Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Kaiken uhallakin auon suurta suutani ja totean, ettei noilla ikärajoilla oikeasti sen kummempaa merkitystä ole. Jos äiti tai isä nyt eivät ostakaan 8v Peralle sitä kovasti kinuttua GTA:ta niin sitä pelataan kuitenkin vaikka naapurin Ilpon luona.

Kuten on nähty ja kuultu, ei kaupoissakaan tuota ikäraja-asiaa kauheasti jakseta noudattaa, mitä nyt muutamia tapauksia tulee vastaan joissa K18 -leiman saanutta peliä havittelevaa ostajaa vähän syynätään ja iän todistamisia vaaditaan. Hattua nostan näille, kyseessä kuitenkin on lain kirjain. Ei oikeasti mitään muuta. "Myyjän tulee tuntea vastuunsa" jne.

Jossain vaiheessa ketjua joku taisikin mainita, ettei ennen näitä ikärajaälämölöjä ketään oikeasti kiinnostanut millaisia pelejä oli myynnissä ja kenelle sitä myytiin. Kulta-aikaa, veljet ja sisaret, kulta-aikaa. Ei kenelläkään riittänyt uskallus tehdä vaikka Mariosta sieniä ja kilpikonnia pilkkovaa kirvesmurhaajaa (pyromaaniviittaus lisättiin silti *vinkvink* ) ^^

Pointtina siis se, että kovin yksilöllistä on, saako joku alaikäisenä painajaisia ja/tai pahaa mieltä sekä traumoja silmittömästä väkivallasta pelien välityksellä. Siskonpoikani (7v) ei ainakaan vielä ole koittanut vetää kurkkuani leipäveitsellä auki, vaikka pelaa (tälläkin hetkellä) God of Waria. Skidillä on hauskaa eikä toistaiseksi ole kuolaa erittänyt Kratoksen mässäillessä vihulaistensa verellä.

Väkivaltaiset pelit eivät ole kasvattaneet minusta kieroa paskapäätä, sen teki äitini.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Kaiken uhallakin auon suurta suutani ja totean, ettei noilla ikärajoilla oikeasti sen kummempaa merkitystä ole. Jos äiti tai isä nyt eivät ostakaan 8v Peralle sitä kovasti kinuttua GTA:ta niin sitä pelataan kuitenkin vaikka naapurin Ilpon luona.

Kuten on nähty ja kuultu, ei kaupoissakaan tuota ikäraja-asiaa kauheasti jakseta noudattaa, mitä nyt muutamia tapauksia tulee vastaan joissa K18 -leiman saanutta peliä havittelevaa ostajaa vähän syynätään ja iän todistamisia vaaditaan. Hattua nostan näille, kyseessä kuitenkin on lain kirjain. Ei oikeasti mitään muuta. "Myyjän tulee tuntea vastuunsa" jne.

Jossain vaiheessa ketjua joku taisikin mainita, ettei ennen näitä ikärajaälämölöjä ketään oikeasti kiinnostanut millaisia pelejä oli myynnissä ja kenelle sitä myytiin. Kulta-aikaa, veljet ja sisaret, kulta-aikaa. Ei kenelläkään riittänyt uskallus tehdä vaikka Mariosta sieniä ja kilpikonnia pilkkovaa kirvesmurhaajaa (pyromaaniviittaus lisättiin silti *vinkvink* ) ^^

Pointtina siis se, että kovin yksilöllistä on, saako joku alaikäisenä painajaisia ja/tai pahaa mieltä sekä traumoja silmittömästä väkivallasta pelien välityksellä. Siskonpoikani (7v) ei ei ainakaan vielä ole koittanut vetää kurkkuani leipäveitsellä auki, vaikka pelaa (tälläkin hetkellä) God of Waria. Skidillä on hauskaa eikä toistaiseksi ole kuolaa erittänyt Kratoksen mässäillessä vihulaistensa verellä.

Väkivaltaiset pelit eivät ole kasvattaneet minusta kieroa paskapäätä, sen teki äitini.

Niinpä. Olen monta kertaa nähnyt isoissa tavarataloissa kun 12 v ylöspäin ovat ostaneet yksin GTA IV:en. Jos esim 15 vuotias menee ostamaan GTA IV:en hänelle saatetaan se myydä. En usko että hänestä hullua tulee edelleenkään, mutta jos 8 vuotias pikku-pera menee Digimon lippis päässä ja pokemon reppu selässä ostamaan GTA IV:en pitäisi myyjällä hälyytys kellot soida ja lujaa.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Kuten sanottua, en minä väitä että pelkkä väkivaltapelien pelaaminen tekisi kenestäkään väkivaltaista. Kyllä siihen vaikuttaa muutkin seikat.
Tutkittua kuitenkin on, että myös peleistä otetaan vaikutteita enemmän tai vähemmän. Ei niitä ikäsuosituksia ja -rajoja laiteta silkkaa ilkeyttään niihin peleihin; "Hähhää!! Pentti 11v. itkeköön nyt sitten!"
Täydellisessä maailmassahan voitaisiin ikärajalla kuin ikärajalla heittää vesilintua ja noudattaa niitä yksilökohtaisesti. Pekka 16v. voisi käyttäytyä baarissa fiksummin kuin Antti 22v. jne. Käytännössä tämän toteuttaminen on (ainakin toistaiseksi) mahdotonta ja siksi tarvitaan yleispäteviä rajoja, jotka perustuvat tutkimuksiin ym.

Ja se, että on mahdollista pelata "sopimattomia" pelejä (vaikka naapurissa), ei tarkoita sitä, että pitäisi antaa tehdä niin ja luopua koko ikärajavalvonnasta.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Kuten sanottua, en minä väitä että pelkkä väkivaltapelien pelaaminen tekisi kenestäkään väkivaltaista. Kyllä siihen vaikuttaa muutkin seikat.
Tutkittua kuitenkin on, että myös peleistä otetaan vaikutteita enemmän tai vähemmän. Ei niitä ikäsuosituksia ja -rajoja laiteta silkkaa ilkeyttään niihin peleihin; "Hähhää!! Pentti 11v. itkeköön nyt
Täydellisessä maailmassahan voitaisiin ikärajalla kuin ikärajalla heittää vesilintua ja noudattaa niitä yksilökohtaisest
i. Pekka 16v. voisi käyttäytyä baarissa fiksummin kuin Antti 22v. jne. Käytännössä tämän toteuttaminen on (ainakin toistaiseksi) mahdotonta ja siksi tarvitaan yleispäteviä rajoja, jotka perustuvat tutkimuksiin ym.

Ja se, että on mahdollista pelata "sopimattomia" pelejä (vaikka naapurissa), ei tarkoita sitä, että pitäisi antaa tehdä niin ja luopua koko ikärajavalvonnasta.

Totta. Itse en ole ikinä nähnyt peleistä painajaista tai saanut vaikutteita (ehkä pienenä smackdownista hieman). Kyllä todennäköisesti saa alle 10 v lapsi traumoja ja näkee painajaisia dead spacesta bioshockista silent hilleistä. Näin kun tarkasti miettii on hyvä että peleillä on ikärajoja.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Itse olen alaikäinen, mutta silti pelaan paljon K18-pelejä, eli en oikein rajoituksista piittaa. Jos noudattaisin rajoituksia, niin parhaat pelit, kuten BioShock ja Fallout 3, olisivat jääneet väliin. Minkäs sille voi, että parhaat pelit on yleensä K18. En ole peleistä kyllä mielestäi mitään vaikutteita ottanut tai traumoja saanut.
Onneksi on nettikaupat, joista saa tilata kiellettyjä pelejä ilman mitään kyselyjä.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Arbiter: Ihan mielenkiinnosta; eivätkö vanhempasi seuraa/kontrolloi lainkaan mitä tilailet? Tai mitä pelaat? Saako alaikäinen edes tilata mistään nettikaupasta ilman holhoojan suostumusta vai eikö ikää tarkisteta mitenkään?
Ja joo. Tiedän kyllä varsin hyvin, että vanhemmilta asioiden pimittäminen on usein aika helppoa. En minä niiiiin vanha ole :cool:
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Itse olen alaikäinen, mutta silti pelaan paljon K18-pelejä, eli en oikein rajoituksista piittaa. Jos noudattaisin rajoituksia, niin parhaat pelit, kuten BioShock ja Fallout 3, olisivat jääneet väliin. Minkäs sille voi, että parhaat pelit on yleensä K18. En ole peleistä kyllä mielestäi mitään vaikutteita ottanut tai traumoja saanut.
Onneksi on nettikaupat, joista saa tilata kiellettyjä pelejä ilman mitään kyselyjä.

Olen samaa mieltä. Parhaat pelit olisi jäänyt pelaamatta jos niitä en olisi netistä tilannut kaupasta ostanut. Olen itsekin alaikäinen enkä anna pelejäni muitten pelattavaksi. Kuten kaverin pikku veli oli kuulemma kinunut mun GTA IV:tä en minä sitä sille antanut vaikka en pelillä tehnyt mitään. Pikku jantteri on aika vilkas vielä ja todennäköisesti olisi saanut jotain vaikutteita, kun kerran jo kuulemma bondi leffastakin sai niitä. Melkein kaikki parhaat pelit on K18. Tietysti on muita hyviäkin pelejä jotka eivät ole K18.Seuraavaksi vuorossa taitaa olla Assasins creed 2 ja DA:.origins. Pitäisi tuo DA vielä jostain tilata ensin.
Edit. On hyvä että morre olet tarkka ikärajojen suhteen. Ei kannata lepsuilla niiden kanssa. Ainahan ikärajat eivät täysin ole ihan oikeita ja peliä kuvaavia kuten moni on maininnut.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

On paljon paljon ihmisiä, ketkä jo pienenä aloittavat k-18 pelien pelaamisen ja eivät saa sitä mitään traumoja yms, mutta on myös aikuisia, jotka saavat samoista peleistä traumoja, vaikka paljon vanhempia ovatkin.

Eli onhan nuo ikärajat ihan ok, antavat kuitenkin vähän suuntaa millaisille peli on tarkoitettu, mutta parhaat pelithän siinä jäisi pelaamatta, jos noita noudattaisi.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Arbiter: Ihan mielenkiinnosta; eivätkö vanhempasi seuraa/kontrolloi lainkaan mitä tilailet? Tai mitä pelaat? Saako alaikäinen edes tilata mistään nettikaupasta ilman holhoojan suostumusta vai eikö ikää tarkisteta mitenkään?
Ja joo. Tiedän kyllä varsin hyvin, että vanhemmilta asioiden pimittäminen on usein aika helppoa. En minä niiiiin vanha ole :cool:

Eivät onneksi kontrolloi, joten ei ole mitään tarvetta ostella/pelailla pelejä salaa.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Itse olen alaikäinen, mutta silti pelaan paljon K18-pelejä, eli en oikein rajoituksista piittaa. Jos noudattaisin rajoituksia, niin parhaat pelit, kuten BioShock ja Fallout 3, olisivat jääneet väliin. Minkäs sille voi, että parhaat pelit on yleensä K18. En ole peleistä kyllä mielestäi mitään vaikutteita ottanut tai traumoja saanut.
Onneksi on nettikaupat, joista saa tilata kiellettyjä pelejä ilman mitään kyselyjä.

Täh?? Parhaat pelit k-18? Saisinko perusteluja miksi?
Itselläni on toki muutama k-18 peli, mutta eivät ne iät takaa laatua sen sanon.Ok, mielenkiintoja kaikilla, mutta en kokisi mitään menettäneeni (olen jo laillisessa iässä pelamaan noita...) vaikka en k-18 pelejä olisi päässyt pelaamaan. Tv-sarjat erikseen (Lähinnä dvd-boksit..)

Noh, god of war psp:lle oli ihan ok.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Itse olen alaikäinen, mutta silti pelaan paljon K18-pelejä, eli en oikein rajoituksista piittaa. Jos noudattaisin rajoituksia, niin parhaat pelit, kuten BioShock ja Fallout 3, olisivat jääneet väliin. Minkäs sille voi, että parhaat pelit on yleensä K18. En ole peleistä kyllä mielestäi mitään vaikutteita ottanut tai traumoja saanut.
Onneksi on nettikaupat, joista saa tilata kiellettyjä pelejä ilman mitään kyselyjä.

Hassua kun suurin osa K-18 peleistä minun mielestä tuuppaa olemaan melko huonoja (Bioshock oli huono IMO) ja minun lempipelini kulkevat siinä K-7-16 ikärajoissa vaikka ikää löytyy se 19V.

Mutta voisi koko maailma siirtyä tuohon PEGI-järjestelmään sillä sen ansiosta kaikki pelit voidaan julkaista vaikka K-18 leima tulisi. Siis vaikka Sony sanoo että se ei julkaise ESRB AO rankkaamia pelejä niin PEGIn pelit se julkaisee vaikka K-18 leimaa paistaa pelin kyljessä :p

Minun mielestäni joillekkin peleille laitetaan ihan ihmeellisesti noita korkeita ikärajoja vaikka toisiin peleihin verrattuna ne eivät ole samanlaisia.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Ei todellakaan kaikki hyvät pelit ole K18, mutta hyvin monet suosikkipeleistäni, kuten Fallout 3, BioShock(Hyvä peli!!!), Assassin's creed 2 jne. Seuraavaksi ajattelin hankkia Mass Effectin, joka sekin sattumoisin K18.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

olihan tuo ihan hauska ylläri kun alkoholia ostaessa ei yleensä enää kysytä papereita mutta Bionic Commandoa Stokalta ostaessa heti piti kaivaa ajokortti esille. :D
 
Vastaus: Minkä PS3-pelin hankkisin?

Eivät kyllä myy, koska jos tulee tieto/valitus että on myynyt K-18 tavaraa alaikäiselle, siinä on myyjän työpaikka vaakalaudalla, eikä se niiden palkasta ole pois vaikka eivät myykkään peliä sinulle.

Pelaile sitä CoD 4:sta, hyvä peli se on, vaikkakin hakkereita sieltä löytyy, tai sitten pakotat itsesi tutustumaan MAG:iin vähän paremmin, sekava peli se oli aluksi, mutta rupesi selkenemään.

Luuletko? Yks 14 vuotias tyyppi osti Assassin's Creed Brotherhoodin ja myöhemmin GTA IV:n. Ja täälläpäin vaihtopelikaupassa on joku pappa myyjänä (jos myyt elin se maksaa kolmasosan siitä millä pistää myyntiin -.-). Joku 10v osti sielt jonku K-18 pelin, se pappa kysy "Antaako sun äiti ja isä pelata tämmösiä pelejä?" poika vaan nyökyttää ja sit se myi sille sen pelin. :O Edit:Olin mukana ku se osti GTA IV:n.

Olin joskus vuos sitte kaupas ku iskä osti mulle synttärilahjaks pelin, valitsin sitte motorstorn artic edgen (K-13). Kassalla joku Volga (?) niminen vanha mummo:"Hänellekkös tämä peli tulee"->"Juu"->"Paljos on ikää?"->"13"->"Et kyllä näytä niin vanhalta", sitte kysy iskältä:"Oiskos sulla ton pojan henkilöllisyystodistus mukana tai jotain" :D Oli hyvä ilme iskällä ku sano et "Ei oo eikä tarvitsse" Mummo vielä päätti kysyä että "Ja miksihn ei tarvitse?"

Otettiin peli ja lähettiin kaupasta.
 
Vastaus: Minkä PS3-pelin hankkisin?

Luuletko? Yks 14 vuotias tyyppi osti Assassin's Creed Brotherhoodin ja myöhemmin GTA IV:n. Ja täälläpäin vaihtopelikaupassa on joku pappa myyjänä (jos myyt elin se maksaa kolmasosan siitä millä pistää myyntiin -.-). Joku 10v osti sielt jonku K-18 pelin, se pappa kysy "Antaako sun äiti ja isä pelata tämmösiä pelejä?" poika vaan nyökyttää ja sit se myi sille sen pelin. :O
Njoo, riippuu hyvin paljon myyjästä, ainakin järvenpäässä, hyvinkäällä ja vantaalla kyselevät ikää jo kun 16+ pelejä ostelee, tosin ihan pelikaupoissa eivät kysy, koska 16 vuoteen asti se on pelkkä suositus. 18+ pelejä ei sitten saa myydä alaikäisille, koska se sanotaan laissa.
 
Vastaus: Minkä PS3-pelin hankkisin?

Njoo, riippuu hyvin paljon myyjästä, ainakin järvenpäässä, hyvinkäällä ja vantaalla kyselevät ikää jo kun 16+ pelejä ostelee, tosin ihan pelikaupoissa eivät kysy, koska 16 vuoteen asti se on pelkkä suositus. 18+ pelejä ei sitten saa myydä alaikäisille, koska se sanotaan laissa.

Se on just Hyvinkään vaihtopelikauppa missä myy K-18 pelejä.

Ja liekö ne mummot edes tietoisia ikärajoista jotka myy niitä alaikäisille.
Ja vaikka se on suositus niin ne eivät saisi myydä K-16 tuotetta alle 16 vuotiaalle ellei hänellä ole vanhempi/vanhemmat mukana.
 
Vastaus: Minkä PS3-pelin hankkisin?

Se on just Hyvinkään vaihtopelikauppa missä myy K-18 pelejä.

Ja liekö ne mummot edes tietoisia ikärajoista jotka myy niitä alaikäisille.
Ja vaikka se on suositus niin ne eivät saisi myydä K-16 tuotetta alle 16 vuotiaalle ellei hänellä ole vanhempi/vanhemmat mukana.

Saavat tietääkseni myydä 16+ tuotteita vaikka et olisikaan 16, ainakin Gamestopissa minulle myytiin vaikka myyjä tiesi aika varmasti etten ole kuuttatoista.
 
Vastaus: Minkä PS3-pelin hankkisin?

Gamestopin myyjä möi minullekin K16 pelin, vaikka täytän lokakuussa 14v.

Niin, koska ne tietävät että he saavat myydä niitä vaikka et olisikaan kuuttatoista, vielä minun edessäni oli vielä minua nuorempikin poika, oli arviolta 10-11v ja oli napannut hyllystä CoD World at Warin PS2:selle (16+ tälle konsolille) ja myivät ihan suosiolla, katsoi vain ikärajan ja löi pelin kouraan.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

vain k18 peleissä on ikärajoitus, muut ovat suosituksia, eli tuskin ne myyntilupia näissä tapauksissa menettää...
 
Ylös Bottom