Vastaus: NHL 13 [PS3/X360] - keskustelua pelistä
Ei vit. Pakko tulla taas avautumaan kun hajottaa tämä tekele niin paljon. En ymmärrä miten kukaan voi pelata muita offline-muotoja kuin Be a GM:ää pelit simuloiden tai Be a Prota. Taas tuli BaPiin kyllästyttyä aloitettua maailmanturnaus Suomella (tai Helsinki Lionsilla kun itseluoduilla joukkuilla pelailen). Ajattelin etten tällä kertaa suutu mistään bugeista yms. mitä väistämättä oli edessä. Ensimmäinen ottelu Kanadaa vastaan ja näillä slidereilla:
Slider Set - NHL 13 Ultimate Rosters and Community Enchancements poikkeuksena oman maalivahdin reaktionopeus nostettuna täysiin ja maskin vaikutus nolliin. Ihan hyvin lähti käyntiin ja ensimmäisen erän jälkeen peli 0-0 ja laukaukset 15-5 itselleni (Kanada kunnostautui jäähyjen ottamisessa). Toisen erän alun jälkeen Kanada pääsee pyörittämään ylivoimaa, mutta Komarov pääsi kuitenkin laittamaan alivoimalla lukemat 1-0. Ehkä 2 minuuttia menee ja Kanada pääsee alueelle ja joku Crosby pyörii kulmassa ja heittää jonkunlaisen syöttö/tökkäyksen kohti maalia joka lipuu hitaaaaaaaaaaaaaaaaasti kohti Rinnettä joka tuijottaa kiekkoa ja ilmeisesti hypnotisoituu siitä. Kiekko lipuu suoraan patjojen välistä maaliin ja Rinne ei tee elettäkään, tuijottaa vaan kummissaan kiekkoa ja varmaan miettii että "ai pitikö mun jotain tehdäkin?" Ei siinä mitään, ohjain lentää naapuripitäjään ja 15 minuutin luovan tauon jälkeen konsoli takaisin päälle, ohjain noudettu ja revanssia käyntiin.
Toisella kerralla Kanada lyökin sitten ihan realistisen maalin, Crosby lataa kovan lämärin viivasta suoraan yläkulmaan, Rinteellä ei tosin maskia mutta silti ei mikään purnattava maali. Tasoitan aika nopeasti ja kolmanteen erään mennään tasoissa 1-1. Siellä sitten 2 minuuttia ennen loppua Getzlaf käy upottamassa tutun ja turvallisen etukulmarannarin ja Kanada vie voiton kun en pysty enää tasoittamaan. Laukaukset 30-15 Suomelle ja Rinteelle muikea torjuntaprosentti 86,87.
Aivan järkyttävää roskaa nuo sliderit. Ei niillä ole loppupeleissä mitään vaikutusta mihinkään jos CPU niin päättää. Kokeilin kerran pelata samaa turnausta niin, että olin muokannut Kiprusoffin ominaisuudet kaikki 99:n. Sliderit heitin omalle maalivahdille täysille ja aina lopputurnauksesta prosentit oli luokkaa 88-90. Kun taas pistää vastustajan maalivahdin reaktionopeuden yli 3, niin on aivan se ja sama onko maalissa Ilya Bryzgalov vai Viktor Fasth (EA:n attribuuteilla), jokatapauksessa tulee aivan ilmiömäisiä venymisiä ja loikkia eikä mikään mene sisään.
Kerran BaPissa alkoi rasittamaan se kun CPU-joukkuekaveri tulee vaihtoon ja sillä sekunnilla kun astut jäälle, vastustaja tekee maalin, tuloksena "Olit jäällä kun vastustaja teki maalin, saat miinusta ole hyvä!" ja tilastoihin F. Sen jälkeen pelasin pitkään pelkästään hyökkäyspäässä ja aina kun vastustaja pääsi omalle alueelle, hyppäsin vaihtoon. Tämä tuotti aika hyvin tulosta ja tehotilastossa oltiin hetkessä +30 lukemissa. Kerran kuitenkin simuloidessa yhden pelin, tuli tehotilastoon -4, joten seuraavaan peliin heitin huvin ja urheilun vuoksi kaikki sliderit itselle täysille ja CPU:lle nolliin sekä vaikeustason tiputin ammattilaiseen kun ei aloittelijaa enää saanut (en tiedä miksi). Minnesotaa vastaan pelasin ja samantien pelin alkuun Minnesota käy iskemässä 3 maalia, joista 2:ssa olin jäällä. Itse hyökkäyspäässä normaalislidereihin verrattuna ainoat erot olivat vastustajien taklauksien olemattomuus ja vain aavistuksen helpompi maalivahti. Lopulta hirvittävän vääntämisen jälkeen tuli 9-8 voitto.
Vastustajan maalivahdin reaktionopeusasetuksien 0 ja 2 välillä ei juuri lainkaan eroa tällä kertaa, kun taas joskus 0-asetuksella kaikki laukaukset menee maaliin. En oikeasti usko että osalla näistä slidereista on mitään vaikutusta jos CPU ei niin halua. Kun CPU haluaa pyörittää kiekkoa ja saada kaikki syöttönsä lämärivauhtia lavasta lapaan täydellisesti, se myös tekee niin, vaikka olisi vastustajan syöttötarkkuudet ja vastaanottamisen helppoudet nollissa. Kun CPU haluaa lyödä kiekon 100% tarkkuudella ranteella tai lämärillä maaliin, se myös tekee sen, vaikka olisi laukaustarkkuudet ja laukauksien voimakkuudet nollissa.
Olisiko liikaa pyydetty, että sliderit oikeasti vaikuttaisivat jossain määrin käytännössä? Osassa niistä kuten taklauksissa tai kiihdytysvauhdissa, näkee selkeän eron. Mutta osassa ei mitään vaikutusta. Mielestäni oman maalivahdin reaktionopeuden ollessa täydessä, pitäisi maalivahdin saada 15 laukauksesta 15 kiinni. Tai edes 30 laukauksesta 29. Niinhän se tuntuu menevän CPU:n reaktionopedessakin. Välillä tuntuu että olisi parempi laittaa maaliin Niittymäki (63 ovr) ja oma reaktionopeus nolliin, tuntuu että silloinkin tulee parempi torjuntaprosentti.
Toinen asia joka aiheuttaa massiivista v-käyrän nousua, on tuo PS3-versiossa esiintyvä tökkiminen/yleinen lagaus. Kahden eri kaverin Xbox-versiota kokeiltuani ei voi kuin ihmetellä miten PS3-versio on saatu näin pahasti sössittyä. Latausajat valikoissa 2 sekuntia lyhempiä, ei niin iso asia. Mutta itse se pelissä tapahtuva tökkiminen, Xboxilla ei merkkejäkään moisesta, mutta PS3:lla näissä normaaliotteluissa tuntuu että koko ajan on 2 sekuntia CPU:ta perässä. Ohjainlagiakin on kun koittaa vaikkapa syöttää, välillä ei tapahdu mitään vaikka selkeästi on R2:sta painanut, välillä syöttö lähtee 2 sekunnin päästä jne. Välillä ei lähde laukaukset lavasta yms. Luulin ensin, että kyseessä on joku uudistus joka liittyy tähän uuteen luistelumoottoriin, mutta kun kyseistä lagia ei esiinny lainkaan BaPissa niin eihän se voi siitäkään johtua.
Sen olen oppinut, että tuo pelin yleinen tökkiminen hyökkäyspäässä johtuu siitä maalinedustan ruuhkasta. Aina kun siellä alkaa ryminä ja se vimmattu sitominen, alkaa peli tökkiä ja pahasti, kuva pysähtyy 0,5 sekunnin välein ja on vaikea tehdä mitään muuta kuin laukoa kiekkoa maalia kohti. Syöttämisestä ei tule silloin yhtään mitään. Miksi näitä uudistuksia ei voi testata molemmilla konsoleilla? Muutenkin voisivat miettiä vielä uudestaan kuinka toteuttaa laitapelaaminen ja tuo maalinedusta, näyttää todella tönköltä ja kiinnipitämis- sekä estämisjäähyjä jaetaan pelkästään pelaajalle vaikka CPU rikkoisi aivan identtisellä tavalla sääntöjä.
En tiedä mikä siinä on ettei PS3-peleihin tunnuta panostavan samalla tavalla kuin Xbox-vastineihin. Formuloissakin Xbox-versiot ovat olleet ensinnäkin visuaalisesti ja toiseksi ruudunpäivitykseltä selkeästi parempia. Melkein toivoin, että ongelmat olisivat vain omassa konsolissani, mutta kun netistä lukee muilla PS3-omistajilla olevan aivan samoja ongelmia jatkuvalla syötöllä, pistää se todellakin harkitsemaan Xboxiin siirtymistä.
Mut ihan hyvä peli tämä muuten on, jatketaan kuran syömistä ja purraan vain hammasta.