Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nettiselaimet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Epästandardien sivujen väärin näkymisen vika on sivujen, mutta kärsijä on käyttäjä. Siksi IE on siltä osin käytännössä parempi.

Et kai sinäkään kiellä, etteivätkö juuri MS:n ohjelmat olisi hakkereiden pääasiallinen kohde ja siksi siitä löytyy niin suuri määrä tietoturva-aukkoja? Microsoft on kuitenkin pahan valtakunta, jota vastaan pitää taistella. Käytännössä IE:n tietoturva-aukoilla on vain pieni merkitys. Muutenhan mikään suurempi organisaatio ei käyttäisi IE:tä.

Viikon annos Microsoft bugeja...

(sektori.com)

Rivi HTML-koodia kaataa Internet Explorerin

Internet Explorer, Outlook, Frontpage ja kaikki muut jaettua shlwapi.dll-kirjastoa (Shell Light-Weight Utility) käyttävät Windows-sovellukset kaatuvat kohdatessaan tietyntyyppisen rivin HTML-koodia. Dll-kirjastossa oleva bugi aiheuttaa sovelluksissa Access violation -virheen, mikäli HTML-koodista löytyy rivi "<input type>". Sovellusvirheen aiheuttaja on vajaa type-parametri, jonka pitäisi välittää selaimelle weblomakkeeseen tulevan kentän tyyppi. Epätäydellisestä HTML-koodista huolimatta sovellusten ei pitäisi reagoida tilanteeseen kaatumalla, joten bugia dll-kirjastossa voidaan pitää pahana mokana.


Microsoftin Passport-palvelussa vakava tietoturvareikä

Microsoftin nettiteknologioidensa tekniseksi sydämeksi hehkuttamasta Passport-palvelusta löytyi erittäin vakava tietoturvareikä, joka on mahdollistanut salasanan vaihtamisen jokaiselle tiedossa olevalle käyttäjätunnukselle. Itse asiassa kyseessä ei ole edes tietoturvareikä, vaan palvelun salasanan resetointijärjestelmä on alunperin suunniteltu täysin järjettömästi. Passportin käyttäjät lienevät hämillään tilanteesta, sillä järjestelmää on kehuttu erittäin hyvin suojatuksi. Hyvä tietoturva onkin tärkeää, koska Passport sisältää käyttäjien henkilö- ja luottokorttitietoja, jotta he voisivat shoppailla netissä helposti hiirtä klikkailemalla.

Passportin salasanaa vaihdettaessa URL-osoite on sisältänyt sekä käyttäjätunnuksen että sähköpostiosoitteen, jonne salasanan vaihtoon vaadittava sähköpostiviesti lähetetään. Näin ollen jos kräkkeri on tiennyt yhdenkin käyttäjätunnuksen, hän on voinut syöttää selaimen osoiteriville muokkaamansa osoitteen, joka lähettää kyseisen viestin hänelle itselleen tunnuksen haltijan sijaan. Sähköpostiviesti sisältää linkin, jonka avulla salasanan voi vaihtaa haluamakseen. Reikä on sijainnut Passport-järjestelmässä ilmeisesti alusta asti, mutta se tuli julkisuuteen viime keskiviikkona Full Disclosure -sähköpostilistan kautta.


Tietoturvareikä Windows Media Playerissa

Suomalainen Online Solutions niittää jälleen mainetta Microsoftin tuotteen tietoturva-aukon löytäjänä. Microsoft nimittäin varoitti eilen keskiviikkona Windowsin Media Playerin versioissa 7 ja 8 piilevästä tietoturva-aukosta, joka antaa ulkopuoliselle taholle mahdollisuuden suorittaa ohjelmistoja uhrin tietokoneella. Reiän todellinen löytäjä on Online Solutionsin Jouko Pynnönen, joka ilmoitti siitä Microsoftille jo 14.3.

Tietoturvareikä ei vaivaa Windows Media Playerin versiota 9, joten tuoreimman version käyttäjien ei tarvitse asiaan reagoida. Tarkennettuna reikä sijaitsee tavassa, jolla sovellus käsittelee ulkoasuteemoja eli skinejä. Näppärä kräkkeri voi naamioida skiniksi esimerkiksi sovelluksen, joka käynnistää ns. troijalaisen hevosen jokaisella koneen käynnistyskerralla. Microsoft on määritellyt ongelman kriittiseksi ja kehottaa kaikkia Windows Media Player 7:n ja 8:n käyttäjiä latamaan korjauspäivitykset.
 
Myöhästyit päivällä Inertia. Eilen piti testata eräiden sivujen näkymistä IE6:lla ja kun käytin sitä päivän, huomasin, että kyllähän se kuitenkin on tällä vanhalla koneella Mozillaa nopeampi. Mozilla siis lähti ja IE jäi. :p

Miksi minun muuten OIKEASTI pitäisi välittää noista tietoturva-aukoista? Windows ja MS:n ohjelmat pysyvät normaaliin käyttöön ihan riittävän turvallisena, kun muistaa päivitykset hakea. Duunikoneista joillakin tietyillä pitää suurempaa varovaisuutta tietysti noudattaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Myöhästyit päivällä Inertia. Eilen piti testata eräiden sivujen näkymistä IE6:lla ja kun käytin sitä päivän, huomasin, että kyllähän se kuitenkin on tällä vanhalla koneella Mozillaa nopeampi. Mozilla siis lähti ja IE jäi.

Mozilla onkin huono Windows koneissa ja järjettömän raskas. Onneksi tuleva versio joutui laihdutuskuurille ja kaikki hajautui omiksi ohjelmistoiksi (email, www ja chat). Uuden version pitäisi olla nopeampi. Kyllä tämä viimeisin Opera toimii Windowsissa todella hyvin ja nopeasti. Muutamat sivut eivät toimi oikein ja silloin joutuu käyttämään muita vaihtoehtoja.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Miksi minun muuten OIKEASTI pitäisi välittää noista tietoturva-aukoista? Windows ja MS:n ohjelmat pysyvät normaaliin käyttöön ihan riittävän turvallisena, kun muistaa päivitykset hakea. Duunikoneista joillakin tietyillä pitää suurempaa varovaisuutta tietysti noudattaa.

Näinhän sitä sanotaan vakuuttavasti ennenkuin mitään tapahtuu...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Mozilla onkin huono Windows koneissa ja järjettömän raskas. Onneksi tuleva versio joutui laihdutuskuurille ja kaikki hajautui omiksi ohjelmistoiksi (email, www ja chat). Uuden version pitäisi olla nopeampi. Kyllä tämä viimeisin Opera toimii Windowsissa todella hyvin ja nopeasti. Muutamat sivut eivät toimi oikein ja silloin joutuu käyttämään muita vaihtoehtoja.
Syitä miksi en valitse Operaa:
- Mainokset tai maksaminen, kumpikaan ei kiinnosta.
- IE6 on jo niin hyvä.
- Operan ulkonäkö.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul
Huomattavasti hitaampi? Hmm, en kyllä ole suuria nopeuseroja huomannut IE6:n ja Opera 7.01:n välillä. Modeemilla eroja jo ehkä onkin enemmän.

7.01? 7.10 on versio jota kannattaa ehdottomasti käyttää. Aikaisemmat 7.xx versiot bugisia ja huonoja. Toki aikaisempi 6.xx toimi ihan hyvin.

Ainakin itselläni IE6 käynnistyy järjettömän hitaasti verrattuna Operaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Syitä miksi en valitse Operaa:
- Mainokset tai maksaminen, kumpikaan ei kiinnosta.
- IE6 on jo niin hyvä.
- Operan ulkonäkö.

IE6:
- hidas
- javabugit
- joko refuse pop-up windows toiminnassa siten, että avaa vain kysytyt ikkunat tai yhtään?
- ei ole close all but acrive window toimintoa
- ei image block toimintoa (--> saa halutut mainoskuvat pois ja sivujen latautuminen nopeutuu)
- ei Mouse Gestures toimintoa
- ei avaa ikkunoita operan tavoin selaimen sisään
- ei tuettuna internet shortcut eli kirjoita apple ja tulee www.apple.fi
- yms....
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
IE6:
- hidas
- javabugit
- joko refuse pop-up windows toiminnassa siten, että avaa vain kysytyt ikkunat tai yhtään?
- ei ole close all but acrive window toimintoa
- ei image block toimintoa (--> saa halutut mainoskuvat pois ja sivujen latautuminen nopeutuu)
- ei Mouse Gestures toimintoa
- ei avaa ikkunoita operan tavoin selaimen sisään
- ei tuettuna internet shortcut eli kirjoita apple ja tulee www.apple.fi
- yms....
IE6 ei ole hidas. Se käynnistyy nopeasti ja näyttää sivut riittävän nopeasti. Eikä mikään javabugi ei ole minun elämääni vaikeuttanut.

Muut kirjaamasi negatiiviset piirteet eivät minulle paljon merkitse. Minulle on tärkeää, että selain on nopea, vakaa, näyttää sivut oikein ja jättää pystysuunnassa mahdollisimman paljon tilaa itse sivulle. Suurin argumenttini Operaa vastaan liittyy juuri tuohon viimeiseen. Tilaa vievää (ja muutenkin ärsyttävää) mainosta en halua näyttöäni täyttämään.

Eivät kaikki IE-versiot ole olleet hyviä, mutta IE6 on.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Syitä miksi en valitse Operaa:
- Mainokset tai maksaminen, kumpikaan ei kiinnosta.
- IE6 on jo niin hyvä.
- Operan ulkonäkö.
- IE6 on nopea

Ööh nyt en kaikkea ymmärtänyt, katsotaanpa ;)

Operan ulkonäkö on täysin muuteltavissa, skin-systeemillä. Tuo syy ei siis enää päde tuossa. Voisin omaa mainbaria vaikka vielä hieman pienentääkin (http://www.sunpoint.net/~segadc/opera2.jpg)

IE6 ei ole "oikeasti" nopea :p se on nopea käynnistymään, koska IE ladataan muistiin jo windowssin käynnistyksessä.
Netscapessa on ainakin samantyyppinen toiminto, jätetään selain kokonaan muistiin ja se käynnistyy sitten silmänräpäyksessä. Voisihan sitä tietysti lisätä tuon ominaisuuden jokaiseen muuhunkin selaimeen, mutta tuskin loppuisi nalkutus.. "Tää huijaa ei tää oikeesti niinku oo nopeempi ku meitsin iiee"

Myös Firebird (ent. Phoenix) on Mozillan tuotoksia ja vaikutti jo tässä vaiheessa aikas hyvältä. Muistutti hiukan IE:tä.

Huomaa myös, että IE6 on inhottavan hidas käyttää erinäköisillä boardeilla (kuten tämä). Topicista toiseen vaihto kestää ja kestää, Opera antaa back-napin jälkeen sivun sekunnin murto-osassa kuten kuuluukin. Kokeileppa huviksesi liikkua boardeilla/foorumeilla Operalla ja sitten IE:llä.

Entäs IE:n ActiveX ja sillä tehdyt muut sivut kuin Windows Update...hrrr joka kerta tulee kylmiä väreitä..

En myöskään ymmärrä miten ihmiset jaksavat sulkea melkein joka sivuilla aukeavia pop-uppeja? Niitähän tulee pahimmillaan kolme kerralla kun pelkästään yhtä threadia lukee...

p.s Google-searchi on oikeasti kätevä selaimen yhteydessä, kannattaa harkita. Ja ei ole helppoa tämä käännytystyökään :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
IE6 ei ole hidas. Se käynnistyy nopeasti ja näyttää sivut riittävän nopeasti.

Äsken juuri kokeilin ja kyllä kesti www-sivujen avautuminen. Vastaava Operalla huomattamasti nopeammin.

Muut kirjaamasi negatiiviset piirteet eivät minulle paljon merkitse. Minulle on tärkeää, että selain on nopea, vakaa, näyttää sivut oikein ja jättää pystysuunnassa mahdollisimman paljon tilaa itse sivulle. Suurin argumenttini Operaa vastaan liittyy juuri tuohon viimeiseen. Tilaa vievää (ja muutenkin ärsyttävää) mainosta en halua näyttöäni täyttämään.

Itselleni merkitsevät. Tarpeeksi kauan, kun käyttää erilaisia www-selaimia niin rupeaa kaipaamaan tiettyjä ominaisuuksia. IE se vasta tilaa vie, kun avaa kaikki ikkunat taskbariin. Mainoksen saa helposti pois laittomasti tai rahaa vastaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Smirre
Ööh nyt en kaikkea ymmärtänyt, katsotaanpa ;)

Operan ulkonäkö on täysin muuteltavissa, skin-systeemillä. Tuo syy ei siis enää päde tuossa. Voisin omaa mainbaria vaikka vielä hieman pienentääkin (http://www.sunpoint.net/~segadc/opera2.jpg)

IE6 ei ole "oikeasti" nopea :p se on nopea käynnistymään, koska IE ladataan muistiin jo windowssin käynnistyksessä.
Netscapessa on ainakin samantyyppinen toiminto, jätetään selain kokonaan muistiin ja se käynnistyy sitten silmänräpäyksessä. Voisihan sitä tietysti lisätä tuon ominaisuuden jokaiseen muuhunkin selaimeen, mutta tuskin loppuisi nalkutus.. "Tää huijaa ei tää oikeesti niinku oo nopeempi ku meitsin iiee"

Myös Firebird (ent. Phoenix) on Mozillan tuotoksia ja vaikutti jo tässä vaiheessa aikas hyvältä. Muistutti hiukan IE:tä.

Huomaa myös, että IE6 on inhottavan hidas käyttää erinäköisillä boardeilla (kuten tämä). Topicista toiseen vaihto kestää ja kestää, Opera antaa back-napin jälkeen sivun sekunnin murto-osassa kuten kuuluukin. Kokeileppa huviksesi liikkua boardeilla/foorumeilla Operalla ja sitten IE:llä.

Entäs IE:n ActiveX ja sillä tehdyt muut sivut kuin Windows Update...hrrr joka kerta tulee kylmiä väreitä..

En myöskään ymmärrä miten ihmiset jaksavat sulkea melkein joka sivuilla aukeavia pop-uppeja? Niitähän tulee pahimmillaan kolme kerralla kun pelkästään yhtä threadia lukee...

p.s Google-searchi on oikeasti kätevä selaimen yhteydessä, kannattaa harkita. Ja ei ole helppoa tämä käännytystyökään :D
Skinit on, mutta ei sekään varsinaiseksi eduksi käy, kun hakemani Windows-look löytyy jo IE:stä.

IE tosiaan on osittain koko ajan muistissa. Siksi teoriassa jopa tuntuu hassulta käyttää muita selaimia, kun IE on kokoajan muistissa. Mozillassa minulla oli vastaava toiminto käytössä. Minä en IE6:sta ole koskaan itse selailussa huomannut hitaaksi vaikka Operaakin olen kokeillut. Olen kumpaakin käyttänyt myös täällä. Varmaan pientä eroa on, mutta ero on sen verran pieni, että sillä ei minulle ole merkitystä. Minulla nämäkin sivut toimivat IE6:lla ihan mukavalla nopeudella, vaikka koneena on PentiumPro 200 Mhz.

Ei minulla mitään ongelmaa ole Microsoft Updaten kanssa. Autopäivitykset pidän poissa päältä. Tietysti periaatteessa tuntuu ikävältä, että päivitys lähettää tietoja Mikkisoftalle, mutta en minä sen takia viitsi yöuniani menettää. Lisäksi onhan se Update oikeasti aika näppärä tapa päivittää ohjelmia.

En koe pop-uppeja suureksi ongelmaksi, vaikka ne ikäviä ovatkin. En jaksanut kytkeä niitä pois päältä edes Mozillassa. Todelliseksi ongelmaksi astihan ne kasvavat vasta aikuisviihdepuolella.

Googlea pidän aloitussivuna, joten mitään sisäänrakennettua Google-searchia en tarvitse.

Opera siis ON minustakin hyvä selain, mutta homma ratkeaa minulla siihen mainokseen ja siihen, että IE6 on jo niin hyvä, että mitään riittävää syytä en vaihtamiseen keksi.
 
Yhteensopivuusongelmat Windowsin ja M$:n nettisivujen kanssa on sen verran tärkeää (?) etten viitsi luopua uskollisesta Internet Exploreristani.
 
Opera on aika hyvä, joten sitä täytyy käyttää. Myönnettäköön että Java ja Mplayer-plugin on aika työläitä saada toimimaan, mutta muuten kyllä voittaa muut selaimet kevyesti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Mplayer-plugin on aika työläitä saada toimimaan

Oletko muuten saanut? Siis niin, että ämpärit, asfit yms. avautuisivat suoraan Mplayeriin, eikä niitä tarvitsisi aluksi tallentaa ja sitten vasta katsoa.
 
Itse käytän Lähinnä Explorer 6:sta, mutta esimerkiksi tällä hetkellä surffailen Opera 7.10:llä. Sen voin sanoa, että kyllä Operassa on näppärämmät pikakontrollit ja innovatiivisempi toteutus. Aiemmin käytin myös Netscape 6:sta ja 7:aa, mutta ne olivat liian raskaita koneilleni. Mozillaakin olen harkinnut, mutten ole kokeillut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Oletko muuten saanut? Siis niin, että ämpärit, asfit yms. avautuisivat suoraan Mplayeriin, eikä niitä tarvitsisi aluksi tallentaa ja sitten vasta katsoa.

Jeps, kaikki toimii ihan hyvin ja hienosti. On mukavaa kun ei tartte jokaiselle jutulle eri ohjelmaa :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Jeps, kaikki toimii ihan hyvin ja hienosti.

Vielä kun kertoisit miten sait tuon toimimaan tai urlin ohjeisiin olisin tyytyväinen. :) Jostain syystä mulla resetoi noi asetukset aina kun palaan asetuksista takaisin selaimeen. Ja imho toi 7.10 vaikutti aika hirveeltä. Kaatuili eikä osannut avata edes .txt tiedostoja selaimeen. Palasin 7.03:n.
 
Ylös Bottom