Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nhl 2k7 vs. Nhl'07

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja downfall
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Nhl 2k7 vs. Nhl'07

Olen pyörinyt 2k3:n hankinnan jälkeen 2khockey.net foorumilla paljon (= aivan liikaa). Minulle parhaiksi arvosteluiksi ja pelin valintakriteereiksi nousevat joka vuosi kyseisen sivuston toverien arviot NHL07:sta. Foorumi on täynnä 2k-sarjan kannattajia ja konsolilätkästä tietäviä. Ajan saatossa monet jäsenet ovat tulleet tutuiksi ja tiedän, kenen sanaan voi arvioissa luottaa. Tänä vuonna moni tutuista tovereista onkin valinnut ehkä hiukan yllätyksekseni EA:n pelin, vaikka monissa arvosteluissa 2k7 onkin kerännyt paremmat pisteet.

Moni on sanonut syyksi sen, että 2k7 on liikaa tuttua ja turvallista, jonka takia oli aika vaihtaa peliä. Minulle yksi suurimmista valintakriteereistä on juuri se seikka, että 2k7 on suoranainen kopio 2k6:sta muutamilla hyvillä lisäyksillä. Vaikkakin 2k6 on ihan toimiva lätkä, se ei ollut kuitenkaan sellainen peli, jota olisin jaksanut pelata kokonaisen kauden. Viimeksi pelasin kokonaisen kauden 2k4:ssa ja 2k6 oli loppujen lopuksi tylsä tekele.

EA:sta olen kuullut paljon hyvää. Pelissä on tottakai omat puutteensa: liian passiiviset pakit hyökkäyksessä, takaperin luistelu tökeröä. Peli on kuitenkin aivan tuore paketti hyvillä herkuilla. Eniten mieltä on viimeaikoina arvioissa lämmittänyt tekoälyn haasteellisuus oikeilla slidereilla ja kovimmalla vaikeustasolla. Konsolilätkässä ei ole mitään parempaa kuin saada selkäänsä tietokoneelta tiukan ottelun päätteeksi, playoff paikka pitää ansaita! Tämänkin takia sivuutan tämän vuoden 2k7:n kylmästi. Vaikka tein 2k6:een editointeja ja fiksailin slidereita, en saanut tietokoneesta tarpeeksi haastavaa. NHL07:ssa tietokone esimerkiksi osaa rokottaa erittäin hyvin pelaajan virheistä ja päättää kauniisti 2 vs. 1 ym. ylivoimahyökkäykset.

Mitä tällä viestillä siis yritän todistaa? En oikeastaan mitään, tai no ehkä sen, että tänä vuonna EA:n tekoäly ei ole niin oikeasti ole niin tyhmä, mitä monet peliarvostelut antavat olettaa (tyyliin Tilt). Toki on viisasta itse kokeilla pelejä ja löytää oma suosikkinsa. Itse olen jo oman suosikkini valinnut, demo on pyörinyt julkaisun jälkeen koneessa taukoamatta.

paulus sanoi:
Vaikka tein 2k6:een editointeja ja fiksailin slidereita, en saanut tietokoneesta tarpeeksi haastavaa. NHL07:ssa tietokone esimerkiksi osaa rokottaa erittäin hyvin pelaajan virheistä ja päättää kauniisti 2 vs. 1 ym. ylivoimahyökkäykset.

Jos tuo pitää kutinsa, niin se on jo edistys sinänsä. Mulla oli sama homma 2k6:ssa että koneesta en tarpeeksi vastusta saanut. Kokeilin ja kehuin myös tekemiänne slidereita ja rosteriasetuksia, mutta ei siihen kauan mennyt, kun pelit alkoivat taas päättyä selkeisiin voittoihin. Nyt toivon todellakin, että Ea:n konevastus antaisi kunnon haastetta. Ilman siis mitään lahjamaaleja ja kusetuksia.

Olen pelannut jääkiekkoa itse erittäin pienestä lapsesta - pitkälle nuoruuteen, jonka jälkeen aikuisena vain silloin tällöin. Olen käynyt jäähallilla suosikkijoukkueeni peleissä isäni polvella jo 2 vuotiaasta asti ja nyt teen sitä samaa omalle pojalleni, joka on jo vuoden käynyt peleissä, vaikka on kolme vuotias. Olen pelannut tietokoneilla C64:stä lähtien ja lätkäpelejä Wayne Gretzkyistä lähtien pääpelityyppinä. Olen läpi käynyt 2K sarjan, ja EA:n sarjan version - jokaikisen mistä olen kuullut. Tämän lisäksi pelaan aktiivisesti PES sarjaa. Allekirjoittanut seuraa erittäin aktiivisesti SM-liigaa sekä NHL:ää: netitse sekä Canal+:n sekä ottelutapahtumissa aktiivisesti käyden. Viimeksi eilen.

Tähän pohjautuen vertailen nyt NHL2K7:n demoa sekä NHL07:n demoa.

2K3 oli raikas tuulahdus pitkään paikoillaan junnanneelle ja arcadeen höynähtäneelle EA:n hallitsemalla kiekkoscenelle. Fysiikka oli tervetullut uudistus ja vei virtuaalilätkän taas tasoa korkeammalle. Tällöin EA jäi selvästi rannalle.

2K4 taas oli hieman paikoillaan junnaamista pikku pikku uudistuksineen, mutta jopa joillain osa-alueilla takapakkina. 2K5 ei paljoakaan tuonut uutta ja 2K6 oli mielestäni jo sellainen takapakki, että EA pääsi vähintään tasoihin NHL06:n kanssa, jossa oli ihan mielyttävän tuntuinen ottelutapahtuman haju, mutta silti vielä niin paljon kehittämisen varaa, ettei kylmiä väreitä päässyt kulkemaan selkäpiitä pitkin kuin "silloin muinoin".

Nyt NHL07 koittaa mennä ohi NHL2K7:sta ja mielestäni demojen perusteella onnistuu siinä. Ainakin kohdallani.

NHL 07:n valttikortti on kahdella tatilla pelaaminen. Molemmissa kun nyt sitten on realistinen kiekon fysiikka. Otteluissa kiljoonasti olleena pidän NHL07:n tapaa, esittää ottelutapahtuma, paljon miellyttävämpänä ja realistisempana. NHL2K7:n kuin ikään Star Warsin Deathstarin lopputaisteluun sopivalla musiikilla ja sinne mielikuvillaan vievä sinfoniaorkesterin dramaattinen pauhu saa mieleen urheiluelokuvat. Ja yhtään parempaa urheiluelokuvaa en ole koskaan nähnyt kuin ihka oikea ottelutapahtuma.

Itseäni kävi ensin naurattamaan nämä ultimaalisen dramaattiset kamera-ajot, pelaajien silmämuniin zoomailu ja muut, mutta sitten se ei enää edes naurattanut vaan jopa puistatti, kun pelissä ei ole selostusta vaan tämä dramaattinen sinfonia orkesteri jatkaa oksennusdramaattista pauhuaan. Ehkä oikeassa pelissä saa tämän typerän sinfonia-orkesterin pois päältä ja selostuksen takaisin.

Itse pelissä paljon hehkutettu luistelu on osakseen hyvää. Luistelussa on painon tunnetta enemmän kuin EA:lla, mutta ei 2K7:aan puhtain paperein pääse. Edelleen vanhaa kunnon liitelyä on välillä havaittavissa, muttei se peli-iloa ainakaan allekirjoittaneelta vienyt.

Taklaukset tuntuvat realistisilta, vaikka kokonais fiilis edelleen on vähän liitelyä muistuttava kokemus. Laukaus lähtee hyvin ja kiekkokin kimpoilee realistisesti. Tekoälystä en voi sanoa mitään, koska demo lienee helpoilla asetuksilla. Itse tein vähintään kaksi maalia erään ja kone ei yhtään koko testisession aikana.

Mutta lievää huijaamisen tunnetta koin maalivahti pelissä. Kun dramatiikka halutaan säilyttää, niin jos maalin jälkeen pääsin uudelleen melkein heti unelma paikkaan, niin jotenkin kummallisesti molari aina kerta toisensa jälkeen veti ihme seivit. "Jotta peli pysyisi tiukkana ja dramaattisena". Voi olla aivan "musta tuntuu" juttu.

Wanha tuttu onetimer on se juttu mitä 2K7:ssa pitää hakea. Viivaltakin kannattaa laukoa, mutta maalin tekemisen tunnetta en kyllä tavoittanut kertaakaan vaan jotenkin "sitä samaa mitä tää on aina ollut" tunne valtasi pian mieleni. Ja samaan aikaan dramaattinen sinfoniaorkesteri piti pulssin korkealla (muka).

Yhtäkään uusintaa tai hidastusta en demossa nähnyt. Aina tiukankin tilanteen tai maalin jälkeen saimme nähdä jonkun ennalta näytellyn dramaattisen kohtauksen ja niitä ei valtavan montaa tuntunut olevan. En tiedä, mutta minulle jääkiekko ei vain näytä eikä tunnu tältä. Minulle se on monen monta tuiki tavallista runkosarjanottelua eikä joka peli oli Stanley Cupin seitsemännen finaalin kolmas jatkoerä.

Tuuletukset ja välianimaatiot olivat jotenkin niin urheiluelokuvamaisia, että niistä oli kaukana jääkiekon todellinen hien haju ja pelaajien todellinen olemus. Ja eikö ketään muuta häiritse, että kopissa on vain 5 pelaajaa ja maalivahti (joka sekin on kokoajan maski päässä), eikä se, että jäällä lämmittelee vain sama viisikko tai että kopista jäälle dramaattisesti marssii tämä ihmeviisikko? Minua nimittäin häiritsee.

NHL2K7 on demon perusteella "ihan kiva", mutta ei tarjoa minulle mitään sellaista, että maksaisin yli 60€ kokonaisesta pelistä.

NHL07 sitten tarjoileekin ainakin jotain uutta. Siitä kertonee se, että koin aidosti oppimisen riemua kun sain kiekon menemään sinne minne ennen rangaistuslaukausta päätin. "Vasen ylänurkka rystyltä." ja kun se sinne helähti, niin tunne oli aito. Ja samaten kun opettelin lämmäämään. Kun kiekko vihdoin alkoi lähteä kovaa ja tarkasti ja vieläpä sinne minne halusin, niin se lämmitti vanhan kiekkoilijan mieltä.

Immersio pelitapahtumasta on omasta mielestäni valovuoden edellä 2K:n vastaavaa. Pelaajien elekieli on todella hyvin mallinnettu ja pään sisällä kuulee sen mitä ei voi kuin yrittää huulilta lukea. Maalivahdin elekieli on myös kerrassaan upeasti mallinnettu, kuten koko maalivahdin olemus, torjunnat ja torjuntayritykset. Katse pyrkii olemaan kiekossa ja jos ei ole, niin maalivahdille sattuu erittäin inhimillisiä lapsuksia - aivan samoja, mitä olen ollut todistamassa pääsarjatasonkin peleissä useita kertoja. Inhimillisyys on huippu vaikea tehtävä vangita peliin, mutta EA on mielestäni siinä hienosti onnistunut. Ainakin paremmin kuin 2K-sarja.

Välianimaatiot ja uusinnat ovat urheilutapahtumaa korostavia. Ja mielestäni käsivarakamera efekti toimii. Zoomi tulee kuin tv-sarjassa 24 ja kamera miehen olalla kuva ei ole tärisemätön kun kuvataan maalivahtia 50 metrin päästä. Tämä on pieni, mutta hyvä efekti. Ja ennen kaikkea aidon tuntuinen "hiomattomuudessaan". Elokuvassahan moisia ei voisi olla - eikä täten 2K7:n elokuva jääkiekkopelissäkään.

Luisteluanimaatio on mielestäni hyvä, mutta välillä häiritsee pelivihellyksen jälkeinen liitely. Vaikea on sanoa kuinka paljon sitä on itse pelissä, kun rankkarikisa on kuitenkin oma maailmansa. Mutta kummankaan sarjan "liitely" ei omaa peli-iloani vienyt, vaikka sen molemmista merkille paninkin.

Ääniefektit NHL07:ssa miellyttävät omaa korvaani. Tunnistan heti kilven "pläsähdyksen", patjojen "pamahduksen", maskiin osuneen kiekon "kopsahduksen", lasiin kilahtaneen laukauksen, laitamainoksien päällä olevaa pleksiä räsäyttäneen lyöntilaukauksen, kaukalon keltaisen listan "hyrinän" ja tolppien monet eri taajuiset kilahdukset riippuen siitä mihin kiekko kulloinkin osuu. Myös yleisön "Get out of there!" - "What are you doing?!" huudot maalivahdille päästetyn maalin jälkeen kuulostavat pelottavan tutuilta.

Kaiken kaikkiaan lienee tämän tunnepitoisen, julkaisukelvottoman, mielipidepläjäyksen kooste selvä tämän kirjoituksen alusta loppuun lukeneille: Kyllä. Pidän valtavasti NHL 07 demosta, mutta NHL2K7 demo ei säväytä juuri millään tavalla. Tästä todisteena se, että kun NHL2K7 demoa pelasin väkisin sen 10 peliä (vaikka odotukset olivat korkealla), niin NHL07:n rankkareita olen tahkonnut jo nyt satoja kertoja. Ja aina lupaan itselleni, että "vielä tämä skaba" ja hyvin harvoin se pitää. Päivästä toiseen jaksan niitä samoja rankkareita vetää ja sen kertoma on karutonta:

Odotan NHL07:aa kuin pikkupoikani joulua. Mutta NHL2K7 sarjalle joudun sanomaan, että "kiitos hallitsija-ajastasi, mutta nyt on aika palauttaa kruunu - ainakin täksi kaudeksi EA:n päätyyn."

Ugh - olen mielipiteeni ilmaissut.

- Genz

Viimeksi muokannut moderaattori:

Genz sanoi:
Olen pelannut jääkiekkoa itse erittäin pienestä lapsesta - pitkälle nuoruuteen, jonka jälkeen aikuisena vain silloin tällöin. Olen käynyt jäähallilla suosikkijoukkueeni peleissä isäni polvella jo 2 vuotiaasta asti ja nyt teen sitä samaa omalle pojalleni, joka on jo vuoden käynyt peleissä, vaikka on kolme vuotias. Olen pelannut tietokoneilla C64:stä lähtien ja lätkäpelejä Wayne Gretzkyistä lähtien pääpelityyppinä. Olen läpi käynyt 2K sarjan, ja EA:n sarjan version - jokaikisen mistä olen kuullut. Tämän lisäksi pelaan aktiivisesti PES sarjaa. Allekirjoittanut seuraa erittäin aktiivisesti SM-liigaa sekä NHL:ää: netitse sekä Canal+:n sekä ottelutapahtumissa aktiivisesti käyden.

Tähän pohjautuen vertailen nyt NHL2K7:n demoa sekä NHL07:n demoa.

2K3 oli raikas tuulahdus pitkään paikoillaan junnanneelle ja arcadeen höynähtäneelle EA:n hallitsemalla kiekkoscenelle. Fysiikka oli tervetullut uudistus ja vei virtuaalilätkän taas tasoa korkeammalle. Tällöin EA jäi selvästi rannalle.

2K4 taas oli hieman paikoillaan junnaamista pikku pikku uudistuksineen, mutta jopa joillain osa-alueilla takapakkina. 2K5 ei paljoakaan tuonut uutta ja 2K6 oli mielestäni jo sellainen takapakki, että EA pääsi vähintään tasoihin NHL06:n kanssa, jossa oli ihan mielyttävän tuntuinen ottelutapahtuman haju, mutta silti vielä niin paljon kehittämisen varaa, ettei kylmiä väreitä päässyt kulkemaan selkäpiitä pitkin kuin "silloin muinoin".

Nyt NHL07 koittaa mennä ohi NHL2K7:sta ja mielestäni demojen perusteella onnistuu siinä. Ainakin kohdallani.

NHL 07:n valttikortti on kahdella tatilla pelaaminen. Molemmissa kun nyt sitten on realistinen kiekon fysiikka. Otteluissa kiljoonasti olleena pidän NHL07:n tapaa, esittää ottelutapahtuma, paljon miellyttävämpänä ja realistisempana. NHL2K7:n Star Warsin Deathstarin lopputaisteluun mielikuvillaan vievä sinfoniaorkesterin dramaattinen pauhu saa mieleen urheiluelokuvat. Ja yhtään parempaa urheiluelokuvaa en ole koskaan nähnyt kuin ihka oikea ottelutapahtuma.

Itseäni kävi ensin naurattamaan nämä ultimaalisen dramaattiset kamera-ajot, pelaajien silmämuniin zoomailu ja muut, mutta sitten se ei enää edes naurattanut vaan jopa puistatti, kun pelissä ei ole selostusta vaan tämä dramaattinen sinfonia orkesteri jatkaa oksennusdramaattista pauhuaan.

Itse pelissä paljon hehkutettu luistelu on osakseen hyvää. Luistelussa on painon tunnetta enemmän kuin EA:lla, mutta ei 2K7:aan puhtain paperein pääse. Edelleen vanhaa kunnon liitelyä on välillä havaittavissa, muttei se peli-iloa ainakaan allekirjoittaneelta vie.

Taklaukset tuntuvat realistisilta, vaikka kokonais fiilis edelleen on vähän liitelyä muistuttava kokemus. Laukaus lähtee hyvin ja kiekkokin kimpoilee realistisesti. Tekoälystä en voi sanoa mitään, koska demo lienee helpoilla asetuksilla. Itse tein vähintään kaksi maalia erään ja kone ei yhtään koko testisession aikana.

Mutta lievää huijaamisen tunnetta koin maalivahti pelissä. Kun dramatiikka halutaan säilyttää, niin jos maalin jälkeen pääsin uudelleen melkein heti unelma paikkaan, niin jotenkin kummallisesti molari aina kerta toisensa jälkeen veti ihme seivit. "Jotta peli pysyisi tiukkana ja dramaattisena". Voi olla aivan "musta tuntuu" juttu.

Wanha tuttu onetimer on se juttu mitä 2K7:ssa pitää hakea. Viivaltakin kannattaa laukoa, mutta maalin tekemisen tunnetta en kyllä tavoittanut kertaakaan vaan jotenkin "sitä samaa mitä tää on aina ollut" tunne valtasi pian mieleni. Ja samaan aikaan dramaattinen sinfoniaorkesteri piti pulssin korkealla (muka).

Yhtäkään uusintaa tai hidastusta en demossa nähnyt. Aina tiukankin tilanteen tai maalin jälkeen saimme nähdä jonkun ennalta näytellyn dramaattisen kohtauksen ja niitä ei valtavan montaa tuntunut olevan. En tiedä, mutta minulle jääkiekko ei vain näytä eikä tunnu tältä. Minulle se on monen monta tuiki tavallista runkosarjanottelua eikä joka peli oli Stanley Cupin seitsemännen finaalin kolman jatkoerä.

Tuuletukset ja välianimaatiot olivat jotenkin niin urheiluelokuvamaisia, että niistä oli kaukana jääkiekon todellinen hien haju ja pelaajien todellinen olemus. Ja eikö ketään muuta häiritse, että kopissa on vain 5 pelaajaa ja maalivahti (joka sekin on kokoajan maski päässä), eikä se, että jäällä lämmittelee vain sama viisikko tai että kopista jäälle dramaattisesti marssii tämä ihmeviisikko? Minua nimittäin häiritsee.

NHL2K7 on demon perusteella "ihan kiva", mutta ei tarjoa minulle mitään sellaista, että maksaisin yli 60 kokonaisesta pelistä.

NHL07 sitten tarjoileekin ainakin jotain uutta. Siitä kertonee se, että koin aidosti oppimisen riemua kun sain kiekon menemään sinne minne ennen rangaistuslaukausta päätin. "Vasen ylänurkka rystyltä." ja kun se sinne helähti, niin tunne oli aito. Ja samaten kun opettelin lämmäämään. Kun kiekko vihdoin alkoi lähteä kovaa ja tarkasti ja vieläpä sinne minne halusin, niin se lämmitti vanhan kiekkoilijan mieltä.

Immersio pelitapahtumasta on omasta mielestäni valovuoden edellä 2K:n vastaavaa. Pelaajien elekieli on todella hyvin mallinnettu ja pään sisällä kuulee sen mitä ei voi kuin yrittää huulilta lukea. Maalivahdin elekieli on myös kerrassaan upeasti mallinnettu, kuten koko maalivahdin olemus, torjunnat ja torjuntayritykset. Katse pyrkii olemaan kiekossa ja jos ei ole, niin maalivahdille sattuu erittäin inhimillisiä lapsuksia - aivan samoja, mitä olen ollut todistamassa pääsarjatasonkin peleissä useita kertoja. Inhimillisyys on huippu vaikea tehtävä vangita peliin, mutta EA on mielestäni siinä hienosti onnistunut. Ainakin paremmin kuin 2K-sarja.

Välianimaatiot ja uusinnat ovat urheilutapahtumaa korostavia. Ja mielestäni käsivarakamera efekti toimii. Zoomi tulee kuin tv-sarjassa 24 ja kamera miehen olalla kuva ei ole tärisemätön kun kuvataan maalivahtia 50 metrin päästä. Tämä on pieni, mutta hyvä efekti. Ja ennen kaikkea aidon tuntuinen "hiomattomuudessaan". Elokuvassahan moisia ei voisi olla - eikä täten 2K7:n elokuva jääkiekkopelissäkään.

Luisteluanimaatio on mielestäni hyvä, mutta välillä häiritsee pelivihellyksen jälkeinen liitely. Vaikea on sanoa kuinka paljon sitä on itse pelissä, kun rankkarikisa on kuitenkin oma maailmansa. Mutta kummankaan sarjan "liitely" ei omaa peli-iloani vienyt, vaikka sen molemmista merkille paninkin.

Ääniefektit NHL07:ssa miellyttävät omaa korvaani. Tunnistan hetki kilven "pläsähdyksen", patjojen "pamahduksen", maskiin osuneen kiekon "kopsahduksen", lasiin kilahtaneen laukauksen, laitamainoksien päällä olevaa pleksiä räsäyttäneen lyöntilaukauksen, kaukalon keltaisen listan "hyrinän" ja tolppien monet eri taajuiset kilahdukset riippuen siitä mihin kiekko kulloinkin osuu. Myös yleisön "Get out of there!" - "What are you doing?!" huudot maalivahdille päästetyn maalin jälkeen kuulostavat pelottavan tutuilta.

Kaiken kaikkiaan lienee tämän tunnepitoisen, julkaisukelvottoman, mielipidepläjäyksen kooste selvä tämän kirjoituksen alusta loppuun lukeneille: Kyllä. Pidän valtavasti NHL 07 demosta, mutta NHL2K7 demo ei säväytä juuri millään tavalla. Tästä todisteena se, että kun NHL2K7 demoa pelasin väkisin sen 10 peliä (vaikka odotukset olivat korkealla), niin NHL07:n rankkareita olen tahkonnut jo nyt satoja kertoja. Ja aina lupaan itselleni, että "vielä tämä skaba" ja hyvin harvoin se pitää. Päivästä toiseen jaksan niitä samoja rankkareita vetää ja sen kertoma on karutonta:

Odotan NHL07:kaa kuin pikkupoikani joulua. Mutta NHL2K7 sarjalle joudun sanomaan, että "kiitos hallitsija-ajastasi, mutta nyt on aika palauttaa kruunu - ainakin täksi kaudeksi EA:n päätyyn."

Ugh - olen mielipiteeni ilmaissut.

- Genz

Hyvä ja kattava analyysi. Vahvisti pitkälti omat luuloni kauden tarjonnasta.

Tähän NHL 2KX-sarjaan pitää se vielä lisätä, että en ole koskaan nauttinut täysillä sen pelaamisesta, koska maalinteko on aina niin helvatin vaikeaa. Varmoja kikkoja en koskaan itse käytä, koska ne vievät maun pelistä. Mutta maalivahdit näissä aikaisemmissa NHL 2KX-sarjoissa ovat olleet liian hyviä.

Huom. Olen pelannut näitä aikaisempia versioita paljon, joten taidon puutteesta se ei ole kiinni.

Ylös Bottom