Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
EA ei selkeästi arvosta kiekollisia ja hyökkääviä pakkeja! Missä Erik Karlsson?!?!? Vertailun vuoksi vertailun vuoksi Niclas Lidström oli melkein aina parhaita overall-pakkeja, vaikka hänkin oli hyökkäävä ja kiekollinen, eikä puolustuspäässä mikään fyysinen pelote.
Nykyisessä NHL:ssä oli jo nuo kuusi kategoriaa käytössä.
"Oikeilla" pelaajilla kuusi, EASHL-pelaajilla kolme. Samat attribuutit kuitenkin kummillakin.kolmepas.
EA ei selkeästi arvosta kiekollisia ja hyökkääviä pakkeja! Missä Erik Karlsson?!?!? Vertailun vuoksi vertailun vuoksi Niclas Lidström oli melkein aina parhaita overall-pakkeja, vaikka hänkin oli hyökkäävä ja kiekollinen, eikä puolustuspäässä mikään fyysinen pelote.
Tylyä meininkiä EA:lta, jos ja kun tuo alla oleva lista pitää paikkansa. Siellä on viime vuotiseen YKSI muutos, vesipullo achievement on vaihtunut Gatorade-nimiseen, vastaavaan saavutukseen. En olisi ihan täysin yllättynyt, että NHL15 olisi vain pintasiloiteltu NHL14 uudelle sukupolvelle.
Ja amerikan foorumeilla (HFboards) kertovat, että xboxachievements ei juuri koskaan erehdy näissä julkistuksissaan.
http://www.xboxachievements.com/game/nhl-15/achievements/
Ota huomioon, minkälaisessa joukkueessa Lidström pelasi, ja millaisessa Karlsson pelasi. +/- tilasto ei todellakaan kerro pelaajan puolustuskyvyistä, koska siihen vaikuttaa niin monet asiat (esim: ketjukavereisen taso ja roolitus, jos joutuu pelaamaan vastustajan ykkösketjua vastaan niin tietysti lukema on alhaisempi). Olen siitä samaa mieltä, että ei Karlssonia voi todellakaan verrata lidströmiin, eikä Karlssonin kuuluisi listalla olla. Tartuinpahan nyt vaan tuohon.
Nojoo, unohtui tuo mainita vaikka itsekin sen tiedostin. Tarkoituksena oli vaan antaa perspektiiviä tuolle väitteelle ja siitä olen edelleen samaa mieltä, että +/-tilasto kertoo puolustuskyvyistä helposti saatavista tilastoista parhaiten. Tässä tosin vertaaminen täytyy kohdistua joukkueen muihin jäseniin. Esimerkiksi viime kaudella Karlsson oli joukkueensa kolmanneksi huonoin ko. tilastossa (puolustajista huonoin) lukemalla -15, kun samaan aikaan Kyle Turris paukutti lukeman +22.
Pitäisköhän Karlssonille tehdä oma aihe?
Joo tuntuu vähän siltä [emoji23]. Mutta tänään sitten top 5 vasemmat laiturit vuorossa. Sieltäkin todennäköisesti jotain puheenaihetta saadaan.
Erik Karlsson ei kyllä millään tapaa kuuluisi tuolle listalle.
Puhe oli puolustajien overalleista. Karlsson ei ehkä ole mikään mallioppilas oman maalin suojelussa, mutta hänen hyökkäykselliset arvonsa kaikin puolin ovat paremmat kuin kellään muulla, tosielämässä ainakin. Shea Weberillä voi olla kovempi laukaus, mutta Karlssonin tarkkuus, syöttötaidot, kiekon ylöstuonti, käsittely yms. ovat parempia kuin muilla. Näinollen noiden arvojen pitäisi olla vähintään sen 3-5 pistettä parempia pelissäkin pahimpiin kilpailijoihin verrattuna, joka "kompensoi" niitä puolustuspään puutteita.
Se on tietty ihan eri asia sitten, jos EA haluaa käyttää painottavaa keskiarvoa ottamaan noita taklausarvoja ja muita huomioon hyökkäysarvoja enemmän, kun overallia lasketaan. Jos hyökkäysarvoille annettaisiin sama painotus puolustajien kohdalla kuin puolustusarvoillekin, niin Karlsson olisi hyökkäysarvojen ansiosta jotain 90-91 luokkaa, nykyisellään varmaan jotain 87-89.
MUTTA tuo roska, mitä selität jälkimmäisessä kappaleessa, että EA painottaa puolustusta, on lähinnä surullista.
Pitää tarttua tohon Lidas vertaukseen ettei ollut puolustuspäässä mikään fyysinen pelote niin jos yhtään jääkiekosta mitään tietää nii ei se fyysinen voima tee yksinään kenestäkään huippupakkia vaan se peliäly eli tärkeimpinä osina miten sijoittautuu, riistää kiekkoja, katkoo syöttöjä ja blokkaa vetoja yms. ja nämä ominaisuudet olivat Lidaksen vahvuuksia hyökkäyspelin lisäksi toisinkuin Karlssonilla kenellä nuo samat asiat voisi laskea suurimmiksi heikkouksiksi.EA ei selkeästi arvosta kiekollisia ja hyökkääviä pakkeja! Missä Erik Karlsson?!?!? Vertailun vuoksi vertailun vuoksi Niclas Lidström oli melkein aina parhaita overall-pakkeja, vaikka hänkin oli hyökkäävä ja kiekollinen, eikä puolustuspäässä mikään fyysinen pelote.
Valitettavasti ei ole näyttää mitään matemaattista kaavaa tähän "todisteeksi", mutta uskallan silti väittää, että noita overalleja laskettaessa EA käyttää eri pelipaikkojen/peleejatyyppien kohdalla erilaisia painotettuja keskiarvoja, eli antaa suuremman painotuksen joillekin juuri sille pelipaikalle/-tyylille ominaiselle taidolle. Millään en jaksa uskoa, että overall muodostuisi pelkästään puhtaasta keskiarvosta "kaikki taitopisteet laskettuna yhteen / taitopistekategorioiden määrä". Aika monen overall 80+ pelaajan arvoja tarkemmin katsellessa voi aika nopealla vilkaisulla todeta, ettei se ihan puhdas matemaattinen keskiarvo niistä pisteistä ole. Voin olla toki väärässäkin, eikä tästä offtopicista sen enempää.