Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Koska meikun peliharrastus on ollut viimeisen puolen vuoden ajan vakavasti hiipumaan päin, ei minua enää useimmat pelit säväytä ja vielä harvemmassa ovat pelit joita lähtisin hypettämään. Tällä hetkellä ainoa odottamisen arvoinen tuntuu olevan Metal Gear Solid: Peace Walker. Hankinnassakin on vain muutama peli...

Mutta niihin ominaisuuksiin, eli pelin tulee sisältää tarina, joka herättää tunteita. Jos pelissä ei tätä ole, on pelimekaniikan oltava ehdottomasti kunnossa. Esimerkkinä tästä Sacred 2, jonka tarina ei sisällä käytännössä minkäänlaista tunnelatausta (tai mitään muutakaan), mutta koska pelaaminen ja mätkiminen oli erittäin addiktoivaa on peliin uhrattu meikun konsolilla reippaasti yli 200h. Myös tunnelma on pelille tärkeä ja sen avulla jaksoinkin pelata Silent Hill 2:sta alkua pidemmälle, vaikka tosiaan tunnelmaa lukuunottamatta pelin alku ei vakuuttanut ei sitten lainkaan. Myös innovatiivisuus saattaa tehdä pelistä hyvän tai vähintäänkin mielenkiintoisen. Tästä syytä Heavy Rain on ollut ostoslistalla jo hetken, mutta epäilys kalvaa, onko se hyvä, vai ainoastaan mielenkiintoinen.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Taidan paloitella kysymyksen kahteen osaan; moninpeliin ja yksinpeliin.

Yksinpelipuolella kärkeen taitaa nousta juoni ja tarinankerronta. Omina suosikkeina FF VII sekä GTA: Vice City. Toinen asia voisi olla tarpeeksi helposti omaksuttava pelimekaniikka ja kohtuullisen simppelit kontrollit. Ei jaksa vatvoa kovin montaa ylimääräistä tuntia vain sen takia että oppii perusteet pelistä, kuitenkin sitä vain itse oman huvin vuoksi pelataan. Toissijaisina asioina sitten ehkä audiovisuaalisuus ja erilaisten pelitapojen käyttö, joka lisää uudelleenpelaamisarvoa.

Moninpelipuolella ykköseksi nousee yhteisöllisyys. Harmittavasti nykytrendinä on "play now" tyyliset kyhäelmät joissa päävalikosta painetaan nappia ja peli heittää sinut serverille satunnaisten pelaajien keskelle. Siinä ei pahemmin mitään yhteisöllisyyttä saada aikaiseksi kun joka kerta lennät eri porukkaan ja mitään kunnollisia serverivalikkoja ei ole. Tämän takia Socom 2 on edelleen, ja tulee todennäköisesti olemaan paras peli ikinä mitä olen pelannut. Siinä ei ollut väliä vaikka peli meni ihan päin mäntyä kun oli hyvä porukka kasassa ja läppä lensi taistelun lomassa. Pelitunteja socom-sarjaan on varmaan useampi tuhat tuntia, kertonee jotain sen koukuttavuudesta kun on hyvät kaverit mukana.?
Tarpeeksi korkea oppimiskäyrä kuuluu myös minusta moninpeleihin, niiden tarkoitushan perimmiltään on kuitenkin ottaa mittaa toisista ihmispelaajista. Silloin pelin pitää olla tarpeeksi vaikea, eihän siinä ole mitään järkeä että jokainen osaa about kaikki temput noin 50h pelaamisen jälkeen vaan kokoajan pitää oppia uutta ja hioa olemassaolevia taitoja. Nykyiset autoaim räpellykset yms. tasoeroja huomattavasti kaventavat seikat tulisi heittää romukoppaan mahdollisimman nopeasti.
Karttasuunnittelu tulee heti oppimiskäyrän takana puuskuttaen. Karttojen pitää olla tarpeeksi innovatiivisia ja monipuolisia, ei mitään symmetrisiä neliöitä joiden paikat on suunilleen peilattu eri puolien kesken. Epäsymmetrisyydellä saavutetaan huomattavasti enemmän etenemisreittejä ja taktiikoita kuin suoralla putkella missä on esteitä siellä täällä.
Ja lopuksi vielä peliin itseensä sinänsä riippumaton seikka; muut pelaajat. Parantaa huomattavasti pelikokemusta jos jokainen noudattaa niitä ihan oikeita sääntöjä ja siihen päälle vielä kirjoittamattomia herrasmiessääntöjä että peli on mukavan leppoisaa ja kaikilla on hauskaa.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Tarina, pelattavuus, monipuoisuus ja erittäin tärkeänä se että peli on lapsellisen helppo päästä läpi.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Tarinan kuljetusta, dialogia ja hahmojen ääninäyttelyä. Erityisesti sen takia, että nykyään valtaosassa peleistä kaikki nämä osa-alueet ovat ihan retuperällä.
 
Vastaus: Mitä osa-aluetta arvostat pelissä?

Roolipeleissä: hahmonkehitys ja tarina. Ja tietenkin se tekemisen vapaus...

Ajopeleissä: auto EI SAA HAJOTA, pelin pitää voida jatkua vaikka vähän törttöilisi. Ajotyyliin ei kuulu jarrunkäyttö sitten mitenkään, kaasua voin vähän höllätä.

Räiskintä/tasoloikka: tallennuspisteitä pitää olla riittävästi, jottei koko kenttää tarvitse kuolon korjattua juosta uudestaan ja uudestaan
 
Ylös Bottom