Vastaus: No.1 Pelihahmo
Mariossa ei ole mitään gloriaa. Mario-pelit myyvät Mariosta huolimatta, eivät Marion vuoksi. Lisäksi Mario ratsastaa Wiin menestyksellä, ei toisin päin. Mario tarvitsee alleen sen menestyvän alustan ollakseen itse menestyksekäs. Ei DS:n Mario Kart myy koska ihmiset ihan väenväkisin haluavat pelata Mario-hahmoilla, vaan ihmiset ostavat DS:iä sen valtavan laajan pelikirjaston vuoksi, ja sitten sille uudelle laitteelle halutaan mukava ajelupeli jota voi pelata myös muita vastaan, ja Mario Kart täyttää tämän tarpeen Mario-hahmoista huolimatta.
Tuo Mariosta huolimatta menee jo liioitteluksi. Olet tietysti siinä oikeassa, että ei pelkkä Mario myy mutta väitätkö tosiaan ettei Mario anna mitään lisäarvoa tai suorastaan olisi haitta Nintendon Kart-pelin myynnille? Entäs Segan julkaisema Mario & Sonic olympiapeli. Varmasti ihan toimivaa heiluttelua mutta jos sitä olisi myyty pelkällä Beijing 2008 nimellä ja joillain muilla hahmoilla niin myynnit eivät olisi olleet taatusti samat.
Siirrän tänne koska lipsuu vähän pomojen lausunnoista.
Oleellinen ajatus sanavalinnassa "Mariosta huolimatta" on se, että nämä siteeratut pelit eivät siis myy Marion vuoksi, vaan että jotkut Mario-pelit myyvät hyvin itse pelin vuoksi, eivät Mario-hahmojen. Toki on Mario-faneja ja tokihan yhteinen "mytologia" antaa varmasti jonkin verran myyntibonusta, mutta suurella mittakaavalla tarkasteltuna Mario-hahmot ovat yhdentekeviä, ja näiden pelien menestys riippuu aivan eri tekijöistä.
Joissakin tapauksissa voisi jopa arvella että kyllä, Mario-hahmot haittaavat peliä. Esimerkiksi sopii Mario & Luigi -sarja ja Japanin-myynnit, joista on tarkat tiedot. Sarjan
ensimmäinen osa myi ensimmäisellä viikollaan n. 67 tuhatta kappaletta. Sarjan
toinen osa myi 133 tuhatta kappaletta ensimmäisellä viikolla. Viimeisimpien tietojen mukaan sarjan kolmas osa myi viime viikolla julkaisunsa jälkeen yli 200 tuhatta kappaletta. Mitä tässä oikein tapahtuu? Vertailun vuoksi Nintendon
Fire Emblem -roolipelisarjan käsikonsoliosat ovat järjestäen myyneet toistasataatuhatta ensimmäisellä viikollaan. Nintendon
Mother 3 -roolipeli myi myös lähes 200 tuhatta kappaletta julkaisuviikollaan.
Oma veikkaukseni on, että ihmiset eivät luottaneet Marioon. Mario ei merkinnyt heille hyvää roolipeliä (useista edeltävistä Mario-roolipeleistä huolimatta). Mutta kun jotkut ostivat Mario & Luigin, ja huomasivat, että peli oli hyvä (joku voisi sanoa jopa erinomainen), positiivinen maine alkoi levitä, ja "Mario & Luigi"-sarjasta tuli varteenotettava nimike. Ei Marion vuoksi, vaan koska peli oli hyvä, ja pelaajat alkoivat luottaa sarjaan. Mariosta huolimatta. Ensimmäisen osan heikohkot myynnit ensimmäisellä viikolla saattoivat johtua siitä, että pelaajat vierastivat Mariota. Tämä on tietenkin vain arvailua, mutta mielestäni täysin mahdollinen selitys.
Ja siitä päästään Mario Kartiin. Pelien räjähdysmäistä suosion kasvua DS:llä ja Wiillä ei voi mitenkään selittää Mario-hahmoilla. Paljon selvempi selitys on, että suositulla laitteella oikeanlaisia pelikokemuksia tarjoavat pelit tapaavat myydä enemmän, ja jos niissä sattuu olemaan Mario, eivät ihmiset välttämättä pistä pahakseen - uskoisin, että suurelle yleisölle Mario on nykyään pitkälti yhdentekevä, mutta jos Mario Kartissa pääsee kisaamaan neljän pelaajan kanssa sohvalla tai useamman netissä, ja pääsee käyttämään hassuja piirroshahmoja, niin mikäs siinä! Mario & Sonic taas vastasi Wii Sports -pelaajien haluun saada lisää liiketunnistusurheilua Wiille, ei niinkään tarpeeseen saada Mario- ja Sonic-hahmoja.
Mariolla ei siis ole väliä, vaan peleillä joihin Mario laitetaan. Kun Mariota tuputetaan tarpeeksi moneen peliin, menestyksiäkin syntyy, mutta samaten syntyy floppeja kuten
Dance Dance Revolution with Mario. Joskus sieltä nousee niitä "Mario & Luigi"-menestyksiä, jotka lähtevät myymään pelin laadun ansiosta, mutta vähintään yhtä usein peli ei myy keskinkertaista paremmin vain koska siinä on Mario, kuten
Play on Wii: Mario Tennis. Tätä tarkoittaa "Mariosta huolimatta". Mariolla ei ole väliä, vaan pelin laadulla.