Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olen perfektionistinen luonne...

Otan vastuun...

...olen mennyt liian pitkälle, ja palautteista päätellen siisteysintoni on kääntynyt itseään vastaan.
Kai sä myös ymmärrät, että perfiktionismiin kuuluu tällainen liiallinen itsekriittisyys, jossa ollaan herkkiä palautteen kanssa ja niellään kaikki turhatkin(?) syytökset kuin Pesusienen Paavo?

Tai näin ainakin sisäinen terapeuttini väitti, mutta enhän mä sitä idioottia usko.

Mutta koska linkin poistaminen kävi herralta tuosta noin, käden käänteessä, kaiken muun ohessa, aiheuttamatta mitään sen suurempaa harmia en voi muuta kuin ihmetellä miten tästä saadaan näin suuri asia. Jos tontsa haluaa lähdelinkin poistaa niin antaa tontsan poistaa se lähdelinkki, se parantaa trikuivan mielialaa, eikä aiheuta meille mitään ikävää...

Toihan on just se ongelma, eli viestejä on pakko moderoida ihan vaan sen takia että se on niin helppoa, vaikka viestissä nyt ei välttämättä ole mitään sääntöä rikkovaa sisältöä niin silti pitää muokata? (ja kuin on monta herraa jotka samaa sääntöä tulkkii niin mikä on se raja mikä on turhaa ja mikä ei?)

Eli ei tässä ole vain siitä lähdelinkistä kysymys vaan koko moderointiperiaatteesta.

Sama asia koskee jos annat haastattelun johonki lehteen, seuraavana päivänä luet jutun ja teksti ei ole yhtään sitä mitä itse eilen kerroit toimittajalle, hän on sitä muokannut ihan vaan sen takia että se parantaa omaa mielialaa ja ku se oli niin helppoa, onko se sitten oikein?

Onhan moderointi hyvä asia mutta liikaa on aina liikaa.

Sama asia koskee jos annat haastattelun johonki lehteen, seuraavana päivänä luet jutun ja teksti ei ole yhtään sitä mitä itse eilen kerroit toimittajalle
Onko tuo muka verrattavissa oleva tapaus?

TT-2k ei ole koskenut mihinkään sinun kirjoittamaasi. Eikä hän ole edes muuttanut mitään sinun lainaamaasi. Hän on ainoastaan lyhentänyt lainausta siltä osin kuin lainauksessa on ollut jotain ylimääräistä.

Tuskin muuten tarvitsee todeta, että sillä energialla jolla tänne on valitettu lainausten lyhennys säännöstä, oltaisiin lyhennetty jo useamman henkilön kuukausittaiset postaukset. Epäilenkin, että ongelma ei ole siinä, etteikö kaikki ymmärtäisi mistä on kyse ja että kuinka helppoa ja vähän aikaa vaativaa se on.

Itse toivoisin, että keksittäisiin joku suurinpiirtein yhteisymmärryksellä laadittu perustelu sille, mikä on häiritsevä lainaus ja mikä ei. Jokainen näkee nuo lainaukset eritavalla häiritseviksi tai ei, riippuen näytön leveydestä ynnä muista henkilökohtaisista seikoista. Nyttemmin joudutaankin turvautumaan joihinkin lainausperiaatteisiin (esim. lainauksen oltava lyhyempi kuin itse viittauksen, lainataan vain se johon viitataan jne.) Noita periaatteita seuraten voidaan joutua leikkelemään sellaisiakin lainauksia jotka eivät ole häiritseviä.

Hommasta tekee kaksipiippuisen se, että jos noita periaatteita noudatetaan niin säästytään ylipitkiltä lainauksilta. Ne on helppo sisäistää ja niitä on helppo valvoa. Kuitenkaan kyseessä ei ole häiritsevyys periaate. Jos taas kaikki leikkelyt tapahtuisivat häiritsevyyden mukaan, niin silloin ei jouduttaisi leikkelemään ei häiritseviä, mutta periaatteiden vastaisia lainauksia. Sitten oltaisiinkin sen ongelman edessä, että kenenkä mielestä mikäkin on häiritsevää.

Joka tapauksessa en halua että ylipitkien lainausten siivoiluista luovuttaisiin. Ja eritoten toivon TT-2k:n jatkavan napsimista, tosin ehkä pikkuisen hillitymmin. Myönnän vain itsekkin sen tosiasian, että kaikkia miellyttävän kriteerin keksiminen tuolle lainausten lyhentelylle on liian vaikea juttu. Ehkä jopa mahdotonta. Joten jos teitä vaivaa tämä asia, niin kipinkapin keksimään fraaseja jotka voisimme kehystää ja naulata ylläpidon virtuaaliseinälle muistuttamaan meitä kaikkia siitä, mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Ainakin sillä tavalla voitte vaikuttaa huomattavasti tehokkaammin tähän meidän yhteiseloon, kuin vääntämällä kättä siitä, kun TT-2k muutamista sadoista leikkailuista yksi, kaksi tai vaikka viisi menisi sinne rajamaastoon. Älkääkä ymmärtäkö tätä väärin, vaan ilmoitelkaa ihmeessä jos toimissamme jokin menee metsään. Ilman sitä tietoa kehittyminen on tyystin mahdotonta, mutta kannustan teitä samalla keksimään parannusehdotuksia, joilla se seuraava metsään meno voidaan ennaltaehkäistä.

kipinkapin keksimään fraaseja jotka voisimme kehystää ja naulata ylläpidon virtuaaliseinälle muistuttamaan meitä kaikkia siitä, mikä on liikaa ja mikä on liian vähän.
Lainauksen pituus suhteutettuna oman viestin pituuteen on toisarvoista, sillä viestin sisältö ja asiallinen rikkaus eivät ole välttämättä suoraan verrannollisia viestin (oman tai lainatun) pituuteen. Hyvässä lainauksessa on tärkeää lainata lainattavan viestin se osa, jota oma vastaus koskee. Toivottavaa on myös lyhentää tuosta osasta turhat epäolennaisuudet ja jättää jäljelle vain se tärkein kiteytys.

Kursiivilla ehkäpä se utopistinen osa, jota ei välttämättä voi peruskäyttäjältä vaatia. Joka tapauksessa kantani on, että lainauksen arvottaminen pituuden mukaan ei ole tarkoituksenmukaista, vaikka toimiikin välttävänä normina seikassa, jota on hyvin vaikea normittaa. Luopuisin "ylipitkän lainauksen" termistä ja siirtyisin "sisällöllisesti relevantin lainauksen" termiin, vaikka sitä onkin vaikeampi normittaa. Sisällöllisen relevanttiuden arvottamisen jättäisin moderaattoreille sellaisen ohjenuoran kera, että lainaukseen puututaan vain, jos lainaus sisältää huomattavan* määrän ei-relevanttia tekstiä. Vähäiset lainausvirheet jätetään puuttumatta.

* "huomattavan" voisi ajatella vaikka "silmiin pistävän"

Hyvässä lainauksessa on tärkeää lainata lainattavan viestin se osa, jota oma vastaus koskee.

Kyllä. Lainaus kannattaa kuitenkin tehdä niin, ettei alkuperäisen viestin sanoma muutu. Itse lainasit Rottamopon viestiä ja irroitit siitä yhden fraasin, virkkeen keskeltä, joka muuttaa täysin koko alkuperäisen kirjoittajan sanoman.

EDIT: No ei nyt ihan pelkästään yhden virkkeen keskeltä, vaan kappaleen sisältä irtonainen virke, muuttaen asiayhteyttä. Mutta saitte varmaan idean talteen?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Lainaus kannattaa kuitenkin tehdä niin, ettei alkuperäisen viestin sanoma muutu. Itse lainasit Rottamopon viestiä ja irroitit siitä yhden fraasin, virkkeen keskeltä, joka muuttaa täysin koko alkuperäisen kirjoittajan sanoman.
Hmm, kyllä. Hyvä pointti ja korostaa ennestään sitä, ettei oman viestin pituutta saa välttämättä sovitettua vain ajattelemalla lainattavan osuuden pituutta, vaan ajatusta pitäisi antaa ennen kaikkea lainauksen sisällölle ja kokonaisuuden järkevyydelle.

Tässä vaiheessa täytyy toisaalta muistaa erilaiset tarkoitusperät lainaukseen. Esimerkiksi oma viestini olisi seisonut jaloillaan ilman koko lainausta, eikä tarkoitukseni ollut varsinaisesti käydä dialogia Rottamopon kanssa. Lainauksella vain osoitin, mistä kohtaa hänen viestiään otin kimmokkeen omaan viestiini. Tässä kohtaa en ajatellut asiayhteyttä tai alkuperäisen kirjoittajan sanomaa, jolloin en nähnyt viestin rankkaa supistamista jopa kesken virkkeen niin pahana.

Jokainen varmaankin lukee monia foorumeita. Mitä mieltä olette tämä foorumin luettavuudesta? Aivan loistava mun mielestä. Aina ollut. Älkää modet kuormittako liikaa itseänne, käykää vaikka lukemassa välillä muita foorumeita. Ja miettikää sitten missä mennään. Täällä on niin iso poikkileikkaus Marttakerhoista - Batteryjuoppoihin, että ihme kun tällainen taso(erinomainen) saavutettu.
Ainut mikä minua ärsyttää on nuo rangaistus pisteet näkyvillä. Vai oliko osa huomautuksia? Minä en ainakaan tiedä onko kaverilla rangaistus vai huomautus, jos nimen alla lukee 1/0 tai 0/2. Kuuluuko tällainen tähän päivään? Tai onko se tätä päivää? Minä oon vanhanaikainen ja oon sitä mieltä, jos teet virheen saat rangaistuksen. Kärsit sen! Sen jälkeen asia on loppuun käsitelty!! Ainostaan nämä Ompeluseuranaiset ja Marttakerhot tuomitsee tuomitsemisen jälkeen.

Eiköhän se foorumin luettavuus ja laatu nyt kuitenkin tule itse viestien sisällöistä!

Lainauksen pituus on aika mitätön juttu. Tietysti pitkä lainaus, jonka järkeen tulee lause tekstiä, on vähän dorka, mutta rivi tai kaksi sinne tai tänne lainauksen pituudessa on tasan yksi ja hailee.

On sanottava myös omasta puolestani, että tuo liiallinen nillittäminen tahtoo ottaa päähän välillä. Jos joku on lainannut jotain asiaa hieman liian pitkästi, niin olen korkeintaan yhden näpäytyksen päässä siitä, että saan luettua kommentoijan pointin. Toki ymmärrän lainausten siivoamiset sellaisissa tapauksissa, joissa lainaus on kymmenen riviä pitkä ja itse kommentti yhden. Foorumin perustamisesta asti olen näitä sivuja selaillut ja ainut asia mikä koskaan on käynyt hermoilleni on joidenkin ihmisten suorastaan v''tuileva asenne joka paikassa. Ottakaa modet, TT-2k varsinkin rennommin vaan, moderoitte kuitenkin Suomen ehdottomasti parasta konsolisivustoa<3

Josta olemme siis saaneet nauttia jo vuosia teidän ansiostanne! Turhat päänaukomiset vain foorumilta pois, niin kaikki on kunnossa. Sivuston tarkoitus ei kuitenkaan ole, kuten Nylund totesi aikaisemmin, olla mikään akateemisen väittelyn foorumi.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Jos luettavuutta halutaan parantaa, niin tässä olisi todellinen ongelma:
Tuo on todellakin ongelma, mutta kuka siihen keksisi oivan ratkaisun? Pitäisikö pelikohtaiset ketjut hajottaa spoilerivapaisiin keskusteluihin ja sitten totaalisen spoilaaviin, jossa noille tageille ei edes olisi käyttöä? Vai mikä olisi paras ja luontevin tapa?

Tuo olisi tosiaan yksi vaihtoehto. Siinä vaihtoehdossa hype-ketju voisi jatkua spoilerivapaana keskusteluna ja sitten olisi se toinen.

En ole mitenkään perusteellisesti miettinyt, mutta mieleen tulee ainakin, että ongelmahan tämä on vain osalle peleistä eli kaikilla peleillä tuskin olisi tarvetta kahdelle ketjulle tai muille toimille.

Kahden ketjun ongelmana olisi ainakin se, että pelin ollessa kesken olisi ketjujen osalta väliinputoaja - toisessa ei saisi spoilata, toisessa olisi näkyvissä taas kaikki. Jollain HR:n tapaisella pelillä se ei olisi iso ongelma, koska se läpäistään nopeasti, mutta pitkissä ropeissa olisi.

Yleisesti tuntuu muutenkin, että spoiler-tagien käyttö on turhan herkässä. On tietysti kaunis idea, että on varovainen, eikä pilaa mitään yllätyksiä, mutta meneehän se yli, kun esim. pelin saamia arvosanoja pistetään naksun taakse.

Oma lusikkani soppaan on, että perustaisitte forum-alueen tänne, jonne voisi sitten aloitella spoilereita sisältäviä ketjuja. En tiedä miten toimiva tämä olisi mutta ainakin tuollaisen tekemällä ei olisi enää pakko olla älyn varovainen, kun ihmiset voisivat omalla vastuulla mennä erilliseen forum-osastoon keskustelemaan jostain pelistä. Näin muut alueet, kuten vaikka Xbox ja Playstation jäisivät tällaisista jutuista siistimmiksi. Onhan muun muassa Little big planetillekin tänne perustettu oma forum-osasto, joten miksei tällaista "spoiler" aluetta voisi tehdä?

PS: Jos toteutatte ideani, haluan kaiken kunnian ja krediitin sen keksimisestä (luonnollisesti). :D

Oma lusikkani soppaan on, että perustaisitte forum-alueen tänne, jonne voisi sitten aloitella spoilereita sisältäviä ketjuja.
Sehän täältä vielä puuttuukin, taas yksi uusi alue, jossa jutellaan samoista peleistä.
:rolleyes:

Pienempi paha se spoilertagien availu on, kuin keskustelun hajauttaminen yhä useampiin rinnakkaisiin alueisiin ja ketjuihin.

Sehän täältä vielä puuttuukin, taas yksi uusi alue, jossa jutellaan samoista peleistä.
:rolleyes:

Mutta aihe-alueita ei tarvittaisi kuin yksi(Vältyttäisiin siltä, että playstation alueelle vaikka pitäisi pistää kaksi ketjua samasta aiheesta, joista toinen on spoileri-vapaa ja toinen ei), eikä syntyisi kinaa siitä, että "Miks et laittanu tota spoilereihin?! Nyt on peli-ilo pilalla :( ",

Ja sitten kun avaakin sen väärän spoiler-tagin ja onnistuu erehtymään lukeakin sitä... You got my point? ;)

Ihmiset, jotka haluaisivat keskustella avoimesti pelin tarinasta, voisivat tehdä sen tuon meikän idean mukaan paljon vapaammin.

PS: Olen tässä miettinyt muuten, että kun ihmiset tuppaa jauhamaan kaiken maailman offtopiccia väärissä keskusteluissa, niin olisikos siinä mitään ideaa, jos pelaajalehden boardia matkien tehtäisiin ihan oma offtopic-ketju tuonne yleiseen osastoon? Siellä voisi sitten jaaritella kaiken maailman diibadaabaa, eikä ole väliä, jos aihe vaihtuu kesken kaiken joksikin muuksi.

Mutta aihe-alueita ei tarvittaisi kuin yksi(Vältyttäisiin siltä, että playstation alueelle vaikka pitäisi pistää kaksi ketjua samasta aiheesta, joista toinen on spoileri-vapaa ja toinen ei), eikä syntyisi kinaa siitä, että "Miks et laittanu tota spoilereihin?! Nyt on peli-ilo pilalla :( "
Vielä hankalampi palstaa on selata jos siellä kaikki peliketjut ovat vain peräkkäin ilman mitään aluejakoa. Ei toimi tuollainen systeemi.

Vielä hankalampi palstaa on selata jos siellä kaikki peliketjut ovat vain peräkkäin ilman mitään aluejakoa. Ei toimi tuollainen systeemi.

Siihen otsikon loppuun voi aina lisätä sen alustan, kuten Xbox. Ei ole kenellekään varmasti kummoinen vaiva. Ja tuo hakutoimintokin on onneksi keksitty.

Pelifoorumi ilman pelikonejakoa on ihan toimiva ratkaisu sekin ja siitä on monia esimerkkejä. Asiastahan on täälläkin puhuttu usein, ja vaikka kannatustakin on löytynyt, ei siihen ole lähdetty. Sen verran painava "ei" siitä viimeksikin tuli, että en sitä sekottaisi tähän asiaan.

Joku ongelmallinen linjaveto spoileri-tägi -tulvan takana kuitenkin on (ja siten myös ratkaisu), sillä vastaavaa ei muilla foorumeilla näy, eikä niilläkään silti pahemmin spoilaannu.

Joku ongelmallinen linjaveto spoileri-tägi -tulvan takana kuitenkin on (ja siten myös ratkaisu), sillä vastaavaa ei muilla foorumeilla näy, eikä niilläkään silti pahemmin spoilaannu.

Näinhän se on. Tämä nyt oli tällainen nollatoleranssiin tähtäävä "idea" mikä tuli minun mieleeni. :)

Ajattelin lähinnä sitä väestöä, jolle tuo spoiler tagi-viidakko menee yli selkärangan. Noh, tulipahan ehdotettua. :D

Ylös Bottom