Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo 3DS

Vastaus: Nintendo 3DS

Nostetaas vanhaa ketjua. Tuli Facebookin kirppiksellä eteen edullinen 3DS ja en voinut olla sortumatta. Olen ennenkin omistanut DS:n, 3DS:n, että 3DS XL:n, mutta aina lähtenyt parissa kuukaudessa myyntiin. Ei vain ole oikein maistunut, mutta jälleen uskottelin että kyllä sieltä pelejä löytyy. Nyt oli kyllä hyvänä tekosyynä se, että tyttären syntymäpäivät on kohta ja hän on kova pokemon fani, joten Sun/Moon ostettuna hänelle ja parit heppapelit jne. Jospa hän siis innostuisi, niin ei ole syytä myydä vaikka välillä olisi käyttämättä itsellä.

Mutta joo. Mun mielikuvat on olleet vanhojen muistojen takaa se, että nämä on epäergonomisia ja ei istu omaan käteen yhtään. No joo onhan tuo epäergonominen, mutta paljon parempi kuin PS Vita. Kyllä Switch parempi on kuin tämä, mutta se täytyy sanoa, että nyt kun olen Switchissä oppinut ottamaan erilaisen otteen laitteesta, niin Switch tuntuu ihan hyvältä käsissä. Nyt huomasin, että tämän ansiosta myös 3DS tuntuukin nyt ihan hyvältä kädessä. Eli olen aikanaan vain pitänyt sitä aivan väärin käsissä.

Switchin jälkeen suurin järkytys tuli näytöistä. On ne kyllä kamalalla resoluutiolla, jonka vuoksi ainakin Pokemon näyttää aika hirveältä. Ei siinä, pelailen minä Wii pelejäkin 55" näytöltä ja en anna grafiikan haitata. Eikä se 3DS:ssä häiritsekään, mutta käsittääkseni nämä uudemmat ja tuleva 2DS on samalla resolla, joten hurjalta tuntuu vuonna 2017. Lisäksi tässä vanhassa 3DS:ssä katselukulmat ilman 3D:täkin on aika surkeat. Mutta jos pelit on hyviä, niin en minä tuon anna haitata, pisti vain räikeästi silmiin.

Toinen juttu on tuo ohjauslevy tms. Tottunut Vitan ja Switchin tatteihin ja nekin on täysiveriseksi tatiksi vajaat, niin kyllä tämä on aika kaukana niistä, vaikka ajaakin asiansa.

Hintaisekseen oli kyllä erittäin hyvä ostos ja täytyy myöntää, että Switchin myötä innostus käsikonsoleita kohtaan nousi taas ihan eri levelille. Nyt kun 3DS on käsissä ja toteaa sen olevan aika pieni ja näytön katselukulmat aika huonoja jne, niin kyllä alkoi kuumottamaan 2DS XL, riippuen mihin hinta päätyy ja jaksanko tällä taas pelata paria kuukautta pidemmälle.

Onkos se tässäkin niin, että jos ostan virtual consolesta jotain, niin en saa niitä uuteen 2DS:ään, jos sellaisen ostan?

Mielenkiintoista nähdä minkä tuomion tyttö antaa tälle.
 
Vastaus: Nintendo 3DS

Onkos se tässäkin niin, että jos ostan virtual consolesta jotain, niin en saa niitä uuteen 2DS:ään, jos sellaisen ostan?

eShop ostokset voi olla yhdessä koneessa kerrallaan. Ostokset voi kyllä siirtää toiseen koneeseen drm siirron avulla. Muistikortin siirtäminen ei riitä vaan valikosta pitää kaivaa system transfer ja noudattaa ruudulle tulevia ohjeita.
 
Vastaus: Nintendo 3DS

eShop ostokset voi olla yhdessä koneessa kerrallaan. Ostokset voi kyllä siirtää toiseen koneeseen drm siirron avulla. Muistikortin siirtäminen ei riitä vaan valikosta pitää kaivaa system transfer ja noudattaa ruudulle tulevia ohjeita.

Siis mulla täytyy olla molemmat konsolit omistuksessa, vai siirtää muistikortin ja sit tuonne transfer valikkoon?
 
Vastaus: Nintendo 3DS

Siis mulla täytyy olla molemmat konsolit omistuksessa, vai siirtää muistikortin ja sit tuonne transfer valikkoon?

Pitää käsittääkseni olla molemmat konsolit onistuksessa kun tekee system transferin. Olen itse tehnyt sen muutamaan kertaan, vanhasta tulee lähettävä ja uudesta vastaanottava konsoli.
 
Nopsaan menee aika, kymmenen vuotta on 3DS:n rantautumisesta Eurooppaan.



Ja vastaus kysymykseen lienee jokin Fire Emblem, Animal Crossing tai Metroid: Samus Returns. Ehkä. Tai Super Mario 3D Land. Tai Bravely Second? On kyllä mistä valita.
 
Reseterassa pieni määrä pelaajia on huomannut että heidän EU versiot Pokemon Omega Ruby ja Alpha Sapphire peleistä on lakannut toimimasta.

 
Nostan aihetta pinnalle oma kirppislöytöni pohjalta.

Löysin siis pölyisen ja kissankarvaisen New Nintendo 3DS XL:n paikalliselta kirppikseltä 60 euron hintaan. Useamman kirppiskäynnin verran kestäneen empimisen ja foorumilta kyselemisen jälkeen päädyin tämän seitsemän vuotta vanhan laitteen ostamaan. Seitsemän vuotta siis jos laite sattuu olemaan julkaisuvuoden 2015 konsoleita.

Putsaamisen jälkeen pääsin myös tuota testailemaan ja 2D-Zeldojen fanina laitoin ensimmäisenä A Link Between Worldsin testiin. Ja voi poijjaat miten mahtavaa on pelata taas kunnon perinteistä Zeldaa!

En edes tajua miten on voinut mennä näin ohi se että on olemassa näin identtinen peli A Link to the Pastin kanssa! Kyseinen pelihän on helposti se oma suosikkini niistä Zeldoista, joita olen pelannut, joten tämä nykyaikaistettu "versio" tuosta maistuu enemmän kuin hyvin.

Samoin itse laitekin hyppäsi kertaheitolla kenties omien suosikkilaitteitteni ykköseksi - tai ainakin sinne kärkikahinoihin. Toki PS5 ja Series X on loistavia vehkeitä mutta niistä puuttuu se jokin, joka on esimerkiksi Switchissä. Mutta ei Switch mahda mitään tälle tulokkaalle. Ensinnäkin laite on todellakin täysin omanlaisensa kokemus, jota ei voi saada emuloimalla koska kaksi ruutua, joista toinen 3D ja toinen kosketusruutu. Toisekseen, enkä voi tarpeeksi alleviivata, on kannettavuus. Luulin että Switch on kätevä mutta ei sitä voi edes verrata tähän mitä tulee mukana pitämiseen. Samoin akkukesto tuntuu olevan ihan eri maailmasta vaikka kyseessä on vanha laite.

60 euroa oli tästä pilkkahinta ja mietinkin vain että miksen ollut laitetaan jo aiemmin ostanut?! Olin kyllä aikoinaan jossain marketissa testaillut jotain Pilotwingsiä ja totesin että 3D oli vänkä juttu. En kuitenkaan ostanut tai edes harkinnut ostoa vakavasti missään kohtaa. Joskus hieman ennen Switchiä kävi mielessä että olisi laitteen ostanut mutta peräännyin koska koin resoluution ihan liian pieneksi verrattuna vaikkapa Sonyn käsikonsoleihin. Näin jälkikäteen ajatellen täytyy sanoa että olipas huono syy peruuttuu hankinta mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Olin myös aika vaikuttunut AR-korttien kanssa leikkimisestä.

Parasta laitteessa on kuitenkin se että voi ottaa pienet Zelda-sessiot aina kun pienikin väli tulee. Toki Switch hoitaisi saman mutta ei se oikein taskuun mahdu ja akkukin imeytyy sen verran nopeasti tyhjiin että mieluummin pitää sitä telakkalaitteena kuten tähänkin asti.

Mutta siis ihan hiton huikea laite jos ei tämä tullut vielä selväksi :D
 
Ensinnäkin laite on todellakin täysin omanlaisensa kokemus, jota ei voi saada emuloimalla koska kaksi ruutua, joista toinen 3D ja toinen kosketusruutu.
Tämä on iso syy miksi 3DS:ää kannattaa roikottaa mukana omassa pelaamisessa. Switch on kuin perinteinen tehokonsoli, mutta kannettava. Tämä on omalla tahollaan ihan loistava juttu, mutta 3DS on kahdella ruudullaan ja täysin sille kehitetyillä peleillään jotain ihan muuta. Kovin moni näistä 3DS:n peleistä ei ole saanut uusiojulkaisua Switchillä, enkä oikein usko että saakaan, kun 3DS on laitteena sen verran uniikki.

Tämä sinun fiilistely sai minutkin jälleen pyyhkäisemään pölyt 3DS:n päältä. Pokemon Sun ja Professor Layton and the Curious Village piipahti pikaisesti konsolin sisuksissa. Sitten suuntasinkin jo Toriin ja muille kauppapaikoille etsimään puuttuvia klassikoita. :)
 
Itsekin olen ostellut muutamia pelejä hiljattain 3DS:lle ja kyllähän muutenkin erinomainen käsikonsoli voisi edelleen sujahtaa helposti Switch Liten sijaan työmatkalle mukaan vielä vuonna 2022. Kestänyt yllättävän hyvin aikaa tämä moderni klassikko.
 
Vielä tuosta kannettavuudesta pakko heittää sellainen vertaus että tuo laite ei paljoa isompia ole puhelintani kotelossaan, joten todellakin voi puhua kannettavasti laitteesta. Enpä muista milloin olisi viimeksi ollut näin innoissaan uudesta laitteesta :D
 
Itse tilasin 3DS:n aikoinaan kiinasta jonkun kortin missä on kaikki pelit tyyliin :D Noita näköjään myydään vieläkin, tuskin laillista mutta hyvin toimi. Mulla on ollut alkuperänen DS, sit 2DSXL ja 3DSXL muistaakseni. Loistavia laitteita.
 
Parasta laitteessa on kuitenkin se että voi ottaa pienet Zelda-sessiot aina kun pienikin väli tulee. Toki Switch hoitaisi saman mutta ei se oikein taskuun mahdu ja akkukin imeytyy sen verran nopeasti tyhjiin että mieluummin pitää sitä telakkalaitteena kuten tähänkin asti.
Ja niitä Zelda-sessioita riittää kyseisellä laitteella hetkeksi, jos niin haluaa. 3DS:lle pystyy hankkimaan yhteensä 12 eri Zelda-peliä (koska pystyyostamaan Zeldat kaikilta näiltä alustoilta: 2xNES, 1xSNES, 3xGB, 2xDS, 4x3DS)

Mutta joo 3DS on huippukapine. Pelikirjasto on aivan valtava, kun myös alkuperäiset DS pelit pyörii tällä ja päälle on vielä virtual consolin tarjonta. Tosin tuo 3DS:n oma eshop tulee ensi vuonna sulkeutumaan eli kannattaa ennen sitä hankkia kaikki pelit, mitä digitaalisena haluaa hankkia (eli ainakin ne virtual consol pelit, jotka kiinnostelee). Myös laitteena mun mielestä yhä tänäkin päivänä toimiva tapaus ja kannettavuuden osalta ihan ylivoimainen mihinkään muuhun verrattuna. Ainoa isompi miinus on se oikeanpuoleinen "tatti", jos sitä hyvällä tahdolla haluaa sellaiseksi kutsua. Ihan onneton käyttää niissä peleissä, joissa sen taakse on laitettu kameraa tms. Parempi tietysti kuin ei mitään, mutta ei sitä kyllä mukava ole käyttää.

Mulla siis on aktiivikäytössä yhä N3DSXL. Sen lisäksi kaapista löytyy myös pienemmässä koossa N3DS (tämän hankin aikoinaan ekana ja tuo XL korvasi sen myöhemmin) ja myös alkuperäinen DS lite lähinnä gameboy advancen pelejä varten. DS:n omat pelit pelaan mieluummin 3DS:llä.
 
Joo, oikea tatti on aika turhake ja sen vähän niin kuin unohtaa. Ei se kovin monessa teoksessa taida olla edes käytössä ja olikos se nyt RE Revelations, joka tuon ensimmäisenä vaati? Tai siis sen karmean lisämöhkäleen ainakin alkuun.
 
Olin kyllä aikoinaan jossain marketissa testaillut jotain Pilotwingsiä ja totesin että 3D oli vänkä juttu.
Minulla 3ds aloitti edelleen jatkuvan pelaamisen aikakauden, joka täydellistyi Nvidian 3D Visioniin. Nykyään en pelaa mitään pelejä, joita ei voi pelata 3D Visionin kanssa (poislukien retro-pelit, jotka pelaan kuvaputkilaitteistolla), sillä paluu ns. pannukakkupelaamiseen ei tule enää kysymykseenkään - kun siihen kolmanteen ulottuvuuteen tottuu ja pääsee kokemaan mitä se parhaimmillaan on (3ds ei valitettavasti pääse ihan Nvidian tasolle), niin ilman sitä kaikki pelit tuntuu kuin pelaisi toinen silmä kiinni. Itse en oikein innostunut VR-pelaamisesta, vaikka kypärän jossain vaiheessa omistin, sillä 3D-lasit ovat kevyemmät, eivätkä sulje käyttäjää ympäristöstä. 3D Vision tosin vaatii hieman säätämistä, kun pelit eivät nykyään sitä natiivisti juuri tue ja Nvidia poisti osittain tuen uudemmista ajureistaan, mutta onneksi aktiivinen yhteisö korjaa uusiakin pelejä ja yrittää pitää hommaa hengissä parhaansa mukaan. DirectX12-pelit eivät toistaiseksi valitettavasti toimi jotain poikkeusta lukuunottamatta, mutta itselleni se ei ole muodostunut ongelmaksi, sillä en ole ollut kiinnostunut uusista AAA-peleistä enää vuosiin. Omasta mielestäni mielenkiintoisimmat kokemukset ovatkin tulleet vanhoista peleistä ja retrokonsolien emulaattoreista (N64, Dreamcast, 3DSen, PS1 & PS2).

Itsekin olen opetellut noita pelejä hieman korjailemaan ja yhteisön fixattuja pelejä onkin melkoinen määrä:
 
No jaa, en ehkä jokaiseen peliin kaipaa silti 3D-ominaisuutta ja vaikka se tosiaan ihan hieno juttu on niin ei se minulle tuon laitteen ykkösjuttuja ole. Tuokin A Link Between Worlds olisi ihan yhtä mahtava peli ilmankin 3D:tä.

Mutta huomasin erään sinänsä arkisen ja itsestäänselvän asian kun olin pelaillut tuota alusta lähtien laitteen omilla kaiuttimilla mutta eilen iltasella laitoin kuulokkeet päähän ja kuulin kunnolla pelin musiikit, äänet sekä bassoakin ja tajusin kuinka paljon parempana kaiken niillä kuulee - tietenkin.

Muilla konsoleilla ja laitteilla en edes pelaa ilman kuulokkeita, ihan jo perhesyistä, mutta 3DS:n kanssa tuli käytettyä omia kaiuttimiaan koska olisi tuntunut jotenkin tympeältä lisätä siihen jotain kun nimenomaan yksi sen hienoimmista jutuista on se, että kaikki on siinä hyppysissä.

No, eilisen kuulokepelaamisen jälkeen täytyy kuitenkin ehkä siirtyä kuitenkin kuulokepelaamiseen koska olihan se paljon parempi kokemus.
 
No jaa, en ehkä jokaiseen peliin kaipaa silti 3D-ominaisuutta ja vaikka se tosiaan ihan hieno juttu on niin ei se minulle tuon laitteen ykkösjuttuja ole.
Tämän suuntaisia kommentteja kuulee usein pelaajilta, joiden kokemus 3d:stä tulee 3ds:stä, 3d-elokuvista ja ps3:sta 3d-peleistä, mutta usein tuo kommentti vaihtuu silkaksi epäuskoksi ja ihmetykseksi, kun kokevat 3D Visionin mahdollistaman toyification/doll house -efektin isommalta ruudulta. 3ds:n melko vaisu 3d-efekti ei yllä lähellekään sitä kokemusta.
 
Tämän suuntaisia kommentteja kuulee usein pelaajilta, joiden kokemus 3d:stä tulee 3ds:stä, 3d-elokuvista ja ps3:sta 3d-peleistä, mutta usein tuo kommentti vaihtuu silkaksi epäuskoksi ja ihmetykseksi, kun kokevat 3D Visionin mahdollistaman toyification/doll house -efektin isommalta ruudulta. 3ds:n melko vaisu 3d-efekti ei yllä lähellekään sitä kokemusta.
Tämä oma mielenkiinnottomuus liittyy enemmän siihen että koska noita ei ole konsoleilla olemassa niin kiinnostus on nolla. En pelaa pc:llä ja se on sen juttuja, joten miksi edes uhrata pientä ajatusta koko asialle. Toki myös vaikkapa HL: Alyx kiinnostaisi kokea mutta koska se on pc:llä ja laitteet vieläpä maksaa hitosti, niin turhapa sitä on murehtia.

Jos tulee konsoleille niin saatan testata.

Ei siis sillä etteikö tuo varmasti ole hieno kokemus isolta ruudulta mutta eipä tuota ole mahdollisuutta hankkia koska olen "konsolijonne" forever.
 
Ylös Bottom