Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nioh

Vastaus: Nioh

Tuli vähän heräteostoksena hankittua tämä peli, betaa/trialia en koskaan kokeillut, videoita en pahemmin katsonut, en edes arvosteluja. Ainut asia mitä pelistä tiesin oli se että kyseessä saattaisi olla olla Souls -henkinen peli Japanin maisemissa.

Voi pojat miten positiivinen yllätys! Aivan törkeen huippu peli, menee itekkeni samaan luokkaan kuin esim. Bloodborne.

Loottia tippuu riittävästi, taistelu haastavaa ja pelin "settinki" eli miljöö, vihut yms mielenkiintoista. Tällä hetkellä oon jumissa toisen päätehtävän bossissa, se on vaan niin hemmetin nopea mulle etten ehdi reagoimaan kunnolla :D Varusteita oon saanu hyvin päiviteltyä kun oon taistellut revenantteja vastaan.
 
Vastaus: Nioh

Taitaa olla sama bossi mihin kaikki jää jumiin [emoji23] mielestäni ehkä vähän turhan haastava noin pelin alkuun, tosin sama homma se on ollut ninja gaideneista lähtien.
 
Vastaus: Nioh

Ei voi ymmärtää, että miksi peli aloitettiin niin typerästi kuin aloitettiin. Pelaaja heitetään Dreamcastin ajoilta olevalta näyttävään torniin, jonka jälkeen tulee ensimmäinen missioni ja sen jälkeen vasta pääsee dojolle. Ehkä tuossa pyrittiin samanlaiseen haastavaan starttiin kuten muinoin Ninja Gaidenissa, jonka ensimmäinen pomo oli melkoinen mulkero.

Nimittäin startti on ollut minusta selkeästi pelin typerintä ja epäkiinnostavinta antia. Ensimmäisen missionin designi oli ihan mielenkiintoinen talojenkattojen muodostaessa sen "oikean reitin", mutta tuota ei minusta hoidettu mitenkään erityisen hyvin. Kaveri oli missannut sen alun shrinen vieressä olevan oven tyystin ja AINA kuollessaan joutui ravaamaan kylän läpi kun harjoitteli pomoa. Pelattiin cooppina tuo kenttä ja kun näytin oven, niin tuli arvostavia lauselmia. Tuokin on suhteellisen pöljää, ettei voi kaveria auttaa vaikeassa kentässä, kun kummankin pitää olla läpäissyt kentän jota haluaa pelata(?) Enivei, hemmetin typerä startti ja harmittaa jos peli on jäänyt joltakin kesken tuolloin, sillä pelin suolan pariin pääsee vasta ekan missionin jälkeen kun pääsee dojolle ja neuvotaan valikot sun muut. Olihan nuo aikaisemminkin saatavilla, jopa skillipuu, mielestäni, mutta enpä itse ainakaan päätä vaivannu niillä vaan keskityin pelaamaan peliä - huonosti.

Tuntuu että nuo ekat parit areat on lisätty ihan viimetingassa tai minimaalisella vaivalla.

Ei voi varsinaisesti vielä sanoa, että miten korkealle tätä pisteyttää, mutta vastaavanlaista pelihimoa on tullut havaittua viimeksi Bloodbornen ja ensimmäisen Dark Soulsin kanssa.
 
Vastaus: Nioh

Tän pelin haastavuus on kyllä selvästi eniten näissä bosseissa. Kentissä tulee hyvin harvoin kuoltua. :) toi kyseinen bossi oli kyllä eka kunnon haaste tähän peliin. Tässä muutamia tippejä jos niitä haluatte:
Laittakaa päälle tuo Archer's Garb - setti, suojaa paralyzeltä hyvin. Lisäksi itse koin nopean aseen (katanan) hyväksi tuohon. Etäisyys sopivana ja käy aina tökkäisemässä vihun iskukombojen jälkeen. Keihäs vois toimia myös. Yleensäkin on hyvä vaihtaa eri stanceja ja jopa aseita jos ei jollain onnistu. Se aina ulahtaa kun on ampumassa sen paralyysi iskun, niin sen oppii väistämään kyllä helposti.

Vaikeaa pelistä tekee myös sen, että oma ukko ei kestä iskuja kuin 2-3 ja on jo kuollut. 1-shottaavat vihut on myös todella mahdollisia :D Katsoin eilen kuolemieni määrää, niin tällä hetkellä 109 kuolemaa ja toinen region taputeltu.

Ja sitten kun aiemmin ihmettelin noita Twilight tehtäviä, niin niitä on näköjään muutamia pelissä ja ne aukeaa aina kerran vuorokaudessa. Yhden läpäisin, mikä oli ilmeisesti se matalatasoisin. Toista ihmettelin kun tuntui vaikealta, niin oli lvl paljon isompi ku oma ukkoni, ihmekkää kun ei pärjänny. :D
 
Vastaus: Nioh

Peli alkoi helppona, sitten siinä tokan ja kolmannen main missionin bossejen kohdalla tuli sellainen fiilis, että alkaa tulla tuttua fiilistä kun pitää opetella bossejen jokainen isku ulkoa ja pelata ilman virheitä että kaatuu. Nelos ja vitosbosse meni ekalla alas vaikka olivat ihan tarkkuutta vaativia kamppailuja. Kutosbosseen kuolin 3 kertaa joista kaksi kun tipuin lopussa veteen, muuten se ei oikeastaan saanutkaan hitaudeltaan osumia perille. Mutta numerot 7-10, wtf? Todella weakeja bosseja joilla todella vähän health. Taistelut alkoivat siten, etten ollut edes valmistautunut pomomatsiin mutta silti ilman oikeastaan yhtään liikkeiden opettelua suorastaan pieksin noi kaikki ensimmäisellä yrityksellä alle minuutissa. Jotenkin peli meni yhtäkkiä todella helpoksi? Tottakai tässä on oppinut pelaamaankin tätä, mutta tokkopa noissa kenellekään on haastetta. Ehkäpä twilight jne tuo sitten uutta haastetta mutta toivoisin, että hieman vaikenisi koska nyt noista ei jää oikein mitään käteen eikä tule onnistumisen fiilistä
 
Vastaus: Nioh

Mutta numerot 7-10, wtf? Todella weakeja bosseja joilla todella vähän health. Taistelut alkoivat siten, etten ollut edes valmistautunut pomomatsiin mutta silti ilman oikeastaan yhtään liikkeiden opettelua suorastaan pieksin noi kaikki ensimmäisellä yrityksellä alle minuutissa. Jotenkin peli meni yhtäkkiä todella helpoksi? Tottakai tässä on oppinut pelaamaankin tätä, mutta tokkopa noissa kenellekään on haastetta. Ehkäpä twilight jne tuo sitten uutta haastetta mutta toivoisin, että hieman vaikenisi koska nyt noista ei jää oikein mitään käteen eikä tule onnistumisen fiilistä
Eipä se taida enään siitä vaikeutua, koska vaikeustasoa laskettiin alpha ja beta testien tuloksena aivan liikaa. :( Kun läpäiset pelin niin aukeaa new game plussa: Way of the Strong.
 
Vastaus: Nioh

Kyllä se nyt kaatui kun 15-20 kertaa yritti ja muutti vähän tyyliä taistella. Mutta silti kamala bossi ja seuraava onkin noin puolet helpompi.
 
Vastaus: Nioh

Eipä se taida enään siitä vaikeutua, koska vaikeustasoa laskettiin alpha ja beta testien tuloksena aivan liikaa. :( Kun läpäiset pelin niin aukeaa new game plussa: Way of the Strong.

Tältä kyllä vaikuttaa, eilen bosset nro 11&12 alas. 11 käytin yhden elixirin ja 12 oli tuttu joten ilman vahinkoa läpi (ja noin viisi kertaa nopeammin kuin betoissa). Edelleen todella heikkoja ja näille kaikille 8-12 bosseille saisi laittaa nelinkertaisen määrän healthia, koska damagea ne kyllä tekevät osuessaan ihan riittävästi. Death count oli nyt 60 ja kaikki sivutehtävät tehtynä, hauskoja nuo statsit mutta näkeekö mistään kauanko on pelattu?

Kiinnostaisi cooppi kaverin kanssa myöhemmin, niin pystyykö enää joinaamaan visitorina toisten peleihin jos on eri NG+:lla? Jos ymmärrän oikein niin ei tarvitse todellisuudessa mennä edes ns. NG+ tasolle vaan karttaan päivittyy nuo uudet vaikeustasot vanhojen tehtävien vaihtoehdoiksi. Tämä olisi loistavaa, tuleeko niistä sitten NG++ jne tasoja myös.
 
Vastaus: Nioh

Oli pakko summoonata random pelaaja auttamaan tuon toisen missionin bossin kanssa, ei luoja ei sitä saanut hengiltä millään. Randomin kanssa tippu sentään ykkösellä.

Sitten olisi muuta kysymys

- Miten tuo aseen levutus oikein toimii? Palkkia kerää kokoajan ja ymmärtääkseni jossain kohdassa pitäisi unlockkaantua jotain aseen mahdollisia special skillei, mutta miten ja mistä näen koska? Pitääkö sinisen palkin mennä täyteen?

- Pääseekö "kaupunkiin" eli tuonne päävalikkoon kesken tehtävän ostamaan vaikka elixirejä? Loppuivat armottomasti edellisen bossin aikana.

- Pystyykö mapissa teleporttailla Dark soulin bonfireltä bonfirelle tyylisesti?
 
Vastaus: Nioh

Oli pakko summoonata random pelaaja auttamaan tuon toisen missionin bossin kanssa, ei luoja ei sitä saanut hengiltä millään. Randomin kanssa tippu sentään ykkösellä.

Sitten olisi muuta kysymys

- Miten tuo aseen levutus oikein toimii? Palkkia kerää kokoajan ja ymmärtääkseni jossain kohdassa pitäisi unlockkaantua jotain aseen mahdollisia special skillei, mutta miten ja mistä näen koska? Pitääkö sinisen palkin mennä täyteen?

- Pääseekö "kaupunkiin" eli tuonne päävalikkoon kesken tehtävän ostamaan vaikka elixirejä? Loppuivat armottomasti edellisen bossin aikana.

- Pystyykö mapissa teleporttailla Dark soulin bonfireltä bonfirelle tyylisesti?

Aseen levutus toiminee niin että kun vaan käytät sitä asetta niin se familiarity kasvaa, aina kun se menee yhden palkin eteenpäin niin aseen vahinko ja muut statsit hivenen kasvaa automaattisesti. Joillakin aseilla voi olla tietyn skillin kohdalla sellainen outo || -merkki, jos sä oot saanu sen aseen familiarityn (levelin) täyteen, ja soul matchaat sen aseen jonkun toisen aseen kanssa, niin se uusi ase vissiin saa tuon || -merkillä olevan skillin. Eli ehkä tälleen pystyy rakentamaan lopulta itelleen hyvän aseen kun kaappailee niitä skillejä mukaan? En tiedä.

Kyllä sä kaupunkiin pääset tehtävästä, mutta sitten tehtävä alkaa alusta. Ei sulla pitäis elixirien kanssa ongelmia tulla kun varmaan aina saa avattua jonkunlaisen oikoreitin pomohuoneelle. Shrinesta niitä saa aina täydet kun rukoilee, ja kuollessa toki myös.

En oo ainakaan vielä pystynyt teleporttaan, mutta mulla on yksi tyhjä kolo shrinessa joten ehkä siihen tulee teleportti, tai joku muu, sen näkee sitten.


------------------------

Saako noista submissioneista mitään kovinkaan tärkeää, tuntuu että osa niistä on ihan silkkaa perseilyä vihollisten sijoitusten ja loppukahinoiden suhteen.
 
Tuohon aseen soul matching hommaan sen verran että siinä aseessa johon haluat sen skillin siirtää, ei tietääkseni voi olla mitään erikois kykyä jotta se siirtyy.

Sekä elixirit kuolessa ja levätessä "bonfirellä" palautuu osittain takaisin, eli aluksi saat 3 ja kun keräät niitä vihreitä pieniä ukkoja jotka on piilotettu tarpeeksi niin se määrä kasvaa max 8, tai 11 jos avaat sen kyvyn.

Edit: jos on elixiirejä säästössä pankissa se automaattisesti täyttää ne maximimäärään jos niitä on riittävästi.
 
Vastaus: Nioh

Harmittaa se, kun pelaaminen on niin vahvasti suorittamista. Odotin enemmän tarinaan uppoutumista.
 
Vastaus: Nioh

Harmittaa se, kun pelaaminen on niin vahvasti suorittamista. Odotin enemmän tarinaan uppoutumista.

Team Ninja + Tarinavetoisuus = Mahdottomuus

Saa ihan virnistelemään kun jossain vaiheessa Akira Kurosawan nimi oli projektiin liitettynä. Senhän sanoivat, että nuo yhteydet oli kuopattu jo aikaa sitten kun Team Ninja otti projektin haltuunsa, mutta tämä "juonihan" tässä pelissä on tasoa ensimmäisen Tekkenin hahmojen loppuanimaatiot, joissa ei ole mitään järkeä. Voihan tuolla taustalla Niohissa sanoa olevan jotain, eikä pelin tapa kuljettaa tarinaa staattisten dialogiruutujen kautta ole edes huonointa mitä alalla on nähty, mutta täyttä paskaahan tän stoori on. En tajua sitä mitä pitäisi tajuta. Siis ollenkaan. Joltain arjalaiselta britiltä varastettiin mielikuvitusystävä, jonka varasta sitten on jäljitetty jaappaniaan, jonne päästyä ollaankin yhtäkkiä supersamurai jolla on kata verissä. Paikallisia sotia käynnissä ennen kuin Tokugawa aloitti oman kautensa. Sitten, on olemassa semmoiset tyypitkin joita yhdessä kutsuttiin nimellä Nioh (mitvit?) Ja, kun arjalainen kuolee niin ettei ennätä haudalleen ennen uutta kuolemaa, näytetään jotain flashbackeja ilmeisesti lapsuuesta joka on ilmeisesti vietetty jaappaniassa.

Onhan se tavallaan ihan jeppistä, että lähdetään sinne päin missä Soulsit ovat viihtyneet. Se on hienoa, ettei kaikkea jukoliste väännetä rautalangasta, mutta kyllä pelin ohjaajaksi ja käsikirjoittajaksi olisi voitu laittaa joku muu kuin Tuksu tai Teuvo Hakkarainen.

Suosittelen tsekkaamaan http://www.imdb.com/list/ls009600086/ vaikka tuolta jos stooria kaipaa. Sitten voi inspiroituneena mennä peliin roolinäyttelemään kunniakasta samuraita ja rankomaan henkipattoja!
 
Vastaus: Nioh

Team Ninja + Tarinavetoisuus = Mahdottomuus

Saa ihan virnistelemään kun jossain vaiheessa Akira Kurosawan nimi oli projektiin liitettynä. Senhän sanoivat, että nuo yhteydet oli kuopattu jo aikaa sitten kun Team Ninja otti projektin haltuunsa, mutta tämä "juonihan" tässä pelissä on tasoa ensimmäisen Tekkenin hahmojen loppuanimaatiot, joissa ei ole mitään järkeä. Voihan tuolla taustalla Niohissa sanoa olevan jotain, eikä pelin tapa kuljettaa tarinaa staattisten dialogiruutujen kautta ole edes huonointa mitä alalla on nähty, mutta täyttä paskaahan tän stoori on. En tajua sitä mitä pitäisi tajuta. Siis ollenkaan. Joltain arjalaiselta britiltä varastettiin mielikuvitusystävä, jonka varasta sitten on jäljitetty jaappaniaan, jonne päästyä ollaankin yhtäkkiä supersamurai jolla on kata verissä. Paikallisia sotia käynnissä ennen kuin Tokugawa aloitti oman kautensa. Sitten, on olemassa semmoiset tyypitkin joita yhdessä kutsuttiin nimellä Nioh (mitvit?) Ja, kun arjalainen kuolee niin ettei ennätä haudalleen ennen uutta kuolemaa, näytetään jotain flashbackeja ilmeisesti lapsuuesta joka on ilmeisesti vietetty jaappaniassa.

Onhan se tavallaan ihan jeppistä, että lähdetään sinne päin missä Soulsit ovat viihtyneet. Se on hienoa, ettei kaikkea jukoliste väännetä rautalangasta, mutta kyllä pelin ohjaajaksi ja käsikirjoittajaksi olisi voitu laittaa joku muu kuin Tuksu tai Teuvo Hakkarainen.

Suosittelen tsekkaamaan http://www.imdb.com/list/ls009600086/ vaikka tuolta jos stooria kaipaa. Sitten voi inspiroituneena mennä peliin roolinäyttelemään kunniakasta samuraita ja rankomaan henkipattoja!

Heh yhdyn tähän kyllä täysin. Ei ole mitään käryä missä mennään ja miksi, mutta miekka heiluu. Olisko mun pitänyt entuudestaan tietää nämä henkilöt jotka pelissä esiintyy, onko nämä oikeita Japanin 1600-luvun alkupuolen sankarihahmoja? Miten pelintekijät voi olettaa, että pelaajat ovat heti perillä kun mennään joidenkin klaanien välisiin keskusteluihin samantein ilman alustusta :D

Bossien vaikeusaste on tosiaan tullut alas niiden muutaman ensimmäisen pomon jälkeen, eilen vastaan tuli kylmissä tunnelmissa viihtyvä pomo, ja tämä kaatui ekalla yrittämällä. Ei niissä tuota aiemmissakaan ole ollut hirveästi vastusta myöskään.
 
Vastaus: Nioh

Heh yhdyn tähän kyllä täysin. Ei ole mitään käryä missä mennään ja miksi, mutta miekka heiluu. Olisko mun pitänyt entuudestaan tietää nämä henkilöt jotka pelissä esiintyy, onko nämä oikeita Japanin 1600-luvun alkupuolen sankarihahmoja? Miten pelintekijät voi olettaa, että pelaajat ovat heti perillä kun mennään joidenkin klaanien välisiin keskusteluihin samantein ilman alustusta :D

Bossien vaikeusaste on tosiaan tullut alas niiden muutaman ensimmäisen pomon jälkeen, eilen vastaan tuli kylmissä tunnelmissa viihtyvä pomo, ja tämä kaatui ekalla yrittämällä. Ei niissä tuota aiemmissakaan ole ollut hirveästi vastusta myöskään.

Peli paljastuu harmillisen yksinkerkertaiseksi konseptiltaan melko nopeasti ja haastavatkin kentät pääsee ohittamaan kun hoksaa, että kaiken ohitse voi juosta yhtä helposti kuin Soulseissa. Taistelumekaniikka pitää kuitenkin touhun ihan mielenkiintoisena ja uudenlaisten vihollisten löytyminen on aina kivaa. Jos arvosanoja tälle miettii, niin on vaikea oikeuttaa yli 3/5 arvosanaa, sillä jos peli tekee jotkut asiat helvetin hyvin, tekee se toiset taas perhanan huonosti. Ei sillä, hyvä pelinavaus Team Ninjalta. Jatko-osaa en tule ostamaan kuitenkaan suorilta, vaan odottelen alekoria - ellei nipponialainen immersio ole saatu suuremmaksi. Kunnon feodaaliajan draama se on poikaa uhrautumistarinoineen ja miekkapyhimyksineen. Nioh on vähemmän syvällinen kuin Salattujen elämien stoori. Hankala suositella peliä kenellekkään tällä haavaa. Co-opista haaveilevat tulevat pettymään ja kovat pelimiehet sutii tän poikki ja pinoon aika nopsaa. Periaatteessa Twilight-kenttien vaikeus olisi pitänyt olla perusvaikeusaste ja co-op mahdollista alusta alkaen... jotenkin. Nykyiseltään kun tuo on ihan naurettavaa, sillä vihollisilla ei ole niin minkäänlaisia mahdollisuuksia. Syy, miksi Soulsitkin haluan pelata aina yksin itkua vääntäen.

En suoranaisesti sanoisi, että pomot itsessään olisi helpottuneet. Pikemminkin pelaajan vahvistuminen ja pelin oppiminen on mahdollistanut sen, että nuo saa kenttään ykkösellä. Itselle eilen tuotti harmitusta sellainen sillalla ollut bossimies, jonka lopuksi tiputin veteen puolivahingossa kun komboilin sen ilmassa sinne. Sehän kun ei suostu menemään sinne edes vahingossa jos pikselikään osuu siitä maahan, eli tönimällä ei mene.

PS. Striimailen varmaan tänään illasta mun paskaintternetillä Niohinpeluuta ja tuhisen flunssassa.
 
Vastaus: Nioh

En suoranaisesti sanoisi, että pomot itsessään olisi helpottuneet. Pikemminkin pelaajan vahvistuminen ja pelin oppiminen on mahdollistanut sen, että nuo saa kenttään ykkösellä. Itselle eilen tuotti harmitusta sellainen sillalla ollut bossimies, jonka lopuksi tiputin veteen puolivahingossa kun komboilin sen ilmassa sinne. Sehän kun ei suostu menemään sinne edes vahingossa jos pikselikään osuu siitä maahan, eli tönimällä ei mene.

Tarina on kyllä aika 2/5 mutta on siinä jotain yrityistä, tavallaan potentiaalia on jopa paljon ja tästä olisi oikeasti saanut helposti hyvänkin tarinan. Muuten kyllä loistopeli, mutta saisi olla vaikeampi. Tokikin, on tässä Souls-pelejä tullut satoja tunteja pelailtua ja aina ne tuntuvat edellistä osaa helpommilta. DS3 oli myös melkoinen läpijuoksu ja suurin osa bosseista ykkösellä, että Nioh:in kakkos/kolmosbossessa tuli jo fiilis, että täällä saattaa olla jotain todella haastavia tilanteita lopussa. Mutta kai tuokin oli vain jotain Nioh-pelaamisen alkukankeutta, koska myöhemmin samat matsit menevät ihan walk in the park -tyyliin. Nyt kun tulee uusi bosse vastaan, niin oletusarvoisesti se menee ekalla yrityksellä - huonolla tuurilla tarvitaan 2-3 yritystä. Varmasti pelintekijät joutuvat vaikeaan paikkaan, koska jos pelistä haluaa kääriä itensä edes omilleen, niin sitä pitää myydä paljon. Näin ollen pitää saada ostajakuntaan myös casuaalimpia pelaajia tai sarjan ensikertalaisia pelin olematta liian vaikea. Jos näitä tämäntyyppisiä pelejä pelaamaton tai vähän pelannut aloittaa Niohin, niin aivan varmasti vaikeusastetta kuitenkin löytyy. Sekään ei ihan ole mielestäni sama, että pitäisi vaan pelata jotain NG7+ tasoa vaan olisi kiva saada haaste jo ensimmäisestä läpipeluusta. Mutta joo, joku Ornstein&Smough oli mielestäni suht. haastava matsi aikoinaan, mutta kun pelasin DS1 uudelleen läpi niin.. oli aika kyllä kullannut muistot ja onhan nuo nyt mielettömästi helpompia ja hitaampia kuin jotkut Nioh:in haasteet ym.
 
Vastaus: Nioh

Ei ole mitään käryä missä mennään ja miksi, mutta miekka heiluu. Olisko mun pitänyt entuudestaan tietää nämä henkilöt jotka pelissä esiintyy, onko nämä oikeita Japanin 1600-luvun alkupuolen sankarihahmoja? Miten pelintekijät voi olettaa, että pelaajat ovat heti perillä kun mennään joidenkin klaanien välisiin keskusteluihin samantein ilman alustusta :D

Jostain syystä kyllä olettavat olevan perillä valmiiksi. Pohjustusta voi hakea vaikka erään toisen sivuston Niohin arviosta ja TV-sarja Shogunin arviosta.
 
Vastaus: Nioh

Arvostelu ulkona. Pidin valtavasti, vaikka tosiaan tarina paljastuukin lopulta aika tuubaksi. Tein sen verran taustatyötä, että sain selville hahmojen olevan oikeita. Esimerkiksi Hattori Masanari oli oikeasti Hanzon poika ja Ieyatsun kapteeni. Voi olla, että Japanin historia aiheuttaa minussa valtavia kiksejä, mutta osa loresta oli todella mielenkiintoista. Nämä mainitut Niohit ovat muuten Buddhan henkivartijoita ja edustavat kaiken syntymää sekä kuolemaa.
 
Vastaus: Nioh

Nelinpelin mulkaisu. Peli yhä harkintalistalla, taitaa kuitenkin olla pomojen osalta itselle liiankin haastava.

 
Ylös Bottom