Vastaus: NHL 13 - keskustelua pelistä
Morjens!
Olin vuosikausia FIFA-pelaaja ja 2004 änäri taisi olla edellinen jonka ostin ennen NHL12:a. NHL13 tullut hakattua yksin ja eritoten kavereiden kanssa ja vitutuskäyrä on näiden kahden viimeisimmän kanssa välillä tulipunaisella. Aloitetaan parilla kysymyksellä jos porukka tietää paremmin. Sitten jatkan maratonviestillä ja armottomalla blaastaamisella.
1. Vaikuttaako online vs-peleissä vastustajan level pelaajien hyvyyteen ja suoritukseen ylipäätään?
2. Jos ei vaikuta, miksi minusta tuntuu liian usein siltä, olenko vain huono, vai miksi en saa pelaajieni karvausta ja ampiaismaista aggressiivisuutta vastustajien vastaavalle tasolle?
Pelaan pääosin 2-3 pelaajan tiimipeliä kavereiden kanssa ja välillä pelaan (pelasin kunnes alkoi vituttaa liikaa) HUTtia ja välillä Be a GM:a.
BUGIT:
1. Rysty-onetimer viivalta. Ensinnäkään rystyllä vedettyä onetimeria ei ole olemassakaan oikeassa jääkiekossa, kuitenkin tekoalyn mielestä tämä on aina paras vaihtoehto. Kämmenpuolelta vedetyllä onetimerilla on kymmenkertaisesti vaikeampi tehdä maalia maalin edestä kuin räkärystyllä viivalta.
2. Viivapakit. Koitahan kulmasta syöttää omalle pakille viivaan, onnistut täydellisesti ehkä kerran viidestä, vaikka pakin lapa olisi kiekon edessä. Alas asti lipsahtaa kaksi kertaa viidestä kun pelaaja päättää syöttöä odottaessa vaikerrella ja kiemuroida kuolevan käärmeen tapaan sätkien hakien mahdollisimman huonoa asentoa syötön vastaanottoon tai yksinkertaisesti seisoo paikallaan kun kiekko lipuu lavan alta. Viimeiset kaksi kertaa viidestä pelaaja ottaa kiekon joskus harvoin kämmenpuolelle, useimmiten kuitenkin vaikka väkisin rystypuolelle ja kiepsauttaa vaikka väkisin itsensä epäluonnollisesti käyttäen kiekon viivan väärällä puolella.
3. "n. 45 asteen laukaus". Käytän tätä todella paljon itse vaikka onkin bugimaali. Tule laidasta sisään sopivalla vaudilla, että toinen laituri ehtii mukaan sopivasti ja vedä b-pisteen takakaarelta veskan taaimmaiseen patjaan ja hän sylkäisee kiekon suoraan toisen laiturisi lapaan. Viimeistele tilanne tekemällä maali tyhjiin.
4. "Vaiheet". Joskus vaihe kestää hetken, joskus, erän, joskus puolikkaan, joskus koko ottelun ja joskus saatanallisen pitkään. Vaihetta sivutaan HUT-kritiikissäni ja tarkemmin online vs-kritiikissäni. Tämä on mielestäni kaikista tärkein ja radikaalein bugi. Tämä mahdollistaa kaikki muut bugit tai luo niitä lisää.
5. "Junaharhautus" Maalivahti on voimaton AINA kun tämä harhautus tehdään. Rysty-kämmen-ylänurkka-tai mikätahansanurkka. Maalivahti on täysin voimaton. Itse en osaa tätä yleisintä läpiajoharhautusta. En tiedä tehdäänkö se kikkanappuloilla vain miten, mutta suurin osa päästämistäni maaleista on näitä.
6. Maalivahdit. Huonona päivänä vain liukuvat tai ylireagoivat jokaiseen kiekon liikkeeseen pelaten itsensä kolmen metrin päähän maalista. Tulevat lipuvaa kiekkoa vastaa silloin kun ei pitäisi ja jättävät tulematta silloin kun pitäisi.
7. Rysty. Tuskin tarvitsee edes selittää. Kuitenkin selittämättömästi pelaajat hakevat jokaisen syötön ja jokaisen tilanteen ensisijaisesti rystylle.
HUT:
Innostuin alkuun tästä kun kaveri hehkutti pelattuaan NHL12-huttia. Kyllästyin n. 100 pelin jälkeen tahkoamaan Lemieuxeja, Gretzkyja ja muita fiktiivisiä pelaajia vastaan koska pidän realismista ja näitä kavereita tuntui olleen joka toisella jantterilla. Ensimmäiseksi, en ylipäätään alkuunkaan ymmärrä miksi ihmeessä kenenkään mielestä on mielekästä pelata näillä satuhahmoilla kun heidän uransa on loppunut jo aikapäiviä sitten. Etenkään en ymmärrä sitä, miksi nämä kaverit pitää tuoda kyseiseen pelimuotoon. Ymmärrän että näillä saattaa olla ihan hauska pelailla muuten vaan, mutta vakavasti otettavaan HUTtiin nämä eivät kuulu. IMO. Maksoin jopa season passin -vaimikäseoli- kun heti alkuun huomasin, että luottokortit ovat vinkuneet siihen tahtiin, että en voi pärjätä ilman sitä. Ei siinä mitään, sijoitus oli kuitenkin vain pari kymppiä, mutta kun aloin viikoittain saamaan näitä "huippupakkoja", innostus laski entisestään. 20 pelin sopimuskortteja ja maksimissaan 83 overallilla olevia pelaajia. Mikään ei siis muuttunut. Joukkueeni oli edelleen yhtä nimetön ja kilpailukyvytön. Vähällä rahalla saa liian vähän, liialla rahalla menee mieli, se on mielipiteeni. Lisäksi HUTissa on perustavaa laatua oleva virhe, joka tuntuu olevan koko pelissä.
HETI ensimmäisestä aloituksesta alkaen näkee, kumpi pelin tulee voittamaan, tai kummalle se ainakin tulee olemaan huomattavasti helpompaa. Toisen jengin pelaajat ovat heti liukkaampia, ketterämpiä, nopeampia, vahvempia, syöttö- ja laukaisutaitoisempia. Tämä on vaihe. HUT on hieno idea kaikkine pelaajaostoinen toisilta käyttäjiltä jne, mutta itse en ole valmis tuhlaamaan satoja euroja ollakseni ylivoimainen, pyrin siihen mieluummin pelitaitojani kehittämällä, mutta sillä ei ole mitään (toki jotain mutta liian vähän) merkitystä tässä pelimuodossa. Palaan myöhemmin siihen, että pelitaidoilla on koko pelissä liian vähän merkitystä. HUT on hyvä idea, toimisi ilman markkinataloutta ja ilman EA:n pyrkimystä rahallisiin voittoihin ko pelimuodossa. Toivoisin rahaHUTin rinnalle HUTin jossa kukaan ei voi oikealla rahalla ostaa mitään, mutta EA tuskin tekisi tätä koskaan.
BE A GM/Tekoälyä vastaan pelaaminen:
Tästä ei paljoa, tässä on ollut aina vikaa. Olen mielestäni hyvä pelaaja, huomattavasti keskivertoa parempi, ainakin peliälyltäni ja yllätyksellisyydeltäni, kapulankäyttäjänä taas pikemmin keskiverto tai sen alapuolella. Niin hyvä en kuitenkaan mielestäni ole, että voitan Be A GM:ssa Kolmannella kaudellani jokaisen pelin tekemällä yli kymmenen maalia 90% otteluissa, ja kyllä, vaikeimmalla tasolla. Näin se vaan menee. En tiedä onko peliasetuksissani jokin vialla, mutta peliälyäni en tarvitse tässä muodossa juuri lainkaan, senkun painelen laidasta läpi ja vedän etuylänurkkaan ja siellä on. Ja vaikka kuka olisi itsellä maalissa, AI 1-10 laukauksellaan tekee maalin vaikka keskialueelta, jotta maalivahtini ei pitäisi nollaa. Toisaalta olen huomannut, että peli on vaikeampi jos säädän vaikeusastetta pykälän tai kaksi alemmas??!!?
Online vs-pelit:
Kuten jo kysyinkin. Vaikuttaako taso pelaajien kykyihin ja toimintaan? Kun pelaan pääsääntöisesti vain kavereiden kanssa kerran kaksi iltaa kuussa, olen alle 50-tasoinen (46-47?) tällä hetkellä. Jos joku sanoo, että taso ei vaikuta, toisaalta uskon ja toisaalta en. Tässä vaiheessa esiin tulee "vaihe". Tason korkeus ehkä vaikuttaa siihen kuinka suuri todennäköisyys kullakin pelaajalla on saada vaihe itselleen suotuisaksi, tai siihen kuinka kauan se kestää ja missä vaiheessa vaihe ilmaantuu. Vaihe ilmenee monella eri tavalla. Joskus se tekee minusta ylivertaisen liikkujan, maalintekijän, karvaajan ja syöttäjän heti ensimmäisestä aloituksesta alkaen. Karvauksen aggressiivisuuden tai minkään muun namiskan säätäminen on täysin merkityksetöntä, vain sillä on väliä minkälainen vaihde kohdallesi sattuu.
Nyt viimeisen parin päivän aikana olen tuskastellut huonoa vaihetta, en kaikkein huonointa, siitä lisää myöhemmin.
Viime päivinä vaiheeni on ollut se, että vastutstajan pelaajat ovat jokainen nopeampi kuin yksikään omani, jopa takaperinluistelijoina maailman hitaimmalla pelaajalla Grabneria ja Halliakin nopeampia. Läpiajoon ei pääse nopeudella, vain vastustajan virheestä, mutta silloinkin maailman hitain puolustaja pystyy ensiksi kiihdyttämään itsensä seisoma-asennosta warppinopeuteen ei missään ajassa vaan välittömästi. Jos tämä ei kuitenkaan riitä, nämä ydinfyysikkopelaajat ovat keksineet teleportin ja kykenevät teleporttaamaan itsensä maksimissaan n.5m matkan läpiajossa olevan pelaajan iholle ja räjäyttämään semtex-taklauksen asennossa kuin asennossa niin, että karkulainen räjähtää voltilla maalin yli tai niskamurtuma-asennossa alas, tai ihan vaan liimautuu iholle niin raivoisasti kiinni, että maalintekijäyrittäjän fysiikka lakkaa olemasta. Vastustajan pelaajat ovat myöskin niin ketteriä, että pystyvät jäljittelemään luistelijoideni luisteluratoja 100% tarkkuudeella ja tietävät ennen minua mitä teen seuraavaksi. Outoa se, että tähän pystyy tekoälyn lisäksi myös vastustajan kontrollissa olevat pelaajat. Heillä on myöskin 100% tarkka tökkäisy ja syöttö. Tökkäisykin on itseasiassa aina 100% tarkka syöttö. Tämä vaikka läpi tai flipperinä kolmen minun pelaajan ohi ilman, että yksikään heistä tietää edes koko kiekon olinpaikkaa ja vastustaja kykenee taas yli-inhimilliseen kumivenytykseen tai teleporttaukseen päästäkseen läpiajoon. Pelitaidoiltaan vastustajat ovat kuitenkin tämän viimepäiväisten vaiheen aikana olleet maksimissaan keskinkertaisia, joten olen onnistunut voittamaan siltikin n. 60-70% peleistäni. Tämä vaihe on perinteinen vaihe, joskus se näkyy selkeämmin, joskus ei niin selkeästi ja ehkä 1/20 peleistä voidaan pelata ilman vaihetta. Silloin pelaaminen on oikeasti hauskaa. Silloin otetaan miehestä, pelitaidoista ja peliälystä mittaa. Harmikseni tämä on kuitenkin kovin harvinaista.
Joskus vaihe vaikuttaa vähempiin asioihin kerralla. Joskus ainoastaan maalintekotarkkuuteen. Joskus maalivahtipeliin ja joskus pelaajien käyttäytymiseen ja joskus taas kaikkeen. Joskus vaihe on se, että minä en saa tyhjään maaliin kiekkoa minkään syöttelykuvion päätteeksi ja joskus vastustaja ei saa ainoatakaan maalipaikkaa vaan maalivahti odottaa kaukolaukauksen jälkeen kiekko patjojen välissä, että vastustajan pelaaja tulee tökkäisemään sen sisään kun ensin itse olen kahden pelaajan kanssa yrittänyt ottaa kiekkoa haltuun sekuntien ajan. Tuo kiekon sutiminen tyhjän maalin ohi muuten näkyy myös pelikatkoilla. Kun vaihe koskee vain omaa laukaisutarkkuutta kiekkoa ei saa tyhjään maalin kolmen metrin päästä edes pelikatkoilla.
Joskus vaihe menee niin överiksi, että kerran pelasimme kaverin kanssa yli 20-ottelua voittamatta niistä ainoatakaan. 3/4 osaa otteluista hallitsimme pelillisesti ja maalipaikkojen suhteen ylivoimaisesti, mutta kiekko ei mennyt maaliin. Tämän lisäksi yksikään hävityistä otteluista ei vaikuttanut tasopisteisiin laskevasti. Ottelun loputtua kun ottelusta saadut plus- tai miinuspisteen tulevat näkyviin, pistesake oli aina 0, taso ei pudonnut, eikä noussut vaan pysyi pisteen tarkkuudella samassa kohdassa. Miinuspisteitä ei tullut vaikka olisimme hävinneeet ottelun 8-0 laukaisten viisi kertaa ottelussa. Tämä vaihe on limbovaihe. Ja vaiheen vakavin muoto. Lopulta kun voitimme ottelun, alkoi pisteet taas rullata. Näitä vaiheita tulee aika ajoin. Joskus se kestää 3 peliä, joskus viisi, joskus ja onneksi vain kerran tuon 20.
Kun joskus harvoin vaihe sattuu minulle positiivisessa muodossa, ja uskoakseni tässä kohtaa tason korkeus tai mataluus tekee sen omalle kohdalleni harvinaisemmaksi. En nauti pelistä liiemmin oli vaihe mikä tahansa. Se tuntuu pakkopullalta, mutta silti pelaan. En halua olla arvotusti ylivoimainen enkä alivoimainen, haluan yksinkertaisesti vain sitä, että vain oleelliset asiat merkitsevät, eli se, kuinka hyvä olet ohjaimen kanssa ja kuinka hyvin näet pelin.
Ps. Edmontonilla pelaan minäkin aina!