Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch

Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Eli puhekieltä voi vaihtaa kesken pelin? Hyvä juttu, sillä kovasti tässä puntaroin, että kummalla sitä ite lähtisi liikkeelle. Yleensä oon valinnu japanipuheen jos sellainen on tarjolla, mutta sen verra hyväksi kehutaan myös enkkudubbia että sitäki voisi harkita. Niinkuin hihitys tuolla ylempänä mainitsi niin mulla on kans tuo jaappani jo tarttunu tuonne aivokoppaan ja aika monia sanoja ja lauseita ymmärrän niin jos tekstitys ja äänet ei ihan täsmää niin se pistää kyllä silmään. Olikohan se Xenobladessa sama juttu aikanaan.
Ei se nyt loppujen lopuksi tässä 7 tunnin kohdalla enää niin haittaa tuo Enkku sub =/= Japsi dub. Aluksi siihen kiinnitti enemmän huomiota, mutta aloin keskittymään enemmän lukemaan vaan ne subit ja dubbi saa olla taustalla vähän omissa oloissaan.

Sitten mitä tuossa sanottiin, että Enkkudubbi on eläväisempi. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että Japania ei ihan hirveän monella tavalla voi puhua, kun taasen Englantia voi jolkottaa lukemattomilla tavoilla. Se Japani pysyy melkein pakosta yhdenlaisena ehkä Drippyä lukuunottamatta.

Nyt siis tosiaan noin 7 tuntia alla ja toinen päähahmo (siis niitä on 3, joilla omat örkit) juuri liittyi ryhmään. Taistelumekaniikka toimii tosi hyvin nyt isommalla porukalla. Toinen hahmo tosin syö manansa tosi nopeasti, joten kannattaa varmaan se apinaörkki heittää alussa sille meleeavuksi.

Saa nähdä kuinka vaikea loppupelistä tulee. Tähän mennessä vastaan on tullut vain 1 örkki mikä sai minut hengiltä (2 kertaa). Senkin tosin sai lopulta tapettua, kun otti Defence, Heal, Melee, Def... rytmin päälle. Nuo random pikkuörkit on välillä turhankin helppoja ja vievät vain aikaa, eikä niistä saa kuin pari expaa. Olisi kiva jos ne vaikeutuisi oman kehityksen mukaan.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Miten täällä on näin vähän keskustelua pelistä vaikka julkaisu vasta oli? Pelin jo omistavat, kertokaapa vähän mielipiteitä / kokemuksia pelistä. Paikallisista kaupoista peliä en ole löytänyt mistään Tampereelta. Kaikkialta loppunut. Prismassa olisi, mutta 70€ hintaan en lähde pelejä ostamaan.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Uusimman podcastin pääaiheessa pureudutaan tällä kertaa Ni no Kunin maailmaan, joten jos podcast-possen mietteet kiinnostavat, niin ei muuta kuin lataamaan.

Olkaapa hyvät: latauslinkki
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Miten täällä on näin vähän keskustelua pelistä vaikka julkaisu vasta oli? Pelin jo omistavat, kertokaapa vähän mielipiteitä / kokemuksia pelistä. Paikallisista kaupoista peliä en ole löytänyt mistään Tampereelta. Kaikkialta loppunut. Prismassa olisi, mutta 70€ hintaan en lähde pelejä ostamaan.

No kerrotaas:

Pelin rytmitys on hieman erikoinen; osan aikaa tarinan kanssa turhautuu kun Drippy jolkottaa itsestäänselvyyksiä ja oman oivaltamisen ilo on harvinainen herkku. Sama fiilis tullut Zeldoissa ("Hey, Listen!") ja Okamissa, mutta näissä sentään ymmärrettiin hillittää ja antaa pelaajalle mietittävää - parhaillaan 20h kellossa ja yhä D muistaa vääntää rautalangasta, että nyt tarvitaan tällainen tavara kaukaa sieltä, jotta päästään tänne.

Tuntuu siis välillä kuin pelaisi hieman simppeleille suunnattua peliä. Näin siis kunnes päästään mättöihin: tällä konsolipolvella vain DSoulsseissa olen tuijottanut yhtä intensiivisesti Vitoa (kaukaa haettua, okei, mutta jonnet ei tiedä). Ihan rehellistä grindausta olen suorittanut ja vielä kolmesti! Onko tämä huono asia? Ei tietenkään, mutta kontrasti muuhun puuhasteluun on aikamoista.

Koska en ollut seurannut pelin kehityshistoriaa ja hyppäsin hype-junaan vain pari viikkoa ennen julkaisua, oli peli ollut aina mulle "se Ghiblin peli". Itselläni kesti yllättävän pitkään tajuta, että vaikka kyseinen studio onkin hoitanut animointipuolta, ei se varsinaisesti ole tuonut peliin sitä animaatioistaan tuttua sielua. En tietenkään tarkoita että peli ja hahmot olisivat pahvisia (ei ne ole), mutta kaukana ollaan siitä Ghiblin magiasta [//EDIT: nyt kun hieman lueskelin niin en olekaan niin varma siitä, kuinka paljon krediittiä antaa Ghiblille ja kuinka paljon Studio-5:lle.. Kuitenkin pysyn mielipiteeni takana).
Vaikutteita - ja ihan suoranaisia rip-off -hetkiä - on löydettävistä ainakin puolenkymmenestä muusta sarjasta. Toistaalta, jos kopioit, kopioi parhaita.

Familiaari-meininki on ihan hauskaa, taistelusysteemi on hyvä, musiikit kautta linjan hyviä, valikot ja käyttis ovat oikeinkin toimivia ja näin yleisesti itselläni on oikeasti kivaa peliä pelatessa - hiton harvinaista omalla kohdalla.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Miten täällä on näin vähän keskustelua pelistä vaikka julkaisu vasta oli? Pelin jo omistavat, kertokaapa vähän mielipiteitä / kokemuksia pelistä. Paikallisista kaupoista peliä en ole löytänyt mistään Tampereelta. Kaikkialta loppunut. Prismassa olisi, mutta 70€ hintaan en lähde pelejä ostamaan.

Itellä on nyt reilu 8 tuntia takana ja vasta tuntuu että alkaa jyvä pelissä löytyä. Kuten Colossi sanoi niin pulmanratkonnat ja sivutehtävät on aika suoraa kädestä pitämistä, ite ei paljoa tarvi ajatuksia uhrata kun tämä lyhtykuono jo huutaa vinkkiä. Ite peli ei kylläkään ole ihan läpijuoksua, siis taistelujen osalta. Aika monta kertaa oon jo ehtiny pelissä kuolemaan, milloin omien mokien, milloin hitauteni takia. Pelkään liikaa ylilevelöitymistä, joten grindaamista en ole vielä harrastanut.

Familiar-systeemi on mun mieleen, sillä pokemonvivahteineen se tuo mielekkyyttä taisteluihin. Gotta catch em all. Joka jannulla saapi siis olla 3 elukkaa mukana koko ajan, lisäksi voi pitää kolmea örkkiä reservissä, mistä niitä voi käyttöön vaihtaa taisteluiden välissä milloin vain. Ja säilöä elukoita voi jopa 400 kappaletta, joten napattavaa ja kehitettävää riittää. Valitettavasti meikäläisen tiimin määrittää hyvin pitkälti elukoiden ulkonäkö, joten välillä mukana roikkuu heikompiakin jannuja.

Maailma on värikäs, musiikit tunnelmallisia ja peli kaunis kuin possu pienenä. Kyllähän tätä pitää suositella kaikille vähänkään JRPG:stä pitäville.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Uusimman podcastin pääaiheessa pureudutaan tällä kertaa Ni no Kunin maailmaan, joten jos podcast-possen mietteet kiinnostavat, niin ei muuta kuin lataamaan.

Olkaapa hyvät: latauslinkki

Podcastin sisältämistä spoilereista olisi näin juuri pelin hankkineena mukava saada lisätietoa.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Minua kiinnostaisi kokemuksenne taistelemisesta. Aukeaako tuo tappelu alun jälkeen jotenkin monipuolisemmaksi? Itse sain juuri toisen ihmishahmon mukaan matkalle, mutta toistaiseksi saamani tuntuma taisteluista on vähän yksipuolinen. Pienemmät ötökät hoitelee käden käänteessä yhdellä familiarilla, mutta noihin bosseihin oon joutunut käyttää yksinomaan taktiikkaa, jossa Oliver juoksee vastuksen ympäri keräten glimmeja, heittelee taikoja ja torjuu erikoishyökkäykset. Tehden päätelmät lähitaistelun epätoivoisuudesta en ilmeisesti ole jotain seikkaa tajunnut tai lopullisesta taistelumekaniikasta puuttuu vielä tässä vaiheessa joku elementti. Tiedän, että puolustuskäskyäkin voi/pitää käyttää, mutta kyllä siinä ollaan silti nopeasti alakynnessä. Muuten tuo taistelumaskottien käyttö vaikuttaa kiinnostavalta.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Podcastin sisältämistä spoilereista olisi näin juuri pelin hankkineena mukava saada lisätietoa.

Olin ainoa porukasta, joka oli pelannut peliä yli 5h (~35h tällä hetkellä) ja pyrin tietoisesti välttelemään spoilereita kastikkeessa. Lähinnä myöhemmiltä pelitunneilta tuli välitettyä mahdollisia muutoksia, lisäkykyjä, yms. muuta mekaniikkaan liittyvää. Juonta emme juuri käsittele yleistä tasoa enempää, ja myöhemmistä vaiheesta totean keskustelukumppaneitani ärsyttäen, että "...jos olisitte pelanneet pidemmälle, niin tietäisitte että siihen tulee muutos."-tasolla.

Minua kiinnostaisi kokemuksenne taistelemisesta. Aukeaako tuo tappelu alun jälkeen jotenkin monipuolisemmaksi? Itse sain juuri toisen ihmishahmon mukaan matkalle, mutta toistaiseksi saamani tuntuma taisteluista on vähän yksipuolinen. Pienemmät ötökät hoitelee käden käänteessä yhdellä familiarilla, mutta noihin bosseihin oon joutunut käyttää yksinomaan taktiikkaa, jossa Oliver juoksee vastuksen ympäri keräten glimmeja, heittelee taikoja ja torjuu erikoishyökkäykset. Tehden päätelmät lähitaistelun epätoivoisuudesta en ilmeisesti ole jotain seikkaa tajunnut tai lopullisesta taistelumekaniikasta puuttuu vielä tässä vaiheessa joku elementti. Tiedän, että puolustuskäskyäkin voi/pitää käyttää, mutta kyllä siinä ollaan silti nopeasti alakynnessä. Muuten tuo taistelumaskottien käyttö vaikuttaa kiinnostavalta.

Ei muutu. Tekoäly on tässä pelissä onneton, mikä tekee myöhemmän vaiheen taisteluista juurikin tuollaista ympäriin juoksemista, jossa pelaaja joutuu manuaalisesti hoitamaan medikin virkaa. Taktiikoissa on toki "älä käytä taikoja"- ja "parantele"-käskyjä, mutta ensimmäinen tekee kavereista täysin hyödyttömiä ja jälkimmäinen ei auta siihen suurimpaan ongelmaan ---> kaverit tuhlaavat manat välittömästi loppuun, jonka jälkeen he eivät pysty hoitamaan enää tehtäviänsä. Tämä johtaa puolestaan siihen, että pelaaja heittää pienimpiä mahdollisia manaputeleita itselleen, parantaa kuolleena olleen kaverin ja jatkaa sitten tankin roolissa siihen saakka, kun samainen toistuu. Liiallinen manan antaminen tuhlautuu välittömästi johonkin överitaikaan.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Tulipahan peli eilen hankittua viimein. Pari tuntia kerkesin peliä pelata. Grafiikka on todella nättiä ja peli pyörii todella sulavasti konsolilla. Laitoin suoraan englanninkielisen ääniraidan, josta ainakin tällä hetkellä olen tykännyt. Vähän ärsyttää Oliverin "helium"-ääni, mutta oletettavasti sama japaninkielellä?
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Nyt on peliä n. 30 tuntia takana. Ja pakko se on sanoa, tätä peliä kannatti odottaa. Pelin ulkoasu on aivan uskomaton ja tarina vetää puoleensa. Sivutehtävät tuppaavat olemaan toistoa, mutta silti ei ole kyllästystä näkynyt. Pelin kielet vaihdoin enkuksi siinä 7 tunnin kohdalla, ja hyvä niin. Normaalisti digannut alkuperäisestä kielestä, mutta tässä tapauksessa tuo englanti sopii paljon paremmin. Saa jotenkin enemmän irti. Itse ei ole tullut vielä kovin montaa familiaria kerättyä, taitaa olla jotain 20 kpl, koska käytössä on aika pitkälti muutamat samat, joita sitten kehittänyt. Tässä vaiheessa voisin valittaa siitä, että peli on ihan älyttömän helppo. Olen kuollut kaksi kertaa koko pelin aikana, ja lähinnä omaa typeryyttäni. Ja tässä tapauksessa lasken omaksi typeryydeksi sen, jos jätän AI:n vastuulle parantamisen. Joissakin pomotaisteluissa tuppaa kulumaan aikaa, parhaimmillaan mennyt 30 minuuttia, kun loppui MP:t, ei ollut juomaa eikä ruokaa. Siinä sitten juoksennellaan ympyrää, houkutellaan pomoa syrjempään, tehdään familiarilla hyökkäys jne. Vaatii kärsivällisyyttä. Mutta, kaiken kaikkiaan tämä on itselleni kyllä yksi parhaimpia pelikokemuksia. En muista koska viimeksi olisin uponnut JRPG:n maailmaan tällä tavoin. Suosittelen lämmöllä.
 
Re: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Muuten tykkään yhtä rajusti kuin edellinen kirjoittaja, mutta harmikseni minäkään en saa oikein taisteluun otetta. Jatkuvasti saa kytätä healttia ja vaihtaa Oliver parantamaan, vaikka monet erikoishyökkäykset ehtisikin torjua. Hirveää sähläystä lähinnä. Pomotaistelut on kivempia ja niissä voi vähän taktikoida ja hioa miten toimii, mutta satunnaiset on yhtä manan ja healtin tankkausta ja tuhlausta. Ja sitten mietitään että riittääkö nää seuraavaan etappiin.

Juuri pelasin Last Storyn läpi ja vaikka en juuri tykännytkään niin taisteluun oli aina ilo mennä. Tässä sitten toisinpäin :/
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Samaa mieltä edellisten kanssa. Kamujen AI on jotain ihan älytöntä, varsinkin juuri tuon MP:n kulutuksen kannalta. Melkein on pahemmissa bosseissa ite pakko olla se parantajan roolissa oleva. Muutenki noi tactics on jääny vähä hämärän peittoon, onko esim. Keep us Healthy, Provide backup tai Do as you please (tai vastaava joku) jotain eroa? Sama minkä tolle yhelle jampalle laittaa niin healia tulee koko ajan vaikka vihu olis äärettömän helppo. Oon koittanu ite familiarit laittaa niin että vähä helpottais.

Spoilerissa omia valintoja ja tiimien kokoonpanoja:

Sain juuri kolmannen jampan mukaan ja vähän epäselvää on että mikä rooli sillä ukolla on. Esteri on vissii joku parantajan irvikuva, joka kuolee koko ajan. Oliverilla käytän sitä alkuörkkiä, Miteytä, kissaa ja Bighornia. Esterillä Gogo ankka, banaaniterttujätti (hyvä attack ja def) ja sit kolmas spotti vähä vaihtelee. Swainelle annoin Monolithin ja saapi toimia tankkina. Lisäks annoin sille sen apinan ja sit kolmas spotti vaihtelee. Pakko on riisua Esterin familiareilta kaikki attack Trickit pois kun muuten MP palaa jo ennen bosseja loppuun.

En tiiä kannattaisko joka ukolla sitten olla vähä tankkityylinen, DPS ja healer tai vastaava joukoissa. Varsinki Swainen oma familiar (Hulky tai joku) oli niin ihmeellinen että jätkä päätyi taisteluissa ite ampumaan vaan pistoolillaan eikä edes käyttäny familiariaan.

Kuolemia on tullu aika monta, vaikkei peli mitenkään erityisen vaikea olekaan. Lähinnä kun uusille alueille on saapunut ja vahvempia örkkejä on vastassa niin sillo saattaa kuolla jos MPt lopussa ja vähillä healtheilla jo valmiiksi ollaan ennen taistelua. n. 20 tuntia takana ja varmaan olen kaikki elukat tähä asti kesyttäny ja vähä kokeillu miten ne statseja levutellessa saapi. Jotenki tuntuu vaa että alkuvaiheessa noi alotus familiarit on siltikin edelleen ne parhaat. En tiiä, pihalla ollaan ku lumiukko. Mutta siltikin meno maistuu.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Tuossa juuri eilen sain tuon ensimmäisen kaverin mukaan ja alkuun tuntui, että toverus vain vaikeuttaa taisteluita ihan pirusti. Onneksi kuitenkin nyt vähän aikaa toveruksen kanssa pelanneena, näyttää pitävän puoliaan, mutta parantamista olisi todella paljon tuossa. Tacticseja varmaan tulee kokeiltua nyt, kun vihut ovat taas nykyisellä alueella helppoja. Mutta oma vahva veikkaus on, ettei noilla paljoa eroa ole.

Vaihteleeko muuten tuo AI näitä örkkejä taistelun aikana? Ainakin aina näyttää olevan ensimmäinen ötökkä battlessa tai sitten itse toverus. Koskaan en ole nähnyt tämän käyttävän toisia örkkejä, vaikka olisivat korkeammalla levelillä.. mitä teen väärin?

Muuten tämä on kyllä todella nautittavaa ollut. Tuo battlesystem sentään toimii ja selviää myös itse, vaikka kaveri ottaakin lepiä nurmenpinnassa.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Vaihteleeko muuten tuo AI näitä örkkejä taistelun aikana? Ainakin aina näyttää olevan ensimmäinen ötökkä battlessa tai sitten itse toverus. Koskaan en ole nähnyt tämän käyttävän toisia örkkejä, vaikka olisivat korkeammalla levelillä.. mitä teen väärin?

Kyllä ne vaihtaa, mutta enimmäkseen taitaa käyttää sitä mikä ekassa slotissa on. Mutta esim. mulla jos HP putoaa nii AI yleensä vaihtaa sen otuksen joka osaa parantaa. En tiiä onko AI elukoilla tuota staminaa ollenkaan kun välillä tuntuu että ne vetää minuuttitolkulla samalla elukalla.

Välillä oon myös huomannu että jos joku elukka on heikko vaikkapa tulelle niin AI ei käytä sitä elukkaa tulivihuja vastaan. Tai sitte kuvittelen vain näitä hienouksia. Kaikin puolin AI muuten toimii iha ok, mutta tuo MP:n kulutus taitaa olla isoin ongelma.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Voin sanoa, että kaverien kanssa toimiminen parantuu melko paljon, kun eräs pelimekaniikka esitellään mukaan :).

Itsellä 30h takana, tosi paljon olen tykännyt.
 
Re: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Toivon että pätsäisivät tuon tekoälyn manan polttamisen pois... Rasittaa kokemusta niin, että ihmettelen miksi ei ole nuristu joka arvostelussa.

Silti nautin aivan helvetisti enkä malta odottaa että ehtii taas jatkamaan! Pitkästä aikaa hieman seikkailun tuntua, vaikkakin kädestä pidellään kuin K-12 merkintä olisi yläikäraja
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Tarina on todella napannut mukaansa nyt viimeisten 10h aikana.

Mana-ongelmaa voi ratkoa vaihtamalla taktiikoista sitä mitä ne hahmot tekee, nini sitä manaa ei kulu niin nopeasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Tarina on todelal naapnnut mukaansa nyt viimeisten 10h aikana.

Mana-ongelmaa voi ratkoa vaihtamalla taktiikoista sitä mitä ne hahmot tekee, nini sitä manaa ei kulu niin nopeasti.

Tätä ei taida voida tehdä ilman että menee taisteluun ja alkaa säätämään? Etukäteen olisi monesti näppärä säädellä.
 
Vastaus: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Ei tietääkseni, ei ole ollut tarvetta tutkia asiaa ollenkaan, kun ei niitä kamuja kauheasti tarvitse muuten kuin isommissa bosseissa/bounteissa.
 
Vastaus: Re: Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch [PS3]

Toivon että pätsäisivät tuon tekoälyn manan polttamisen pois... Rasittaa kokemusta niin, että ihmettelen miksi ei ole nuristu joka arvostelussa.

Silti nautin aivan helvetisti enkä malta odottaa että ehtii taas jatkamaan! Pitkästä aikaa hieman seikkailun tuntua, vaikkakin kädestä pidellään kuin K-12 merkintä olisi yläikäraja
Eipä tuota tulla pätsäämään, onhan peli ollut jo kesästä asti Japanissa.

Itseä ei tuo manan polttaminen hirveästi enää casinolle pääsemisen jälkeen haittaa. Sieltä saa tosi helposti rajattoman määrän hp/mana potioneja pelaamalla "platoon" nimistä korttipeliä. Siitä voittaa parhaimmillaan 1,6miljoonaa polettia ja yksi 200hp/mp potioni maksaa 2500 polettia. Eli casinon avulla voit halutessasi tehdä itsestäsi periaatteessa voittamattoman ja loputtoman rikkaan.

Tuon platoon pelin tekoäly on todella arvattavissa. Vasemmalle se pistää erikoiskortit ja oikealle numerokortit. Tuolla vinkillä pitäisi voittaa jo suht helposti.

Btw, tuo casino nosti pelin ikärajan Etelä Koreassa K18. Melko paha isku lapsille suunnattua peliä kohtaan. :rolleyes:
 
Ylös Bottom