Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Modaus onkin laillista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prisoner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Eikä ole kovin utopistista laittaa peliin mahdollisuus 60Hz NTSC ja PAL sekäi 50Hz PAL-moodeille.

Ihan noin tyhmänä kysyn, että meneekö koko pelin koodi uusiksi, kun tehdään PAL -versio. Eli jos tuollainen valinta olisi, pitäisikö pelin olla kahteen kertaan levyllä, että kumpikin versio olisi saatavilla -> Tarvittaisiin enemmän levytilaa -> ja vielä sama homma saksaksi.

Kuvittelisin ainakin näin, sillä miksi muuten PAL- käännösten tuleminen kestää.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan XShava
Ihan noin tyhmänä kysyn, että meneekö koko pelin koodi uusiksi, kun tehdään PAL -versio. Eli jos tuollainen valinta olisi, pitäisikö pelin olla kahteen kertaan levyllä, että kumpikin versio olisi saatavilla -> Tarvittaisiin enemmän levytilaa -> ja vielä sama homma saksaksi.

Kuvittelisin ainakin näin, sillä miksi muuten PAL- käännösten tuleminen kestää.

Ei sen levytilaa sen kummemin pitäisi viedä, mutta kyllä siinä grafiikka engineä saa muokata ihan hyvin (pitäisi piirtää lisää viivoja samoilla tehoilla, onneksi edes vähän harvemmin). Ja toki jos pelissä on asioita (ohjaus,tekstit,äänet,välivideot) ym. jotka on tahdistettu 30/60 tahtiin niin joutuu sitten uudestaan tahdistamaan (eikös Square jotain itkenyt tästä filmien tahdistamisesta FF kympin kohdalla yhdeksi syistä miksi 60Hertzin tuki jäi pois, kun olisi pitänyt olla omat filmit molemmille)? Toki jos tälläinen asia otettaisiin huomioon jo projektin alussa niin kääntäminen ei olisi näin suuri ongelma, mutta turhan usein koodataan eka isoimmille yhtenäisille markkinoille ja vasta sitten portataan eurooppaan :(

Eli sen takia nimenomaan koneen (tälläisessä non-aluerajoitusutopiassa) pitäisi itse osata muuttaa grafiikkan ulostulo oikeanlaiseksi kun muuten siitä tulee kivasti kustannuksia ja aikaa palaa (ja kustantajathan tykkää molemmista).

Ja mitä siihen aikaisempaan argumenttiini tulee, niin nyt voipi pelaaja itse tietää että eipä toimi, tai arvella että eipä välttämättä toimi kun DVD:eissäkin on aluerajoituksia (jopa sukulaisetkin saattavat tietää DVD:n aluerajoista ja päätellä tästä). Aluerajattomasta tämä etu katoaisi *puff*

Ja pitää nyt sen verran tuoda huomioon että kyllähän minultakin löytyy PS2 usa versiona joten en minä tässä tahdo aluerajoja mitenkään ylistää, sen vain tahdon osottaa että jopa niissäkin on edes jotain järkiperusteita.

Ei mua haittaa, vaikka niitä PAL-versioita väännetäänkin kuukausia/vuosia US-julkaisun jälkeen... Jos joku täällä EU:ssa on valmis maksamaan kotimaisesta ohjekirjasta niin hyvä, kannattahan ne sitten niille kääntää. Samalla saavat pelin, joka toimii varmasti joka telkkarilla.

Se, että maailmassa on erilaisia televisiostandardeja on kyllä myös täysin järjetöntä. Samoin erilaiset liitinstandardit. Mutta ei maailma ainakaan paremmaksi muutu sillä, että luodaan eroja lisää sen sijaan, että yritettäis tehdä jotain yhdistävää.

RGB signaali ei käsittääkseni ole PAL eikä NTSC ja siksi jenkkipelit toimii sen kautta myös eurooppalaisissa televisioissa. On aika nurinkurista ajatella, että jenkkiversiosta väännetään kuukausia huonompaa pal-versiota sen takia, että joku kivikaudelle jämähtänyt mökki-tv:n omistaja pääsee pelaamaan sitä antenniliitännän kautta. Mutta jos siitä maksetaan niin tehkööt ihmeessä.

Eli mielestäni pelit voi tehdä jokaiselle eri alueelle erikseen ja eri hintaisina. Mikään ei kuitenkaan mielestäni oikeuta estämään toiselta alueelta tuodun pelin pelaamista. Jos huolettaa se yhteensopivuus niin voihan sinne pelin koteloon lätkäistä tarran, jossa lukee, että tämä peli toimii eurooppalaisessa televisiossa vain RGB-scartin tai komponenttiliitännän kautta. Veikkaisin, että piratismikin vähenisi, kun import-pelaajia ei väkisin ajettaisi warettajien piireihin. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että houkutus on usein suuri.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja vielä tosta tekniikasta (vaikken asiantuntija olekaan).. Itse olen pelannut joitain PAL-pelejä modatulla koneella NTSC-tilassa ihan ongelmitta. En oikein ymmärrä missä se käännösongelma oikein piilee. Voihan tietokoneellakin pelata samaa peliä telkkarin kautta joko PAL-tilassa tai NTSC-tilassa. Videoissa ongelman ehkä ymmärtää sillä kuva on kai tallennettu jossain muodossa eli x ruutua/sekunti.

No joo, mutta kuten sanoin, pelit voi mun puolesta tehdä eri alueille erikseen. RGB-scartin kautta toimii kaikkien standardien pelit ja videot ongelmitta. Ja liki kaikissa nykytelkkareissa myös muidenkin liitäntöjen kautta. PAL-versioihin väkisin pakottaminen tuntuu todelliselta vittuilulta peliharrastajia ja -kuluttajia kohtaan. Mites ois joku adressi aiheen tiimoilta?

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
RGB-scartin kautta toimii kaikkien standardien pelit ja videot ongelmitta.

Ohi aiheen, mutta kysyn nyt tässä yhteydessä kuitenkin.

Minulla telkka joka ei näytä NTSC -kuvaa (Pyörii ja hyörii kuin häkkyrä). Saanko sen näkymään jollakin kaapelilla, vaikka telkassa ei tosiaan tukea ole.

Minulla telkka joka ei näytä NTSC -kuvaa (Pyörii ja hyörii kuin häkkyrä). Saanko sen näkymään jollakin kaapelilla, vaikka telkassa ei tosiaan tukea ole.

Jos telkka huolii RGB:tä sisään Scartin kautta niin saat. Melkein jokaisessa telkkarissa on tuo RGB-scart.

Jos telkka huolii RGB:tä sisään Scartin kautta niin saat. Melkein jokaisessa telkkarissa on tuo RGB-scart.

Hmm, no pitää tutkia sitten asiaa. Kiitos.

Et saa.

Televisiostasi puuttuu 60hz-tuki. RGB-kaapeli ei auta.

t. Ola

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Et saa.

Televisiostasi puuttuu 60hz-tuki. RGB-kaapeli ei auta.

t. Ola

En ole törmännyt vielä yhteenkään RGB-scart-liitäntäiseen televisioon, jossa jenkkipelit ei toimisi. Pari telkkaria olen nähnyt, joissa ei ole RGB-tukea, mutta niissäkin on ollut aito NTSC-tuki. Kuulema sellaisiakin televisioita on, joissa ei ole tukea kummallekaan - en tosin itse ole onneksi niihin törmännyt.

En ole törmännyt vielä yhteenkään RGB-scart-liitäntäiseen televisioon, jossa jenkkipelit ei toimisi. Pari telkkaria olen nähnyt, joissa ei ole RGB-tukea, mutta niissäkin on ollut aito NTSC-tuki. Kuulema sellaisiakin televisioita on, joissa ei ole tukea kummallekaan - en tosin itse ole onneksi niihin törmännyt.

No sen tiedän, että RGP -kaapeli mulla on ja telkassa kaksi Scarttia. Muistaakseni toisessa taitaa tuo RGB -olla mainittu.

No joka tapauksessa kuva näkyy väreissä, mutta pyörii kuin väkkärä.

Telkka (Nokia) muuten laskee Scartin kautta myös PAL-pelien kuvan normaali TV-kavavien päälle tuollaisena pyörivänä.

Mutta eipähän tällä ole väliä, raahaan vaimon telkkaa vielä toistaiseksi kahden huoneen väliä ja ostelen sitten joskus itselleni uuden töllön.

Minä olen törmännyt, mm. 90-luvun puolivälin Finluxit. 60hz kuva ei synkkaa vaan vilisee ruudulla. RGB-tuki löytyy.

t. Ola

Minä olen törmännyt, mm. 90-luvun puolivälin Finluxit. 60hz kuva ei synkkaa vaan vilisee ruudulla. RGB-tuki löytyy.

t. Ola

No huh huh. Kyllä Suomessa osataan!

Vielä tuosta proge-tuesta.

Kyllä seuraavissa konsoleissa saisi olla proge-tuki vakiona. Se on toistaiseksi pysynyt vain pienen piirin kiinnostuksen kohteena, mutta suuntaus on selvä. Parhaissa 32-tuuman kuvaputkitelevisioissa tuki jo löytyy ja se tulee varmasti yleistymään. Kun teknisesti ei ole kyse kummoisesta jutusta, koska tuki muualla maailmassa jo löytyy, on todella tyhmää, jos tuen taas pois karsivat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Toisaalta eipä tuolla modaamisella nykyäänkään kovin hyviä selityksiä ole.

Ei modaamiseen tarvita mitään selityksiä, vaan se tuo mukanaan ihan aitoja, kiistämättömiä hyötyjä. Esim. modatusta Xboxista saa erinomaisen olohuoneen mediasoittimen, jota monipuolisempaa ei saa mistään edes isolla rahalla. Modattuihin koneisiin on saatavilla runsaasti ilmaisia - ja ihan laillisia - ohjelmia, joita ei kerta kaikkiaan voi modaamattomissa koneissa käyttää.

t. Ola

Sama homma meidän Salorassa ja ilmeisesti myös Nokiat kuuluvat tuohon samaan syssyyn.

Jepjep laillista ollut aina ja toivottavasti myös pysyy laillisena. Ongelmahan siitä tulee jos ei saa ruveta omia tavaroita muuttelemaan. Paitsi tulevaisuuden visioissahan et enään omista pelikonsolia, vaan pelkästään käyttöoikeuden siihen :mad:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Xbugs
Ei modaamiseen tarvita mitään selityksiä, vaan se tuo mukanaan ihan aitoja, kiistämättömiä hyötyjä. Esim. modatusta Xboxista saa erinomaisen olohuoneen mediasoittimen, jota monipuolisempaa ei saa mistään edes isolla rahalla. Modattuihin koneisiin on saatavilla runsaasti ilmaisia - ja ihan laillisia - ohjelmia, joita ei kerta kaikkiaan voi modaamattomissa koneissa käyttää.

Ehkä näin on, mutta se ei ole Xboxin alkuperäisen käyttötarkaituksen mukaista. Eikö nykyinen peli-, musiikki- ja leffakäyttö riitä useimmille nykyboxissa? Itselleni riittää, mutta ymmärrän niitäkin jotka haluavat värkätä ja harrastaa laitteella.

Totuus on, että suurin osa hankkii modpiirit piraatteja varten ja piraatit ovat vahingollisia koko peli-, musiikki- ja leffateollisuudelle. Modpiirit ja piraatit tulee kulkemaan käsikädessä ihan rauhassa jos asialle ei tehdä mitään. Kieltämällä modpiirit varmana myös piraattien hankinta vähentyy. Kokonaan sitä ei tulla koskaan poistamaan. Ja tiedän, etteivät kaikki käytä sitä piraattien pelailuu ja katseluun, mutta se käyttäjäkunta taitaa olla aikalailla vähemmistössä modpiirien käyttäjien keskuudessa.

Osa minussa hyväksyy modaamisen, mutta suurin osa kamppailee sitä vastaa, juuri tuon piratismin takia.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Sama homma meidän Salorassa ja ilmeisesti myös Nokiat kuuluvat tuohon samaan syssyyn.

Olen testannut lukuisia Salora- ja Nokia-telkkareita (90-luvun malleja). Kaikissa on näkynyt jenkkipelit joko RGB:n tai tavallisen scarin kautta. Siksi ihmettelenkin tälläisia havaintoja.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Toivottavasti seuraavissa konsoliessa ei ole aluerajoja, niin voitais modaaminen kieltää hyvällä syyllä. Toisaalta eipä tuolla modaamisella nykyäänkään kovin hyviä selityksiä ole. Lähes kaikki pelit jotka julkaistaan Usa:ssa julkaistaan myös euroopassa, Japani onkin jo eri asia, mutta kielimuuri taitaa rajoittaa aikapaljon sikäläisiä pelejä.

Tuo "Lähes kaikki pelit jotka julkaistaan Usa:ssa julkaistaan myös euroopassa"- väite on aika suoraan hanurista koska juuri näiden kielialueongelmien vuoksi missasimme esim: Xenosagan. Eikö kukaan muista kun joka iikka modasi SNES:sejään kun Finaalifantasiat julkaistiin vain jenkeissä? Roolipelit ovat vieläkin paitsiossa, eikä kukaan väitä vastaan etteikö pelit olisi pirun paljon halvempia jenkeissä kuin täällä kapitalistisessa rappioyhteiskunnassa...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Paraloop Zwei
Roolipelit ovat vieläkin paitsiossa, eikä kukaan väitä vastaan etteikö pelit olisi pirun paljon halvempia jenkeissä kuin täällä kapitalistisessa rappioyhteiskunnassa...

En tiennytkään, että vielä nykyäänkin roolipelit kiertävät euroopan kaukaa.

Mutta tuokin on asia johon pelivalmistajat voivat vaikuttaa. Jos kaikki pelit julkaistais kaikkialla, vähentais sekin syytä hankkia modpiiri. Onhan asioihin tullut kuitenkin muutosta, snes aikoihin ei taidettu kovinkaan monta ropea julkaista euroopassa, mutta ilmeisesti parannettavaa vielä on.

Pelien hinnoittelun en osaa sanoa mitään, pirun kalliitahan ne täällä ovat.

Ylös Bottom