Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä emulaattoreista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Steo Lenbuck
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Steo Lenbuck

New Member
Itse en omista GBA:ta, olen PS2-mies, mutta olen imuroinut netistä GBA-emulaattorin ja myös kymmenittäin pelejä - jopa sellaisia, jotka eivät ole Suomessa vielä ilmestyneet. Kyllähän sitä miettii, että miksi maksaisin pelistä 45-55 euroa, kun sen saa netistä ilmaiseksi. En kaipaa saarnoja tekijänoikeuksista ym. - tiedän kyllä, että piratismi ja emulaattorit nakertavat yhteistä etuamme, mutta miten on mahdollista, ettei uusimpia pelejä tarjoavia saitteja ammuta alas. Mitä olette mieltä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Steo Lenbuck
En kaipaa saarnoja tekijänoikeuksista ym. - tiedän kyllä, että piratismi ja emulaattorit nakertavat yhteistä etuamme, mutta miten on mahdollista, ettei uusimpia pelejä tarjoavia saitteja ammuta alas.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Steo Lenbuck
Mitä olette mieltä?

Siis mitä et anna vastata kysymykseesi? Anna itsesi suosilla ilmi:
http://www.antipiracy.fi/

ps.olen muuten kuullut, että piraatit ei pääse taivaaseen.
 
Mielestäni GBA:n perusajatus ei toteudu emulaattorilla pelatessa. Itselleni konsoli merkitsee ennen kaikkea laitetta, jolla voi pelata niin sohvalla, junassa kuin metsässäkin. Emulaattori löytyy silti tietokoneelta ja kokeilen usein puhutuimpia ulkomaiden julkaisuja, jos niiden saapuminen Suomen markkinoille kestää. Jos peli vaikuttaa lupaavalta, jaksan näppäimistöllä edetä ehkä parin tason verran ja ostan sen alkuperäisversiona heti kun mahdollista. Nintendon pahvipaketteja onkin kertynyt kokoelmiin samaa tahtia kuin muiden koneiden pelejä.

GBA-pelejä saa kyllä rikollisen helposti kopioitua verkosta, mutta kuten sanottua, vasta kannettavassa muodossa ne ovat kotonaan.
 
Perkeleen tekopyhää toimintaa piraatti gbapeleistä saa puhua, mutta ei muiden koneiden? Selittäkääpä mulle nyt nää säännöt, eli mikä olikaan konsolifinin kanta?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Perkeleen tekopyhää toimintaa piraatti gbapeleistä saa puhua, mutta ei muiden koneiden? Selittäkääpä mulle nyt nää säännöt, eli mikä olikaan konsolifinin kanta?

Tietenkin riippuu puhutaanko laittomien kopioiden hankkimisesta/käyttämisestä vai moraalista niiden takana, kuten Steo Lenbuckin alkuperäisessä kysymyksessä. Tietenkään mitään muita linkkejä ei jaella kuin antipiraattisivujen. ;)
 
Pitäiskö sulle taputtaa vai mitä? Haluatko kenties keksin?

Olen joskus miettinyt, onko dorkempaa keksintöä olemassa kuin GameBoy-emulaattorit koti-PC:ille :confused: Haluaisin mieluusti nähdä, kun pelaat tällaisella viritelmällä esim. bussissa! Pelinkehittäjille emulaattorit ovat tietysti oiva apu, mutta melko pälli saat olla että rupeat moisilla kannettaviksi tarkoitettuja pelejä pelailemaan! Onnea vaan sulle.

PS. Mikset samantien varasta niitä pelejä kaupasta? Periaatteessa sama asia. Jos on pokkaa siihen, niin hyväksyn laittoman harrastuksesi - tee jotain konkreettista äläkä vain nörtteile sieltä näyttöpäätteen takaa.

PPS. Olen itse ollut mukana muutaman pelin kehityksessä, ja osassa projekteista mukana olleille maksetaan palkka pelimyynnin mukaan (toisinsanoen tietty prosentti tuotoista).. voinet kuvitella, miten paljon sinunlaisesi toisten leipää syövät äpärät ottavat päähän.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Outlaw

PPS. Olen itse ollut mukana muutaman pelin kehityksessä, ja osassa projekteista mukana olleille maksetaan palkka pelimyynnin mukaan (toisinsanoen tietty prosentti tuotoista).

Joo tuollaista omatkin kokemukset sanelee eli kun jakelija ottaa voitosta osansa niin pelin kehittäjätkin saavat siitä vielä osansa huolimatta yleisestä käsityksestä. Se että koko pelin kehityksestä maksetaan ulkoiselle taholle ilman myyntiprovikoita on äärimmäisen harvinaista.
 
nu tuota nuin..itselläni on gba ja 6 peliä siihen. Itse pelaan gba emulaattoreilla sellaisia pelejä mitä ei tule suomeen tai jota en aio ostaa ikinä, emulaattorilla on myös hyvä testata pelit ennen ostamista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Outlaw
Olen joskus miettinyt, onko dorkempaa keksintöä olemassa kuin GameBoy-emulaattorit koti-PC:ille
Nämä EMU-keskustelut ovat kyllä hankalia. Monihan EMUja on kokeillut, mutta kuinka moni todellakaan haluaa pelata tietokoneella GBA-pelejä?? Olen kyllä muiden kanssa samaa mieltä siitä, että koko GBA:n idea on juuri sen näppärä koko ja "pelaa missa tahansa" -idea.

Piratismi on muutenkin niin hankala aihe, että ehdotan tälle topicille lukkoa. Muuten demonbert saattaa joutua threadin kehittyessä sensuroimaan useampiakin viestejä..
 
Totanoin...Mua kyllä ottaa yks juttu päähän, ja se on se että nykyään pelejä joita haluaisi testata ei saa testata oikeen missään (ainakaan missä mä asun). Ja vaikka lukis kuinka monta eri arvostelua, ei voi olla varma pitääkö pelistä itse...Pelien "testaamiseen" voisi suositella emulaattoria. En ole itse kyllä vielä joutunut kokeilemaan GBA emua mutta Snessiä on kyllä tultu kokeiltua.
Vieläpä yksi juttu...Mä oon kokeillu muutamia pelejä Snes emulla, mutta niitä ei joko enää myydä tai sitte niitä ei oo julkastu koskaan Euroopassa. Se ei mun mielest oo pöllimistä. Mutta tässähän ei puhuttu Snes:stä.
 
Vähän häpeäkseni täytyy tunnustaa, että minulla on useammankin Gameboy-pelin ROM-piiri varastoituna kiintolevylleni. Vaan minäpä omistan niistä kaikista myös alkuperäiset moduulit.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan McKiller
nu tuota nuin..itselläni on gba ja 6 peliä siihen. Itse pelaan gba emulaattoreilla sellaisia pelejä mitä ei tule suomeen tai jota en aio ostaa ikinä, emulaattorilla on myös hyvä testata pelit ennen ostamista.

Tämähän se taitaa olla useimpien kunnon ihmisten kanta. On myös asioita joita mainitaan vain harvoin arvosteluissa, mutta joita moni pitää pelin ja sen pelattavuuden kannalta kuitenkin erittäin tärkeinä. Itse esimerkiksi kaipaisin useimpien roolipelejen arvosteluissa enemmän ja yksityiskohtaisempaa tietoa juuri taistelumekaniikasta. Tosin tätä on vähän vaikea enää valittaa, kun ei enää arvostella DC:n ja SNES:n roolipelejä.
 
Piratismi on tyhmää. Itse en koske piraatteihin, koska arvostan pelintekijöitä. On tietenkin pelejä, mitkä eivät välttämättä ole erinomaisia, eikä siitä viitsisi maksaa täyttä hintaa, mutta silti haluaisi pelin. Silloin ole odottanut että pelin saa alennuksella tai käytettynä.
 
Onko täällä joku jolla ei ole yhtään kopioitua musiikki CD:tä, elokuvaa tai peliä? Meikäläinen ei kauheesti vihastu jos joku kopioi jonkun pelin, CD:n tai leffan silloin tällöin, kunhan muistaa ostaa niitä myös.

Tää on vähän niinkun muusikot kiroavat CD levyjen kopioijat alimpaan helvettiin eivätkä välttämättä nää pelien tai elokuvien kopioimisessa mitään väärää...
 
Minun periaatteeni on, että jos sen uutena voi Suomessa kaupasta ostaa, sitä ei saa ladata ROMmina.
 
Mä oon alkanu itse ainaski vähentään piraatti hankintojani ostin jopa aidon musiikki cd:een ja muutenkin oon vähentäny piraatteja.

Aidoista Cd:eistä pitää parempaa huolta kuin pirateista.
(Mut onpa mullaki emulaattoreita ja yli 57 playstationin poltettua peliä.)
 
Nää emulaattorit on vähä kakspiippusii juttuja, toisaalta niillä saa pelattua piraattikopioita, toisaalta ne mahdollistaa juuri ilmaisten pelien kehityksen. GBA:lle löytyy monta täysin ilmaista softan-/pelienkehitysympäristöä joiden käyttö olisi vähintäänkin tuskallista jos kokoajan olisi pakko jokainen pikku testikin ajaa ensiksi rommiflasheriltä flashmuistille ja sitten taas gba:lle. GBA:n "amatööriohjelmointi" (eli kaikki mikä ei ole Nintendon omalla SDK:lla tehtyä) käytännössä lakkaisi kehittymästä. Mitä GBA pelien piraattikopioiden pelaamiseen PC:llä tulee niin aika älytöntä hommaa se on (mieleeni tulee monta hyvää peliä pc:llä eikä yhtään peliä gba:lla mitä haluasin pelata emulaattorin kautta).

ps. tääläkin kannattaisi ehkä herätellä enemmän keskustelua GBA:n peli/ohjelmakehityksen tiimoilta eikä vain keskustella minkä värisen vempaimen omistaa..
 
Itse emulaattoreissa ei tietääkseni ole mitään laitonta. Romit taasen ovat laittomia. Siitäkin taitaa olla joku laki (että niitä ei saa pitää kovalevyllä 24 tuntia pitempään tai jotain). Itse suhtaudun merirosvoihin halveksuvasti.
Minä pelaan oikealla masiinalla ja ihan oikeita pelejä. Tehköön muut mitä haluaa.
 
Ylös Bottom