Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Noh jaa, koen olevani isokin Nintendo fani vaikken niitä niiden suurimpia nimiä kuten Mario, Zelda jne pelaakaan ja uskon että Switch 2 on halvempi ihan ilman mitään nostalgisia fanilaseja.Why is EVERYTHING Nintendo so EXPENSIVE
Tämä BeatemUpsin video kyllä kiteyttää aika kivasti Nintendon nykymenon. Aika ahnetta on touhu ja ihmiset nostalgisesti fanilasit päässä ostavat sellaiset määrät että tuskin tulee suunta muuttumaan.
Missä tämä myrsky on ja miksi se nyt on käynnistynyt? Minä olen ajatellut että tässä olisi ollut kyse vain siitä yleiskäsityksestä että Nintendon pelit ei esim. vastaavissa alennuksissa näy samaan tapaan kuin muilla alustoilla. Se taas on ihan fakta eikä mikään myrsky.Tässähän tavallaan Nintendo on joutunut paskamyrskyyn asioista, joita muut ovat harjoittaneet paljon pidempään(en väitä, ettei minulle kelpaisi halvemmat hinnat itsellekkin).
Tämä on totta mutta vähän ikävästi näyttää että mennään Key Cardien ja muiden vastaavien suuntaan. Nintendo toivottavasti ei itse siihen mene mutta ovat sitten pian ainoita, jotka oikeaa fyysistä julkaisevat.Sitten pitää vielä todeta se, että fyysisien pelien myyntiarvo ainakin jos ne on kokonaan kortilla on ollut varsin hyvä Nintendon konsoleilla tähän asti, enkä näe, että tuo tulee muuttumaan.
Tätä jaksetaan aina hokea. Tottahan se on mutta kuka käytännössä vertaa asioiden hintoja johonkin kymmenien vuosien taakse? Merkittävää on se, mitä asiat maksoi hetki sitten ja mitä ne maksaa nyt, sekä se, tuntuuko hinta kalliilta.Niin ja jos oikeasti huomioidaan pelien hurjasti kasvaneet kehityskulut ja inflaatio, niin peruspelit ovat itseasiassa nykyään suhteelliseti halvempia kuin entiseen aikaan. Toki suhteellista halpuutta sitten kompensoidaan erinäköisin DLC kikkailuin ja superdeluxepelipaketein(tämä ei edelleenkään tarkoita sitä, että edelleen mielelläni maksaisin itsekkin peleistä vähemmän).
Tämä on itseä alkanut oikeasti ärsyttämään viime vuosina. Esim. Death Stranding 2 deluxe edition maksaa 90€ ja siinä tulee muutama erivärinen juttu ja pre-orderina sai aloittaa pelaamaan 2 päivää etukäteen. Niin turhaa touhua, mutta ihmiset maksaa näistäkin, joten miksipä julkaisijat eivät käyttäisi sitä hyväkseen.Tuon "deluxe"-homman olen huomannut jo hyvän aikaa sitten. Eilen selailin PS Storea ja siellä oli -50% joku peli, hintaa siis vain 50 euroa. Kyse oli siis jostain "deluxesta", jonka normihinta 100 euroa. Ja sitten jotkut väittää että digi ei ole nostanut hintoja kun -50 % alessakin hinta on 50 euroa. En toki katsonut mitä tuo "luksus"-versio sisältää mutta yleensä digital deluxet on höystetty lähinnä jollain täysin turhilla hepeneillä. Gold Editionit, joissa on kausipassi, voisi jo olla ok tuossa kohtaa.
Se varmaan käynnistyi Gamekeycardeista ja Switch 2:sen sekä MKW myyntihinnasta, jotka oli odotettua korkeampia. Nintendolla Switch aikakaudella konsolin hinta ja pelit olivat vielä edullisempia kuin kilpailijoilla samalla kun Nintendon alusta oli viimeinen fyysisten pelien turvasatama. Tämä kaikki muuttui Switch 2:sen julkaisun jälkeen. Switch 2:sen julkaisu tapahtui muutoinkin mahdollisimman pahaan aikaan, jos ajatellaan maailman yleis- ja taloustilannetta. Switch 2 paskamyrskyvideot ovat joutubessa keränneet katsojia ja niitähän sitten tehdään porukassa kukin vuoronperään.Missä tämä myrsky on ja miksi se nyt on käynnistynyt? Minä olen ajatellut että tässä olisi ollut kyse vain siitä yleiskäsityksestä että Nintendon pelit ei esim. vastaavissa alennuksissa näy samaan tapaan kuin muilla alustoilla. Se taas on ihan fakta eikä mikään myrsky.
Kyllähän tässä sellaista masinointia Nintendoa kohtaan on ilmassa, joka saa sitten lisäpontta youtubekatsojaluvuista. Nintendo tuntuu olevan eniten tunteita herättävä yhtiö kumpaankin suuntaan ja yleisesti ottaen alkaa tuo negatiivinen tunnelma olemaan pelaamiseen liittyen aika korkealla. Ihan kuten esimerkissä osoitit, niin näyttää olevan vahvat kaksoisstandarit eri pelientekijä ja konsolifirmoille.Tämä on itseä alkanut oikeasti ärsyttämään viime vuosina. Esim. Death Stranding 2 deluxe edition maksaa 90€ ja siinä tulee muutama erivärinen juttu ja pre-orderina sai aloittaa pelaamaan 2 päivää etukäteen. Niin turhaa touhua, mutta ihmiset maksaa näistäkin, joten miksipä julkaisijat eivät käyttäisi sitä hyväkseen.
Muutenkin juuri tuo Pokémon Legends Z-A kritisointi on itseä jotenkin hämmentänyt. 90€:llä saa sekä pelin että tarina DLC:n, joka julkaistaan alkuvuodesta. Mielestäni tuo on parempi diili kuin kultaiset vaatteet + 2 päivää parempien ihmisten pelioikeutta, mutta silti Nintendo saa vihat ja Playstationin kanssa asiasta ei edes puhuta. Todella omituista. Joo Death Stranding 2 lähtöhinta on 80€ ja lisähinta on vain 10€, mutta mielestäni se on 10€:n täysin roskiin heittämistä. Voihan se olla että Pokémonin DLC on todella lyhyt eikä todellakaan 30€ arvoinen, mutta sitä ei voi etukäteen tietää eikä kenenkään pitäisi tuota DLC:tä olla ostamassa ennenkuin tiedetään mitä se oikeasti sisältää.