Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NES-ihmettely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
En omista vielä NES-konsolia, mutta olen hankkimassa.

Sen sijaan muutamia NES-pelejä jo löytyy. Vihdoin sain yhden pelin, jossa tulee kotelokin mukana. Se sitten nostikin kysymysmerkkejä päähäni.

Peli on "Star Wars" ja kansi aiheutti ihmetyksiä:

1. Mitä tarkoittaa kirjain B "Original Nintendo Seal of Quality" -merkin vieressä? Tämä on sekä pelin etukannessa että itse pelikasetissa.

2. "This game pak cannot be used with the Mattel or NES versions of the Nintendo Entertainment System" WTF? Mitä helkuttia toi meinaa?

3. Pelikasetin takana on (C) 1985. Itse kotelossa ja tarrassa taasen (C) 1991. Ilmestyikö Famicom vuonna 1985, eli itse pelikasettidesign on vuodelta 1985. Säälittävää, minä en oikeasti tiedä sitä...

Auttakaa pelihistoriaa tutkivaa jyrkän mäen edessä... :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
1. Mitä tarkoittaa kirjain B "Original Nintendo Seal of Quality" -merkin vieressä? Tämä on sekä pelin etukannessa että itse pelikasetissa.

Pelkkä arvaus, mutta luulisin kyseessä olevan sellaisen merkinnän, joka kertoo, että pelin on tehnyt joku muu kuin Nintendo itse. Ei meinaan löydy tuota B:tä Nintendon peleistä, mutta muiden valmistajien peleistä kyllä.

2. "This game pak cannot be used with the Mattel or NES versions of the Nintendo Entertainment System" WTF? Mitä helkuttia toi meinaa?

En muuten tiedä minäkään, mutta kyllä nuo ihan normaalissa NES:sissä toimii. Kuten kohdassa 1, löytyy kaikista omistamistani peleistä jotka eivät ole Nintendon tekemiä... joku tietänee tarkemmin.

3. Pelikasetin takana on (C) 1985. Itse kotelossa ja tarrassa taasen (C) 1991. Ilmestyikö Famicom vuonna 1985, eli itse pelikasettidesign on vuodelta 1985. Säälittävää, minä en oikeasti tiedä sitä...

Jatkan arvailujani :D

Eli 1991 viittaa selkeästi pelin ilmestymisvuoteen. 1985 taitaakin sitten olla Euroopan NES:in julkaisuvuosi.

Tämä peli todellakin ei ole Nintendon itsensä valmistama, vaan JVC:n logo tuikkii selkeästi eroteltuna kotelossa. Ehkä siitä tuo B -luokitus... :D

1) B on eurooppalainen aluekoodi johon kuuluvat nämä pohjois euroopan maat kuten suomi, ruotsi, tanska, norja ja saksa ainakin, sitten on olemassa myös Euroopassa aluekoodi A johon kuuluvat ainakin Ison britannian ja italian pelit ja ehkä myös Ranskan.
ja nämä aluekoodit eivät sitten toimi keskenään,
eli jos ostat Suomesta Nintendon se on B aluekoodia lukeva
ja siinä ei toimi pelit joissa on nuita muita aluekoodeja ellet tee koneeseesi muutostyötä

2)Nintendosta on tehty monta piraatti versiota joihin on minun tietääkseni erillaiset kasetit, mutta jos ostat perus nintendon niin pitäs siinä toimia

3)en tiedä

ja käyppä Nesretro.com
jos kiinnosta nämä Nes asiat

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Froztbite
1) B on eurooppalainen aluekoodi johon kuuluvat nämä pohjois euroopan maat ...

Oh, kiitos infosta!

Minulla ei ollutkaan mitään aavistusta, että Eurooppakin oli jaettu eri alueisiin!

PS: kannattaisikohan laittaa tuon "allekirjoituksesi" www-linkin ympärille URL-merkinnät, että lukija voisi vain klikata suoraan siihen?

Ylös Bottom