Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NHL 2K3 moninpelinä ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sawe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

sawe

Member
Terve,

eli alkaa tuo kokemukset otsikko venymään jo mahdottomuuksiin, niin joskohan otettaisiin tämä aihe omakseen.

Moninpelistä haluaisin kommentoida seuraavia alueita:

1. Luistelumalli ei sovi vastakkain pelaamiseen. Puolustus kärsii ja sekös jos mikä on ihmistä vastaan pelatessa kaiken A ja O. Seuraavat kohdat johtuvat aika pitkälti luistelumallin puutteista, ja sen "korjaamiseksi" tehdyt asiat tuntuvat varsin epätoimivilta, ja luovat omat ongelmansa.

Perustelu:

Vertailukohtana minun on käytettävä aiempaa suosikkiani Fox NHL Championshippiä jossa äijän ohittaminen ei onnistukkaan aivan tuosta vain, vaan jos mies halutaan ohittaa vaatii se joka A: huomattavasti suurempaa nopeutta, jolla runnotaan ohi, tai B: kierretään mies, jolloinka aikaa kuluu ja nopeus tipahtaa.

Foxin luistelumallinnus ei ehkä ollut kaunis/oikean tuntuinen, mutta se antoi eväät hyvään puolustukseen, ja se toimi.

2. Puolustuksen kaksi tärkeintä asetta puuttuu, koukku ja tökkiminen.

Perustelu:

Foxin ällötehokas tökkiminen ja miehen liikkeen/toiminnan lamauttava koukku, joita ei tästä löydy(tai siis toteutettu "oikeammin" = vähemmän toimivasti) tekevät puolustuksen varsin haavoittuvaksi, ja tätä onkin "paikkailtu" hurjalla shot blocking määrän kasvattamisella ja veskareiden yli-inhimillisillä torjunta kyvyillä. Ja tämä taasen vie illuusiota simulaatiosta, koska kiekkoja ei saa sisään ns. varmoistakaan paikoista, sekä aiheuttaa hurjia laukaisumääriä maalia kohden.



Yhteenvetona siis: Luistelumallin puutteiden(monimutkaisuuden) vuoksi syntyy valtavat määrät laukaisu-/syöttöpaikkoja joidenka tuloksena syntyy liian vähän maaleja, ja tämän korjaamiseksi tuskin suuretkaan rostereiden ja slidereiden viritykset auttavat :(


Kysymys, millaisilla asetuksilla/virityksillä olette saaneet pelin tyydyttävään kuosiin, vastakkain pelaamiseen siis ?
 
Siis miten niin koukkiminen on toteutettu vähemmän toimivasti? Kyllähän pelistä nimittäin ihan selkeä koukkiminen löytyy. Entäs tökkiminen? Löytyy myös mahdollisuus tökätä esim. pakilla kiekolliselta vastustajalta kiekko pois lavasta. Enkö nyt tajunnut pointtiasi, vai mistä johtuu?
 
Terve,

kyllähän noi toiminnot pelistä löytyvät, mutta tarkoitukseni oli tuoda esille, että niiden käyttö/teho ei vastaa Foxin vastaavia toimintoja.

Eli toiminnot on toteutettu "oikean" maailman näköisesti, mutta ne eivät palvele toimivuutta. Ihmistä vastaan pelatessa kun yleensä suurimmat kompastuskivet ovat nimenomaan tuossa puolustuksen toteutuksessa, eli tässä tapauksessa pelimekaniikka(luistelumalli) ei anna mahdollisuutta lähteä rakentamaan menestystä puolustuksesta käsin.

Jonkinverran luistelumallin aiheuttamia ongelmia voisi vähentää mm. kaukalon koon pienentäminen ja "suojaus" toiminnon poistaminen.
 
Heitä puck control nolliin ja töki kiekkoa niin kylä lähtee.
Toinen asia millä saa parannettua puolustuksen toimivuutta on joko a) alentaa game speediä(hyökkääjät eivät pääse pakkeja karkuun) tai b) alentaa speed burst poweria ja timea, sekä nostaa tappiin speed burst recovery (parempi vaihtoehto, sama tulos kuin edellisessä)
 
Nyt en ihan ymmärrä mitä ajetaan takaa. Luistelumallista (joka on mielestäni paras, mitä kiekkopeleissä on nähty) tuskin on kyse, jos ei osaa koukata tai tökkiä.
Kun itse olen pelannut kaverin kanssa, on peli ollut välillä näyttävää keskialueen puolustuspeliä ja vedot pari-kolmekymmentä joukkuetta kohden per matsi. Kiekko irtoaa kyllä vastustajan lavasta kun tökkii, mutta tällöin on myös osuttava kiekkoon, eikä huitoa ohi. Tökkiessä ukko hidastuu ja silloin on helpompi mennä ohi. Mielestäni tämä ON realistista ja simulaatiomaista. Koukkukin toimii enemmän kuin hyvin, ei paljoa tarvitse kaivella kainaloita mailalla, kun ukko kaatuu ja oma jätkä on jäähyllä. Ja sekin on realistista (paitsi jos noudatetaan kuluvien MM-kisojen kahvauksen sallivia sääntöjä...).
Sen lisäksi tietokoneen äijät osaavat puolustaa, ei se ole pelin vika, jos pelaaja ei osaa. Syynä huikeisiin laukaisumääriin on varsinkin kaksinpelissä valtava hyökkäysinto (jolloin puolustus unohtuu ja kaveri saa tilanteen helpommin...) ja one-timerit heti siniviivan jälkeen. Jos oikeassa kiekossa noudatettaisi samaa taktiikkaa, olisi siinäkin laukauksia hitosti enemmän. Paikkoja rakennetaan, eikä vedetä ilman maskia älyttömiä määriä.
Ja voitpahan vielä määrittää ennen peliä taktiikaksi inhottavan ja superpuolustavan, eli pakit ja sentteri laskee heti alas ja vain toinen laituri karvaa, sekä hyökkäysinto minimiin. Ei mennä läpi niin helposti.

Lopuksi: kannattaa tosiaan laittaa se puck control ja speed burst nolliin, jos tuntuu, ettei kiekko irtoa lavasta. Itse kokeilin näin ja huomasin parin pelin jälkeen, että peli on hauskempi, jos niitä pari naksua laittaa päälle.
 
Koukkiminen on toteutettu "vähemmän toimivasti", se ei ole toimiva tapa puolustaa. Oikeaa kiekkoa kun katsoo niin pientä koukkimista on jatkuvasti. Tämmöinen ei ikäväkyllä onnistu 2k3:ssa. Jäähylle pääsee liian helposti. Toivonkin seuraavan vuoden versiolta vähemmän tehokasta koukkimista. Myös kiekon tökkiminen pois vastustajalta on liian tehokas. Enemmän pientä koukkimista, vähemmän tökkimistä :)
 
Koukkimista harrastaa vain itäblokin maat ja Tappara. Tosimiehet pelaa jääkiekkoa eikä kahvakiekkoa. Kyllä siinä hermot menis jos virtuaalikiekossakin koko ajan vauhti otettais pois kahvaamalla. Pelien on kuitenkin tarkoitus olla hauskoja. Moninpelissä tulee hyvin nopeasti kaverin käsivarret mustelmille jos peli menee kahvaamiseksi.
 
Tarkoitukseni oli tuoda ilmi, että koska pelissä ei löydy luistelumallin tuomaa estämis mahdollisuutta, kuten Foxissa(äijät olivat "pylväitä", joidenka kiertämiseen kului aikaa), niin silloin tuon koukun ja tökkimisen tulisi paikata tuota puolustuksellista puutetta, ja mielestäni nekin oli Foxissa toteutettu paremmin.

Foxissa koukkaaminen vaati aikaa, mutta onnistui joka suunnasta lähestyvää miestä vastaan, ja pysäytti miehen ja esti laukomisen, ei kuitenkaan syöttämistä, ja jäähy tuli vasta jos äijää piti koukussa kahvitunnin verran.

Segassa koukku onnistuu vain takaa, ja useimmiten mies kaatuu, ja ukko boksiin, vaikka tarkoitus olisikin vain häiritä ja irroittaa mies kiekosta.

Foxissa tökkiminen oli suoraan kiekkoa kohden ja eikä mikään hirveä heiluri joka vie puoli minuuttia aikaa, lisäksi Foxissa tökkääminen antoi loistavan mahdollisuuden siniviivalämäreiden ohjaamiseksi päätyverkkoihin.

Segassa tuon tökkimisen tehottomuutta jota on ilman että kaveri edes käyttäisi suojaustoimintoa,on yritetty paikata hurjalla shot blocking määrän kasvattamisella ja maalivahtien yli-inhimillisyydellä, joka kuten muillakin osa-alueilla aiheuttaa omat ongelmansa.

Eli loistava peli, varsinkin konetta vastaan, jossa haastetta riittää, mutta human vs. human hommissa tasapaino järkkyy, ja ongelmat pelimekaniikassa nousevat esiin.

Loistava esimerkki vastaavasta on EA:n sarja joka on vuosi vuodelta parantunut, jos pelaisi vain konetta vastaan, mutta kaksinpeliä kun yrittää niin järkyttyy pelimekaniikan tuomista ongelmista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan sawe
Loistava esimerkki vastaavasta on EA:n sarja joka on vuosi vuodelta parantunut, jos pelaisi vain konetta vastaan, mutta kaksinpeliä kun yrittää niin järkyttyy pelimekaniikan tuomista ongelmista.

Höpö höpö! EA:n sarja on mennyt alaspäin 98 version jälkeen jatkuvasti, erityisesti huijaavaa ja kuminauha-älyllä varustettu tietokone on pahin ongelma. Vain masokisti pelaa EA:n sarjaa.
Sallittakoon tietysti jokaiselle mielipiteensä, eihän Segan peli ole virheetön, mutta KEVYESTI parasta moninpeliviihdettä kiekkorintamalla. Sitä vain pitää pelata niinkuin kiekkoa pelataan, kyseessä kun on simulaatio eikä arcade. Sama koskee moninpeliä. Ja eihän oikeasti kukaan kouki edestäpäin. "Pylväiden" kiertämiseen ei kulu aikaa, jos ne harhauttaa. Jäähy 2K3:ssa tulee kyllä pelaajalle liian helposti koukusta, toisaalta tietokone tuntuu saavan niitä harvemmin. Puhtaista niiteistä ei sentään tule.
Eiköhän 2K4 korjaa pelin pikkuvirheitä.
 
Kaksinpelinä peli-ilo parani huimasti kun teki goalie-editin. Nyt huippuveskojakin vastaan saa jopa maaleja!
Kahvaamisesta tosiaan tulee liian herkästi jäähy, varsinkin kun saman napin alla on kamppaaminen. Ja ei tietenkään voi itse päättää haluaako kampata vai hellästi pistää lapaa kainaloon... :) Sitten törkeistä laita- ja kyynärpäätaklauksista ei tule mitään. Muita isoja mokia en olekaan huomannut, pelin saa kyllä säädettyä mieleisekseen, kun vaan viitsii.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan EdHunter
Kaksinpelinä peli-ilo parani huimasti kun teki goalie-editin. Nyt huippuveskojakin vastaan saa jopa maaleja!
Kahvaamisesta tosiaan tulee liian herkästi jäähy, varsinkin kun saman napin alla on kamppaaminen. Ja ei tietenkään voi itse päättää haluaako kampata vai hellästi pistää lapaa kainaloon... :) Sitten törkeistä laita- ja kyynärpäätaklauksista ei tule mitään. Muita isoja mokia en olekaan huomannut, pelin saa kyllä säädettyä mieleisekseen, kun vaan viitsii.

Niinpä, säädä siis jäähyslideria, jossei jäähyt ole mieleen.
 
Pelimoodit netissä

PS2:lla ei vielä taida hirveästi päästä nettiin pelaamaan vai pääseekö? Onko jollain kokemuksia 2K3:n nettipeliominaisuuksista? Pystyykö pelaamaan vain exhibitioneita vai voiko pelata turnauksia ja myös kausia?
 
Re: Pelimoodit netissä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan OPA
PS2:lla ei vielä taida hirveästi päästä nettiin pelaamaan vai pääseekö? Onko jollain kokemuksia 2K3:n nettipeliominaisuuksista? Pystyykö pelaamaan vain exhibitioneita vai voiko pelata turnauksia ja myös kausia?

NHL2K3:n PS2-versiossahan ei ole Online-pelaamista. Xbox Livessä ei ole tarjolla kuin Exhibition-otteluita, joidenka voitot, tappiot ja tasapelit lasketaan jonkinlaiseen profiiliin.
 
Ylös Bottom