Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendon seuraava konsoli?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juupajaapa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kumppe
Ihan hieno, mutta nuo "tassut" tuo heti elukat mieleen, ei hyvä.:p
Eniten tassut tuovat tietysti mieleen N64:n. Kutsutko N64:ää elukaksi? :p
 
Heti huomaa että on feikki, Nexus olisi mahdoton nimi, tai edes työnimi Nindendon tai Sonyn konsolille. Se olisi näet helvetin vaikea lausua japanilaisille, ja kuka japanilainen keksisi sellaisen nimen? Kannattaa muistaa että Xboksia pidettiin vitsinä jopa Microsoftin japanin osaston keskuudessa siihen asti kun se oikeasti julkaistiin sillä nimellä :P
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Heti huomaa että on feikki, Nexus olisi mahdoton nimi, tai edes työnimi Nindendon tai Sonyn konsolille. Se olisi näet helvetin vaikea lausua japanilaisille, ja kuka japanilainen keksisi sellaisen nimen? Kannattaa muistaa että Xboksia pidettiin vitsinä jopa Microsoftin japanin osaston keskuudessa siihen asti kun se oikeasti julkaistiin sillä nimellä :P

Olihan Pleikkarin työnimenäkin PlayStationX (PSX) ;)
 
En oiken jaksa uskoa, että muistikortteja käytetään vielä seuraavan sukupolvenkin konsoleissa, muuta kuin ehkä lisä tallentimena (kuten xboxissa nylyään).
 
Itse taas uskon ettei kiintolevyä tule olemaan enää muissakaan tulevan sukupolven konsoleissa, paitsi xbox2:ssa.

Nintendo ja Sony ovat selvästi varovaisia kiintolevyjen herkän (konsolikäytössä) rikkoutumisen vuoksi.
Luulenkin että Nintendo turvautuu 128 tai jopa 256 MB muistikortteihin, jotka ovat täysin riittäviä myös tulevan sukupolven pelien tallentamiseen.

Tuhansien megojen kiintolevyä ei tarvita oikeastaan kuin jos halutaan tallentaa omia musiikkeja, elokuvapätkiä netistä tms. enkä usko että Nintendo menee tähän trendiin mukaan (hyvä niin).
Epäilen että myös Sony säilyttää muistikortit tulevassa konsolissan. Jos cell/grid tekniikka tulee olemaan sitä mitä on spekuloitu, niin tallennuskapasiteettia ei välttämättä tarvita paikallisesti. Kun dataa voidaan hakea verkosta/viedä verkkoon, ja suhteellisen hitaallakin laajakaistalla voidaan cell arkkitehtuurin ansiosta streamata kuvaa ja ääntä lähes reaaliaikaisesti.

Edit: Anteeksi Sonyhype
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiintolevyjen helppo hajoaminen konsolikäytössä taitaa olla lähinnä ennakkoluuloa. Xboxissa on ollut tietyt tekniset ongelmansa, mutta kiintolevyn ei ole kuullut juuri hajoavan. Jos konsoli putoaa vähänkin korkeammalta, ovat muutkin sisukalut helposti säpäleinä, ei pelkästään kiintolevy.

Verkkoon tallentaminen ei ole aivan lähiajan tekniikkaa. Teknisesti se jo onnistuisi, mutta kun konsoleita on tarkoitus myydä joka niemeen ja notkoon, ei tekniikkaan voi siirtyä vasta siten kun valtaosassa kodeista löytyy laajakaista. Ennen sitä, jos ei haluta rajoittaa pelejä, on kiintolevy paras vaihtoehto tiedon tallentamiseen. Kun PS2:llekin piti tehdä kiintolevy, voisi olettaa sellaisen löytyvän myös PS3:sta.

Paradoksaalista kyllä, mutta juuri nettipelaamiseen kiintolevyä tarvitaan. Jos Nintendo aikoo pysyä myös vastaisuudessa merkittävämmän nettipelaamisen ulkopuolella, voi se tehdä tulevan koneensa ilman kiintolevyä. Muuten vaihtoehtoja ei välttämättä ole.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Kiintolevyjen helppo hajoaminen konsolikäytössä taitaa olla lähinnä ennakkoluuloa. Xboxissa on ollut tietyt tekniset ongelmansa, mutta kiintolevyn ei ole kuullut juuri hajoavan. Jos konsoli putoaa vähänkin korkeammalta, ovat muutkin sisukalut helposti säpäleinä, ei pelkästään kiintolevy.
Siis verrattuna muistikortteihin, kiintolevyt ovat epäluotettavampia.
Muistikortit voidaan kai tehdä helpommin nopeammiksi kuin kiintolevyt.
Kun kiintolevy konsolissa täyttyy, eikä dataa haluaisi poistaa, niin mitäs sitten? Ostatko mieluummin kokonaan uuden konsolin, vaiko uuden muistikortin.

Verkkoon tallentaminen ei ole aivan lähiajan tekniikkaa. Teknisesti se jo onnistuisi, mutta kun konsoleita on tarkoitus myydä joka niemeen ja notkoon, ei tekniikkaan voi siirtyä vasta siten kun valtaosassa kodeista löytyy laajakaista. Ennen sitä, jos ei haluta rajoittaa pelejä, on kiintolevy paras vaihtoehto tiedon tallentamiseen.
Toisaalta, miksi konsolessa tarvitsisi tallentaa älyttömän suuria määriä dataa? Esim. MMORPG peleissä ei tarvitse tallentaa koko maailman tilaa paikallisesti. Yksinpeleissä taas on vaikea keksiä mihin tarvitaan useitten gigojen tallennuskapasiteettia (paitsi lisälevelit yms. mutta kunka moni näitä usein hieman hutaisten tehtyjä lisätasoja todella haluaa?)

Vaihtoehto kiintolevylle on myös Blue Ray standardi, johon kuuluu vakio-ominaisuutena tallennus dvd-levylle. En kuitenkaan oikein usko, että vielä seuraavan sukupolven koneissa Blue Ray tekniikkaa nähtäisiin, tai että se olisi edes parempi tai kestävämpi vaihtoehto kuin kiintolevy.

Tarpeeksi suuri muistikortti voisi riittää ihan hyvin tulevaisuuden konsolien tarpeisiin. 2005-2006 tällaisen muistin hinta on jo laskenut.
512 megan muisti on kuitenkin jo puoli gigaa!
Paljonko esim. xboxin 8 gigan kiintolevystä on useimmilla pelaajilla parin vuoden pelaamisen aikana täyttynyt?
Jos ei lasketa omia musiikkitallennuksia, niin en ihmettelisi jos 512 megaa ei olisi vielä täyttynyt.

Kun PS2:llekin piti tehdä kiintolevy, voisi olettaa sellaisen löytyvän myös PS3:sta.
Tuosta olettamuksesta puuttuu logiikka.
PS2:lle ei ole vieläkään kiintolevyä, muualla kuin Japanissa.
USA:ssa nettipelaaminen on jo käynnistynyt ilman kiintolevyä.
Kiintolevy tulee tarpeelliseksi PS2:lle vasta siten jos/kun se toimii 'viihdekeskuksena'.


Paradoksaalista kyllä, mutta juuri nettipelaamiseen kiintolevyä tarvitaan. Jos Nintendo aikoo pysyä myös vastaisuudessa merkittävämmän nettipelaamisen ulkopuolella, voi se tehdä tulevan koneensa ilman kiintolevyä. Muuten vaihtoehtoja ei välttämättä ole.
Mihin kiintolevyä tarvitaan nettipelaamisessa? Mikä tällähetkellä netissä pelattava konsolipeli käyttää kiintolevyä niin ettei sen toteuttaminen olisi mahdollista ilman.
Toki monet tulevat kuten SW Galaxies on koodattu kiintolevyä silmälläpitäen, mutta missään ei ole kiveen kirjoitetu että näin täytyy olla.

Edit: Toivottavasti tämä ei kenenkään mielestä mennyt konsolisotimiseksi tai liian off-topic, ei ainakaan ollut tarkoitus. Jos, niin modet voi mainita ja poistan tämän.

P.S. Oon myös Nintendofani, vaikken vieläkään omista GC:tä. Tarkoituksena olisi kyllä lähiaikoina hankkia ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itseäni lähinnä arveluttaa kovalevy konsolissa. Hyvä idea siihen asti kun toimii, mutta niillä kun on tapana ajanmyötä alkaa "rapistumaan". Tulee bad sectoreita yms. Ja kun näitä kivoja pikkuylläreitä alkaa satelemaan takuuajan umpeuduttua, ei varmasti paljon naurata.
 
No nyt kun tuli puheeksi Nintendon seuraavan konsolin ulkonäkö, niin millainen se pitäisi mielestänne olla? Pitäisikö Nintendon jatkaa GC-linjoilla vai yrittää sulauttaa konsoli kodin muuhun viihde-elektroniikkaan (kuten PS2 ja Xbox)?

Itse en oikein osaa sanoa... tuo ulkonäön sulauttaminen muuhun viihde-elektroniikkaan on ehkä turvallisin vaihtoehto, mutta samalla myös tylsin. Toisaalta kovin radikaali ulkonäkö ei yleensä miellytä suurta massaa. Itse ehkä kannattaisin Panasonicin Q:n tyylistä suunnittelua, eli ultratyylikäs futuristinen näyttelyesine.

Mitä muita ominaisuuksia mielestänne Nintendon pitäisi liittää seuraavaan konsoliin? Mielestäni langallisista ohjaimista voitaisiin jo luopua, ja langattomuus vakioksi. Ohjaimiin akut, ja latauspiste liitettäisiin jotenkin konsoliin (esim. ohjaimen lataus takakannesta johdolla). Kovalevy vai muistikortti -ongelmaan ei minulla ole mielipidettä. Kovalevy on epävarmempi, mutta mukavampi käyttää. Muistikortit ovat liian kalliita ja pieniä. DVD-ominaisuutta ei varmaankaan muutaman vuoden päästä tarvita, sillä eiköhän siihen mennessä joka kodissa ole laite DVD:n soittamista varten.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Siis verrattuna muistikortteihin, kiintolevyt ovat epäluotettavampia.
Muistikortit voidaan kai tehdä helpommin nopeammiksi kuin kiintolevyt.
Kun kiintolevy konsolissa täyttyy, eikä dataa haluaisi poistaa, niin mitäs sitten? Ostatko mieluummin kokonaan uuden konsolin, vaiko uuden muistikortin.
Paha tuohon on mitään perusteltua sanoa, kun välillä kuulee muistikorttienkin tyhjentyneen. Laadukas kiintolevy kestää kyllä todella pitkään. Riittävän suuren kiintolevyn kanssa täyttyminen ei ole ongelma.

En tiedä mikä on tämän hetkisten muistikorttien maksiminopeus, mutta kiintolevyillä päästään jo hurjaa vauhtia. Kyse on myös hinnasta. Konsoleihin ei parhaita muistikortteja voi laittaa, päinvastoin. PS2:n ja Gamecuben tallennuksia saa hetken odottaa, kun taas Xboxin kiintolevy tallentaa yleensä hetkessä ja tallentaa vielä samalla paljon suuremman määrän.

Toisaalta, miksi konsolessa tarvitsisi tallentaa älyttömän suuria määriä dataa? Esim. MMORPG peleissä ei tarvitse tallentaa koko maailman tilaa paikallisesti. Yksinpeleissä taas on vaikea keksiä mihin tarvitaan useitten gigojen tallennuskapasiteettia (paitsi lisälevelit yms. mutta kunka moni näitä usein hieman hutaisten tehtyjä lisätasoja todella haluaa?)
Nettipelejä on pakko päivittää. Yksinkertaiset nettipelit, kuten PSO vielä hoituvat serveripuolen päivityksillä, mutta monimutkaisemmat eivät. Muutenkin tallennustilasta on hyötyä. Kunnianhimoisissa yksinpeleissä pelaaja voi pysyvästi vaikuttaa pelimaailmaan aivan eri tavalla, jos pelitallenteen pieni koko ei ole rajoite. Tietysti kiintolevy on myös hyvä pelin aikainen tallennuspaikka niin että hidas DVD-asema ja keskusmuistin koko eivät niin rajoita peliä.

Tarpeeksi suuri muistikortti voisi riittää ihan hyvin tulevaisuuden konsolien tarpeisiin. 2005-2006 tällaisen muistin hinta on jo laskenut.
512 megan muisti on kuitenkin jo puoli gigaa!
Paljonko esim. xboxin 8 gigan kiintolevystä on useimmilla pelaajilla parin vuoden pelaamisen aikana täyttynyt?
Jos ei lasketa omia musiikkitallennuksia, niin en ihmettelisi jos 512 megaa ei olisi vielä täyttynyt.
Puoli gigaa on vuonna 2005-2006 jo aika vähän.

Tuosta olettamuksesta puuttuu logiikka.
PS2:lle ei ole vieläkään kiintolevyä, muualla kuin Japanissa.
USA:ssa nettipelaaminen on jo käynnistynyt ilman kiintolevyä.
Kiintolevy tulee tarpeelliseksi PS2:lle vasta siten jos/kun se toimii 'viihdekeskuksena'.
Se, että kiintolevy on julkaistu vasta Japanissa ei kai ole kummoinen argumentti, jos se länsimaihinkin on kuitenkin näillä näkymin tulossa. FFXI:n kiintolevyn käyttö kai osoittaa, että kyse on muustakin kuin mainitsemastasi 'viihdekeskus' -toiminnasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä se on niin että kovalevy muistikortin voittaa. Varsinkin seuraavam sukupolven koneilla. XB on siitä mukava, että oma tekemiä kenttiä saa paljon enemmän muistiin kuin PS2:lla tai GC:llä. Replaytakaan en ole pahemmin uskaltanut tallentaa, koska muistista on koko ajan pulaa. Vaikka ostaisin sata uutta muistikorttia olisi muistista pulaa. Kovalevyä käytettäessä muistista alkaa olla pulaa jossain vaiheessa. Silti yksi 8 gigan kovis on parempi kuin sata muistikorttia. Ei tartte ettiä jotain tallennusta, eikä vaihdella kokoajan muistikortteja. Kovalevyt kaikkiin koneisiin vaan.
 
Kuvitelkaa miten japanilaiset yrittäisivät lausua sanan Nexus...
"Nekku!"

IMHO juuri tuolta konsolin pitäisi näyttää.
 
Tuosta kiintolevystä kun oli puhetta niin uskoisin, että monet vain Cuben ja/tai PS2:n omistajat eivät ole edes sen hyötyä peleissä tiedostaneet. Tietysti kiintolevy on niin massiivinen Xboxissakin, että sen täyteen saamiseksi on nähtävä oikeasti vaivaa. Normaalissa käytössä tila ei varmasti lopu kesken. Mielestäni kuitenkin vähintään yhtä tärkeä pointti on kiintolevyn mahdollistama aivan uudenlainen interaktiivisuus peleissä. Esimerkiksi Morrowind on mahdollista toteuttaa PC:n lisäksi vain Xboxilla - ei siksi, että peli olisi audiovisuaalisesti muille ylivoimainen - vaan valtavan pelimaailman kaikki liikulteltavissa olevat about 300000 esinettä, yli 3000 AI:n ohjaamaa hahmoa (vielä 1337impää: "Voit luoda 480 miljardia hahmoa ja 150 miljardia loitsua." :D) eivät yksinkertaisesti toimi ilman suurta massamuistia. Ja kun liikutat jotain esinettä, se myös pysyy siellä minne sen asetit vaikka poistuisit alueelta.

Samoin esimerkiksi Gun Metalissa ja MechAssaultissa tuhoamasit objektit pysyvät siinä kunnossa koko kampanjan läpi. Halossa sinun ei tarvitse kohdata kukistamiasi vihollisia uudestaan, vaikka palaisin aivan kentän toisesta päästä alkuun.

Joo no eipä tässä loppujen lopuksi todettu mitään, mitä ei olisi jo aiemmin tässä ketjussa kerrottu. Pitipähän vain päästä mainostamaan... ;)
 
Ylös Bottom