Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NHL 15 - keskustelu pelistä

Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Muotoillaanpas uudestaan. Löytyiskö jostain vinkkejä pelisilmän kehittämiseen? Olen pelannut nhl-sarjaa enemmän ja vähemmän aktiivisesti 19-20 vuotta ja olen edelleen todella paska puolustamaan ;)

Sijoittuminen, siitä lähtee kaikki. Toinen mikä kannattaa pitää mielessä, on että vastustaja laukoo (ennen siniviiivaa päätyyn, onko siis toinen pakki hereillä rännissä?) kun menet tarpeeksi lähelle (botti varsinkin). Itse suosin ihan normaalin NHL-pelin katsomista ja kinnittää huomiota miten ne pakit oikeasti pelaa ja sen pohjalta harjoitella omaa peliä.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Muotoillaanpas uudestaan. Löytyiskö jostain vinkkejä pelisilmän kehittämiseen? Olen pelannut nhl-sarjaa enemmän ja vähemmän aktiivisesti 19-20 vuotta ja olen edelleen todella paska puolustamaan ;)

Itsellä se on juuri päinvastoin kyllä :) . Äkkiseltään tulee mieleen muutama yksinkertainen juttu, että säädä pelaamistasi ja taktiikoita puolustusvoittoisemmaksi, esim. puolustuspaine enintään kakkoselle. On helpompi lähteä puolustamaan kun pakka on vähän tiiviimpi. Jos koko ajan tulee yv-hyökkäyksiä, niin todennäköisesti pelaat "liian" aggressiivisesti. On helpompi kehittyä kun puitteet on kunnossa, eli puolustusvalmius. Kiinnitä huomiota mitä pelaajaa liikutat puolustettaessa, älä välttämättä vaihda heti pelaajasta toiseen, siinä voi käydä, että pelaat jokaisen ukon ulos tilanteesta. Anna hyökkääjän tehdä aloite 1vs1 -tilanteessa ja iske kiinni, älä pakita kuitenkaan liikaa maalivahdin syliin. Voit katsoa myös kätisyyden ja sitä kautta ohjaat todennäköisen laukaisukulman umpeen tai ainakin pienennät huomattavasti sitä. Laukausten blokkaus on tehokasta, ite käytän enemmän r1 (vai l1) kuin sitä l1+r1 blokkia, tämä tietty oma näkemys.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Auto backskate pois ja aina ei yritä jollain taklauksella tai pokella yrittää ottaa heti kiekkoa pois. Sijoittuu hyvin ja antaa hyökkäjään tehdä se eka ratkaisu ja sitten iskee.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Olet varmaan sitten taitavampi puolustaja kuin minä, mutta itse tulee järjestelmällisesti otettua jäähyjä R1 painikkeella, kun yritän ottaa kiekkoa pois suojaavalta pelaajalta. Enkä edes rämpytä sitä. Jos taas yritän taklata X pohjassa tulevaa pelaajaa, taklattava sujahtaa pois alta kuin löysä räkä. Taklauksen on osuttava täysin vastapalloon, joka on helposti estettävissä pienellä hyökkääjän sivuttaisliikkeellä. Jos löytyy jotain vinkkejä puolustamiseen ja oikea-aikaisiin taklauksiin ja huitomisiin, kerro toki.
Puolustamisessa ensinnäkin on tärkeintä pitää pää kylmänä ja katsottava tarkkaan mitä kannattaa tehdä ja milloin sen tekee. En sano, että olisin paras puolustuja, mutta voin sanoa, että melko vahva puolustus taito mulla on tässä pelisarjassa ollut. Ensinnäkin ekana kannattaa kattoa millainen hyökkäys tyyli vastustajalla on. Tuleeko se maalille täysillä vai yrittääkö se kiekkoa siirtämällä. Pelaako se viivalla, laidoilla vai maalin takaata kiekkoa. Kaikki nää asiat vaikuttaa siihen miten itse pitää sinne kentälle sijoittua. Jos taas tulee nopeeta vasta hyökkäystä. Vaikka se olisi 1vs2 tilanne niin ei kannata ryntäillä sen yhden pelaajan perään, koska sitten siitä aukeaa varma paikka. Aina kannattaa peruutella, mutta ei liikaa. Näitä on vaikea neuvoa miten tilanne kannattaa hoitaa. Sen näkee vain pelaaja itse. Viimeistään p-pisteen kohdalla kannattaa kuitenkin päättää mitä aikoo tehdä. Ajanko vai pokeenko? Pakotanko pelaajan laitaan.

Hyvä puolustaja ei aina riistä kiekkoa vaan aiheuttaa vastustajalle tukalan tilanteen josta sen kiekon voi jälkikäteen riistää.
Eli kirjaimellisesti viet pelin pois slotista ja pakotat vastustajan kulmaan taikka maalin taakse jossa on omia pelaajia vastassa. Aina ei saa mennä systeemillä "otan nyt kiekon pois" joskus on parempi, että vastustaja pelataan pois maalinteko paikasta, jonka jälkeen se voisikin kiekkoa siirtää viivaan, laitaan ym. Kunhan oma maali pysyy turvassa.

Eli pelisilmä onse tärkein asia.

Enkä tässä nyt meinaa, että pidän jokaisen X-nappulaa tapahtuvan tilanteen kiinni. Ainahan niitä joskus pääsee sujahtamaan ohi, mutta sehän olisi jo todella tyhmää jos ne kaikki saisi pidettyä kiinni. Tietysti myös itse joskus tulee pelattua tilanne tyhmästi jolloin oma verkko on heilunut. Ei kukaan ole täydellinen pelaaja.

Edelleenkään en sano, että olen se paras neuvomaan tässä asiassa, mutta kyllä mä itte oon tyytyväinen omaan puolustamiseeni. GMC:ssä 2 kaudessa molemmat meni alle 2,80 PMK ja Online otteluissa oli alle 2,50 (NHL 14). Tietty niitä pelejä joskus tulee, että omissa soi 6 kertaa. Se on myös siitä millaista vastustajaa vastaan on tottunut pelaamaan. Itselläni on joskus vaikeuksia pelata niitä vastaan jotka purkaa kiekkoa ja laukoo ripuleita siniviivalta esimerkiksi.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Kyllä tässä pätee samat prinsiipit kuin oikeassakin lätkässä; toimita kiekkoa maalille niin hyviä asioita tapahtuu. Mulla on poikkeuksetta vetoja enemmän kuin vastustajalla, joskus jopa tyyliin 37-11, vaikka kiekonhallinta olisikin hienoisesti vastustajan eduksi. Maalitaululla ku seisoo 5-1 niin eipä tarvitse ihmetellä mistä johtuu. Monet pelaajat tuntuu sortuvan siihen surffailuun ja joidenkin tiettyjen varmaksi todettujen paikkojen hakemiseen. Kun laukoo paljon se avaa myös peliä ja tilanteita syntyy liukuhihnalta, yhtäkkiä vartiointi pettää ja kulmasta pääsee heittämään syötön b-pisteiden väliin, josta one-timer uppoaa aika kovalla prosentilla.

Mitä moodia pelaat? Millä asetuksilla?

Huttia pääasiassa vaan. Siinä ne ongelmat meikäläisen peleissä onkin :D Joo mutta asiaan, pääasiassa mullaki on yleensä vetoja enemmän matseissa, juurikin em. prinsiipien toivossa...... Mut nyt kokeilu jakso käynnissä, eli koitan hakea erilaisia hyökkäyspään taktiikoita siinä toivossa et botit hakeutuisi vähän enemmän paremmille paikoille :)

Ja joo täytyypi ottaa kokeiluun viel Enkmanni:n mainitsema L2:n pito ennen vetoa! :)
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Nyt tuli kauheasti ohjeita siitä kuinka sijoittua oikein ja kuinka olla pelaamatta itseään ulos tilanteesta. Erittäin hyviä neuvoja, mutta puute ei kuitenkaan (luultavasti) taida tällä kertaa olla pelisilmästäni kiinni. Erinäisiä palloilulajeja on tullut harrastettua 5-vuotiaasta lähtien ja ihan oikeaatakin änäriä tulee seurattua. Erittäin harvoin tulee päästettyä vastustajaa ylivoimahyökkäykseen ja vahingon sattuessa osaan tehdä hyökkäyksestä melko vaarattoman. Asia jota en osaa puolustaa on ne kiekon suojaajat. Kun tullaan laidasta läpi X pohjassa, pyöritään hetki kulmassa ja haetaan joko kaveria maalin kulmalta tai sitten vedetään itse sen jälkeen kun karvaaja on kierretty sekin X napin kanssa. Väittääkö joku oikeasti, että suojaavan pelaajan pystyy taklaamaan normaalisti? Kiekon suojaamisen ideahan viedä peliväline vastustajan ulottumattomiin, jolloin mailalla huitominenkaan ei luonnollisesti onnistu. Kun taklaamisen ja huitomisen vähentää keinoista jolla kiekko voidaan riistää, keinot ovat aika vähissä.

Tarkennan vähän tuota aikaisempaa kysymystäni: Miten suojaavalta pelaajalta riistetään kiekko?
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

^ Joko oikea-aikainen pokechek (ei rämpystystä) tai sitten X-napilla mailan nosto. Näissä kummassakin tosin vaarana että tulee jäähy joko korkeasta mailasta tai kampittamisesta. Ajoitus on tärkeintä. Jos on pakkina fyysinen kaveri, niin sopivan kulman tullen voi taklata kiekkoa suojaavaa pelaajaa ja tämä menettää tasapainon.

Kun x-mies menee nurkkaan pyörimään, niin helpointa on antaa tietokoneen hoitaa karvaus ja itse pelata maalilta vastustajan hyökkääjät pois.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Ihan hyvää vinkkiä sain puolustamiseen, vaikka mitään tavallaan uutta siinä ei ollutkaan. Täytyy jatkossa koittaa keskittyä vielä enemmän maltillisuuteen ja yrittää ajaa vastustajan hyökkääjät pois maalintekosektorilta. Paljon on silti jo puolustus parantunutkin tämän vuoden versiossa, kun on jäänyt esim. jatkuva pelaajan vaihtelu tietoisesti pois. Myöskin aika peruuttelevaks olen tullut ja välillä liikaakin. Viime vuosina pelannut lähinnä Be a Prota ja kaverin kans sohvalla, ja huomaa nyt online hutissa miten retuperällä puolustus on ollut :D
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Kun x-mies menee nurkkaan pyörimään, niin helpointa on antaa tietokoneen hoitaa karvaus ja itse pelata maalilta vastustajan hyökkääjät pois.

Tätä en olekaan tullut vielä kokeilleeksi :eek: En ole oikein koskaan uskaltanut jättää karvausta tietokoneen harteille. Jos sitä antaisi vielä yhden mahdollisuuden tälle pelille ja kävisi kokeilemassa miten tämä toimii :)
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Ei nyt liity varsinaisesti tähän viimeisimpään keskusteluun, mutta mun ohjaimilla tuo mailan nostaminen = tappelu eikä mailan nosto jos painat L1+ kolmio (tai nostaahan se mailaa mutta huitoo käsille saman tien ja heti perään tappelu). Tätä se on ollut jo useamman vuoden eikä se ole muuttunut mihinkään. Itse en siis käytä mailan nostoa ikinä pelissä, jätän sen bottien tehtäväksi. Tämä vain siksi että EA ei saa yhtä komentoa muutettua Hybridi-asetuksista.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Ei nyt liity varsinaisesti tähän viimeisimpään keskusteluun, mutta mun ohjaimilla tuo mailan nostaminen = tappelu eikä mailan nosto jos painat L1+ kolmio (tai nostaahan se mailaa mutta huitoo käsille saman tien ja heti perään tappelu). Tätä se on ollut jo useamman vuoden eikä se ole muuttunut mihinkään. Itse en siis käytä mailan nostoa ikinä pelissä, jätän sen bottien tehtäväksi. Tämä vain siksi että EA ei saa yhtä komentoa muutettua Hybridi-asetuksista.
Noh mailan nostaminen ei ole ollut pitkään aikaan tehokas tyyli riistää. NHL 11 se oli tehokkain tyyli saada kiekko pois, mutta sen jälkeen se on saanut totaalisen fixaamisen ja on lähes käyttö kelvoton. Itse käytän mailan nostamista tilanteissa:
- Luistelen kulmaan hakemaan kiekko vihollisen kanssa, nostan mailan, jotta saan kiekon itselleni.
- Nostan mailaa vain jos pelaaja on kiinni minussa ja luistelen itse takaperin. Se on se viimeinen oljenkorsi, koska jos vastustaja pääsee tuosta ohi on pakki varmasti jäljessä.

Itse en oikein muuta järkevää paikkaa tuolle keksi. Vain silloin kun siis luistelet kiekkoon ja vastustaja on siinä ihan vieressä niin se kiekko on helppoa saada itselleen kunhan vain nostat vastustajan mailaa juuri ennen kuin olette kiekossa kiinni. :rolleyes:

Ja jos moni ihmettelee miten siihen kiekkoon osuu helpoiten niin sanotaan sekin vielä. Jos olette katsoneet niin ohjain asetuksissa selvästi lukee "L2" pelisilmäkomento. Eli kun luistelet takaperin niin se pelaaja keskittää katseensa kiekkoon silloin. Tämä siis antaa suuremman % osua siihen kiekkoon pokella, mutta edelleenkin ei saa spämmätä sitä R1 nappulaa. Tietty kannattaa myös miettiä milloin luistelee takaperin :D
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Sticklift on toiminut kyllä aina, 11 se oli totaalisen överiksi vedetty vain. Pystyi pelaajan takaa riistämään kiekon pois mailan nostolla. Hyviä aikoja ne, not.

Omassa käytössä sticklift toimii parhaiten poken jälkeen, ja kuten ylläkin mainittiin, irtokiekosta taistellessa. Jos vihu odottaa syöttöä onetimer-paikassa, niin siinäkin hyvin ajoitettu sticklift toimii.

Mutta makuasioitahan nämä ovat, ja lisäksi pienikin lagi verkkopeleissä pilaa sekä poken että stickliftin.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Millonkas olisi uusia rostereita lupa odottaa?
Ne kait tulee samanlaiset PS3 ja PS4 versioihin joten tulevat varmaankin samaan aikaan myös... Jos tuota GM:ää tässä aloittelisi sitten. Canadiensista kun puuttuu vielä pelaaja jota ei pelissäkään ole.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Ja jos moni ihmettelee miten siihen kiekkoon osuu helpoiten niin sanotaan sekin vielä. Jos olette katsoneet niin ohjain asetuksissa selvästi lukee "L2" pelisilmäkomento. Eli kun luistelet takaperin niin se pelaaja keskittää katseensa kiekkoon silloin. Tämä siis antaa suuremman % osua siihen kiekkoon pokella, mutta edelleenkin ei saa spämmätä sitä R1 nappulaa. Tietty kannattaa myös miettiä milloin luistelee takaperin :D

Vaikka olen käyttänyt Vision Controllia esimerkiksi one-timereissa, ei ole koskaan tullut mieleen, että se vaikuttaa myös poke checkkiin :eek: Yhden pelin kävin pelaamassa ja puolustaminen tuntui heti inhimillisemmältä. Suuret kiitokset tästä näinkin itsestäänselvästä neuvosta, ensi kerralla voisin lukea vaikka sen manuaalin :D
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

^ Joko oikea-aikainen pokechek (ei rämpystystä) tai sitten X-napilla mailan nosto. Näissä kummassakin tosin vaarana että tulee jäähy joko korkeasta mailasta tai kampittamisesta. Ajoitus on tärkeintä. Jos on pakkina fyysinen kaveri, niin sopivan kulman tullen voi taklata kiekkoa suojaavaa pelaajaa ja tämä menettää tasapainon.

Kun x-mies menee nurkkaan pyörimään, niin helpointa on antaa tietokoneen hoitaa karvaus ja itse pelata maalilta vastustajan hyökkääjät pois.

Pakko huudella myös omamielipide tähän. Eli joo samoilla linjoilla, antaa botin häärätä sen vastustajan kanssa siel kulmas, yleensä ne päättyy siihen (ainakin mun peleissä) et botti sitoo vastustajan laitaan jollon helppo ottaa se botti omaan ohjaukseen ja kaivaa kiekko pois vastustajalta.

Ja yks minkä ite oon huomannu et kunhan malttaa ja hermo kestää (jälkimmäinen osa erittäin huono itellä :D) ni pysyy AINA kerrasta toiseen loputtomiin siinä vastustajan ja oman maalin välissä, blokkaa vetoja, nostaa mailaa, rämpyttää vaikka r1:stä niin kyl se kiekko sieltä sit lopulta yleensä itelle päätyy.
Siinä ny hiukan omia tuntemuksia ja kokemuksia :)
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

PS4:
Onkos kenelläkään toisella samaa ongelmaa kuin mulla.

Elikkäs Be a GM katkeaa aina kun pääsen tuohon "solmi jatkosopimuksia" ja aina kun olen kolmannessa päivässä peli crashaa ja tulee virhe ilmoitus.
Rasittavaa kun ei voi jatkaa vanhaa peliä tai aloittaa uutta kun se tapahtuu molemmissa :mad:
Tämä ongelma ilmeni heti minulla kun tuli tuo uusin patch peliin...
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

PS4:
Onkos kenelläkään toisella samaa ongelmaa kuin mulla.

Elikkäs Be a GM katkeaa aina kun pääsen tuohon "solmi jatkosopimuksia" ja aina kun olen kolmannessa päivässä peli crashaa ja tulee virhe ilmoitus.
Rasittavaa kun ei voi jatkaa vanhaa peliä tai aloittaa uutta kun se tapahtuu molemmissa :mad:
Tämä ongelma ilmeni heti minulla kun tuli tuo uusin patch peliin...

Tuossa aiemmin kirjoittelin lähes vastaavasta. Itellä katkesi aina kun yritin tietylle pelaajalle rvp sopparia tarjota. Tarjosin sitten niille jotka nyt halusin pitää normisopparit ja tallensin. Nyt ei vain onnistu perkele millään se rvp sopparin tarjous vaan peli tilttaa. En oo kokeillu vielä simuloida eteenpäin notta olisko siitä apua.
 
Vastaus: NHL 15 - keskustelu pelistä

Onkos kukaan keksinyt näihin dilemmoihin Be a GM:ssä ratkaisua.

a) Taktiikoiden tallentaminen, ettei tarvitsisi ennen jokaista peliä tehdä samoja muutoksia?

b) Apuvalmentajan taktiikan vaihdot pelin aikana. Oli oletusarvoisesti poissa päältä. Syy selvisi, koska se laatikko mikä siihen ilmestyy kun apuvalmentaja vaihtaa taktiikoita ei häviä KOSKAAN - paitsi pelikatkojen ajaksi (jolloin se vaikka saisi ollakin ruudulla). Sen lisäksi että se estää näkyvyyttä se myös estää RB:n, X:n ja neliön käytön, koska näitä painamalla voidaan vain vaihtaa taktiikkaa silloin kun IKUINEN taktiikanvaihto ruutu on päällä. Jos tasapuolisuuden nimissä ottaa myös vastustajalta apuvalmentajan pois päältä, niin se ei osaa edes ottaa mokkea pois maalista.

...PS4 NHL15 <3 ... se keskeneräisin peli, jota konsoleille on koskaan historian aikana julkaistu.
 
Ylös Bottom