Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Mielenkiintoista juttua siitä että ainakin osa peleistä ei tule Switch pelikasetilla koska niiden suorituskyky ei riitä siihen mihin pelit on alunperin suunniteltu.

Onpa käsittämätön aivopieru, jos näin on.

Luulisi että Nintendolla on katsottu dataa kuinka puolet Switch käyttäjistä ostaa pelinsä fyysisenä. Luku joka on selvästi isompi kuin muilla konsoleille. Silloin kasetin pitää olla sellainen että siitä voi pelidatan tehokkaasti lukea.

Twitterissä tuli pari päivää sitten vastaan kuvakaappaus (harmi etten tallentanut) Amazonin myydyimmistä Switch 2 peleistä ja listan koko kärki oli vain niitä oikeita fyysisiä pelejä.

On tosi harmi että tämä on mennyt Switch 2:n kanssa näin. Ensimmäinen Switch kun oli fyysisen pelikeräilijän unelmakonsoli.

Onpa käsittämätön aivopieru, jos näin on.

Luulisi että Nintendolla on katsottu dataa kuinka puolet Switch käyttäjistä ostaa pelinsä fyysisenä. Luku joka on selvästi isompi kuin muilla konsoleille. Silloin kasetin pitää olla sellainen että siitä voi pelidatan tehokkaasti lukea.

Twitterissä tuli pari päivää sitten vastaan kuvakaappaus (harmi etten tallentanut) Amazonin myydyimmistä Switch 2 peleistä ja listan koko kärki oli vain niitä oikeita fyysisiä pelejä.

On tosi harmi että tämä on mennyt Switch 2:n kanssa näin. Ensimmäinen Switch kun oli fyysisen pelikeräilijän unelmakonsoli.

No se on kun pelit suunnitellaan super nopealle M.2 tikulle niin siinä sitten kaseti hyytyy, tiedä onko niitä edes mahdolista tehdä niin nopeita että jaksais sitä dataa striimata tarpeeksi nopeasti.

No se on kun pelit suunnitellaan super nopealle M.2 tikulle niin siinä sitten kaseti hyytyy, tiedä onko niitä edes mahdolista tehdä niin nopeita että jaksais sitä dataa striimata tarpeeksi nopeasti.
On se mahdollista, mutta valmistuskustannukset ovat sitten jo sitä luokkaa, ettei se käytännössä kannata.

Fyysisessä pelimediassa toimii pitkälti klassinen jaottelu kolmeen kategoriaan: hinta, nopeus ja kapasiteetti. Näistä voi valita vain kaksi. Eli jos haluaa nopeutta ja paljon tilaa, se ei ole halpaa. PS5:n ja Series X:n Blu-ray on halpaa ja siinä on paljon tallennustilaa, mutta se ei ole nopeaa (ja siksi kaikki pelit täytyy asentaa SSD:lle).

Jokohan kohta saadaan ilmoitus Nintendo ISOSTA Directistä ? Alkaisi minusta olemaan enemmän kuin ajankohtaista, eikä vähiten Metroid Prime 4:sen julkaisupäivän vuoksi. En laittaisi myöskään pahitteeksi pelikuvaesittelyjä uusista ennen julkaisemattomista Switch 2 peleistä.

Jokohan kohta saadaan ilmoitus Nintendo ISOSTA Directistä ? Alkaisi minusta olemaan enemmän kuin ajankohtaista, eikä vähiten Metroid Prime 4:sen julkaisupäivän vuoksi. En laittaisi myöskään pahitteeksi pelikuvaesittelyjä uusista ennen julkaisemattomista Switch 2 peleistä.
Perjantaina väittävät moisen olevan. Huhut ja "insaiderit" siis.

Pikmin 4 -päivitys, sormet ja varpaat ja munuaiset ristiin, että se saataisiin.

Olen tässä pelaillut Switch 2:sen NSO:nin WW ja F-Zeroa. Muutama pieni huomio tuli ajatteisiin aika kovasti keskiössä olleista Switch 2:sen ja yleisestikkin fps nopeuksista ja Switch 2:sen näytön laadusta. WW pelatessa ei ole tullut mieleenkään, ettei se olisi pelikelpoinen vaikka peli pyörii 30fps. Ajopelissä tuo 60 fps:än hyöty on suurempi. Switch 2:sen omalta näytöltä taas jopa NSO Gamecube pelit näyttävät hyviltä vaikkei näyttö olekkaan markkinoiden paras teknisiltä ominaisuuksiltaan.

Jotenkin tuntuu, että ihan liikaa keskitytään nykyisin pelaamisessa fps ja ulkonäköasioihin kuten itsekkin tulee aika usein tehtyä. Toki se on hyvin ymmärrettävää sillä peleissähän uusi tekniikka nostaa aina reilusti graaffista ilmettä (ja luo oikeissa käsissä maagisen tunnelman ja todellisuuspaon katalasta maailmasta) ja mahdollistaa pelien viemisen uusille tasoille. Mutta siinä samalla viedään ehkä huomaamatta myös itseltä osittainen mahdollisuus nauttia täysillä pelistä kun huomio kiinnittyy liikaa pelatessa pelin teknisiin yksityiskohtiin.

Eletään syyskuun 13.9.2025 ja loppuvuodeksi yksinoikeusjulkaisut :

- Pokemon Z-A 16.10.2025
- Hyrule Warriors Age of imprisonment 6.11.2025
- Kirby Air raiders 20.11.2025
- Metroid Prime 4 Beyond 4.12.2025 + DLC:t ja kaikki 3rdparty pelit tähän päälle

ja Switch 2:lla ei ole kuulemma pelattavaa ja jos on niin se on siitä huolimatta sitä itseään. Jotenkin kyllä väsynyt tähän yleiseen täydelliseen tyytymättömyytteen nykyisen peliyltäkylläisyyden aikana, joka osaa pelaajista vaivaa. Ihan liikaa liian helpolla. Sieltähän se taitaa kummuta, eikä koske todellakaan nykyään pelkää pelaamista. N64 aikaan maksoi minulle Super Mario 64 käytettynä 385 markkaa, joka oli tuolloin työväenluokan lapselle ja vanhemmille sellainen raha, ettei ollut mahdollisuutta ostaa vuoden aikana kovin montaa peliä. Se tekikin uusista peleistä aina sellaisia erityisiä merkkitapauksia, jota nykyään on vaikea käsittää.

Omaan makuun pelkästään loppuvuoden yksinoikeuksien kanssa tulee suuri pelitulva. Pokemon näyttää vihdoin pelattavalta. Hyrule Warrios upealta, Kirby Air raiders erittäin vihhdyttävältä ja Metroid 4 eeppiseltä. Octopath 0 on pakkohankinta. Dragon Quest 1,2,3 tekisi mieli hankkia samoten kuin Yazuka 0 jne. eli kiinnostavien Switch 2 pelien määrä pelkästään tälle vuodelle on aivan mahdoton. päklokin purku tulee minulle kestämään Nintendo uuden konsolin kanssa varmaan 20 vuotta.

Switch 2 versio uusimmasta Resident evilistä ei pärjää PC, eikä edes PS5 versiolle. Kyllä se on ylihintainen ja surkea 450 dollarin tablettikokoinen konsoli vai miten se meni.

Switch 2 on ihan tehoton ja ylihintainen kuten Bordelands 4 muilla kannettavilla pelilaitteilla osoittaa.

Minusta kyllä vaikuttaa vähän siltä, että Switch 2 on huomattavasti teknisesti kilpailukykyisempi laite kuin Switch 1 oli aikoinaan vertaillessa laitetta uusimman sukupolven ja edellisen sukupolven peleihin sekä pelilaitteisiin vaikkei olekkaan Unreal 5 moottorin hyvä ystävä.

Viimeksi muokattu:
Ongelma tai siis "ongelma" Switch 2:n kanssa on edelleen se sama kuin ensimmäisen Switchin kanssa. Jos löytyy joku toinen nykyisen sukupolven konsoli, niin monialustajulkaisut kannattaa pelata niillä paremman teknisen toteutuksen takia, jos ei nyt sitten arvota kannettavuutta yli kaiken.

Sitten jää yksinoikeuspelit. Lista on hyvä, mutta ei erinomainen. Ja tässä ne kaikkien omat mieltymykset tietysti näkyy. Jotain ei voisi vähempää kiinnostaa Mario Kart ja toista ei taas Pokemon. Lisäksi kun samaan aikaan julkaistaan loistavia monialustajulkaisuja, joiden tehokonsoliversioita pelaa ennemmin tai peleistä ei edes ole Switch 2:lle versiota. Näin ollen Switch 2 -pelit (lähinnä yksinoikeudet) kilpailevat paljon isomman pelikatalogin kanssa kuin vain mitä pelkälle Switch 2:lle edes julkaistaan.

Kaiken tämän jälkeen on helppo nähdä miksi joku voisi olla, jos ei nyt sentään tyytymätön, niin ainakin vähän vähemmän innoissaan Switch 2:sta. Se on hyvä konsoli ja sille tulee ensimmäisenä vuonna ihan kelpo määrä yksinoikeuspelejä, mutta piru soikoon, kun samaan aikaan julkaistaan aivan hurjan mielenkiintoista pelattavaa muille laitteille. Sanotaan nyt vaikka lähiaikojen julkaisuista Hell is Us, Silent Hill F, Digimon Story: Time Stranger, Painkiller, Battlefield 6, Ninja Gaiden 4, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.

Eikä tämän ole nyt tarkoitus mollata tai lytätä Switch 2:sta, vaan yksinkertaisesti nostaa esiin se, että kilpailu pelaajien peliajasta ja kiinnostuksesta on kovaa. Silloin Switch 2 ei välttämättä tunnu niin älyttömän upealta, kun näkee myös mitä muualla on tarjolla.

Switch 2 on siellä joukossa tietysti mukana ja omassakin käytössä se toiseksi eniten peliaikaa saanut laite viimeisten kuukausien aikana, mutta samaan aikaan on paljon pelejä, joita en edes voi pelata Switch 2:lla.

Eletään syyskuun 13.9.2025 ja loppuvuodeksi yksinoikeusjulkaisut :

- Pokemon Z-A 16.10.2025
- Hyrule Warriors Age of imprisonment 6.11.2025
- Kirby Air raiders 20.11.2025
- Metroid Prime 4 Beyond 4.12.2025 + DLC:t ja kaikki 3rdparty pelit tähän päälle
Onko yksinoikeuspeli siis automaattisesti heti kaikkia kiinnostava? Näistä ei itseäni nimittäin kiinnosta kuin Metroid. Aiemmista ei kiinnosta kuin Bananza. Onhan niissäkin toki mutta en oikein ymmärrä että mikä argumentti on "onhan näitä yksinoikeuspelejä". Sama kuin sanoisi että "onhan näitä autopelejä" eikä tietäisi tykkääkö kohdeyleisö niistä pätkääkään.

Nintendolta varmaan enemmistö odottaa aina eniten uutta Mariota ja Zeldaa.

ja Switch 2:lla ei ole kuulemma pelattavaa ja jos on niin se on siitä huolimatta sitä itseään.
Jos joku näin kokee, niin onko hän väärässä? Ei pelien määrä, oli ne yksinoikeuksia tai ei, vielä tarkoita että siellä on sellaista pelattavaa, mikä riittää konsolin hankintaan tai saa sen hankinnan tuntumaan järkevältä. Itse ostin Switch 2:n ja olen pelannut sillä Mario vs. Donkey Kongia. Ja olen tyytyväinen ostokseen, sillä tiesin ettei siellä vielä ole mitään erikoisempaa mutta halusin tehokkaamman Switchin. Jos olisin odottanut että tulee "tarpeeksi" Switch2-yksinoikeuksia, niin odottaisin varmaan reilusti ensi vuoteen asti, riippuen siitä milloin tulee uusi Mario tai Zelda. Metroid ja Bananza ei yksinään olisi vielä ostosta oikeuttanut jos se olisi peleistä kiinni - ellei nyt sattuisi konetta ainoaksi laitteeksi tietysti ostamaan.

Jotenkin kyllä väsynyt tähän yleiseen täydelliseen tyytymättömyytteen nykyisen peliyltäkylläisyyden aikana, joka osaa pelaajista vaivaa. Ihan liikaa liian helpolla. Sieltähän se taitaa kummuta, eikä koske todellakaan nykyään pelkää pelaamista. N64 aikaan maksoi minulle Super Mario 64 käytettynä 385 markkaa, joka oli tuolloin työväenluokan lapselle ja vanhemmille sellainen raha, ettei ollut mahdollisuutta ostaa vuoden aikana kovin montaa peliä. Se tekikin uusista peleistä aina sellaisia erityisiä merkkitapauksia, jota nykyään on vaikea käsittää.
Ei tässä nyt tästä ole todellakaan kiinni. Aina on valitettu samaan tapaan konsolien julkaisupelien valikoimista eikä tämä ole siis mitään uutta. Sille on myös ihan loogiset syyt miksi uudelle konsolille ei tuoda heti kerralla kaikkea ja miksi ne alkupään pelit on "cross-gen"-julkaisuja.

Minäkin elin tuota kyseistä aikaa mutta voin silti sanoa että eipä tuolla Switch 2:lla ole vielä sen vertaa pelejä että konsolin osto olisi niiden perusteella ollut järkevää. Siinä ei ole kyse mistään peliyltäkylläisyydestä tai liian hyvään tottumisesta vaan faktojen toteamisesta. Minä nimenomaan olen valitellut että ei ole aikaa pelata kaikkea mutta voin silti yhtä aikaa sanoa että Switch 2:lle toivoisin enemmän itseäni kiinnostavia teoksia.

Omaan makuun pelkästään loppuvuoden yksinoikeuksien kanssa tulee suuri pelitulva.
No tässäpä se tulikin: sinun makuusi.

Pokemon näyttää vihdoin pelattavalta. Hyrule Warrios upealta, Kirby Air raiders erittäin vihhdyttävältä ja Metroid 4 eeppiseltä. Octopath 0 on pakkohankinta. Dragon Quest 1,2,3 tekisi mieli hankkia samoten kuin Yazuka 0 jne. eli kiinnostavien Switch 2 pelien määrä pelkästään tälle vuodelle on aivan mahdoton. päklokin purku tulee minulle kestämään Nintendo uuden konsolin kanssa varmaan 20 vuotta.
Ei vähempää voisi kiinnostaa Pokemonnit, ajo- ja/tai kart-pelit (Kirby muuten jees), Octopathit tai DQ:t. Sitä paitsi vähän epäilen että näistä vain Warriors ja Pokemon on Switchin yksinoikeuksia? Mutta pääpointti nyt yhä että vähän ihmisestä kiinni nappaako.

Switch 2 versio uusimmasta Resident evilistä ei pärjää PC, eikä edes PS5 versiolle. Kyllä se on ylihintainen ja surkea 450 dollarin tablettikokoinen konsoli vai miten se meni.
Oliko täällä joku valitellut Switchin hinta/teho-suhteesta vai miksi tätä toistelet täällä? Itse olen itse konsoliin ollut erittäin tyytyväinen ja pidin jo ekaa Switchiä "siistinä" laitteena. En minä silti noita monialustapelejä sillä ala pelaamaan kun on PS5 Pro ja Series X. Varmaan peliläppärinikin pyörittäisi noita paremmin kuin Switch 2.

Ja tässäpä se syy, miksi itselle merkkaa Switchillä yksinoikeuspelit ja niistäkin tietysti vain se, mitkä itseä kiinnostaa.

Olen ollut vaikuttunut siitä, mihin tuon hintainen laite pystyy mutta en tosiaan näe järkevä pelata pelejä sillä jos ne voi pelata tehokkaammillakin laitteilla. Kannettavuus ei ole minulle merkitsevä seikka siinä kohtaa. Switchilläkin pelaan television kautta.

Minusta kyllä vaikuttaa vähän siltä, että Switch 2 on huomattavasti teknisesti kilpailukykyisempi laite kuin Switch 1 oli aikoinaan vertaillessa laitetta uusimman sukupolven ja edellisen sukupolven peleihin sekä pelilaitteisiin vaikkei olekkaan Unreal 5 moottorin hyvä ystävä.
Onko muuten mikään laite Unreal 5:n ystävä? Eikö se ole juuri se moottori, joka aina lataa tekstuurit vähän myöhässä jne.?

En kyllä osaa arvioida miten S2 vertautuu ensimmäiseen julkaisuaikansa suhteen. Tehokkaampaa laitetta oli odotettu sen verran että se tuntunee sen odotuksen kautta "tehokkaammalta" mitä lopulta on, varsinkin aiempaan koneeseen verrattuna. Toisaalta siellä on aika paljon merkittäviä asioita, jotka tuovat laitteelle helpotuksia - asioita, joita ei ykköseen ehtinyt mukaan.

Mutta sen voin todeta mitä jo sanoin: olen vaikuttunut siitä, miten hyvin laite pysyy mukana. Varsinkin ottaen huomioon hinnan. Mikäli ei ole tottunut tehokkaampiin laitteisiin tai muuten tarvitse niitä tai kannettavuus on merkittävä seikka, niin onhan Switch 2 varmasti loistava valinta ainoaksikin laitteeksi. Ainoastaan jos on enemmän rahaa tai tehon tarvetta ja Nintendon pelit ei kiinnosta, niin kannattanee katsella vastaavia pc-käsikonsoleita.

Mullehan Switch oli käytössä vain yksinoikeuksia varten ja saman kohtalon tulee kokomaan myös Switch 2. Käsikonsoli-pelaaminen ei kiinnosta, joten multiplattarit pelataan luonnollisesti tehokkaimilla konsoleilla. Vaikka Nintendon pelit kattavat vain todella pienen osan pelaamisestani, niin se fakta, että Nintendon pelit ovat lähes poikkeuksetta sitä pelialan makeinta herkkua, puoltaa sitä, että Nintendon konsoleilla tulee aina olemaan paikka tässä talossa, vaikka suurin osa peliajasta meneekin muilla koneillla.

Onko yksinoikeuspeli siis automaattisesti heti kaikkia kiinnostava? Näistä ei itseäni nimittäin kiinnosta kuin Metroid. Aiemmista ei kiinnosta kuin Bananza. Onhan niissäkin toki mutta en oikein ymmärrä että mikä argumentti on "onhan näitä yksinoikeuspelejä". Sama kuin sanoisi että "onhan näitä autopelejä" eikä tietäisi tykkääkö kohdeyleisö niistä pätkääkään.

Ei ole. Mutta väitökset siitä, ettei konsolille ole pelattavaa heti ensimmäisen puolen vuoden aikana ei oikein pidä paikkaansa. Yksinoikeuspelejen vuoksi pääasiassa yleensä konsoli ostetaan ja niin on myös Nintendon kohdalla. Konsoleiden yksinoikeuspelitarjonta/profiili eroaa minusta aika paljon toisistaan ja minusta tämä ensimmäisen puolen vuoden yksinoikeustarjonta Switch 2:sen kohdalla on hyvinkin sen kaltainen mitä saattaisi Nintendopelien ja konsolin ystävä odottaa ja näin ollen tuntea, että uudelle konsolille on reilusti pelitarjontaa Nintendopeleistä pitävälle.
Nintendolta varmaan enemmistö odottaa aina eniten uutta Mariota ja Zeldaa.

Jos joku näin kokee, niin onko hän väärässä? Ei pelien määrä, oli ne yksinoikeuksia tai ei, vielä tarkoita että siellä on sellaista pelattavaa, mikä riittää konsolin hankintaan tai saa sen hankinnan tuntumaan järkevältä. Itse ostin Switch 2:n ja olen pelannut sillä Mario vs. Donkey Kongia. Ja olen tyytyväinen ostokseen, sillä tiesin ettei siellä vielä ole mitään erikoisempaa mutta halusin tehokkaamman Switchin. Jos olisin odottanut että tulee "tarpeeksi" Switch2-yksinoikeuksia, niin odottaisin varmaan reilusti ensi vuoteen asti, riippuen siitä milloin tulee uusi Mario tai Zelda. Metroid ja Bananza ei yksinään olisi vielä ostosta oikeuttanut jos se olisi peleistä kiinni - ellei nyt sattuisi konetta ainoaksi laitteeksi tietysti ostamaan.
Ei ole ja myös minä odotan eniten uutta Mariota ja Zeldaa mutta ensimmäisen puolen vuoden pelitarjonta yksinoikeuksien osalta on jo niin huima, että Marion ja Zeldan odottelu ei tunnu missään. Jokainenhan päättää ihan itse milloin ostettavalla laitteella on itselle tarpeeksi mielenkiintoista pelattavaa ja kuinka paljon on valmis käyttämään peliharrastukseensa aikaa. En tiedä montako kiinnostavaa peliä pitää ihmisille keskimäärin konsolilla olla ennen sen ostamista mutta ainakin itselle sopii paremmin taktiikka, että ostaa konsolin heti ensimmäisen kiinnostavan pelin jälkeen ja pelaa pelin kerralaan läpi ennen seuraavan kiinnostavan pelin ostoa, eikä ala kerryttämään kiinnostuspelikasaansa suureksi ennen konsolin ostoa ja yritä sen jälkeen selvitä pelikasastaan urakalla. Hinnanalennuksen odottaminenkaan ei nykyään tunnu paljon kannattavan kun konsoleiden hinnat tuntuvat pikemminkin kasvavan kuin laskevan elinkaaarimatkan varrella.
Minäkin elin tuota kyseistä aikaa mutta voin silti sanoa että eipä tuolla Switch 2:lla ole vielä sen vertaa pelejä että konsolin osto olisi niiden perusteella ollut järkevää. Siinä ei ole kyse mistään peliyltäkylläisyydestä tai liian hyvään tottumisesta vaan faktojen toteamisesta. Minä nimenomaan olen valitellut että ei ole aikaa pelata kaikkea mutta voin silti yhtä aikaa sanoa että Switch 2:lle toivoisin enemmän itseäni kiinnostavia teoksia.
Tarkoitin yleistä tyytymättömyyttä kaikkeen pelaamiseen liittyvää kohtaan, joka heijastuu pelien suhteellisesta halpuudesta ja määrästä, joka nykyisin vallitsee pelaamisen maailmassa.
No tässäpä se tulikin: sinun makuusi.
Kyllä minun makuuni, joka pitää hyvinkin paljon Nintendon peleistä. Toki Nintendon peleistä voi hyvinkin pieni osa kolahtaa pelaajille tai sitten ei yksikään Nintendopeli maistu.
Ei vähempää voisi kiinnostaa Pokemonnit, ajo- ja/tai kart-pelit (Kirby muuten jees), Octopathit tai DQ:t. Sitä paitsi vähän epäilen että näistä vain Warriors ja Pokemon on Switchin yksinoikeuksia? Mutta pääpointti nyt yhä että vähän ihmisestä kiinni nappaako.
Nappaaminen tai ei nappaaminen poista sitä tosiasiaa, että ensimäiseen puoleen vuoteen Switch 2:lla on hyvinkin paljon Nintendon omia hyvinkin oletetun laisia yksinoikeuksia ja muita pelejä tarjolla. Minun pääpointti oli, että Switch 2:lla on hyvinkin paljon yksinoikeustajontaa ensimmäiseen puoleen vuoteen, eikä sitä tosiasiaa poista kenenkään henk.koht maku.
Oliko täällä joku valitellut Switchin hinta/teho-suhteesta vai miksi tätä toistelet täällä?
Onhan tuosta ollut jonkunlaista keskustelua.
Onko muuten mikään laite Unreal 5:n ystävä? Eikö se ole juuri se moottori, joka aina lataa tekstuurit vähän myöhässä jne.?
Ei tuo taida ihan kauhean hyvä moottori olla ja näyttää siltä, että Switch 2:lla tuo aiheuttaa erityisen pahoja tukoksia pakoputkeen ainakin näin alkutaipaleella. Taas Capcomin ja Ubisoftin vastaavat tuntuvat toimivan hyvin konsolilla alkumetreistä lähtien.

Viimeksi muokattu:
No joo, kai siellä sitten "on pelattavaa" jos vain yleisesti puhutaan yksinoikeuspelien määrästä. Itse kuitenkin yhä koen että jokainen puhuu omista lähtökohdistaan, joten jokainen valitus pelattavan määrästä on täten oikeassa. Siinä kohtaa ei varmaan ainakaan ole järkevin vaihtoehto alkaa valittaa valittajista.

Ehkä helpoin olisi eritellä kaksi asiaa: onko yksinoikeuspelejä ja onko niissä mielenkiintoisia tapauksia juuri itselle. Joillekin on, joillekin ei.

Ylös Bottom