Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Newbien tekniikkakysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veloxneb
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

veloxneb

New Member
Ostin äskettäin DC:n käytettynä ja on ollut pari tekniikkaprobleemaa, joista olisin halunnut kysyä tarkennusta.

1. Olen joutunut syöttämään päiväyksen uudestaan kolme-neljä kertaa alle kuukauden aikana. Alkaakohan patteri olla lopussa vai voisiko syy olla siinä, etten ole pelannut kovin pitkiä sessioita kerrallaan. Segan sivujen FAQin mukaan akun lataaminen vaatii n. 2 tuntia yhtäjaksoista käynnissäoloa jolloin akku latautuu ja kestää 20 päivää. Tästä päätellen lyhyet sessiot söisivät akkua huomattavasti nopeammin, ellei se ole minun tapauksessani jo lopussa. En tiedä kuinka vanha Deamcastini on, mutta toivottavasti syy ei ole akun hyytyminen, sillä samaisen FAQin mukaan sitä ei voi vaihtaa itse.

2. Onko normaalia, että lukupää varsin kovaa ääntä? Lukupään siirtely varsinkin pitää sellaista kovaa pärinää. Aikoinaan omistamani PSX oli paljon hiljaisempi. Lähinnä "narskahteli" silloin tällöin. Ei tuo kovaäänisyys minua haittaa, jos se on normaalia.

3. Aluksi oli vähän ongelmia pelinaikaisen musiikin toistamisessa. Esim. MDK 2:ssa ja Crazy Taxissa musakki lakkasi soimasta ja lukupää aloitti hillittömän hinkkaamisen kunnes oli pakko sammuttaa koko kone. Softa-resetti ei toiminut. Puhdistin levyt ja lukupään (pumpulipuikko) cd-puhdistusaineella eikä ongelmaa ole nyt esiintynyt. Olikohan lukupää vaan likainen vai voiko tuohon olla joku muukin syy? Levyt eivät olleet erityisen likaisia tai naarmuisia.

Lopuksi voisin sanoa, että olen erittäin tyytyväinen hankintaani, vaikka PC onkin edelleen pääpelikoneeni. PSX:n ostin aikoinaan Gran Turismon ja FF 7:n takia. Lahjoitettuani sen veljelleni, päädyin nyt konsolinälkääni tyydyttämään Dreamcastiin, koska sille on niin paljon hyviä pelejä verrattuna vaikka PS2:een. Xbox on liian kallis ja DVD-soittimiakin saa halvalla. Harmi vaan, että Bleemcast lopahti, sillä FF 8 jäi kesken.

Tervetuloa Dreamcast-maailmaan!

1. Kokeile niin että pistät koneen päälle pariksi tunniksi. Josko se sitten auttaisi. Olen itse avannut DC:n pari kertaa ja mielestäni se paristo on kyllä äärimmäisen helposti vaihdettavissa. On todella esillä siinä...

2. Kyllä se aika kovaa ääntä pitää. Vaikea näin tekstien kautta päätellä pitääkö sinun koneesi normaalia kovempaa meteliä. Esim. PSx on kyllä mielestäni pitänyt yhtä kovaa meteliä.

3. Selkeästi vika oli vain siinä. Hyvä että nyt toimii!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan veloxneb

2. Onko normaalia, että lukupää varsin kovaa ääntä? Lukupään siirtely varsinkin pitää sellaista kovaa pärinää. Aikoinaan omistamani PSX oli paljon hiljaisempi. Lähinnä "narskahteli" silloin tällöin. Ei tuo kovaäänisyys minua haittaa, jos se on normaalia.

Ostin oman koneeni uutena ja se on siitä asti pitänyt samanlaista kovaa ääntä. Toimintaa ei tunnu haittaavan millään lailla mutta esimerkiksi Pleikkariin verrattuna ääni on huomattavan kova. Esim. telkkaria ei viitsi katsella kun DC on päällä ärsyttävän huminan ja pärinän takia. Peleissäkin pitää volyymia kääntää kunnolla rauhallisemmissa kohdissa (kuten Resi Evileissä). Eli saattaa olla jonkinlainen tyyppivika.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
Olen itse avannut DC:n pari kertaa ja mielestäni se paristo on kyllä äärimmäisen helposti vaihdettavissa. On todella esillä siinä...

Paristot ja akut...?
Toimiiko DC paristoilla?
Tuota en tiennytkään, tai sitten en tajua mitä kirjoitit:confused:

Kiitoksia vastauksista.

Aloinkin eilen miettiä tuota ykköskohtaa, että kun ostin koneen paikallisesta liikkeestä, ja jouduin heti syöttämään päiväyksen, oli akku varmaan tyhjentynyt. Lyhyehköistä pelisessioista johtuen ei varmaan ole latautunut kunnolla. Annoinkin sen sitten eilen olla reilut pari tuntia päällä, joten eiköhän tuokin asia ole kunnossa.

Osaako joku muuten kertoa minkä nopeuksinen modeemi on? Olen netistä hakenut tietoa, että modeemeja olisi 33600 bps ja 56000 bps nopeudella. Vanhemmissa varmaan tuo hitaampi. Näkeekö yhteysnopeutta mitenkään Dreamkey 3.0:lla käynnistettynä? Yritin napsutella sitä pientä laatikkoa oikeassa alareunassa joka napilla, muuten saanut mitään tietoja.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Mike
Paristot ja akut...?
Toimiiko DC paristoilla?
Tuota en tiennytkään, tai sitten en tajua mitä kirjoitit:confused:

DC:n sisällä on paristo, joka on kelloa varten.

Pahus soikoon. Tuo kolmos kohdan ongelma vaan jatkuu. Eilen hyyty kesken pelin, mutta nyt ei yrittänyt ladata musiikkia vaan puhetta. Lukupää alkoi hinkaamaan ja peli pysähtyi.

Tuli sitten mieleen vanha PSX-kikka, josta muistan lukeneeni. Eli käänsin koneen ylösalaisin ja johan heräsi. Peli jatkui niinkuin kaikki olisi kunnossa. Piti vaan laittaa kahdelle tuelle, koska ei tykännyt kannen painumisesta. Sitten kun sain talletettua pelitilanteen, käänsin koneen takaisin oikeinpäin, ja otin levyn pois. Hetken ihmeteltyäni laitoin sen takaisin, eikä ongelma enää eilen ilmennyt muillakaan peleillä.

Vikana näyttäisi olevan jonkinlainen lukupään löystyminen, koska näyttää kadottavan uran ja löytävän sen taas kun on ylösalaisin. Onko kennelläkään kokemusta/tietoa tällaisesta probleemasta, ja mitä sille olisi tehtävissä?

Pari DC:tä omistan ja monet kamuistani omistaa myös. Kenelläkään ei ole ollut moista ongelmaa...

Mulla on juuri sama ongelma. Olen tässä jo vähän aikaa yrittänyt etsiä vinkkiä sen korjaamiseen, mutta tuloksetta :(

Ostin koneen käytettynä paikallisesta liikkeestä. Antoivat 1 kuukauden takuun, ja koska takuuta oli vielä pari päivää jäljellä, vein sen sinne katsottavaksi toissapäivänä. Kertoivat, että lukupäässä on pieni ruuvi, jolla voi säätää pään korkeutta. Jätin sen sinne säädettäväksi.

Eilen hain pois, eikä ilmiötä illalla pelaillessani esiintynyt. Tosin ei sitä joka päivä esiintynyt aikaisemminkaan, vaan ehkä n. 4-5 kertaa tämän vajaan kuukauden aikana. Säädettiinkö päätä vai saiko kone vaan valohoitoa selvinnee muutaman päivän aikana.

Petteri: Kertoivat, että pään säätö on helppo tehdä itsekkin. Kotelo auki ja kansi pois. Pää on kiinni sellaisessa mustassa osassa, jonka pitäisi nousta helposti paikaltaan. Siinä pitäisi olla pieni ruuvi, jota kääntämällä päätä voi säätää. En tiedä kumpaan suuntaan ruuvia pitää kääntää, enkä ole itse koteloa avannut, joten en tiedä onko se noin helppoa. Ehkä joku DC:n avannut voisi asiaa valottaa?

Ajattelimpa heittää tähän vähän apdeittia, koska n. kuukausi on kulunut siitä kun DC kävi huollossa, eikä tuota ko. ongelmaa ole enää esiintynyt. Eli kyseiseen tapaukseen tosiaan auttaa lukupään säätäminen. Ei tosin taida olla kovinkaan yleinen ongelma. Onneksi :)

Ylös Bottom