Alaikäisten päihteiden käyttöä en ala kuitenkaan rahoittamaan ja auton saa hommata myös itse.
Ei tässä kyse ollutkaan siitä että hankkiiko auton tai päihteet vaan että noudattaako ikärajoja niiden suhteen. Mietin siis tätä pelkästään sen kautta että jos peleissä (tai muussa mediassa) ei välitä niin välittääkö muualla ja jos välittää, niin miksi pelit (tai media yleensä) on eri asia?
En pahana lapsen kehitykselle nähnyt peliä Eikä hän ole ollut siitä moksiskaan. Olen myös nuoremman 6v tytön kanssa goat simulatoria pelannut enkö nähnyt siinä mitään väärää.
Viittaisin yhä enemmän siihen Little nightmaresiin kuin Goat Simulatoriin. Äkkiseltään noissa on jo genressä suuri ero. Luultavasti ikärajassakin.
GS vaikuttaisi olevan PEGI 12 eli ainakin 9-vuotias voinee jo hyvinkin pelailla tuota.
Lego pelejä yrittänyt varsinkin nuoremalle mutta sitä nyt ei hirveästi pelit muutenkaan he hirveästi kiinnosta paitsi mobiilipelit. Ja onhan tuo kohta 9v joka arkipäivä monta tuntia kotona ja pääsy gamepass peleihin ja steam kirjastoon josta löytyy vaikka mitä. Toivottavasti löytää sieltä jotain mukavaa pelattavaa kun olen töissä.
Eihän se että tarjotut pelit ei kiinnosta tarvitse tarkoittaa sitä että pitää tarjota jotain, jota ei lapselle suositella.
Eikä myöskään pääsy Game Passiin tai muualle ole kovin pitävä argumentti sille, miksi kaikki sisältö/pelit pitäisi lapselle sallia.
Aiemmin jo mainitsin siitä että helppoa noita on rajata haluamallaan tavalla. Tai ainakin olen ymmärtänyt että olisi helppo. En ole itse tehnyt rajoitteita koska lapsilla ei ole pääsyä edes pelaamaan ellen ole katsomassa. Tai oikeastaan pelaamassa mukana, sillä nuo pelihetket on meidän yhteistä aikaa, jossa saadaan yhdessä kokea vaikkapa Mariot ja muut. Samalla itse näen mitä lapsi näkee ja voin tarpeen tullen selittää asioita, jotka saattavat tuntua jännittäviltä/pelottavilta. Bowser's Furya jännitti jo pelkän valikon ja kansikuvan takia mutta sanoi sitten lopulta että ei Bowser ollut pelissä läheskään niin paha mitä odotti. Kyseessä kuusivuotias tyyppi, jonka pelitaidot, itseluottamas ja rohkeus peleissä kasvavat koko ajan huimaa vauhtia. Uskon että sillä että välttelen "traumapelejä" (eli periaatteessa ikärajojen mukaan) on myös suuri vaikutus että tykkää hommasta ja jatkaa pelaamista.
Sen verran joustan ikärajoissa että esim. Breath of the Wildia olen näyttänyt. Samoin jopa Apex Legendsiä silloin kun olen vain lootannut ja lapsi oli kiinnostunut enemmän taivaalla näkyvästä planeetasta, kun oli silloin innostunut avaruusjutuista. Enemmän siis on kyse siitä että mitä ruudulla näkyy. Jokin God of Warkin voi olla täysin ok jos näyttää vaikka isää ja poikaa kävelemässä lumisilla vuorilla.
Pelit on täynnä hienoja hetkiä ja "kuvia", joita voi näyttää vaikka olisi K18 mutta pelattavaksi en ikinä antaisi lapselle teosta, johon ei ikä selvästi riitä. Pyrin pitämään tämän omissa käsissä niin pitkään kuin vain voin ja olemaan tarkkana mitä lapset ruudulta näkevät. Pausen kanssa saa välillä olla tarkkana kun joku pikkuihminen tulee huoneeseen jotain selittämään ja itse on pelissä juuri lahtaamassa jotain örmölaumaa
Ja miksi annan en ole nähnyt että tästä olisi mitään haittaa. Tiktokin laitoin poistamaan sillä näki siellä videoita joista tuli painajaisia joka yö, niiden katsomiset kun lopetti loppui painajaiset.
Selvä. Tulkitsen tästä yhä että tapasi menee reagoiden jo tapahtuneeseen sen sijaan että ennakoisit, mikä on taas oma tyylini. Jälkimmäistä pidän myös tyylinä, jota pidän ainoana järkevänä vaihtoehtona, sillä "miksi siivota jälkiä kun voi estää koko vahingon".
Pisteet TikTok-hommasta mutta senkin suhteen harjoittaisin itse enemmän sitä aktiivisempaa valvontaa kuin jälkikäteen reagointia.
Pelottaa ja ärsyttää jo etukäteen lapsen kasvaessa ja kännykän hankinnan kautta tuleva some-säätö kun sitä on niin vaikea valvoa. Rajoittaminenkin on nimenomaan sitä että on melkein sama poistaa koko sovellus. Sekään ei välttämättä auta kun jäljelle jää vielä monta muuta missä voi tulla yhtä lailla haitallista matskua vastaan.
Sitä kuitenkin toivoisi että jokainen vanhempi tekisi edes sen mitä helposti pystyy. Edes suunnilleen ikärajojen noudattaminen on näistä helpompia juttuja.
PS. En tarkoita tällä syyllistää ketään yksittäisiä kirjoittajia vaan keskustella ihan yleiselläkin tasolla. Siitä huolimatta että keskustelu sekä sai kipinän että pyöriskelee lainaamieni kommenttien ympärillä.