Totta kai ymmärrän sen (että pienikin summa kerrottuna isolla määrällä on paljon) mutta meinasin sitä, että miten paljon enemmän peli maksaa lopulta kaupassa tai mitä se yksittäinen peli Nintendolle maksaa tehdä.Sanotaan, että se maksaa 5 euroa. Kerro se miljoonalla. Se on viisi miljoonaa euroa lisää kustannuksia. Pelkkä "game-key card" lienee valmistuskustannuksiltaan murto-osan tuosta, joten se ei niin paljoa kirpaise, vaikka peli möisikin vaikka useita miljoonia. (Toki siinä kohtaa rahaa tulee sisään muutenkin aika kivasti, mutta jokainen säästetty miljoona on silti voittoa.)
Ja vaikkei digijakelukaan täysin ilmaista julkaisijoille ole (tiettävästi ainakin Sony velottaa jonkin summan per Storesta ladattu gigatavu), niin todennäköisesti se on paljon, paljon alle tuon viiden miltsin.
Olisi kyllä myös erittäin mielenkiintoista tietää että mikä se ero keycardin ja vaikka 64 gb:n kortin hinnassa on. Keycardin kohdalla kuitenkin täytyy jotain tehdä, joten ei sekään täysin ilmaista ole.
Tästä jää vain taas puuttumaan että mikä se levyn hinta on? 60 % vaikkapa eurosta ei ole mielestäni paljon enemmän euroina.Tähän on aika mahdotonta löytää 100% luotettavaa vastausta, mutta jotain vanhoja keskusteluja löysin Switch 1:stä juurikin niin että 32GB kortti olisi maksanut jo 60% enemmän kuin PS4 levy. Tämän seurauksena kaikki pelin julkaisuun liittyvät kustannukset julkaisijalle olivat PS4:lla ja Xbox Onella 13-14 dollarin luokkaa kun taas Switchillä olisi 22 dollarin paikkeilla.
Kirjoitin alunperin tämän mukaan viestiini mutta jätin pois. Tämähän on yksi suosituimmista selityksistä. Ihan uskottavakin mutta kuinka kauan se vielä ns. pysyy pinnalla kun pelit digitalisoituu entisestään? Miksi pc:llä ei tullut samaa ongelmaa kivijalkakauppojen kanssa? No okei, ehkä peliteollisuus ei ollut vielä niin iso ja pc:llä ei ole yhtä laitetta, joka pitää saada kivijalkakauppoihin, mutta ihmettelenpä silti - vaikka huvikseni - että liekö tuo enää nykyään sellainen asia, mikä muutosta jarruttaa.Tähänkään ei mitään luotettavaa lähdettä pysty tarjoamaan, mutta olen monesti kuullut että syynä digihintojen samaan tai jopa korkeampaan hintaan on kivijalkaliikkeiden kanssa tehdyt sopimukset. Eli jos digipelit olisivat jo lähtökohtaisesti halvempia, kivijalkaliikkeet eivät välttämättä haluaisi ottaa pelejä myyntiin ollenkaan koska eivät pysty tarjoamaan halvinta vaihtoehtoa kannattavasti. Tätä on vuosikausia netissä toitotettu, mutta tiedä sitten kuinka totta se oikeasti on.