Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Tottakai, mutta pointtina juurikin se että toinen on valmiimpi paketti suoraan ja toiseen tarvitsee hommata lisäjuttuja. Jos lähdetään siis siitä lähtöasetelmasta että henkilöllä X ei ole mitään konsolia tai tietokonetta entuudestaan ja nyt on ostamassa ensimmäistään. Siinä tapauksessa Switch 2:n hinta on todella paljon houkuttavampi.

Itseltäkin löytyy nykyään Steamdeckin oma telakka telkkapelaamista varten ja työläppärin telakka (joka toimii todella hyvin Steamdeckin kanssa) näyttö+hiiri+näppispelaamista varten, mutta nämä on kaikki aika isosti extraa sen alkuperäisen hinnan päälle.
Juu en voi tietenkään olla eri mieltä. Kunhan toin esiin, että voi olla myös hiukan erilaisia lähtökohtia ihmisillä, jolloin on mahdollista myös, että välttyy sen isommilta lisäkustannuksista Steam Deckiä TV-käyttöön ostaessaan. Itsellänikin on Steam Deck sekä Switch 2, eikä minulla tässä ole väliä kumpi on ns. parempi tai helpommin hankittava laite. Omassa käytössäni varmaan hiukan ahkerammassa käytössä on Switch 2 Nintendon yksinoikeuspelien ansiosta, ja sen takia, että muut pelit pelaan yleensä boksilla tai pleikkarilla. Steam Deckillä on tullut kuitenkin tullut pelattua aikoinaan varsin isoksi kasvaneen Steam-kirjastoni helmiä.

Onhan tuo ollut sinänsä mukavaa, kun en muutoin pelaa PC:llä lainkaan, joten käyttöä on tuolle Steaminkin pelikirjastolle tullut edelleen. Samalla olen voinut pelata esim. Euro Truck Simulator 2:ta ja sen Amerikan versiota kaikkine lisäreineen, mikä ei konsoleilla ole ainakaan vielä ollut mahdollista. Olen myös ostanut joitakin vain PC:lle ja Switchille julkaistuja pelejä Steamista, koska silloin peleissä on yleensä saavutukset. Nintendon peleissä on minua jossain määrin ärsyttänyt saavutuksien puuttuminen, vaikken mikään varsinainen trophyjen metsästäjä olekaan. Mukavaa on kuitenkin ollut, kun niitä ihan pelatessa kertyy.

Viimeksi muokattu:
en ainakaan itse tiedä ketään aktiivipelaajaa joka pelaisi joy-coneilla tv:n kautta.
Täältä löytyy yksi :D Aikomus on jossain kohtaa ostaa kyllä pro-ohjain, mutta en halua tylsää mustaa niin odottelen jotain erikoisversiota. Pelasin myös Switch 1:llä joy-coneilla telkkarin kautta yli vuoden ennenkuin ostin pro-ohjaimen sille, mutta käytin myös joy-coneja välillä senkin jälkeen.

Joy-conit erillisinä ilman sitä välikapulaa on mielestäni oikeasti mukava pelata. Voi aika rennosta löhötä kun kädet eivät ole sidottuna toisiinsa. Välikapulan kanssa on aika hirveä ohjain.

Unohdin mainita erään Switch 2:sen tärkeimmistä ominaisuuksista eli yksinkertaisuus ilman suurta pelikohtaista graiikka-asetusten säätämistä. Sehän se on konsoleiden todella hyvä puoli ainakin itselle.
Tarvitseehan Switchillekin ostaa ohjain, en ainakaan itse tiedä ketään aktiivipelaajaa joka pelaisi joy-coneilla tv:n kautta. Jos joku väittää Joy-coneja hyviksi ohjaimiksi niin ihmettelen suuresti. Itse olen sitä mieltä että Switch 2 on paras kannettava pelikone vaikka mukana tulevat ohjaimet surkeat ovatkin ja näyttökin on aika kehno, mutta täällä vain heiteltiin ihmeellisiä ylikorkeita hintoja noille konsoli-pc:lle niin pakkohan se oli korjata. Rog allyakin ja Msi clawia myyty 400-500 väliin, toki niitä kalliimpiakin löytyy ja hyvä niin, koska sitten kaikille on vaihtoehtoa.
Minä en ainakaan löytänyt Suomesta 400-500 väliin olevia hintoja rog allylle mistään vaan hinnat näyttivät olevan lähempänä 1000 euroa.
Mutta kaikki jotka steamia käyttävät kyllä tietävät että deckejä saa steamista ostettua, niitä mainostetaankin steamin etusivulla vähän väliä.
Mutta kun kaikki ja varsinkaan suuren yleisön pelkästään pelejä konsoleilla pelaavat eivät käytä Steamiä.

Viimeksi muokattu:
Unohdin mainita erään Switch 2:sen tärkeimmistä ominaisuuksista eli yksinkertaisuus ilman suurta pelikohtaista graiikka-asetusten säätämistä. Sehän se on konsoleiden todella hyvä puoli ainakin itselle.

Minä en ainakaan löytänyt Suomesta 400-500 väliin olevia hintoja rog allylle mistään vaan hinnat näyttivät olevan lähempänä 1000 euroa.
Koska se on vahan poistuva malli, edes gigantista ei sitä enää löydy. Nyt tulee uudet Z2 versiot ihan juuri, mutta pitkään noita myytiin sillä 500€ ja alle hinnalla. Nyt oikeastaan ei ole mitään järkeä ostaa tuollaista pc-konsolia, kun uudella piirillä olevat vehkeet ovat jo olemassa ja nurkan takana. Enää myydään varastot tyhjiksi noista vanhoista ja taitaa olla aika pitkälti jo myyty loppuun.

Tämä on ylipäätään konsoleilla tosi houkutteleva ominaisuus, mutta en kyllä muista koska olisin pakon edessä joutunut säätämään Steam Deckillä tai pöytäkoneellakaan. Pelit osaavat nykypäivänä aika hyvin haistella laitekokoonpanon, niin että asetukset ovat kunnossa. Toki säätämällä voi saada paremman ruudunpäivityksen tai muuta vastaavaa, mutta esim. nyt viimeksi tänään kun käynnistin Final Fantasy XVI:n pöytäkoneella, niin se kyseli alussa brightness asetuksia ja peliin liittyviä asetuksia ja sitten vaan pelaamaan ilman mitään säätöä ja tosi nätisti pyörii.
Tämä muuten taas kertoo siitä kuinka paljon huonommin näitä on ylipäätään tarjolla kuin Switchiä, mikä on omalta osaltaan vaikuttamassa myynteihin. ROG Ally on muutenkin ehkä juuri nyt huono etsinnän kohde, kun siitähän on tulossa uudet versiot ihan kohta. Vanhoja siis tuskin enää tulee lisää kauppojen hyllyille. Ne tonnin maksavat ROG Allyt ovat sitä kalliimpaa Extreme mallia.

Koska se on vahan poistuva malli, edes gigantista ei sitä enää löydy. Nyt tulee uudet Z2 versiot ihan juuri, mutta pitkään noita myytiin sillä 500€ ja alle hinnalla. Nyt oikeastaan ei ole mitään järkeä ostaa tuollaista pc-konsolia, kun uudella piirillä olevat vehkeet ovat jo olemassa ja nurkan takana. Enää myydään varastot tyhjiksi noista vanhoista ja taitaa olla aika pitkälti jo myyty loppuun.
Tässähän se suuren yleisön haaste onkin kun mallit vaihtuu vuosittain ja erilaisia merkkejä sekä vaihtoehtoja on kymmeniä. Minäkään en ole ihan peruspelaaja kun tätä foorumia seuraan ja jopa tänne kirjoittelen. Siitä huolimatta tuo PCkäsitiiliskivikonsoleiden viidakko on hyvin sekavaa ja lävitsepääsemätöntä maastoa.

No eikai tuosta tarvi oikeasti edes väitellä, etteikö Switch 2 olisi ”valmiimpi” suoraan paketista, kun SteamDeck. Dock tulee mukana eli saa telkkariin kiinni ja ohjaimet tulee valmiina, eikä sillä ole mitään väliä vaikka pro ohjain on parempi, kun pelkät joyconit, joka tapauksessa telkkarin kautta pelatessa ohjaimet löytyy suoraan paketista. Miten tästä voi edes saada vääntöä aikaiseksi? Se on sitten jokaisen oma asia onko noilla väliä ja mitä konsolilta hakee.

Tämä on ylipäätään konsoleilla tosi houkutteleva ominaisuus, mutta en kyllä muista koska olisin pakon edessä joutunut säätämään Steam Deckillä tai pöytäkoneellakaan. Pelit osaavat nykypäivänä aika hyvin haistella laitekokoonpanon, niin että asetukset ovat kunnossa. Toki säätämällä voi saada paremman ruudunpäivityksen tai muuta vastaavaa, mutta esim. nyt viimeksi tänään kun käynnistin Final Fantasy XVI:n pöytäkoneella, niin se kyseli alussa brightness asetuksia ja peliin liittyviä asetuksia ja sitten vaan pelaamaan ilman mitään säätöä ja tosi nätisti pyörii.

Tämä muuten taas kertoo siitä kuinka paljon huonommin näitä on ylipäätään tarjolla kuin Switchiä, mikä on omalta osaltaan vaikuttamassa myynteihin. ROG Ally on muutenkin ehkä juuri nyt huono etsinnän kohde, kun siitähän on tulossa uudet versiot ihan kohta. Vanhoja siis tuskin enää tulee lisää kauppojen hyllyille. Ne tonnin maksavat ROG Allyt ovat sitä kalliimpaa Extreme mallia.
Minä ainakin jouduin säätämään grafiikka-asetuksia mitä vähän aikaan pcpelaamiseen tehokkaalla pc:lläni tutustuin. Jos en muun syyn vuoksi niin tuuletusmelun.

Suurin vaikutus rog allyjen ja vastaavien myynteihin on juuri tuo sekavuus. Minulle tarjottiin haulla vaan kalliimpia malleja jotka ovat minulle hintamielikuvan luoneetkin ja joka tapauksessa olisi pitänyt keskittyä laitteiden tekniikkaeroihin ja yrittää päättää, että mikä olisi tehoiltaan juuri omiin tarpeisiin sopiva pelilaite vaikkei olisikaan tekniikanymmärtämistä. PCtiiliskivikäsikonsolimallejen ja merkkejen yhdistelmiä kun on useita kymmeniä. Uudet mallit ilmestyvät muutaman vuoden välein ja kukaan suuren yleisön konsolipelaaja ei pysy mukana tuossa viidakkorallissa ja jaksa vertailla eri mallejen tehotietoja.

Tässähän se suuren yleisön haaste onkin kun mallit vaihtuu vuosittain ja erilaisia merkkejä sekä vaihtoehtoja on kymmeniä. Minäkään en ole ihan peruspelaaja kun tätä foorumia seuraan ja jopa tänne kirjoittelen. Siitä huolimatta tuo PCkäsitiiliskivikonsoleiden viidakko on hyvin sekavaa ja lävitsepääsemätöntä maastoa.

Tämä sinun ristiretkesi näitä ”PCkäsitiiliskivikonsoleita” vastaan on aika erikoinen. Muistaakseni olit jossain vaiheessa siitä hermostunut, että näitä oli kuvailtu paremmiksi kuin Switch, vaikken sellaisiakaan muista täällä nähneeni. Mielestäni jokainen on ollut pitkälti sitä mieltä, että molemmissa laitteissa on puolensa, mutta jos kaipaa konsolimaista kokemusta, on Switch näistä parempi laite. Ihmetyttää siksi tuo asenteellisuutesi, joka nyt ainakin näkyy noissa ihmeellisessä ”tiiliskivi” nimittelyssä.

Suurin vaikutus rog allyjen ja vastaavien myynteihin on juuri tuo sekavuus. Minulle tarjottiin haulla vaan kalliimpia malleja jotka ovat minulle hintamielikuvan luoneetkin ja joka tapauksessa olisi pitänyt keskittyä laitteiden tekniikkaeroihin ja yrittää päättää, että mikä olisi tehoiltaan juuri omiin tarpeisiin sopiva pelilaite vaikkei olisikaan tekniikanymmärtämistä. PCtiiliskivikäsikonsolimallejen ja merkkejen yhdistelmiä kun on useita kymmeniä. Uudet mallit ilmestyvät muutaman vuoden välein ja kukaan suuren yleisön konsolipelaaja ei pysy mukana tuossa viidakkorallissa ja jaksa vertailla eri mallejen tehotietoja.
Miten ihmiset (suuri yleisö) jaksaa sitten tehdä samaa vertailua tietokonekokoonpanojen välillä tai kymmenien ja taas kymmenien erilaisten puhelinmallien välillä? PC pelaaminen ja mobiilipelaaminen on kuitenkin suositumpaa kuin konsolipelaaminen, joten aika iso massa kyllä pysyy mukana tässä laitekokoonpanorallissa.

En väitä vastaan etteikö konsolien kanssa tämä ole helpompaa, mutta saat käsikonsoliPC:t kuulostamaan joltain mahdottomalta yhtälöltä, kun ROG Allylla on hurjat kaksi mallia ja sen lisäksi on ehkä kolme muuta valmistajaa. Ei kannettavan PC-pelilaitteen ostaminen ole yhtään sen hankalampaa kuin läppärin tai pöytäkoneen osto tai kännykän osto tai esimerkiksi uuden telkkarin osto tai vaikka uuden auton osto. Suuri massa ostaa näitä kaikkia kokoajan ja osaa vertailut tehdä.

Täältä löytyy yksi :D Aikomus on jossain kohtaa ostaa kyllä pro-ohjain, mutta en halua tylsää mustaa niin odottelen jotain erikoisversiota. Pelasin myös Switch 1:llä joy-coneilla telkkarin kautta yli vuoden ennenkuin ostin pro-ohjaimen sille, mutta käytin myös joy-coneja välillä senkin jälkeen.
Minä tein samaa, kunnes ostin Breath of the Wildia ajatellen 8BitDo Ultimaten, jossa on takanapit. Ne oletusnäppäimet on vain niin pöljät ettei edes perusohjain mielestäni riitä jos haluaa sujuvammin peliä pelata (koska hyppy tai juoksu on huonossa paikassa muuten). Sen jälkeen en ole pelaillut oletusohjaimilla kuin silloin jos pelaan laitteella kannettavana, mitä olenkin nyt tehnyt mm. Donkey Kong Returnsin ja DK vs Marion yksittäisten jaksojen kanssa kun ne on käsikonsolimoodiin sopivaa pelattavaa.

Miten ihmiset (suuri yleisö) jaksaa sitten tehdä samaa vertailua tietokonekokoonpanojen välillä tai kymmenien ja taas kymmenien erilaisten puhelinmallien välillä? PC pelaaminen ja mobiilipelaaminen on kuitenkin suositumpaa kuin konsolipelaaminen, joten aika iso massa kyllä pysyy mukana tässä laitekokoonpanorallissa.
Mutuilen että monet koneen ostajista juuri ei tee vertailua vaan menee Giganttiin ja sanoo että "haluan tietokoneen". Osaavat ostaa sitten osina tai tarkemmin koneen valikoiden ja ne menee mielestäni jo harrastajiin, siinä missä me näiden käsikonsolien infojen kanssa.

Puhelinvalinnoissa taas veikkaan että suurelle yleisölle merkkaa eniten valinta "Apple/Samsung/OnePlus" eli merkki sekä luultavasti vielä malli, eli uusin tai muuten tunnettu (tai jopa oikeasti hyvä), kuten Galaxy S. Ja ostetaan sitä mitä on kavereilla ja mitä tiedetään.

Minä en siis usko että suuri yleisö tekee kunnollisia valintoja tai vertailuja MISSÄÄN näissä asioissa. Harrastajat on sitten aina erikseen plus se porukka, joka syynää kaiken ostamansa kunnolla läpi ilman että välttämättä harrastaa asiaa. Kuulun itse myös siihen porukkaan.

En väitä vastaan etteikö konsolien kanssa tämä ole helpompaa, mutta saat käsikonsoliPC:t kuulostamaan joltain mahdottomalta yhtälöltä, kun ROG Allylla on hurjat kaksi mallia ja sen lisäksi on ehkä kolme muuta valmistajaa. Ei kannettavan PC-pelilaitteen ostaminen ole yhtään sen hankalampaa kuin läppärin tai pöytäkoneen osto tai kännykän osto tai esimerkiksi uuden telkkarin osto tai vaikka uuden auton osto. Suuri massa ostaa näitä kaikkia kokoajan ja osaa vertailut tehdä.
Sinä nyt menet oletuksella että suurelle yleisölle olisi helppoa ostaa läppäri, pöytäkone tai kännykkä. Tai siis onhan se, mutta väittän ettei ne varsinaisesti (IMO) tiedä mitä vaihtoehtoja siellä on ja pitkälti mennään esim. myyjän avustuksella tai sillä, mitä on jostain (kaverit, suvun IT-tyyppi, tms.) kuultu.

Viimeksi muokattu:
Mutuilen että monen koneen ostajista juuri ei tee vertailua vaan menee Giganttiin ja sanoo että "haluan tietokoneen". Osaavat ostaa sitten osina tai tarkemmin koneen valikoiden ja ne menee mielestäni jo harrastajiin, siinä missä me näiden käsikonsolien infojen kanssa.

Puhelinvalinnoissa taas veikkaan että suurelle yleisölle merkkaa eniten valinta "Apple/Samsung/OnePlus" eli merkki sekä luultavasti vielä malli, eli uusin tai muuten tunnettu (tai jopa oikeasti hyvä), kuten Galaxy S. Ja ostetaan sitä mitä on kavereilla ja mitä tiedetään.

Minä en siis usko että suuri yleisö tekee kunnollisia valintoja tai vertailuja MISSÄÄN näissä asioissa. Harrastajat on sitten aina erikseen plus se porukka, joka syynää kaiken ostamansa kunnolla läpi ilman että välttämättä harrastaa asiaa. Kuulun itse myös siihen porukkaan.

Sinä nyt menet oletuksella että suurelle yleisölle olisi helppoa ostaa läppäri, pöytäkone tai kännykkä. Tai siis onhan se, mutta väittän ettei ne varsinaisesti (IMO) tiedä mitä vaihtoehtoja siellä on ja pitkälti mennään esim. myyjän avustuksella tai sillä, mitä on jostain (kaverit, suvun IT-tyyppi, tms.) kuultu.
Mutta ihan tällä samalla tavalla pystyy ostamaan myös sen käsikonsoliPC:n. Menemällä kauppaan ja sanomalla haluavansa kannettavan PC-pelilaitteen tai kysymällä neuvoa siltä suvun IT-tyypiltä.

Mutta ihan tällä samalla tavalla pystyy ostamaan myös sen käsikonsoliPC:n. Menemällä kauppaan ja sanomalla haluavansa kannettavan PC-pelilaitteen tai kysymällä neuvoa siltä suvun IT-tyypiltä.
Nintendoa ostaessa tätä ei tarvi tehdä, kun tavallinen tallaaja kävelee kauppaan ja sanoo, että haluan Nintendon uutuus konsolin. Vaihtoehtoja on tasan yksi. Entäs kun se gigantin myyjä antaa sen puolenkymmentä PC-kannettava pelikonsolia? Sitten ihmetellään mikä se oliskaan hyvä.

Tuskin keskiverto ihminen, joka ostaa tietokoneen laskujen maksuun ja perus internetin käyttöön osaa kauheasti vertailla tietokoneen sisuskaluja keskenään. Sama koskee puhelimia. Niissä perusjampalle on tärkeintä korkeintaan merkki ja hinta. Ihan lähipiirin havaintoja. Se on sitten erikseen pchardcore pelaajat. Pcpelaaminen todella vaatii perehtymistä koneiden kokoonpanoihin ja sitten on ne mobiiliharrastajat, joille pitää olla viimeisin malli tiettyä merkkiä. Peruspuhelinmalleilla kun onnistuu myös suosittujen mobiilipelejen pelailu.

Minusta se, että PC pelaajia on valtavasti ja esim.Steamin käyttäjiä eikä kannettavat pcpelikoneet eikä steamdeck myy nykyistä enempää kertoo yksinkertaisesti siitä, että masterracea ei kannettavuus kiinnosta kauheasti, eikä suurta yleisöä kiinnosta kulkea pckannettavien viidakossa. Vaikka siinä viidakossa ei ole kuin muutamia malleja ja valmistajia. Keskinvertoihminen kun haluaa helppoa ja yksinkertaista. Luulen, että keskivertokonsolipelaaja on juuri tuota ihmismallia ja pcpelaajia ei myyntilukujen perusteella tosiaan näytä kannettavat pcpelilaitteet kiinnostavan.

Suuri yleisö ostaa kyllä läppäreitä, tietokoneita ja kännyköitä mutta tekee valintansa usein myyjän tai tuttavien suositusten ja hintojen pohjalta luulen minä. Harva todella jaksaa perehtyä ja ymmärtää teknisistä ominaisuuksista saati osaa niitä vertailla ihan kauheasti keskenään. Tämäkin on tullut havaittua. Toki kaikki edellä mainittu on vain minun havainnontia, olettamaa ja luuloa. Voin olla täysin väärässä mutta luulen että olen kuitenkin kohtalaisen oikeassa.
Tämä sinun ristiretkesi näitä ”PCkäsitiiliskivikonsoleita” vastaan on aika erikoinen. Muistaakseni olit jossain vaiheessa siitä hermostunut, että näitä oli kuvailtu paremmiksi kuin Switch, vaikken sellaisiakaan muista täällä nähneeni. Mielestäni jokainen on ollut pitkälti sitä mieltä, että molemmissa laitteissa on puolensa, mutta jos kaipaa konsolimaista kokemusta, on Switch näistä parempi laite. Ihmetyttää siksi tuo asenteellisuutesi, joka nyt ainakin näkyy noissa ihmeellisessä ”tiiliskivi” nimittelyssä.
Ei kyseessä ole ristiretki, en ole ollut hermostunut vaan kiinnostunut Switch 2:sen tehoista ja niiden vertailusta. Hermostunut olen ollut mahdollisista myyntiluvuista (koska peliharrastukseni jatkuminen edellyttää Nintendon pystyssä pysymistä ja nautin Nintendon pelejen pelaamisesta). Tiiliskivinimitys tulee ihan näiden laitteiden koosta, joka on aika suuri ja vaikuttaa jo kannettavuuteenkin aika lailla.

Kysehän oli siitä, että Switch 2 pärjää varsin hyvin kalliimmille, huomattavasti isommille ja hintavimmille PCpelikonsoleille vertailuissa, jonka jälkeen alkoi sitten tarkentaminen laitteiden hinnasta jne. Jos yleisesti on seurannut yhtään Switch 2 videoihin liittyviä kommentointeja youtubemaailmassa, niin siellähän on varsin näkyvästi tulleet kertomaan Switch 2:sen huonoudesta ja tehottomuudesta juurikin nuo PCpelikonsolaitteiden omistajat, joita on ilmeisesti ahistanut Nintendon kohtalaisen tehokas rauta. Minä olen vain nauttinut siitä, että Switch 2 on pärjännyt vertailluissa varsin mallikkaasti ja ahistuksesta joka paistaa Switch 2 huonous kommentoijien kommenteista.

Viimeksi muokattu:
Nintendoa ostaessa tätä ei tarvi tehdä, kun tavallinen tallaaja kävelee kauppaan ja sanoo, että haluan Nintendon uutuus konsolin. Vaihtoehtoja on tasan yksi. Entäs kun se gigantin myyjä antaa sen puolenkymmentä PC-kannettava pelikonsolia? Sitten ihmetellään mikä se oliskaan hyvä.
En oikein usko, että nuo muutenkaan kauheasti kilpailevat keskenänsä. Nintendon konsolit yleensä ostetaan nintendopelien takia ja pc-konsolit ihan muiden pelien takia. Lisäksi aika usein tuo pc-konsoli ostetaan peli-pc:n rinnalle eikä ainoaksi laitteeksi.
Kysehän oli siitä, että Switch 2 pärjää varsin hyvin kalliimmille, huomattavasti isommille ja hintavimmille PCpelikonsoleille vertailuissa, jonka jälkeen alkoi sitten tarkentaminen laitteiden hinnasta jne. Jos yleisesti on seurannut yhtään Switch 2 videoihin liittyviä kommentointeja youtubemaailmassa, niin siellähän on varsin näkyvästi tulleet kertomaan Switch 2:sen huonoudesta ja tehottomuudesta juurikin nuo PCpelikonsolaitteiden omistajat, joita on ilmeisesti ahistanut Nintendon kohtalaisen tehokas rauta. Minä olen vain nauttinut siitä, että Switch 2 on pärjännyt vertailluissa varsin mallikkaasti ja ahistuksesta joka paistaa Switch 2 huonous kommentoijien kommenteista.
Mutta kun se 1000€ Rog ally x on ihan samantehoinen kuin perus 500€ Rog ally. Se mistä siinä X:ssä maksetaan lisähintaa on fyysinen laatu, parempi näyttö, enemmän ramia ja enemmän tallennustilaa. Sama Z1 extreme piiri molemmissa on.

Enkö juuri edellisessä viestissä sanonut etten väitä vastaan siinä etteikö tämä olisi konsolien kanssa helpompaa. :)

En kuitenkaan ymmärrä miten tästä saadaan tehtyä näin vaikeaa, kun ihmiset nyt ostaa vaikka ja mitä tuotteita, joissa on vertailukelpoisia vaihtoehtoja. Yhtäkkiä kun puhutaan käsikonsoliPCeistä, niin ei vaan pystykään. Liika on liikaa.

Hemmetti menet ostamaan Gigantista pyykinpesukonetta ja myyjä kertoo sulle kuinka tämä LG tekee tätä ja tätä, kun taas Bosch tekee vähän erilailla ja siinä on parempi virrankulutus. Jotenkin tällaisista ostoksista on selvitty kymmeniä vuosia, mutta nyt käsikonsoliPCt ja niiden vertailu, niin siinä menee raja.

Lisäksi sekin argumentti on vähän outo, etteikö pelaava kansa olisi suuri yleisö. Tottakai sitten on vielä ne jotka menee ja ostaa vaan jonkun läppärin nettiselailuun tai isä ostaa Nintendon konsolin lapselleen kun sitä ovat toivoneet, mutta pelkästään Steamin käyttäjämäärän pitäisi antaa aika hyvää indikointia siitä että "suuri yleisö" on hyvinkin kartalla laitekokoonpanoista.

Koko keskusteluhan lähti siitä kuinka käsikonsoliPCeitä ei saa samaan hintaan Switchin kanssa. Se todistettiin vääräksi. Siitä päästiin siihen mitä sillä rahalla saa ja että Switchillä pelit näyttää paremmalta kuin vanhemmalla laitteella pelatut pelit. Ja nyt ollaan tilanteessa, jossa käsikonsoliPCeitä on liikaa että sellaisen osaisi ostaa kaupasta.

Switch 2 ja nämä kannettavat PC-pelilaitteet eivät ole tismalleen samalle yleisölle, vaikka päällekkäisyyksiäkin on (kuten minä ). Niillä voi tehdä paljon, mitä Switch 2:lla ei voi. Niillä voi pelata sellaisia pelejä mitä Switch 2:lla ei voi, ja sama toisinpäin. Minusta on äärimmäisen hyvä, että tässä kannettava pelilaite -segmentissä on kilpailua ja vaihtoehtoja. Tuskin esimerkiksi ROG olisi tekemässä uusia malleja, jos vanhat eivät olisi menestyneet riittävästi.

Toivottavasti jatkossakin löytyy riittävä massa ostajia, että reissun päälle voi ottaa Switchin sijasta myös jonkun toisen laitteen - ainakin silloin tällöin.

En oikein usko, että nuo muutenkaan kauheasti kilpailevat keskenänsä. Nintendon konsolit yleensä ostetaan nintendopelien takia ja pc-konsolit ihan muiden pelien takia. Lisäksi aika usein tuo pc-konsoli ostetaan peli-pc:n rinnalle eikä ainoaksi laitteeksi.

Mutta kun se 1000€ Rog ally x on ihan samantehoinen kuin perus 500€ Rog ally. Se mistä siinä X:ssä maksetaan lisähintaa on fyysinen laatu, parempi näyttö, enemmän ramia ja enemmän tallennustilaa. Sama Z1 extreme piiri molemmissa on.
Eikö isompi rami nosta laitteen pelisuorituskykyä? Kyllähän 500 euron hintalisällä luulisi jo tehojenkin kasvavan. Ainakin minä vaatisin huimaa tehonlisäystä tuollaiselle summalle. Kun tuon rogallyn hintoja etsi niin ei tosiaan tullut vastaan mitään muuta kuin vajaan tuhannen euron Rog ally laite ja lähes yhtä hintava SD. Näistähän sen hinta-arvion tein.

Niin eihän tässä nyt olla käsikonsoleiden kilpailun alkumetreillä. Nintendo on saanut aikalailla remuta itsekseen markkinoilla. Joo steamdeck on tuossa ollut, mutta sitäkään ei ole saanut hankittua kuin Steamin kautta. Eli eipä tuo steam ole halunnutkaan kilpailla esim. nintendon kanssa kun ei sen yksinkertaisesti tarvitse kun steamissa kauppa käy. Tosin tämän vuoden loppupuolella Microsoft tulee karkeloihin mukaan ROG Xbox Ally tuoteperheen kanssa. Saatavuus ja markkinointi tulee olemaan ihan eri luokkaa kuin vaikka Steamdeckillä on ollut, eli ehkä saadaan jopa vähän kilpailua aikaan. Hinta huhut on Ally 599e ja Ally X 899e euroopassa. No näihin saadaan varmistus 20 päivä kuluvaa kuuta Gamescom messuilla.

Niin eihän tässä nyt olla käsikonsoleiden kilpailun alkumetreillä. Nintendo on saanut aikalailla remuta itsekseen markkinoilla. Joo steamdeck on tuossa ollut, mutta sitäkään ei ole saanut hankittua kuin Steamin kautta. Eli eipä tuo steam ole halunnutkaan kilpailla esim. nintendon kanssa kun ei sen yksinkertaisesti tarvitse kun steamissa kauppa käy. Tosin tämän vuoden loppupuolella Microsoft tulee karkeloihin mukaan ROG Xbox Ally tuoteperheen kanssa. Saatavuus ja markkinointi tulee olemaan ihan eri luokkaa kuin vaikka Steamdeckillä on ollut, eli ehkä saadaan jopa vähän kilpailua aikaan. Hinta huhut on Ally 599e ja Ally X 899e euroopassa. No näihin saadaan varmistus 20 päivä kuluvaa kuuta Gamescom messuilla.
Nintendo tosiaan aukaisi tien käsikonsoleille Switchin huimalla suosiolla. Sen jälkeen alkoi ilmestymään myös muita laitteita. Empä ole kuullut nykyaikaisesta yhtiöstä, joka tekisi tuotteita joiden myyntiluvut eivät merkitse mitään eikä kilpailu kiinnosta. Steamin käyttäjiä on tolkuton määrä ja jokainen näkee kuitenkin SD mainoksia, joten ostopotentiaallisia asiakkaita pitäisi kyllä löytyä. Kilpailu on tosiaan hyvästä ja parantaa peliyhtiöiden lopputuotteitakin. Saa nähdä miten xboxally myy. Microsoft Xboxin kanssa ikävä kyllä ui kyllä aika syvällä tällä hetkellä. Toivottavasti saavat juonesta kiinni uudestaan ja ymmärtävät yksinoikeuksien voiman pelikonsoleilla.

Eikö isompi rami nosta laitteen pelisuorituskykyä? Kyllähän 500 euron hintalisällä luulisi jo tehojenkin kasvavan. Ainakin minä vaatisin huimaa tehonlisäystä tuollaiselle summalle. Kun tuon rogallyn hintoja etsi niin ei tosiaan tullut vastaan mitään muuta kuin vajaan tuhannen euron Rog ally laite ja lähes yhtä hintava SD. Näistähän sen hinta-arvion tein.
Ei nosta suorituskykyä jos rami ei lopu kesken. Siinä tilanteessa kun ram loppuu niin pelistä tulee pelikelvoton. Sen verram tehottomista vehkeistä kuitenkin kyse, että asetukset ja resoluutio täytyy pitää niin matalalla, että perus 16GB riittää vallan maimiosti. Ainoa mikä x:ssä on tehokkaampaa on aavistuksen nopeammat muistit joka tuo todella marginaalisen parannuksen suorituskykyyn, koska gpu käyttää RAMia näyttömuistina.

Ylös Bottom