Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Naiset ja pelit

TUHOMURSU

KonsoliFIN Alumni
Crystal Dynamics community manager comments on treatment of women in the industry - NeoGAF

Pääsee (rumana) miehenä välillä unohtumaan, että millaisessa maailmassa naiset elävät. Tuossa linkatussa jutussa mainitaan termi "cosplay is consent", jota en varsinaisesti ole aikaisemmin ajatellut, mutta nyt tätä asiaa pohtiessa tuo on kyllä minusta jotain mitä olisi syytä pohtia. Jos nainen pukeutuu hepeniin jossa muodot piirtyvät viimeistä milliä myöten persvaosta lähtien ja rinnat laitetaan esille nännipihaan saakka, niin tässä valossa on jotenkin kummallista paheksua sitä missä valossa miehet tilanteen kokevat. Tokihan ääriurpot ovat oma ryhmänsä kuten kirjoittajan esimerkeissä, mutta esimerkiksi tuota cosplaytä ilmiönä näin etäältä katsellessa on kyllä välillä saanut pudistella päätään (toki sen jälkeen kun on tissit käynyt katsomassa).

Cosplay is consent ei omasta mielestä ole kovin pureva argumentti suuntaan eikä toiseen kirjoittajalta. Cosplayta kun voi harrastaa muutoinkin kuin paljastelemalla olan takaa. Jos joku mies menisi sikspäkit kimallellen ja sukukalleudet spandexiin käärittynä lavalle, aika harva nainen toteaisi ensimmäisenä: "Siis ihana takki."

/mielipideprovo loman alla

Aika helvetin turha aihehan tämä on ja tuhat kertaa väännetty, mutta tällaisessa maailmassa elämme.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Naiset ja pelit

Rock, Paper, Shotgunissakin oli ilmeisesti joku paskamyrsky kun pällit oli tajunnut että erään artikkelin oli kirjoittanut NAINEN. Mitä ****** nyt oikeasti ihmiset, välillä hävettää olla pelaaja kun lukee näitä juttuja... RPS:n vastaus oli kyllä hauskaa luettavaa: Rock, Paper, Shotgun Apology For Using Female Writers | Rock, Paper, Shotgun

Tää varmaan liittynee tavallaan kanssa aiheeseen, hieman olen ihmeissäni ettei aiemmin täällä tästä ole tainnut threadiä olla?

[video=youtube;X6p5AZp7r_Q]http://www.youtube.com/watch?v=X6p5AZp7r_Q[/video]
 
Vastaus: Naiset ja pelit

Tässä(kin) suhteessa pelialalla on vielä paljon aikuistumisen varaa. Harmillista sinänsä, että studioiden sisälläkään harvemmin taivutellaan ratakiskosta esimerkkejä, mikä on soveliasta ja mikä ei. IT-alan lisäksi myös perinteisellä AAA-alalla miesvaltaisuus on edelleenkin lähelle sitä 90%:a, eikä se mikään ihme ole, että sosiaalisilta taidoiltaan jossakin määrin haasteelliset miehenalut (tai ukkomiehet) saavat esim. firman bileissä alkoholia systeemiinsä kaadettuaan mitä parhaita kuningasajatuksia naisvähemmistön suhteen; jokaiselle naiselle kun on kuitenkin se 10 ottajaa ja jonkun pitää aina yrittää olla se kunkku. Raaka peli auttaisi, mutta sekään ei miesten hallinnoimassa yhteisössä oikein toteudu.

EDIT: Hynden linkkaama Polygon-juttunen yllä onkin erinomaista luettavaa ja antaa hyvin ajattelun aihetta. Roberta Williamsin Sierra-studio oli alalla aikanaan melkoinen kummajainen, mutta onneksi silloin ei vielä ollut intternetskua, jotta kaikki kansa tietäisi, mitä silloin on peräpöydissä puhuttu. Mitä tuohon alustuksen NeoGAF-ketjuun tulee, niin kyllä minä ainakin tajuaisin journalistina pakata itse kamani ja häipyä vähin äänin paikalta puheen kääntyessä esim. Jade Raymondiin ja journokollegojen intresseihin suhteensa. Parasta, mitä kaltoinkohdeltu henkilö voi tehdä on nostaa asiasta meteli kaltoinkohtelijan esimiehelle; luulisi sitä puupäisimmänkin änkyrän jossain kohti heräävän tajuamaan, mikä käy päinsä ja mikä ei. Ja jos ei, niin nykyäänhän sana leviää sen verran tehokkaasti, että tietävät muutkin varoa. PAX-organisaatiolta esimerkillistä toimintaa bannata kyseinen sankari tapahtumistaan ikiajoiksi.
 
Vastaus: Naiset ja pelit

Naisena on ihan mukavaa tässä maailmassa ja etenkin videopelimaailmassa. Toisille olet pelkkä kävelevä sukupuolielinteline, toisille halveksunnan kohde, jota ei voida ottaa vakavasti. Lopuille ootkin onneksi sitten vaan hyvä jätkä siinä missä muutkin, ja sellaiset herrasmiehet ovat alkaneet mukavasti vuosien saatossa yleistyä. Pitäis varmaan enemmän ressata naisten kohtelua alalla, joka on paikoin tosi ala-arvoista, mutta ei vaan voi kun nauraa ihmisten yleiselle typeryydelle ja käytöstapojen puutteelle.
 
Vastaus: Naiset ja pelit

...mutta ei vaan voi kun nauraa ihmisten yleiselle typeryydelle ja käytöstapojen puutteelle.

Tämä on valitettavasti netin ikävämpiä lieveilmiöitä. Nykyisin kun kenelle tahansa on täysin triviaalia toitottaa omat näkemyksensä kaiken kansan nähtäville, enkä sinänsä usko, että maailma on varsinaisesti pahemmaksi muuttunut - negatiiviset asiat ovat vain sen myötä enemmän tapetilla. Onneksi netti on kaksisuuntainen tie ja näistäkin asioista puhutaan entistä enemmän asiallisesti julkisuudessa, ja toivon mukaan myös valtatoimijat käyttävät tätä mahdollisuutta enemmän hyödykseen ja yrittävät kitkeä näitä ikävämpiä ilmiöitä parhaansa mukaan pois.
 
Vastaus: Naiset ja pelit

Miltähän vuosikymmeneltä on tuo sinun kuvitelmasi, että IT-alalla naisten määrä on 10 %.

Äkkiä kun muistelen viimeisen vuoden ajalta esimerkiksi softatiimejä, joiden kanssa olen tehnyt töitä, niin tuo kymmenenkin prosenttia on aika yläkanttiin arvioitu. Koodaajina naisia näkee erittäin harvoin, tuotepäälliköinä tai vastaavina hiukan enemmän. UX-suunnittelijoissa naisia on melko paljon. Mutta ihan näissä "kovissa lajeissa" naisia ei juuri joudu kohtaamaan.

Tämä tietysti koskee vain sitä neljän-viiden firman otosta (eli ehkä paria sataa henkilöä), joiden teknisen väen kanssa olen ollut tekemisissä.
 
Vastaus: Naiset ja pelit

Äkkiä kun muistelen viimeisen vuoden ajalta esimerkiksi softatiimejä, joiden kanssa olen tehnyt töitä, niin tuo kymmenenkin prosenttia on aika yläkanttiin arvioitu. Koodaajina naisia näkee erittäin harvoin, tuotepäälliköinä tai vastaavina hiukan enemmän. UX-suunnittelijoissa naisia on melko paljon. Mutta ihan näissä "kovissa lajeissa" naisia ei juuri joudu kohtaamaan.

Tämä tietysti koskee vain sitä neljän-viiden firman otosta (eli ehkä paria sataa henkilöä), joiden teknisen väen kanssa olen ollut tekemisissä.

Eiköhän IT-ala ole aika isokin käsite, eikä vain softatiimit. Moni firma on täysin IT-alan firma, vaikka ei koodailla mitään ja naisten osuus voi olla se 90%. Tiedän hetikin pari.
Samoin esimerkiksi operaattorit on IT-alan firmoja, joiden aspoissa istuu enimmäkseen naisia. Tiedän toki mitä hait takaa, mutta IT-ala on nykyisin niin laajaa, että naisten osuus on aikalailla iso myös.
 
Vastaus: Naiset ja pelit

Kas joo, ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitin nimenomaan softa- ja devaustiimejä IT- ja pelialalla, vaikka toki poikkeuksiakin varmasti löytyy.
 
Ylös Bottom