Vastaus: NHL 10 [PS3 hype]
Muutama matsi NHL10:ntä takana (liian vähän) hardcore/superstar AI:ta vastaan takana ja pari kommenttia pitäisi varmaan heittää. Eli omasta mielestäni 09 verrattuna yksinpelaajan(kin) kannalta ollaan tässä sarjassa menty muutamassa asiassa hyvään suuntaan. EDIT: myös pelejä alla nyt normal/allstarilla
1. Yllätyksellisyys on hivenen lisääntynyt. Johtuen kohdista 2 ja 3:
2. Kiekon liikkeissä on havaittavissa jo jonkinlaista fysiikanmallinnuksen yritystä.
3. Vastustaja joskus saattaa syöttää katkaistavissa olevan syötön. (syötönkatkot siis ovat mahdollisia)
4. Laitapeli vaikuttaa toimivalta lisältä ja tuo hikeä peliin
5. Pelinopeus oli mielestäni suht realistinen
6. Vapaa syöttäminen on hyvä idea
7. Pelissä on jäällä aistittavissa ajoittain tunnetta
Sitten negatiivisempia .asioita (huom omia mielipiteitäni)
1. Fysiikkamallinnus on erittäin paljon edelleen jäljessä kilpailijastaan, ja vaikuttaa "hidastetulta" Etenkin kiekon pomput ja kimpoilut eivät ole kovinkaan aidon oloisia.
2. Vapaan syöttämisen ongelma on siinä, että syöttömekaniikan toteutus tökkii. On mahdotonta toteuttaa nopeita syöttöjä eteenpäin, sivuille jne, saatikka pari nopeaa kiekonsiirtoa mieheltä toiselle, kun syöttöjen nopeus on riippuvaista siitä kuinka pitkään nappia pidetään pohjassa. Syöttämisen mielestäni pitäisi yksinpelatessa pohjautua vahvasti pelaajan syöttämistaitoarvoihin, ei napin painalluksen liiallisuuksiin meneviin pituuksiin.
3. Kaipaan niitä nopeasti tehtäviä harhautuksia (tatti ojoon johonkin suuntaan ja modifier pohjaan). Pelinautintoni tekee hivenen puutteelliseksi se seikka, että kun allani on tähtipelaaja ja tiedän mitä haluaisin tehdä, eivät kontrollien "riittämättömyys" yhdistettynä kankeisiin sormiini anna tätä mahdollisuutta. Minusta pelaamisen pitäisi pohjautua ajatteluun sorminäppäryyden sijasta (Älkää tulkitko tätä nyt väärin, tarkoitan, että haluaisin vaihtoehtoisen tavan harhauttaa, eli jos siis haluaa harhauttaa, sen tekotavasta viis, kunhan AJATUS oli oikea ja TOTEUTUS vastaisi sitä mitä halusi yrittää). Tai sorminäppäryyden voisi halutessaan vaihtaa pikanäppäimiin harhautusten osalta.
4. Tunnetta saisi olla hieman liioitellummin pelissä mukana, Meininki on välillä vähän kuin kirkossa. Eli hivenen jäykkää on omaan makuun.
5. Olin hardcore/superstarissa hieman huomaavinani edelleen huijauksen makua (ylipitkiä syöttöketjuja ja muutamia halpoja maaleja, oman maalivahdin flegmaattisuutta ajoittain), mutta tämä on selvästi vähentynyt viimevuodesta. Slidereillä varmaan asiaan voi vaikuttaa!
6. Jälkipelien idea oli hyvä, toteutus näyttää olevan säälittävän (näköinen). Katsokaapa sitä koneen tökkimistä kriittisemmin vaikka. (tosin ei paljon haittaa) Esimerkki kärjistettynä: tilanteen jälkeen luistellaan 20 metrin päähän hieromaan yhtäkkiä ilman syytä toisen naamaa. Oikeassa jääkiekossa jälkipelit alkavat jo usein ennen vihellystä ja jotta hieronta voisi alkaa pelaajat valmiiksi ovat jo kuumenneet ja lähellä toisiaan...Jälkipelit eivät vaikuta luonnollisilta, valitettavasti.
7. Omat havainnot siitä, että AI:n ensimmäinen laukaus lähtee pääsääntöisesti lähes ja vain kahdesta paikasta. Joko viivalta pakki laukoo suoraan syötöstä, tai sitten maalikulmalta suoraan syötöstä. Ensimmäinen laukaus ei lähde juuri koskaan siten, että pelaaja luistelee alueelle kiekon kanssa ja laukoisi vaikka pilkun kaarelta. Tai AI tulisi harhautellen ja veivaisi kiekon maaliin. Näiden saaminen jollakin konstilla täyteen versioon olisi hieno asia pelin monipuolistumisen ja yllätyksellisyyden, sekä maalivariaatioiden kannalta.
8. Maalivahdit (varsinkin oma) ei sulje riittävästi kiekkoa alleen. Tämä aiheuttaa vähyyttä aloituksissa. Aloitukset ovat jääkiekossa tärkeä elementti. Lisäksi maalivahdit pomputtelevat liikaa kiekkoa (fysiikkamallinnusta?)
9. Aloitusten mallinnus on aika puutteelista. (ei niin tärkeä asia kuin maalivahdin kiekon sulkeminen)
No olkoon tässä alkuun - kaiken kaikkiaan hieman sekavaksi jäi mieli. Olen kesällä nyt pyrkinyt pelailemaan 2K9:iä (koska uskon edelleen sen NHL2K10:n olevan minulle se peli, jota ainakin yksinpelatessani tulen pelaamaan), joten hyppäys siitä suoraan tähän varmasti vaikuttaa siihen, että kontrollit eivät ole riittävästi takaraivossa. Tiivistelmänä siis
-kaipaisin kenttätapahtumiin tunnetta lisää
-monipuolisempaa AI:n hyökkäyspeliä
-kaipaisin "helppoutta" nopeisiin tilanteisiin ja syöttelyyn "nopeutta".
-ja ylivoimaisesti suurimpana kaipaisin KUNNOLLISTA kiekon fysiikan mallinnusta.
Käteen jäi kuitenkin HUOMATTAVASTI parempi maku kuin NHL09:stä, joten jos pidit 09:stä, tulet rakastamaan NHL10:ntä. Jatkan pelaamista, jos vaikka oppisin pelaamaan ---->
PS. jotta pelille voisi antaa täydet 10, pelin pitäsi olla edelläkävijä. NHL 10 on NHL 09 1.5, kuten vaikkapa Kenu asian totesi:"NHL10 ei ole uusi peli. Sitä voi sanoa, että se on 09 II:n. Mutta itse en ainakaan mitään muuta vaadikkaan. Todella tärkeitä uudistuksia ja korjauksia parhaaseen jääkiekkopeliin ikinä - mitä muuta olisi realistista odottaakkaan?"
Linkki pitkään Kenun arvosteluun demosta:
http://keskustelu.fhr.fi/viewtopic.php?f=26&t=2209.
Peli tuo uusia asioita omaan sarjaansa, mutta vaikkapa laitapelit tai fysiikanmallinnus ovat olleet mukana toisessa sarjassa jo aiemmin.