Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä pelialan piilomainonnasta?

Viagramestari_

New Member
Tulipa tuossa viikonloppuna selailtua Microsoftilla työskentelevän Gaming/Marketing Specialist Jarno Killi Kallungin blogia ja alkoi muutama asia hieman vaivaamaan. Markkinointi on
tietysti hyvä asia, mutta että kyseinen kaveri yrittää ihan pokkana esittää puolueetonta peliasiantuntijaa? Henkilö on tullut tutuksi myös monen eri haastattelun kautta, jossa esitellään vain ja ainoastaan Microsoftin tuotteita?

Jarno Kallunki on myös Livegamers-sivuston (Xbox-pelaajien yhteisö) ylläpitäjä, jonka suurin mainostaja onkin yllättäen Microsoft. Eikö asiassa ole kenties eturistiriitaa? Microsoftin oma työntekijä pyörittää pelisivustoa, johon kauhotaan työnantajan markkinointibudjetista säkkikaupalla rahaa? Sivustolla on mainostettu näkyvästi ainakin Jarno Kallungin omaa blogia ja Microsoftin Halo 3-peliä. Voiko tällainen pelisivusto olla journalistisesti uskottava?

Pelijournalismiin liitetään usein ilmainen alkoholin tarjoilu. Tämä ei ole poikkeavaa, mutta entäpä jos paikalla on alaikäisiä pelaajia ja näitä demotilaisuuksia järjestetään toistuvasti samoille henkilöille? Livegamersin ylläpitäjinä toimivat Henry Nyberg ja Jarno Kallunki ovatkin perustaneet oman videopelikaanin: OBS=Online Boozing Society. Kyseiset henkilöt esiintyvät klaanin kotisivuilla olevissa kuvissa juovuksissa ja sivujen tekstiosuuksissa kerrotaan viimeaikaisista kännisekoiluista ja pelaamisesta Xbox Livessä. Voikin ihmetellä, onko tämä sopivaa käyttäytymistä vaativaan asiantuntijatehtävään valitulta henkilöltä?
 
Vastaus: Mitä mieltä pelialan piilomainonnasta?

Jos nyt muutama pointti tähän kohtaan:

  • Microsoftin Gaming Specialistin tehtävänä on ollut hoitaa Microsoftin pelipuolen PR-juttuja Suomessa, ei suinkaan mainostaa pelaamista yleisellä tasolla.
  • Killi ei ole enää Gaming Specialist, vaan Marketing Assistant. Käytännössä jatkaa PR-hommia.
  • En ole varma, että onko Killi enää edes Livegamersillä, mutta jos on niin kai mies saa vapaa-ajallaan tehdä mitä huvittaa? Livegamers puolestaan on aina ollut pro-Xbox sivusto (vaikka PC-kuviot tulikin mukaan jossain välissä) niin ei luulisi olevan eturistiriitaa vaikka Microsoftin työntekijä toimisikin Microsoftin tuotteen fanisivun parissa jonka sisältö on suunnattu suoraan kyseisen Microsoftin tuotteen faneille?
  • Jos pelialan tapahtumassa on alkoholitarjoilu, on siellä myös K18-ikäraja. Aivan sama käytäntö siis kuin minkä tahansa muunkin alan markkinointitapahtumilla.
 
Ylös Bottom