Vastaus: NHL 15 [Hype] - Xbox One -demo julkaistu, PS4-demo ei vielä
https://www.youtube.com/watch?v=pd-6e9a04R8#t=495
Nyt kun netissä alkaa olla vs. AI -videoita niin tehdäänpä pieni analyysi tekoälystä. Se kun on mielestäni se sydän urheilupelissä, ei kivat grafiikat tai mageet soundit. Itse en ole ostamassa peliä, mutta minua kiinnostaa aina miten tekoäly näissä peleissä tehdään.
1:05 St.Louis karkaa 2-1 hyökkäykseen. Lobotomia numero 1. Baana auki maalille, mutta hän lähtee suojaamaan kiekkoa ja ajaa itsensä kulmaan sekä antaa harhasyötön. Täysin epäuskottava ratkaisu. Todellisuudessa St. Louis olisi joko spurtannut karkuun tai himmannut ja ottanut vähän tilaa puolustajaan odottaakseen toiselle hyökkääjälle avautuvaa syöttötilaa. Jälkitilanteesta tuli maali, lähinnä ihmispelaajan ryntäilystä.
1:25 Heti Rangersin maalin jälkeen keskialoituksessa AI esittelee jäätymistään. Mitään ei tapahdu kun pelaaja iskee tasoituksen. LA voittaa aloituksen, mikä luonnollisesti vie jokaisen Ragsin hyökkääjän jo ulos tilanteesta. LA:n syöttö kimpoilee, minkä vuoksi toinen pakki McDonagh pelaa itsensä ulos, toinen eli Boyle on paikoillaan kyykkypaska-asennossa vieressä. Tilanne kruunataan siihen, että juuri ennen poikittaissyöttöä Boyle jäätyy ja antaa kiekon mennä Kopitarille. Catch-up Momentum? Ehkä.
2:00 Nash häviää Gaborikille luistelukisan, jonka jälkeen pelaaja lähtee Gaborikilla rynnimään keskeltä (tilanteessa muuten Doughty leikkaa Nashin pois uudella törmäysfysiikalla, oikeasti estämisen arvoinen suoritus, mutta tässä ei ilmeisesti lasketa jollei käytä ns. "oikeaa tikkua") Jatkotilanteessa hetkellisesti näyttää, että AI osaisi antaa painetta oikein. Pakit pitää viivaa, painoton hyökkääjä Kreider varmistaa, mutta Kreider ja Brassard tekevät myös vaihdon keskenään. Kreider antaakin painetta, Brassard siirtyy varmistamaan. Brassard tosin unohtaa hommansa ja klassinen 2-2 -hyökkäys aukeaa jonka johdosta puolustajat joutuvat valumaan ja kiekko tuodaan helposti alueelle.
3:00 Rags karvaa kahdella päätyyn, viivassa varmistaa pakit ja painoton. Pelaaja avaa Regehrillä samaa laitaa Kingille, AI:n pakki Boyle ja laituri St. Louis sulkevat reitin ja riistävät! Pakit tuntuvat pelaavan muutenkin viivan pinnassa paremmin, seuraavassa pakki katkoo harhasyötön kurottamalla ja syöttää heti, jottei paitsiota tule. Hämmentävää edistystä.
3:43 Rags lyö taas ränniin ja karvaa. St. Louis maalin taakse, toinen maalin eteen. Pelaaja olisi voinut purkaa karvauksen helposti, mutta antaa amatöörimäisesti keskelle. Brassard nousee mailaa, varmistava Stepan painostaa samalla ja pääsee ampumaan irtokiekosta. LA korjaa reboundin, yrittää kääntää vasemman kautta, mutta AI pakki pinchaa ja pakottaa Pearsonin paniikkisyöttöön keskelle. Harhasyöttö ja hyökkäyssuunta kääntyy. Hämmentävää edistystä taas.
4:02 St. Louis lobotomia osa 2. Martin saa keskialueella kiekon, ajaa sen kanssa päin laitaa ja jää jyrätyksi. AI ilmeisesti edelleen noudattaa liian tarkkaan ketjukohtaisia ohjeistuksia, kun ykkösketju ei heitä kiekkoa herkästi päätyyn se ei tosiaankaan niin tee vaikka tilanne vaatisi.
5:07 Pitkän pyörityksen jälkeen AI saa puretuksi ja avaa 3-2 hyökkäyksen. Pari syöttöä keskialueella liikaa, nopeus laskee ja Brassard joutuu lähtemään kohti kulmaa. Klassinen EA:n AI-ratkaisu, naama edellä päin laitaa, pieni pyörähdys omaa maalia kohti ja takaperinluistelu kohti vastustajan maalia. Menetys. Totaalisen epäuskottava ratkaisu. Ennen tyhmää jarrutusta kiekko kulmaan, Nash olisi ehtinyt sinne ja tilanne olisi jatkunut. Vahva-Riku olisi voinut jopa punnertaa kulmasta maalille.
6:42 St. Louis osa 3. Keskialueen epäröintipyöriminen "catch me if you can" on edelleen täällä, lopputuloksena St. Louis luistelee naama edellä päin laitaa ja heittää sokkosyötön. Ei. Jumalauta. Näin. Ja lopulta kiekko heitetään päätyyn, jonka olisi voinut tehdä jo minuutin aiemmin.
8:18 Ensin ajassa 7:30 Pelaaja heittää molarille tuopin kaffetta. Taululle 1-2. Sitten iskee CATCH UP LOGIC! Kiekko päätyyn, Kreider teloittaa Lewisin, Muzzin teloittaa Kreiderin. Sitten alkaa AI loistaa. Riisto, laserin nopea syöttö-seinäsyöttö-syöttö-syöttö-syöttö ja onetimer tyhjiin. Mikä momentum, missä pelaa? Toki pelaaja ryntäili itseään ulos, mutta lasersyötöt olivat räikeämpiä kuin meikäläisen hawaijipaita firman pikkujouluissa.
9:17 St. Louis lobotomia 4. Pelaaja ottaa Doughtyn punasella haltuun, kääntää takaperinluistelusta etuperin luisteluun ja lähtee hieman Martinia vastaan. AI ei tajua tätä, vaan St. Louis empii ja ajaa naama edellä laitaan. Voi luoja. Jos olisi punaisella laittanut spurtin ohjaan, juuri Doughtyn kohdalla ottanut sivuloikan laitaa päin niin baana olisi ollut auki ja liike täysin uskottava. Pelissä on kohtalaisen hieno luistelumoottori, mutta AI:lle ei ole osattu tehdä työkaluja sitä hyödyntämään.
11:27 Molareille ei ole muuten tehty mitään. Quick liukuu patjat yhdessä tolppaan ja teleporttaa itsensä takatolpalle.
Summaus: Okei, kyseessä oli demo, josta ainakin näki että syötön tarkkuus oli taivaissa. Tekoäly puolusti aiempaa paremmin, mutta silti pelasi karvauksessa itsensä liian helposti ulos ja paineisti inan liian aggressiivisesti, jonka johdosta keskialueen ylittäminen on liian helppoa. Hyökkääjien takakarvaus oli myös vähän laiskaa. Hyökkäys"äly" oli edelleen aivan suolesta, etenkin lähes jokainen St. Louisin tilanne viestittää siitä, että AI valintatilanteissa ottaa liian usein sen varmimman, mutta myös epäuskottavimman näköisen ratkaisun. Heti kun kone saa momentumin päälle alkaa tapahtua asioita, joita ei ole siihen mennessä tapahtunut.
Mikään tuossakaan videossa ei vielä puoltanut sitä, että NHL 15:ssa olisi jonkunlainen useampia pelaajia huomioon ottava Vision AI, vaikka toisin on markkinoitu. Taustalla pyörivät tekoäly tuntuu valitettavasti edelleen rakentuvan liian vahvan momentumin tuomiin tasapainotuksiin.