Vastaus: NHL 15 - Hockey Ultimate Team [PS4, PS3]
[PS4]
Joitain ajatuksia HUTista ensimmäisen kuukauden jälkeen. Taustaa sen verran, että olen pelaillut NHL-sarjaa aktiivisesti onlinessa 2004 versiosta asti. Koen olevani edelleenkin aktiivipelaaja eli pelaan n. 2-4 peliä päivässä. Alkuun tuli pelattua vähän enemmän ja nousin 1 divariin suhteellisen nopeasti voittamalla kaikki divisioonat matkan varrella ja 1 divarissa ollaan oltu siitä asti. Oikeata rahaa en peliin pistä, mutta silti ihan kelpo joukkueella pelataan. Marketissa pystyy tekemään suht helposti pelirahaa, jos sille on tarvetta.
Asiaan, eli omasta mielestäni nykyisellä online-setupilla puolustaminen on tehty aivan liian helpoksi. Maalimäärät jäävät yhteensä 2-3 maaliin pelissä, kun kaksi oikeasti hyvää pelaajaa pelaa vastakkain (NHL 06 ja 16-12 päättyneet ottelut nevö forget). Syitä miksi puolustaminen on niin helppoa:
1) Pokettaminen on aivan liian tehokasta, kun sitä osaa hyödyntää oikea-aikaisesti. Olen pelannut otteluita, joissa vastustaja saa ensimmäisen laukauksen maaliani kohti kolmannessa erässä.
2) Puolustamisessa pääsee turhan helpolla niin, että siirtää ohjauksessa olevan pelaajan oman maalivahdin eteen ja antaa tietokoneen hoitaa puolustuksen.
3) Siniviiva on liian yksinkertaista puolustaa agressiivisella paineella ja tietokoneen taklauksilla. Tietokoneen taklauksilla tarkoitan tilanteita, joissa pelaaja hallitsee pelaajaa itse ja vaihtaa aktivoidun pelaajan toiseen kriittisellä hetkellä, jolloin tietokone vie taklauksen yleensä täydellisesti perille.
Puolustamisen helppous vie pelit siihen, että vain harvoissa tilanteissa kannattaa hyökkäykset ajaa kohti maalia. Tätä peliä pelataan pelataan hyökkäyspäässä kulmissa, maalin takana ja siniviivalla. Maalipaikat rakennetaan vastustajan sijoittumisvirheistä. Yleinen mielipide tälläkin foorumilla taitaa olla se, että kiekkoa ei saisi kontrolloida vaan hyökkäykset pitäisi päättää suoraan laukaukseen. Itse voin toki näin tehdä heti, kun vastustaja ohjaa puolustusta itse eikä seiso takapuoli maalivahdin maskissa kiinni. En nimittäin anna vastustajalle iloa ilmaisista kiekonmenetyksistä, jos puolustustyyli on passiivinen. Näissä tapauksissa kyttään ne vapaat aukot nousta laukaisusekotorille, etukulmalle tai hyödyntää takatolpalla seisovaa pelaajaa ja tehdä onetimerin.
Kontrolloimalla kiekkoa pystyy myös vaikuttamaan pelin momentumiin yllättävän hyvin. Kun vastustaja ei saa kiekkoa, ei se myöskään voi tehdä maaleja. Olen myös huomannut, että momentum vaikuttaa tässä pelissä vähiten aivan maalin edestä tehtyihin onetimereihin. Niitä saa sisään, vaikka maalivahti estäisikin kaikki muut mahdolliset maalintekotavat. Tästä huolimatta momentum on liikaa läsnä peleissä. Itseasiassa sitä ei saisi olla pelissä ollenkaan, mutta ymmärrän kuitenkin syyn miksi EA tasoitusmoottoria peleissään pitää.
Olen myös huomannut, että viimeisissä NHL-painoksissa tietyn koodiston noudattaminen pelaamisessa on unohdettu lähes täysin. Tässä pelissä on järkyttävä määrä pelaajia, jotka lähtevät peleistä pois ennen kuin ne ehtivät alkamaan. En tiedä mitä iloa korkeat listasijoitukset tuovat, jos ne on hankittu pelaamalla huonoja pelaajia vastaan. Ottakaa ne ottelut treenin kannalta ja harjoitelkaa. Sitten haetaan alemmista divareista vauhtia, jos taso ei riitä korkeammalle. Myös ajanpeluuta alivoimalla harrastetaan jatkuvasti enemmän. Se kiekko joko heitetään vastustajan päätyyn tai rakennetaan AV-hyökkäys. Kiekon kanssa pyöriminen omissa olisi ok, jos pelimoottori antaisi mahdollisuuden ottaa kiekko nopeasti pois. Koko viisikon karvauksen nostaminen ylös ei ole kunnollinen vaihtoehto, koska tällöin av-pelaaja saa liian helpon mahdollisuuden läpiajoon/yv-hyökkäykseen. Ja tätähän siinä yleensä haetaan.
Tulipa sekava kirjoitus, mutta antaa mennä. Pelissä on tietysti paljon hyvääkin, mutta nykyinen setuppi palvelee parhaiten casual-pelaajia eikä hardcore-pelaajia. Tiukat matsit ovat yhtä mailasotaa ja maalipaikoille pääseminen on molemmille liian vaikeaa. Pitää vain toivoa, että EA järkeistäisi asetuksia myöhemmin, koska itse pelimoottori on kunnossa.