Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten arvostelija tietää kuinka monella fps:llä peli kulkee?

krl85

New Member
Peliarvostelijat puhuvat usein tästä fps luvusta, missä pelissä se on 60, tai missä 30, ja sehän tarkoittaa kuinka sujuvasti pelin tapahtumat virtaavat ruudulla.

Minua kuitenkin ihmetyttää juuri se kuinka arvostelijat pystyvät toteamaan tarkan luvun (ainakin noin 10 ruutusekuntin tarkkuudella) sille kuinka monta ruutua sekunnissa silmien ohi vilahtaa. Tietääkö kukaan vastausta vai arvioivatko peliarvostelijat vain karkeasti silmäpelillä?

Olen kuullut että esim. GTA: Vice Cityssä fps on 30 ja TimeSplitters 2:ssa 60 (mutta en minä sitä omillani itse keksisi). Näiden välillä pystyn jotenkuten huomaamaan eron ruudun nopeudessa, mutta jos ero vähänkään pienempi en sitä ainakaan ilman mainintaa ja tarkkaa tutkimusta huomaisi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tälläiset tiedot tulevat varmaankin arvosteltavan pelin mukana. Ennen pelin julkaisua pelinkehittäjät kertovat yleensä kuinka monta ruutua sekunnissa vilahtaa. Kokenut arvostelia nyt varmaan osaa jo jonkin verran myös arvioida, koska silmä on harjaantunut. 30:n ja 60:n eron huomaa helposti, mutta kun esim. arvostelussa sanotaan, että "peli kulkee 25 kuvaa sekunnissa, ei sitä varmaankaan ihan silmämääräisesti sitä erota.
 
Niinkuin tuossa Solid Snake totesi, on 60 ja 30 fps:n ero hyvin helppo huomata. Mutta yleensäkään (ainakaan KonsoliFinin arvosteluissa) en ole nähnyt, että kukaan alkaisi tarkkoja lukuja laukomaan. Kerrotaan vain kuinka tasaisesti kuva pyörii ja hyppiikö kuvanpäivitys ikinä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan krl85
Olen kuullut että esim. GTA: Vice Cityssä fps on 30 ja TimeSplitters 2:ssa 60

Kyllä ainakin Vice Citystä huomaa helposti, että fps 30 (Varsinkin jos verrataan TimeSpitterssiin)
 
Henkilökohtaisesti tarkistan aina pelivalmistajan ilmoittaman fps-lukeman mikäli sellainen on saatavilla. Ja löytyy tuo tieto tai ei, pelaamalla selviää se totuus mikä korvaa "mainostetun" tiedon, aina.

Itselleni ehkä tärkeämpää on numerollisen ilmoittamisen lisäksi/sijaan kertoa kuinka hyvin ruudunpäivitys pysyy pelissä vakaana läpi pelin eli häiritseekö tietyt osa-alueet pelin ruudunpäivitystä tai löytyykö totaalisesti pelin kyykyttäviä jaksoja. Tasaisesta 60fps:sta ei voida puhua vaikka peli pysyisi suurimman osan pelistä nätisti rullaavana, jos joku kohta pelissä tahmaa niin että pelaaminen kärsii. Useimmissa 60fps:n omaavissa peleissä tuo lukema kuitenkin pysyy poikkeuksetta hyvällä tasolla.

Nykyään tilanne pelien ruudunpäivitysten osalta on hyvin vaihteleva, ja voidaankin kysyä monissa tapauksissa koodaamisen ja ohjelmoimisen perään jos näillä nykykonsolin tarjoamilla raudoilla ei saada silkinsulavaa pelinäkymää ruudulle...eli duunia duunia vaan loppuun asti pelitalot ja kehitystiimit!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca

Nykyään tilanne pelien ruudunpäivitysten osalta on hyvin vaihteleva, ja voidaankin kysyä monissa tapauksissa koodaamisen ja ohjelmoimisen perään jos näillä nykykonsolin tarjoamilla raudoilla ei saada silkinsulavaa pelinäkymää ruudulle...eli duunia duunia vaan loppuun asti pelitalot ja kehitystiimit!

Pikemminkin kenttäsuunnittelijoiden piikkiin menee.

Mutta tässä asiasta kiinnostuneille hyvä mutta myös kovin pitkä artikkeli:

http://www.avault.com/articles/getarticle.asp?name=fpsconspiracy
 
Ylös Bottom