Eletään syyskuun 13.9.2025 ja loppuvuodeksi yksinoikeusjulkaisut :
- Pokemon Z-A 16.10.2025
- Hyrule Warriors Age of imprisonment 6.11.2025
- Kirby Air raiders 20.11.2025
- Metroid Prime 4 Beyond 4.12.2025 + DLC:t ja kaikki 3rdparty pelit tähän päälle
Onko yksinoikeuspeli siis automaattisesti heti kaikkia kiinnostava? Näistä ei itseäni nimittäin kiinnosta kuin Metroid. Aiemmista ei kiinnosta kuin Bananza. Onhan niissäkin toki mutta en oikein ymmärrä että mikä argumentti on "onhan näitä yksinoikeuspelejä". Sama kuin sanoisi että "onhan näitä autopelejä" eikä tietäisi tykkääkö kohdeyleisö niistä pätkääkään.
Nintendolta varmaan enemmistö odottaa aina eniten uutta Mariota ja Zeldaa.
ja Switch 2:lla ei ole kuulemma pelattavaa ja jos on niin se on siitä huolimatta sitä itseään.
Jos joku näin kokee, niin onko hän väärässä? Ei pelien määrä, oli ne yksinoikeuksia tai ei, vielä tarkoita että siellä on sellaista pelattavaa, mikä riittää konsolin hankintaan tai saa sen hankinnan tuntumaan järkevältä. Itse ostin Switch 2:n ja olen pelannut sillä Mario vs. Donkey Kongia. Ja olen tyytyväinen ostokseen, sillä tiesin ettei siellä vielä ole mitään erikoisempaa mutta halusin tehokkaamman Switchin. Jos olisin odottanut että tulee "tarpeeksi" Switch2-yksinoikeuksia, niin odottaisin varmaan reilusti ensi vuoteen asti, riippuen siitä milloin tulee uusi Mario tai Zelda. Metroid ja Bananza ei yksinään olisi vielä ostosta oikeuttanut jos se olisi peleistä kiinni - ellei nyt sattuisi konetta ainoaksi laitteeksi tietysti ostamaan.
Jotenkin kyllä väsynyt tähän yleiseen täydelliseen tyytymättömyytteen nykyisen peliyltäkylläisyyden aikana, joka osaa pelaajista vaivaa. Ihan liikaa liian helpolla. Sieltähän se taitaa kummuta, eikä koske todellakaan nykyään pelkää pelaamista. N64 aikaan maksoi minulle Super Mario 64 käytettynä 385 markkaa, joka oli tuolloin työväenluokan lapselle ja vanhemmille sellainen raha, ettei ollut mahdollisuutta ostaa vuoden aikana kovin montaa peliä. Se tekikin uusista peleistä aina sellaisia erityisiä merkkitapauksia, jota nykyään on vaikea käsittää.
Ei tässä nyt tästä ole todellakaan kiinni. Aina on valitettu samaan tapaan konsolien julkaisupelien valikoimista eikä tämä ole siis mitään uutta. Sille on myös ihan loogiset syyt miksi uudelle konsolille ei tuoda heti kerralla kaikkea ja miksi ne alkupään pelit on "cross-gen"-julkaisuja.
Minäkin elin tuota kyseistä aikaa mutta voin silti sanoa että eipä tuolla Switch 2:lla ole vielä sen vertaa pelejä että konsolin osto olisi niiden perusteella ollut järkevää. Siinä ei ole kyse mistään peliyltäkylläisyydestä tai liian hyvään tottumisesta vaan faktojen toteamisesta. Minä nimenomaan olen valitellut että ei ole aikaa pelata kaikkea mutta voin silti yhtä aikaa sanoa että Switch 2:lle toivoisin enemmän itseäni kiinnostavia teoksia.
Omaan makuun pelkästään loppuvuoden yksinoikeuksien kanssa tulee suuri pelitulva.
No tässäpä se tulikin: sinun makuusi.
Pokemon näyttää vihdoin pelattavalta. Hyrule Warrios upealta, Kirby Air raiders erittäin vihhdyttävältä ja Metroid 4 eeppiseltä. Octopath 0 on pakkohankinta. Dragon Quest 1,2,3 tekisi mieli hankkia samoten kuin Yazuka 0 jne. eli kiinnostavien Switch 2 pelien määrä pelkästään tälle vuodelle on aivan mahdoton. päklokin purku tulee minulle kestämään Nintendo uuden konsolin kanssa varmaan 20 vuotta.
Ei vähempää voisi kiinnostaa Pokemonnit, ajo- ja/tai kart-pelit (Kirby muuten jees), Octopathit tai DQ:t. Sitä paitsi vähän epäilen että näistä vain Warriors ja Pokemon on Switchin yksinoikeuksia? Mutta pääpointti nyt yhä että vähän ihmisestä kiinni nappaako.
Switch 2 versio uusimmasta Resident evilistä ei pärjää PC, eikä edes PS5 versiolle. Kyllä se on ylihintainen ja surkea 450 dollarin tablettikokoinen konsoli vai miten se meni.
Oliko täällä joku valitellut Switchin hinta/teho-suhteesta vai miksi tätä toistelet täällä? Itse olen itse konsoliin ollut erittäin tyytyväinen ja pidin jo ekaa Switchiä "siistinä" laitteena. En minä silti noita monialustapelejä sillä ala pelaamaan kun on PS5 Pro ja Series X. Varmaan peliläppärinikin pyörittäisi noita paremmin kuin Switch 2.
Ja tässäpä se syy, miksi itselle merkkaa Switchillä yksinoikeuspelit ja niistäkin tietysti vain se, mitkä itseä kiinnostaa.
Olen ollut vaikuttunut siitä, mihin tuon hintainen laite pystyy mutta en tosiaan näe järkevä pelata pelejä sillä jos ne voi pelata tehokkaammillakin laitteilla. Kannettavuus ei ole minulle merkitsevä seikka siinä kohtaa. Switchilläkin pelaan television kautta.
Minusta kyllä vaikuttaa vähän siltä, että Switch 2 on huomattavasti teknisesti kilpailukykyisempi laite kuin Switch 1 oli aikoinaan vertaillessa laitetta uusimman sukupolven ja edellisen sukupolven peleihin sekä pelilaitteisiin vaikkei olekkaan Unreal 5 moottorin hyvä ystävä.
Onko muuten mikään laite Unreal 5:n ystävä? Eikö se ole juuri se moottori, joka aina lataa tekstuurit vähän myöhässä jne.?
En kyllä osaa arvioida miten S2 vertautuu ensimmäiseen julkaisuaikansa suhteen. Tehokkaampaa laitetta oli odotettu sen verran että se tuntunee sen odotuksen kautta "tehokkaammalta" mitä lopulta on, varsinkin aiempaan koneeseen verrattuna. Toisaalta siellä on aika paljon merkittäviä asioita, jotka tuovat laitteelle helpotuksia - asioita, joita ei ykköseen ehtinyt mukaan.
Mutta sen voin todeta mitä jo sanoin: olen vaikuttunut siitä, miten hyvin laite pysyy mukana. Varsinkin ottaen huomioon hinnan. Mikäli ei ole tottunut tehokkaampiin laitteisiin tai muuten tarvitse niitä tai kannettavuus on merkittävä seikka, niin onhan Switch 2 varmasti loistava valinta ainoaksikin laitteeksi. Ainoastaan jos on enemmän rahaa tai tehon tarvetta ja Nintendon pelit ei kiinnosta, niin kannattanee katsella vastaavia pc-käsikonsoleita.