Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NAS-levyt UPnP tuella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marko_55
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

marko_55

New Member
Onko kenelläkään kokemuksia PS3:n ja UPnP NAS-levyn yhteiskäytöstä? Olen ajatellut hankkia esim. Lacien Ethernet Disk Mini V2, mutta googlella löytyi hyvin vähän tietoa siitä, miten tuo toimisi PS3 kanssa.

Joltain ubuntu-forumilta selvisi, että mp3 toisto toimii ok. Entäs videot? Soittolistat? Onko jakaminen/konfigurointi kuinka helppoa?

Onko muista merkeistä kuin Laciesta kokemuksia?

Tässä vielä linkki tuohon Ethernet Disk Mini V2 http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10844

Vastaus: NAS-levyt UPnP tuella

Itselläni on ollut jo jonkin aika Maxtor Shared Storage Plus 300GB, OpenMSS firmis täältä http://www.openmss.org/ ja TwonkyMedia serveri. Hyvin on toiminut kaikkien laitteiden kanssa tähän asti (KISS DP-600, XBOX360 ja PS3). TwonkyMedia maksaa 30, mutta sillä saat 3 lisenssiä. Itsellä on yksi käytettynä tuohon kovalevyyn ja yksi asennettuna Mac mini:in. Saa näppärästi streamattua PS3:lle EyeTV:llä tehnyt digiTV nauhoitukset :)

Itse itselleni vastaten..

Laciet tuntuivat olevan loppu vähän joka liikkeestä, joten ostin Buffalo Linkstation Live 320GB. Levy on DLNA sertifioitu, mutta varmuutta ei vielä ostohetkellä ollut miten toimii PS3 kanssa yhteen. Nyt levy on konfiguroitu (helppo homma oli) ja linjoilla, pelittää todella mainiosti. Levyn fyysinen asennus, pienet konffailut ja sitten levy ilmestyikin jo PS3 valikkoihin.

MP3/kuvat/mpeg-2 videoita on tullut testattua ja ei ole valittamista. Huomattavasti mukavampaa pitää hiljaista NAS:ia päällä kuin bootata joka kerran pöytäkonetta jos haluaa mediatiedostoihin päästä käsiksi.

Levyyn pääsee muuten käsiksi mistä tahansa päin maapalloa, ensitöikseni päivitin levyyn uuden firmiksen Buffalon kotisivulta. Pikaisen testin perusteella Buffalon palvelu toimii niin, ettei omaa dynaamista ip-osoitetta (tai dns-nimeä) tarvitse edes tietää, vaan levy ilmoittelee sen tuonne buffalonas.com -palveluun. Eroaa esim Western Digitalin MyBook Worldista siinä, ettei tarvitse asentaa typerää Windows clientia työasemalle, vaan palvelun konffaaminen tapahtuu suoraan selaimen avulla.

http://www.buffalotech.com/products/network-storage/linkstation/linkstation-live

Levy maksoi 213 Mannerheimintie 4 Serv-IT:issä. http://www.servit.fi/storehki/index.php?main_page=product_info&cPath=1_18&products_id=13138

Kiitoksia tiedoista, olen itse harkinnut saman laitteen hankkimista. Oletko testannut pääseekö Buffalon sisältöön kiinni PSP:n kautta? Siis PSP<->PS3<->Buffalo.

hmm vieläkö tuohon saisi lisäksi mpeg 4/divx tuen...

Jep. Toimii remote playn avulla mediat PSP:ssä jotka PS3 striimaa Buffalosta.

Vesq sanoi:
Kiitoksia tiedoista, olen itse harkinnut saman laitteen hankkimista. Oletko testannut pääseekö Buffalon sisältöön kiinni PSP:n kautta? Siis PSP<->PS3<->Buffalo.

hmm vieläkö tuohon saisi lisäksi mpeg 4/divx tuen...

Kuinka tietoturvallinen tuo verkkolevy on? Riittääkö Zyxel 660-reitittimen palomuuri suojaamaan? Silloin pitäisi varmasti reitittimen palomuuriasetukset tuunata tarkasti kohalleen. Itse olen käyttänyt softamuuria koska en ole reititintä jaksanut sen enempää säätää enkä siksi reitittimen muuriin (ainakaan vielä) luota.

Korbenn sanoi:
Kuinka tietoturvallinen tuo verkkolevy on? Riittääkö Zyxel 660-reitittimen palomuuri suojaamaan? Silloin pitäisi varmasti reitittimen palomuuriasetukset tuunata tarkasti kohalleen. Itse olen käyttänyt softamuuria koska en ole reititintä jaksanut sen enempää säätää enkä siksi reitittimen muuriin (ainakaan vielä) luota.

Eiköhän tuo Zyxel 660 ole ihan "tavallinen" ADSL reititin. Eli sulla varmaan on oletuksena sen palomuuri päällä? Luultavasti olet myös NATin takana, joten aika turvallista tuon levyn kytkeminen Zyxeliin on.

Jos meinaat käyttää kovalevyä pelkästään lähiverkossa niin ei levyn sisältö näy (oletusasetuksilla) ulkopuolelle. Jos haluat jakaa levyn Internetiin, UPNP tekee reitittimellesi automaattisesti palomuuriavaukset ja porttifowardoinnit NATin takana olevaan IP-osoitteeseen jonka levyn verkkokortti saa reitittimeltä.

Mulla levy on jaettu internetiin, mutta ainoastaan web-liikenne on sallittu (eli selaimella pääsee levyn webiin jaettuihin hakemistoihin käsiksi). Asetukset määrittelin niin, että levylle vaaditaan kirjautuminen. Tunnistautuminen voidaan aktivoida myös DLNA-jakoon. Lisäksi DLNA-mediapalvelin asetuksista voidaan määritellä, ketkä asiakkaat (client) levyyn saa ottaa yhteyttä (esim. ainoastaan PS3 laitteen verkkokortin MAC-osoitteen perusteella). FTP ominaisuutta en levystä ole aktivoinut toistaiseksi, ainoastaan testasin, että levyyn pääsee myös FTP:llä tarvittaessa käsiksi lähiverkon ulkopuolelta.

Eli: rohkeasti vaan jaot päälle :)

Ylös Bottom