Vastaus: NHL 2K10 [X360 Hype]
Syynä siihen etten nettipelejä paljon pelaa on se, että olen havainnut varsin usein että pelitapa ei muistuta jääkiekkoa. Tiedän että on kaltaisiani pelaajia, jotka pystyvät pitämään ennalta sovitusta linjasta kiinni ja sellaisten kanssa nettikauden tahkoaminen on parhaillaan parasta pelaamismuotoa. Mutta väistämättä ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun laitetaan joku typerä rankingsysteemi, kuten varsin usein nettipeleissä on. Ranking systeemi saa aikaan hyvin usein sen, että pelataan voitosta ja pelitavasta viis veisataan. Varsin paljon olen lukenut ketjuja läpi jossa aikuiset miehet alkavat lapsien ja nuorten lisäksi itkeskellä (ehkä aiheestakin) että kun vastustaja tekee sellaista ja tällaista ja nyt me sitten sen takia hakataan sut / teidän EASHL tiimi... ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Itse olen pelannut "oikeaa jääkiekkoa" noin 15 vuotta ja mielestäni NHL09 muistuttaa enemmän oikeaa jääkiekkoa kuin mikään jääkiekkopeli koskaan. Toki netistä löytyy kaikenmoisia pelaajia, niin paljon on pelitapoja kuin pelaajiakin. Minä en kuitenkaan aivan allekirjoittaisi tuota väitettä että "usein pelitapa ei muistuta jääkiekkoa", en suoraan sanottuna ymmärrä sitä. Tietenkin sieltä löytyy näitäkin janttereita, jotka koittavat bugimaalien muodossa muutamaa porsaanreikää käyttää hyväksi, siinäpähän yrittävät. Mutta harvoin näitä tulee vastaan ja toisekseen jos osaa pelata, ei noista ole mitään haittaakaan. Nettikausia en ole pahemmin harrastanut, yhden pelasimme joukkueeni HCK:n sisällä ja se oli kyllä todella mukavaa, varsinkin kun toteutimme siinä fantasy-draftin.
Mielestäni ranking systeemi on hyvä asia. Se tuo jotain tilastotietoa noihin yksinpeleihinkin, näkee missä itse menee ja missä muut menee. Nytkin n. viidensadan online versus pelin jälkeen (+EASHL about saman verran) on helppoa katsoa tilastoista ikään kuin omat pelaamiset pähkinänkuoressa. Oikeastaan olisi aika turhauttavaa, jos näitä ei olisi tilastoitu ja rankattu mitenkään, niin paljon on kuitenkin aikaa käyttänyt. Itse pelaan ainakin tietenkin aina voitosta. Hankala nyt omaa pelitapaa lähteä analysoimaan, mutta "mielestäni teen rehtejä maaleja" ja pyrin toteuttamaan kuvioita mm. oikean jääkiekon puolelta. Kyllähän tuola EASHL-ketjussa paikoin tuota kitinää esiintyy, mutta mitä sitten? Ketä kiinnostaa, ketjua ei ole edes pakko lukea. EASHL:n puolesta löytyy joitain joukkueita, jotka yrittävät jotain curve shottia aika paljon. Yleensä nauramme näille ja yritämme vastata näihin omilla maaleillamme. No proplem, ja pelaaminen on hauskaa
Toinen hyvä syy pelata yksinpelimuotoa ja nauttia siitä on se, että kaltaisellani kahden pienen alle kouluikäisen tytönisällä aikatauluun on aika hankala alkaa sovitella opiskelujen, töiden, lapsien ja vielä vaimonkin hoidon lisäksi ennalta vaikkapa 10 peliä viikossa täsmälleen tiettyihin aikoihin (tai edes sinnepäin oleviin aikoihin). Pelaan silloin kun kerkeän ja sen aikaa kun ehdin. Kalenterissani ei ole ennalta suunniteltuna peliaikoja.
Itsellä aika pitkälti sama homma, mutta lapsia ei ole (ainakaan vielä
)... Eikä ole ollut kyllä mitään ongelmaa. Esimerkiksi 1vs1 -nettipelit kun pystyy pelata juuri silloin kuin itse haluaa. Jossain liigassa voi joutua noita pelejä sopimaan, tosin siinäkään me ei mitään 10 peliä viikossa tahtia olla lähimainkaan pidetty. Silloinkin se on mennyt yleensä niin, että PSN:ssä kun joku on paikalla niin huikkaa vain että "sopisiko liigapeli" ja jos vastaus on kyllä niin sitten pelataan. EASHL:ssä pelaamisen ja aikataulun sovittaminen on myös helppoa. Voimme foorumilla tai PSN:ssä tiedustella onko kanssapelaajia paikalla tai tulossa pelaamaan ja sopia pelaamisesta. Yleensä tätä ei tarvitse edes tehdä, vaan kun laittaa pleikkarin päälle ja menee "pukukoppiin" niin sielä voi tiimikaverien kanssa sitten hakea peliä.
Olen myös huomannut, että esimerkiksi jotkut aika pitkäikäisetkin EA:n sarjan fanit ovat ruvenneet kääntämään takkiansa 2K:n suuntaan joskus jopa ihan sen perusteella, että ei ole pärjännyt online-peleissä. Joidenkin osalta tämän saa melkeinpä selville jo tonkimalla ihan foorumin viestihistoriaa. Yhtäkkiä NHL onkin ihan p*aska peli, ja kun siinä on ne bugimaalitkin ja kaikki. 1+1=2. En tarkoita tällä nyt sinua. Tuo on välillä vain aika ärsyttävä ja hauska silmiinpistävä piirre.
Tekoäly kun parhaimmillaan voi pelata suurinpiirtein oikeaa jääkiekkoakin, huijaamatta.
En nyt oikein ymmärrä tuota väitettäsi. Kyllähän sielä lähes kaikki ihmispelaajatkin pelaavat "oikeaa jääkiekkoa huijjaamatta". Mielestäni se, kun silloin tällöin joku kakara sekoilee ei voi niin paljoa kenenkäään maata kaataa että siitä saisi jotkut "traumat nettipeliä kohtaan". Tekoäly = kone, ja se tarkoittaa pääsääntöisesti samaa kaavoihin kangistumista, josta en lainkaan pidä. Sieltä ei tule mitään yllättävää eikä se vain ole yksinkertaisesti yhtä hienoa kuin toista ihmistä ja ihmisaivoja vastaan pelaaminen.
Toki ehkä kaikista parhain pelikokemukseni liittyy verkkopelaamiseen ja reilun vuoden takaiseen fairplay liigaan joka pelattiin NHL08 PC versiolla, ennalta sovituilla säännöillä, muokatuilla tekoälyillä. Sekin liiga jäi valitettavasti playoff-vaiheessa kesken (kuten nettiliigoilla monesti on tapana jäädä kesken, sekin on yksi ongelma). Kyseisessä liigassakin pyrittiin porukka valitsemaan suht tutuista pelaajista jotka oikeasti sitoutuivat pelaamaan "oikeaa jääkiekkoa".
On nyt sen verran paljon tullut esille tuo käsite "oikea jääkiekko", että melkein haluaisin sinunkin suusta kuulla, mitä sillä nyt tarkalleen ottaen haet takaa. Jos tuola nyt on joku oikein hyvä pelaaja, joka pelaa "oikeaa jääkiekkoa" ja voittaa sarjan ylivoimaisesti, sen on varmaan täytynyt huijata tai kenties hän ei olekkaan pelannut oikeaa jääkiekkoa. Muutenkin on mielestäni kiistaton fakta, että NHL09 muistuttaa enemmän tuota oikeaa jääkiekkoa mitä 2K09. Tuosta voisi alkaa väitöskirjan verran juttua vielä latelemaan, mutta annetaan sen nyt olla.
Itse olen tosiaan tuota "oikeaa jääkiekkoa" pelannut ja seurannut aika aktiivisesti nassikasta lähtien ja mielestäni NHL09 on aika lähellä sitä ja nettipeleissä voidaan sanoa pelattavan pääsääntöisesti oikeaa lätkää. Oikeastaan en tiedä olisko edes hyvä, että sellainen pieni arcademaisuus lähtisikään pois, sillä kyseessä on tosiaan peli. Voi olla että on kaikkien kannalta parasta, että pelissä säilyisi ainakin edes pieni ripaus tuota arcademaisuutta.
Summa summaarum. Mielestäni NHL09 on ainakin viime versioita verraten h*lvetisti 2K09:ä edellä. Rehellisesti sanottuna en jaksanut 2K:ta kuin pari peliä vääntää, joten tiedä sitten jos "en päässyt pelin sisälle". Asiat jotka ensimmäisenä latistivat fiiliksen olivat ainakin skill stickin puuttumien ja huonot grafiikat. Toinen todella tärkeä asia ainakin mulle on nettipelit + Be A Pro ja EASHL. Muistan kyllä kun ensimmäisiä Be A Pro -pelejä pelasi, että homma ei tuntunut miltään "jumalan lahjalta maailman konsolilätkä pelaajille". Sittemmin kun taidot karttuivat ja löysin mahtavan jengin HCK:n, niin on hommaan koukuttunut kyllä ihan täysin, ja pelin parissa onkin niin EASHL:n kuin online versus pelien muodossa tullut vietettyä moninmoninkertaisesti enemmän aikaa kuin mnkään muun pelin parissa koskaan.
Noniin tulipas stooria, kun pääsi vauhtiin. Eipä siinä, jokainen valitkoon ihan sen pelin mistä itse eniten tykkää.