Monster Hunter: World

Kirai

Toimitus
Oppimisen ja oivaltamisen ilo se suola onkin. Ja myös siinä, että huomaa varusteiden ja omien taitojen vahvistumisen matkan varrella. Alussa se mössikkä voi viedä sen 30 min, mutta myöhemmin ne jo kaatuu sitten 10 minsaan. Voiman tunne on vahva.

Kantsii myös tutustua hunter's notes, ja tutkia mikä elementti tehoaa mihinkin ja sitä kautta rakentaa omaa ase arsenaalia jos pystyy. Alussa luonnollisesti ei vaihtoehtoja järin ole, vaan niitä aukeaa vaiheittain.
 

Robotti

Active Member
Jotenkin vaan niin tylsän tuntuista mätkettä. Lopulta tehtävä päättyi, pääsi kylään takaisin ja seuraava tehtävä vei samalle alueelle, mutta vihollinen oli vaan eri. Sama kaava, hakkaa kunnes juoksee karkuun ja sitten lopulta vihu kuoli.

Eeeeeeehhhhh..... Voi olla että pelatessa jännää, striimin perusteella ei ainakaan kiinnostus herännyt vielä. Kovin internet tuntuu peliä hehkuttavan mutta onko sitten kyseessä pelisarjan fanijoukko joka vain ylistää sarjan uutta jäsentä?
Varmasti joo itse pelaaminen jännempää kun katsominen, mutta sen jatkuvan pieksemisen kanssa voi käydä melko tylsäksi, ellei sit pelissä ole jotain suurempaa mitä en ole vielä nähnyt? Sen kaiken pieksemisen lisäksi siis...
Olen tästä uusimmasta testannut vasta betaa. PSP:llä oli kovassa käytössä Monster Hunter Freedom 2 ja sen pohjalta laitan vähän omia fiiliksiä.

Isojen öttien nujertamistakin enemmän tykkäsin kaikesta muusta tekemisestä, mitä peli tarjoaa.

Jo varusteiden kanssa puljaamisessa riitti tekemistä. Ostanko parempia varusteita kaupasta, parantelenko entisiä vai rakennanko kokonaan uusia? Ja se itselle sopivan aseen etsiminen kokeilemalla ja luu- ja metalliaseiden erot pitivät mielenkiintoa yllä.

Homman helmi MHF2:ssa oli kylässä: sellainen farmintapainen, jonne pääsi tehtävien välillä puuhastelemaan. Pystyi kalastamaan, pyydystämään hyönteisiä, louhimaan malmeja ja kasvattamaan kasvimaalla hyödyllisiä rehuja.

Vaikka hirviön kaataminen oli hienoa, pelisession kohokohta oli kun rynni tehtävän jälkeen farmille katsomaan, mitä ryytimaalta pukkaa ylös ja mitä siitä voi valmistaa. Tai jos sai kiinni harvinaisen hyönteisen tai aivan uuden kalan.

Kokeilemista ja uuden löytämistä oli todella paljon. Materiaaleja yhdistelemällä sai uusia esineitä. Nämä reseptit jäivät talteen muistivihkoon ja uusia löysi kokeilemalla. Ja uudet tavarat toivat taas uutta tekemistä, kun tietysti piti kokeilla, mitä tapahtuu kun niitä istuttaa kasvimaalle tai käyttää kalansyöttinä.

Kylässä olevaan ravintolaan sai palkattua kokkeja, joilla jokaisella oli eri ominaisuudet. Kokeilemista riitti tässäkin, kun kokit tekivät raaka-aineista erilaista ruokaa, joista sai joko bonuksia tai miinuksia seuraavaan tehtävään. Kirjoittelin hyviä yhdistelmiä paperille ylös.

Informaatiotulvaan auttoi todella kattavat harjoitustehtävät, joita sai veivata niin paljon kuin halusi. Aivan kaikki opetettiin käyttöliittymästä, keräilemisestä ja taistelun perusteista alkaen. Peli jopa kysyi, onko pelaaja ennen pelannut sarjan pelejä. Jos vastasi ei, harjoitustehtävät ja luettavat ohjeet lähtivät aivan perusasioista. Näiden parissa sai monta iltaa kulumaan ja aina tunsi vähän edistyneensä, vaikka ei ollut edes aloittanut varsinaista peliä.

Nämä siis MHF2:n pohjalta, ja siitäkin on aikaa.

Minua kiinnostaakin, onko pelin valmiissa versiossa harjoitustehtäviä tai lueskeltavia ohjeita? Kaikkea ei vanhastaan muista, paitsi sen että hauskaa oli.
 

cobalos

Well-Known Member
Onhan tämä ihan jees. Ylistävät arvostelut ja sarjan aikaisempien osien suuri suosio sai minut ehkä odottamaan hieman enemmän.

Informaatiotulva on tosiaan aika valtava ja tulee sellainen fiilis, että asiat olisi ehkä voinut suunnitella paremmin ja intuitiivisemmaksi, ilman että peliä olisi kuitenkaan yksinkertaistettu. Onneksi edes Monster Hunterin fonttivalinta ja typografia on hemmetin hyvä verrattuna yleisesti muihin japskien tekemiin peleihin.

Äänityöskentely on paikoittain ihan kelpoa, mutta ylivoimaisesti eniten siinä ärsytti puheen ja ruudulla näkyvän tekstin "epäsynkka". Tällä tarkoitan sitä, että välillä puhe tekstitetään sanasta sanaan, mutta sitten heti seuraavassa dialogissa hahmon suusta pääsee pari murahdusta ja hihkaisua, joka kuitenkin tekstitettynä onkin kaksi kokonaista lausetta. Mitä helvettiä? :eek: Pitääkö tässä nyt lukea vai kuunnella?

On se vaan uskottava, etten ole japanilaisen pelisuunnittelun ystävä.
 

laitos

Toimitus
Ylläpitäjä
Äänityöskentely on paikoittain ihan kelpoa, mutta ylivoimaisesti eniten siinä ärsytti puheen ja ruudulla näkyvän tekstin "epäsynkka". Tällä tarkoitan sitä, että välillä puhe tekstitetään sanasta sanaan, mutta sitten heti seuraavassa dialogissa hahmon suusta pääsee pari murahdusta ja hihkaisua, joka kuitenkin tekstitettynä onkin kaksi kokonaista lausetta. Mitä helvettiä? :eek: Pitääkö tässä nyt lukea vai kuunnella?

On se vaan uskottava, etten ole japanilaisen pelisuunnittelun ystävä.
Aamulla tämän aloittelin ja päivittelin FB:ssä yhteen ryhmäkeskusteluun kommentteina, että on laadun tae kun huulisynkka on kohdillaan n. 10% ajasta ja tekstit ja puheet tulevat miten sattuu. En myöskään ymmärrä tuota valintaa että vain osa puheesta on puhuttu ja loput on juuri noita murahduksia tai pelkkää tekstiä. Eniten pisti silmiin / korviin tilanteet joissa teksti ja puhe eivät täsmää ollenkaan.

Mutta: pelinä toimivan oloinen, eli pitää jatkaa jotta selviää miksi tätä niin paljon hehkutetaan. Jospa alkaisi lämmittämään pleikkaria illan rientoja ajatellen!
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Äänet ja hahmojen suut on synkattu Monster Hunter kielen mukaan, ei englannin eikä japanin tai minkään muunkaan oikean kielen mukaan.
 

laitos

Toimitus
Ylläpitäjä
Äänet ja hahmojen suut on synkattu Monster Hunter kielen mukaan, ei englannin eikä japanin tai minkään muunkaan oikean kielen mukaan.
:eek:
No sehän selittää...

... että on ainakin jonkun taholta mietitty selitys sille miksi animointiin ei ole jaksettu panostaa :rolleyes:
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
:eek:
No sehän selittää...

... että on ainakin jonkun taholta mietitty selitys sille miksi animointiin ei ole jaksettu panostaa :rolleyes:
Joo eihän se mikään kelpo syy ole sille miksi ne ei ole synkattu joka kielelle. En tiedä miten paljon resursseja se vaatii että ne kaikille kielille animoitais uudelleen mutta nyt niin ei ole tehty.
 

cobalos

Well-Known Member
Äänet ja hahmojen suut on synkattu Monster Hunter kielen mukaan, ei englannin eikä japanin tai minkään muunkaan oikean kielen mukaan.
Toisaalta tämäkään ei selitä sitä, että kaveri sanoo vieressä: "Jiihaa", joka tekstitetään "Great! Let's follow these tracks." Ja kymmenen sekuntia myöhemmin sama kaveri sanoo: "We must find the monster", joka tekstitetään "We must find the monster". Eli ei mitään logiikkaa.
 

laitos

Toimitus
Ylläpitäjä
Toisaalta tämäkään ei selitä sitä, että kaveri sanoo vieressä: "Jiihaa", joka tekstitetään "Great! Let's follow these tracks." Ja kymmenen sekuntia myöhemmin sama kaveri sanoo: "We must find the monster", joka tekstitetään "We must find the monster". Eli ei mitään logiikkaa.
Tähän vielä päälle se, että samaan aikaan kun on päätehtävien keskustelut käynnissä joissa puheet on pelkkiä murahduksia ja muu tulee tekstinä, niin samaan aikaan handler ym sivuhahmot juttelevat omiaan ääneen. Sekavaa ja ärsyttävää, mutta sillä mennään mitä on annettu.

Monster Hunter noviisina on todettava, että onneksi itse peli ja sen mekaniikat ovat hyvin toimivia. Tekemistä riittää ja vastaantulevien sienien, kasvien yms tarvikkeiden kerääminen on vähintäänkin addiktoivaa, varsinkin kun kaikista tarvikkeista saa tehtyä jotain hyödyllistä. Tässä on jotain hyvin samaa kuin Diablossa siinä mielessä, että jokaisen pelisession jälkeen jää päällimmäiseksi tunne että on saavuttanut jotain. Grindaaminen tuntuu mielekkäältä kun joka sessio aikana saa vähintään parannettua omia kamoja, tai vaihtoehtoisesti rakennettua jotain täysin uusia varusteita joita voi lähteä koeajamaan kentälle.

Pienistä puutteista huolimatta täyttä rautaa ja tätä tulee varmasti pelattua pitkään.
 

Make93

Well-Known Member
Tässä vähän omaa taistelurämpettä, saattaa joitain vihuja ja tehtäviä spoilaa.


Kivan näpäkkää menoa alkaa olla kun oppii liikkeet paremmin ja paremmin.
:D Mitä nöi sätkii tossa paikoillaan. Pelasin betaa ja totesin että ei täyteen hintaan, mutta toi videosi näytti kyl hauskalta. Pitäsköhä viedä gs tarjoukseen tällä hetkellä 1 peli listalta+20e niin sais tämän. Hyviä arvioita ainaki saanut, ehkä kaverin kanssa parempaa?
 
Peliä on nyt tullut hakattua julkaisupäivästä lähtien, betat sun muut jätin silloin väliin. Aikaisempia Monster Huntereita tuli pelailtua PSP:llä ja Wiillä, niihin toki koukuttuen. Omasta mielestä tämä Monster Hunter World on paljon helpommin lähestyttävä ja alkuun pääsee paljon nopeammin muihin verrattuna. Myös pelin moninpeli on tehty paljon helpommaksi verrattuna aiempiin osiin mikä on minusta aivan mahtava asia, yksin kun ei jaksa välttämättä tätä peliä paahtaa välillä.

Suurimman positiivisen yllätyksen aiheutti kuitenkin pelin sisäinen chat. Sinne kun voi tarpeen vaatiesa rekisteröidä omia viestejä ja laittaa ne hotkey paikkoihin, ja niitä voi sitten nopeasti käyttää muiden kanssa kommunkoidessa. Omalta osalta täysin tuntemattomienkin kanssa pelatessa on ollut aivan mahtavaa, mutta tästä päästäänkin sitten kysymykseeni:

Onko perustettu KFin squadia jonka kautta saisi peliseuraksi konsolifinin veteraani, miksei myöskin aloittelija metsästäjiä?
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Edelleen koukuttaa hulluna vaikka 30h jo takana, tänään tuli Rathalos kaadettua ja seuraavaks edessä olis sit hyytävän karmiva Diablos edessä, sen näkeminenkin siellä aavikolla saa veren hyytymään. :D
 

Routa

Well-Known Member
Onko se hyvää pelisuunnittelua, kun Diablos puskee sut kumoon ja ennenkuin tokenet siitä, tekee saman uudestaan ja vielä kolmennen kerran ja tuloksena fainted? Oli niin lähellä ettei ohjain lähtenyt maata kiertävälle radalle. Ja tässä tapauksessa en ollut stunnattuna, eli nähnyt tähtiä.
 
Viimeksi muokattu:

Kojo

KonsoliFIN Alumni
Onko se hyvää pelisuunnittelua, kun Diablos puskee sut kumoon ja ennenkuin tokenet siitä, tekee saman uudestaan ja vielä kolmennen kerran ja tuloksena fainted?
Odotappa kun taistelet Kiriniä vastaan. ;)
MH-sarja on aina toiminut näin. Jos teet virheen kun monsu on esim. rage-tilassa, todennäköisesti heräät leiristä. :)
EDIT: toi sun PSN-nicki sopii juuri tähän peliin. :D
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Kannattaa loikoilla siellä maassa kun saat osumaa, monsu ei voi tehdä mitään niin kauan kun otat lepiä.
 

Huttu

Well-Known Member
No läpihän se meni ajassa noin 50 tuntia. Ihan pätevä action rpg, jotkut mekaniikat vähän laitto välillä veren kiehumaan mutta lopulta monsterit sitten kuitenkin kaatuivat. Varmaan jostain puolivälistä asti pelasin onlinessa koska en vain jaksanut hakata niitä yksin, välillä kun se sun menestyminen ei ole itsestä kiinni, esim juuri nämä tilanteen kun monsteri pukkaa sut kumoon ja one shottaa sillä välin kun keräät itseäsi ylös.

Loppua kohden alko ehkä vähän puuduttaa, ja lopputaistelu oli hävyttömän pitkäveteinen ja samalla helppo. Noh ainakin voi helposti grindaa osia parhaimpiin kamoihin jos haluaa.

Vielä voisi toki nostaa Hunting Rankia ylös, mutta onko siellä mitään oikeestaan enää ton loparin jälkeen?
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
No läpihän se meni ajassa noin 50 tuntia. Ihan pätevä action rpg, jotkut mekaniikat vähän laitto välillä veren kiehumaan mutta lopulta monsterit sitten kuitenkin kaatuivat. Varmaan jostain puolivälistä asti pelasin onlinessa koska en vain jaksanut hakata niitä yksin, välillä kun se sun menestyminen ei ole itsestä kiinni, esim juuri nämä tilanteen kun monsteri pukkaa sut kumoon ja one shottaa sillä välin kun keräät itseäsi ylös.

Loppua kohden alko ehkä vähän puuduttaa, ja lopputaistelu oli hävyttömän pitkäveteinen ja samalla helppo. Noh ainakin voi helposti grindaa osia parhaimpiin kamoihin jos haluaa.

Vielä voisi toki nostaa Hunting Rankia ylös, mutta onko siellä mitään oikeestaan enää ton loparin jälkeen?

Meinaatko nyt läpi pelaamisella sitä et pääsit siihen vaiheeseen kun high rank monsuja alkaa tulee vai joko sä nekin oot käyny kaataa ?
 

Huttu

Well-Known Member
Meinaatko nyt läpi pelaamisella sitä et pääsit siihen vaiheeseen kun high rank monsuja alkaa tulee vai joko sä nekin oot käyny kaataa ?
High rankit on kaatunu jo ja loppupomo kukistettu. Hunting Rank on nyt 26 ja oon keräilly materiaalia 8 tason armoreihin ja aseisiin, hanskat enää uupuu :) Toki tätä ei nyt varmaan läpi läpi voi pitkää aikaa pelailla mut tarinallisesti oon läpi menny. Kyllähä täs viel hetki menee jos noi kaikki parhaat aseet kerää.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
High rankit on kaatunu jo ja loppupomo kukistettu. Hunting Rank on nyt 26 ja oon keräilly materiaalia 8 tason armoreihin ja aseisiin, hanskat enää uupuu :) Toki tätä ei nyt varmaan läpi läpi voi pitkää aikaa pelailla mut tarinallisesti oon läpi menny. Kyllähä täs viel hetki menee jos noi kaikki parhaat aseet kerää.
No juma, äijähän on painanut ihan hulluna. Ite vasta kohta pääsemässä high rankkeihin.
 
Ylös Bottom