tuoda Anttilan hyllyille hintalapulla 55€. On perhanan tekopyhää panettelua väittää, että kaikki emulaattoreilla leikkivät olisivat dillejä, koska moni emuloitavista peleistä on ollut jo kauan myynnistä pois ja jopa jäänyt kokonaan vaille Euroopan julkaisua. Itse omistan räkäpäin aitoja pelejä ja pelailen myös retropelejä emulla. Olen ylpeä molemmista harrasteista. Rajojen on silti oltava selvät.

Uusimpien blockbusterien valuttaminen netistä on pateettista pelleilyä. Jos tykkää käydä moraalin harmaalla alueella ja "kokeilla" uusimpia pelejä emulla vaikkapa GBA:lle, niin on hyvä muistaa että rehellisillä ihmisillä ei ole tätä etuoikeutta. Mikä minuuttimäärä emupeliä on moraalisesti "oikea"? Milloin warettamisesta tuli "ihan okei"-touhua? Eettinen puoli jää liian vähälle huomiolle tällä hyssyttelymentaliteetilla!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Neonomide sanoi:
Yritäpä löytää Nintendon omia pelejä millekään emulle. Ei löydy enää, mikä kyrsii jos ei hommaa kamaansa vertaisverkosta tai kavereilta. Nintendo tuli, näki ja voitti.

Juuh, IDSA:n kampanjanhan jäljiltähän nuo suurimmaksi osaksi on poistettu. Ja sitten jos joku käsitti sen väärin, emulointi on täysin laillista, mutta se ei todellakaan tee sitä pelien kopioinnista ja/tai levittämisestä . :)
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

piraattien dissaamisessa on kyse mielestäni tekijänoikeus, ja pelintekijöiden kunnioituksen lisäksi myös siitä että minä pidän itseäni. Pidän itseäni pelien intohimoisena harrastajana, keräilijänä ja jopa jonkunsortin asiantuntijana. Jos väittäisin olevani kirjallisuuden harrastaja, niin miltä näyttäisi jos minulla olisi kirjahylly täynnä ruutupaperi vihkoja, johon on jäljennetty kyseiset kirjojen tekstit? Menisi vähän uskottavuus koko hommasta.
Emulaattorit ovat mielestäni hyvä homma esim. jos on vanhat arcade pelit kyseessä. Emulaattorit pitävät nämä pelit elossa, sillä ne eivät ole pelattavissa enää alkuperäisessä muodossa, eikä niistä liiemmalti kukaan enää mitään tienaakkaan....
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Jos peli on helposti kokeiltavissa emulaattorilla, saatan sitä kokeilla. Mitään vaivaa en sen eteen kyllä viitsi nähdä, kuten hankkia modipiiriä tai edes ostaa kunnon pädiä pc:lle. Jos homma rikkoo lakia niin voi itku. Varsinaista nykykoneilla piraattien pelaamista, joka on pois pelien myynnistä, en tietysti pidä hyvänä asiana, mutta pidän asiaa kuitenkin lähinnä yksityisasiana ja omana valintana (poislukien aktiiviwaretus). Minulle alkuperäiset pelit ovat kivoja ja mielelläni niitä ostan. Useampi kaverille lainaamani peli on päätynyt kovalevylle, mutta ihan mielelläni pelejä silti lainaan.

Vanhojen koneiden pelien pelaamista emulaattoreilla pidän vain hyvänä asiana. Pääasia on, että vanhoja pelejä pelataan, ei se millä pelataan. Tietty porukka, kuten minä, hankkii sitten retrokoneita ja pelejä, mutta se on oma valinta, joka tuo tiettyjä etuja, mutta kukin tehköön kuten haluaa. Retroilu menee helposti elitismiksi, jos ruvetaan liikaa valistamaan aidoilla koneilla pelaamisen ihanuutta.

Muuten pyrin hankkimaan alkuperäiset pelit, mutta peliautomaattipelit ovat niin säätämistä vaativia, että niitä pelaan Mamella. Käytännössä tosin vähän. Arcadetikku ja pivot-monitori mahdollistavat paljon, mutta kun on niin paljon muutakin pelattavaa, ei Mamea tule paljoa käytettyä. Xboxista olisin virittänyt emukoneen, jos Xbox pystyisi muihinkin kuin omaan korkeaan normaaliresoluutioonsa. TV on mukavampi näyttö vanhoille peleille, mutta osa hyödystä jää saamatta, jos ei pysty käyttämään aitoa resoluutiota.
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Emulaattortouhussa on sekin puoli, millainen kuva touhusta annetaan ulkopuolisille. Tietyntasoista elitismiä minusta pitääkin olla, kyse ei ole siitä että halutaan pantata klassikkopelit vuodelta puukko ja tikari vain porvaripelaajille ja "isi maksaa"-kakaroille, vaan pelaajan tulisi ajatella asiaa jatkuvasti, ilman hätiköityjä johtopäätöksiä. Abandonwaren lataamisen suhteen harvalla lienee nokan koputtamista, mutta vertaisverkkojen kautta tapahtuva hannari-imutus on minusta yksiselitteisesti säälittävää. Eikä pelkästään sen takia, etten itse pysty siihen.

On niin hiton vaikeaa puhua niin "hauskasta" aiheesta kuin peleistä vakavasti. Kuitenkin siitä "hauskasta eräät ihmiset saavat leipänsä ja tekevät sen kasvavasta pirapelleilystä huolimatta. Kunnes rahahanat loppuu. Myynnissä olevien pelien warettaminen on säälittävän pellen touhua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Neonomide sanoi:
Myynnissä olevien pelien warettaminen on säälittävän pellen touhua.
Jep. Kyllä minäkin myönnän että koneeltani löytyy muutama emulaattori, mutta lähinnä vain noita nykypäivänä vaikeasti löydettäviä pelejä varten, kuten esim. Bahamut Lagoon SNES:ille. Mutta jos kaikki pelinsä imuttaa netistä, sitten täytyy olla kyllä jossain vika, sillä kyllä minä ainakin ostan sen aidon pelin jos vain käsiini saan...
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Kyllä meikäkin mieluummin näytän pelit kavereille hyllystä kuin kovosta...
 
Vastaus: Mitä mieltä emulaattoreista?

Itse ostan kaikki alkuperäiset pelit kaupasta,
piratismia en tue.
 
Ylös Bottom