Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miten määritellään "hardcore-pelaaja?"

The Great Samu

New Member
Olihan tästä uutinenkin, mutta yhtenäistä vastausta ei ainakaan meiltä saanut. Koko käsite, "hardcore-pelaaja" tuntuu olevan kaikilla kateissa ja jokainen on luonut omin käsityksensä "hardcore-pelaajista/pelaamisesta". Siksi kysynkin onko tähän jotain tyhjentävää, oikeaa vastausta? Vai oletteko tekin yhtä pihalla kuin minä?

Kertokaa samalla myös miten määritellään "hardcore-peli", sillä itse elän sellaisessa harhakuvassa että XO:lla on näitä "hardcore-pelejä" eniten kun taas Wiillä vähiten, mutta kukaan ei koskaan kerro mitä ne todella ovat. Antakaa edes perusteltuja esimerkkejä.

PS. Liittäkää johonkin vanhaan keskusteluun, jos aiheesta jo sellainen on.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Miten määritellään "hardcore-pelaaja?"

Ilmeisesti todellisia HC-pelaajia ovat ne, jotka ovat jo muodostaneet oman käsityksensä soveliasta pelikoneista ja peleistä, eivätkä suostu kokeilemaan mitään uutta, vaikka vähän kiehtoisikin. Hyvä keino HC-pelaajan tunnistamiseen on, että tällainen ei halua uutta, vaan uudessa paketissa.

Vastaavasti kaikki muut, ne, jotka voivat pelata mitä tahtovat, jopa aivan uudenlaisia pelikonsepteja ovat tietysti casual-pelaajia. Merkittävä ero on siis siinä, että HC-pelaajat ovat pelaajakunnan todellisia ritareita, casual-pelaajien uhatessa koko pitkään ja huolellisen työn tuloksena muovautunutta pelialaa.

Hankala kysymys. Itse luokittelen itseni HC-pelaajaksi. Leikkikalut tällä hetkellä on Wii ja PC. Tosin PC on jo muutaman vuoden vanha, mutta näillä näpeillä tulee parannusta asiaan kun uuden koneen tilailen. Vaikka kyllä tuollakin koneella on tähän päivään asti kohtuullisen hyvin pelannut kun on sillontällön laittanut uutta kapulaa koneen sisälle.

Mutta itse asiaa, muutamia määrityksiä pyörii päässä.

- Useamman vuoden tausta pelaamisesta. Muutaman konsolisukupolven tai tietokoneiden kanssa paininut jo ennestäänkin.

- Tietää hieman pelien historiasta. Tavallaan kuka vaan voisi tietää, mutta kyllä "HC-pelaaja" osaa sanoa oman lempi kategoriansa aikansa edelläkävijöitä.

- On joskus lintsannut töistä/koulusta/vastaavasta pelatakseen jotain peliä ;) (no ei välttämättä mutta itse olen kyseistä toimintaa harrastanut)

- Pelaa tai on pelannut useita tunteja päivässä. Joko jaksoissa tai jatkuvasti.

Nämä ovat ehkä vähän ympäripyöreitä vastauksia mutta itse sanoisin että pelitaustasta sen parhaiten näkee. Pitkän linjan pelaajat tuntevat väkisinkin historiaa ja on varmasti joskus mättänyt useita päiviä/öitä putkeen pelatakseen Civilization 2:ssa "vielä yhtä vuoroa." Tai jotain vastaavaa. Nämä ovat niitä "HC-Pelaajia."

skippaa asioita pelaamisen takia, pelaa kokoajan tavattaessa, poistuu harvoin kotoa ja silloinkin kolaa ostamaan, omistaa vähintään rallipenkin tai simulaattorinurkan

Miestäni tähän ryhmään kuuluu lähinnä pelaajat, jotka ovat valmiina syventymään peleihin vähän enemmänkin. Pelin ei tarvitse mennä läpi kerrasta ilman ongelmia ja kädestä pitäen. HC pelaaja on valmis opettelemaan hankalammankin pelin koukerot tai tarvittaessa jauhamaan samaa kohtaa kymmeniä kertoja mielummin kuin pudottamaan vaikeustasoa. HC pelaaja ei jätä pelejä kesken vaan hakkaa ne läpi vaikka siihen menisi ikä ja terveys.

Mutta vastaavasti HC pelaaja ei karsasta mitään peliä alustasta johtuen. HC pelaaja pelaa hyvät pelit tavalla tai toisella... oli se alusta mikä tahansa.

Minusta HC on vähän harhaanjohtava termi, koska jotkut pitävät HC:na sellaisia, jotka pelaavat pelejä enemmän ja kaikkea ei casuaalia ja jotkut taas pitävät HC:na äärimmäisen haastavia pelejä.

Jos minulta kysytään niin kaipa sitä voisi jaotella pelaajat casuaaleihin ja core-pelaajiin. En siis käytä tuota HC-termiä, koska hardcore viittaa enemmän äärimmäisiin pelaajiin.

Corepelaajat ovat yksinkertaisesti sellaisia, jotka panostavat pelaamiseen vähän enemmän ja seuraavat pelialaa. Satunnaispelaajat taas sellaisia, jotka pelaavat silloin tällöin eivätkä juuri tiedä pelialan tapahtumista. Ei sen tämän vaikeampaa tarvitse olla.

Välillä ottaa päähän tämä nykyinen pakkomielle jaotella pelejä. Minä ainakin olen täysipainoinen pelaaja ja pelaan pelejä laidasta laitaan. Olen pelannut esim PC:llä raskaita simuja ja strategioita, mutta myös konsoleilla kevyitä partypelejä. Molemmista osaan nauttia. Ei sitä tarvitse niin vakavasti ottaa. Minusta pelaajien pitäisi osata pelata kaikentyyppisiä pelejä tai ainakin kunnioittaa niitä. Joskus tuntuu, että jotkut pitävät hc-peleinä vain joitain "aikuisia" räiskintöjä ja kaikki muu on kasuaalia. Ja sellaisien pelien pelaajat pahasta. Oikeastaan ei se jaottelu siis ole pahasta vaan sen väärinkäyttäjät.

Itse olen pitkälti samoilla linjoilla nothingin kanssa. Itselle "hc-pelaaminen" on sitä, että pelaaja jaksaa keskittyä pitkiin peleihin, seurata juonta ja kenties syventää sitä esimerkiksi tutustumalla pelin tarinaan netin tms. kautta. Minulle nimenomaan tarinavetoinen pelaaminen on kaikista mieluisinta.

Toisaalta voihan hc-pelaaja olla paljon muutakin. Vaikkapa kova nettiräiskinnän pelaaja, hillitön beat 'em uppien tahkoaja tai autosimulaattorilla kurvailija. Uskaltaudun myös olettamaan, että hc-pelaaja seuraa pelimaailmaa aktiivisesti mm. lukemalla tulevista peleistä, osallistumalla pelifoorumeille ja ehkä hc-pelaamiseen kuuluu myös jonkin asteinen *fanius jollekin pelille/peleille/peligenrelle Oleellisinta hc-pelaajan määrittelemisessä lienee kuitenkin peliin/peleihin uppoutuminen, **harrastuneisuus ja taitojensa kehittäminen. Mielestäni hc-pelaajan "kriteeri" ei kuitenkaan ole se, että on äärimmäisen hyvä jossain pelissä. Hard core on kenties hieman harhaanjohtava termi, koska se on aika voimakas.

*Fani (engl. fan) on henkilö, joka ihailee tai arvostaa jotain ilmiötä, henkilöä, joukkuetta, tyylilajia tai kulttuurin aluetta intensiteetillä, joka ylittää tavanomaisen arvostuksen. Nimitys on lähtöisin englannin sanasta fanatic eli kiihkoilija. -Wikipedia (Suom.) http://fi.wikipedia.org/wiki/Fani

**Harrastus voi olla mitä tahansa vapaa-ajan toimintaa. Harrastuksia tehdään kiinnostuksen ja nautinnon takia, ei sen takia että niistä saisi rahallista palkkiota. Esimerkkejä ovat keräily, nikkarointi, askartelu, urheilu ja musiikki. Harrastaminen voi johtaa jonkin hyödyllisen taidon, tiedon tai kokemuksen hankkimiseen. Kuitenkin päätarkoituksena on mielenkiinto. -Wikipedia (Suom.) http://fi.wikipedia.org/wiki/Harrastus

Itse en osaa määritellä sen tarkemmin mitä aiemmin on tullut, mutta kaippa suuri pelikokoelma, monet pelikonsolit, (tietokoneet) ja yleinen rakkaus pelaamista kohtaan voisi määritellä hC-pelaajan. Pitkä pelihistoria ja tietämys aihealueesta varmaankin myös olisi laskettavissa mukaan myös. :D

Hyviä määrittelyjä on tullut monelta käyttäjältä. Itse miellän asian niin että HC tai Core pelaaja on henkilö, joka ensinnäkin pelaa paljon(doh :p), mutta tietää myös paljon peleistä, laitteista, jne.(tämäkin varmaan sanottu jo moneen kertaan).

Toisaalta pitääkö HC-pelaajan tietää paljon kaikista mahdollisista peleistä joita on tulossa tai jotka ovat juuri ilmestyneet? Minun mielestä HC-pelaaja voi hyvinkin olla myös esim. yhdelle pelille tai pelisarjalle omistautunut. Pelaaja joka esimerkiksi osaa kaikki CoD 4:n kentät silmät kiinni ja ampuu jatkuvasti millintarkkoja hedareita, on mielestäni HC-pelaaja, vaikka tämä kaveri ei olisi ikinä kuullutkaan esim. Final Fantasy -sarjasta. Hän pelaa CoDia tai jotain muuta räiskintää jatkuvasti ja on erittäin hyvä siinä.

HC-pelaaja on myös toisaalta sellainen kaveri joka tietää kaikki final fantasy -sarjan hahmot ja heidän äitiensä nimet. Hän myös tietää Konamin, Atarin ja muiden pelitalojen uudet peliprojektit ja mahdoliset julkaisupäivät. Hän pelaa paljon, mutta pyörii myös netissä hamuten tietoa kaikesta peliteollisuuteen liittyvästä.

HC-pelaajia on mielestäni moneen junaan. Oli henkilö sitten casual- tai HC-pelaaja silti se tärkein pointti pysyy muuttumattomana, nimittäin halu pelata videopelejä.

Johan täällä on kaikki sanottu mitä tässä olisi sanottavana ollut.

Joku vois vääntää oikein virallisen määritelmän HC-pelaajalle ja pistää sen Wikipediaan. Vaikkakin vitsillä.

Olen ollut HC-pelaaja, en ole enää.

Itse määrittelisin sen pelien pelaamiseen käytetyn ajan mukaan.

Samaa mieltä nothingin ja Pyran kanssa, joten en mitään pitempää ala kirjoittelemaan. Omasta mielestäni Super Mariot (siis ne tasoloikat, etenkin 2D:t) ovat aivan yhtä lailla HC-pelejä kuin vaikka Metal Gear Solidit ja, no, voisihan se Halokin sellainen olla. Kyllä HC-pelissä pitää olla tarpeeksi syvyyttä ja lajityypistä riippuen strategiaakin. Pidän siis itseänikin jonkinlaisena "hardcore-pelaajana", vaikka välillä maistuvatkin sellaisetkin pelit kuin Wii Sports tai Singstar(:D). Mielestäni makedinin teoria antaa HC-pelaajista aika lailla kaavoihinsa kangistuneen kuvan, kyllä sitä pitää päästä kokeilemaan jotain uutta kun on sitä samaa vanhaa saanut jauhaa jo vuosia. Omalla kohdallani juuri Wii yllätti.

Kotakussa viittaus artikkeliin Who's Winning the Battle for the Hardcore?.

Nintendo is rather clearly running away with the so-called 'casual' market, but that still leaves room for Sony and Microsoft

http://kotaku.com/5055864/whos-winning-the-battle-for-the-hardcore

Alkuperäisen artikkelin kirjoittaja yksinkertaistaa aika tavalla, tai luulee että olemassa on vain hardcore- että casual-pelaajia, eikä mitään siltä väliltä:

even the Nintendo zealots need other games to keep them busy between fixes, which means you need another console on the side.

http://onlyagame.typepad.com/only_a_game/2008/09/the-battle-for-the-hardcore.html

Miellän HC-pelaajan ihmisenä, jolle pelaaminen ei ole hauskanpitoa.

HC pelaaja on mielestäni sellainen ihminen, joka ei vain "pelaa" pelejä läpi, vaan kiinnittää pelissä muihinkin asioihin huomiota. Itse voi sitten päättä mihin asioihin.
Omistaa suhteellisen laadukkaat tavarat pelaamista varten, muttei välttämättä viimesen päälle.
Käyttää aika paljon aikaa pelaamiseen, muttei kuitenkaan niin paljoa että pelaamisesta tulisi ongelma.

Tuossa nyt pääpiirteissään se, miten minä määrittelen Hardcore pelaajan.

Corepelaajat ovat yksinkertaisesti sellaisia, jotka panostavat pelaamiseen vähän enemmän ja seuraavat pelialaa. Satunnaispelaajat taas sellaisia, jotka pelaavat silloin tällöin eivätkä juuri tiedä pelialan tapahtumista. Ei sen tämän vaikeampaa tarvitse olla.
Tarvitsee, koska minä jään luokittelun ulkopuolelle!
  • Seuraan pelialaa, arvioisin että tiedän pelimaailman tilanteesta enemmän kuin valtaosa pelaajista.
  • Panostan pelaamiseen kohtalaisen vähän, ostan tyylin pari peliä puolessa vuodessa.
  • Minulla on vaikka kuukauden jakso jolloin pelaan paljon (yleensä jotain tiettyä peliä, esim. Civilization).
  • Valtaosasta aikaa saatan pelata korkeintaan satunnaisia tetriksiä, mariokartteja ym. nopeita pelejä, muutoin pelaamatta.
Jos tekee luokittelun, niin pitäisi siinä olla tarpeeksi kohtia, että löytyy hieman useampia pohjarajauksia eikä vaan on/off -asetusta :D Tosin semmoinen taidettiin tuossa jokunen kuukausi sitten linkitellä, jossa oli erilaisia pelaajia rajailtu, mutta se oli tehty liian kovalla huumoriotteella.

1Upin entinen toimittaja ja Whattheyplay.comin perustaja uusimmassa EGM-lehdessä:

hardcore (an archaic tag that's losting its meaning)

Mies kertoo nyt tajunneensa, että massamarkkinoilla pelaajat eivät seuraa pelien arvosanoja ja uuden sukupolven kiinnostuksen kohteena ovat popkulttuuriin liittyvät nimikkeet ... kuten Spongebob ja Ben10 -pelit.

Davison kysyykin, ovatko perinteiset peliharrastajat menettäneet otteensa uuden sukupolven myötä?
More people are buying games, but the latest generation looks at them quite differently. As "aficionados", does that make us out of touch?

Joblon määritelmä:
Miellän HC-pelaajan ihmisenä, jolle pelaaminen ei ole hauskanpitoa.

tarkoititko:
a) hc-pelaajille pelaaminen on vakava harrastus, eikä satunnaista Guitar Heron tyyppäämistä pileissä
b) hc-pelaaja runttaa padia otsa kurtussa, eikä naura vahingossakaan, koska kyse ei ole lastenleikistä.
c) jotain muuta

HC pelaaja on pelaaja joka nauttii pelaamisesta täysillä. Itse olen toista luokkaa vaan koska pelaan myös riippuvuuden nojalla (saavutukset).

Nykyään, kun on seuraillut eri pelimedioita, niin tuntuu että tuo ns. hardcoreus on suoraan verrannollinen valituksen ja vikinän määrään. Mitä enemmän valittaa ja kritisoi peliteollisuuden sen hetkisistä ilmiöistä ja muiden ihmisten pelitottumuksista, sitä "hardcorempi" on..

Jos tosiaan täytyy pelaamisessakin rotuerottelua harjoittaa, niin mielestäni on ihan sama mitä pelaa, jos tekee sen antaumuksella. Tämä "hardcore-pelaajan" määrittelyn tarve taitaa lähinnä juontaa siitä, että tietty pelaajaryhmä saisi tuntea itsensä muka jotenkin paremmiksi ja ylempiarvoisemmiksi kuin sellaiset pelaajat, jotka osaavat nauttia rennommasta pelaamisesta.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom