Vastaus: Nokia Windows Phone -laitteet (Lumia 900, Lumia 800, Lumia 710)
Tässä hieman ensimmäisiä fiiliksiä, kun viikko sitten vaihtui Nokia N8 valkoiseen Lumia 800:n. Pientä vertailua myös iOS:ään. iPhonesta minulla ei ole kunnon kokemusta, mutta tämänkin viestin naputtelen iPad 2:lla, joka on minulla kotikäytössä syrjäyttänyt läppärin lähes täysin.
Muotoilu: pidän Nokian ulkonäöstä. Omasta mielestäni N8 on hienompi kuin iPhone. Lumia 800 pistää vielä paremmaksi. Lisäksi kaikki värivaihtoehdot magentaa lukuunottamatta olisi sopineet minulle. Lumia ei ole yhtä liukas kädessä kuin N8.
Käyttöönotto: hieman mietitytti montako tuntia pitää varata käyttöönottoon ja asetusten säätöön. Otin tietokoneelle varmuuskopion N8:n osoitekirjasta. Sitten mikro-SIM:n aktivointi ja Lumia päälle. Loin uuden käyttäjätilin Liveen. Nokia-tili minulla olikin jo olemassa. Sitten osoitekirjan siirto -sovellus käyntiin ja kaikki yhteystiedot siirtyivät nätisti bluetoothilla N8:sta Lumiaan. Sitten määrittelin työpaikan kalenterin ja sähköpostin sekä privaattimailin ja Facebookin toimimaan puhelimessa. Tässä olikin ne tärkeimmät jutut mihin puhelinta käytän. Koko käyttöönotto ja asetusten määritys on tehty todella helpoksi. Aikaa meni ehkä vartti, kun olin varautunut Nokian Symbian päivitysten kokemuksella parin tunnin säätöön.
Asetuksissa minulla oli jo ennalta tiedossa rajoitteet omien soittoäänten kanssa. Toistaiseksi olen pärjännyt puhelimen esiasennetuilla äänillä, jotka ovat yllättävän hyviä.
Päivittäinen käyttö: aluksi ihmettelin, miten profiilia vaihdetaan. Sitten tajusin, että varsinaisia profiileita ei edes ole. Painamalla volumea ja täppäämällä näytön ylälaidasta voi vuorotella äänettömän ja normitilan välillä. Tämä on minulle täysin riittävää, sillä eipä ennenkään ole tullut käytettyä kuin normitilaa ja kokousmoodia.
Käyttöliittymä on yksinkertainen ja erittäin sulava. Kalenteri toimii hyvin. Sähköpostissa tiilessä näkyy vain uusien postien lukumäärä. N8:lla widgetissä näkyi mailin otsikko ja keneltä viesti on. Windows Phonen tapa näyttää postit on enemmän iOS-mainen.
Ensimmäisellä käyttökerralla akku kesti alle vuorokauden, mutta nyt näyttäisi pari päivää jaksavan. Eli suurinpiirtein N8 luokkaa. Tarkemmin tämän voi arvioida vasta pidemmän käytön jälkeen.
PC-softa: Nokian Ovi suiten kanssa on mennyt aikaisemmin hermot pariin otteeseen. Joten toistaiseksi olen jättänyt Zunen kokonaan asentamatta. Osoitekirja synkkautuu nimittäin automaattisesti Microsoftin Live-palveluun, ja minulle osoitekirjan varmuuskopio on ollut tärkein Ovi suiten toiminto kuvien ja karttojen lataamisen lisäksi. Karttoja voi ladata suoraan puhelimella wlanin yli, ja kuvat voi ilmeisesti synkata SkyDriveen. Eli toistaiseksi ei ole ollut Zunelle käyttöä.
Geokätköily: vielä en ole päässyt kätköjä hakemaan uudella puhelimella. Symbianilla käytössä oli hyvä CacheMe. Lumialle löytyy virallinen Live-softa. Yllätys oli melkoinen, sillä se ei maksanut mitään. Mutta Liveen pitää tutustua tarkemmin: miten akku kestää, onko gps tarkka ja voinko käyttää gpx-filejä minimoidakseni tiedonsiirtokulut ulkomailla.
Yleisfiilis: Lumia on todella yksinkertainen. Siis hyvällä tavalla

. Oikeastaan mitään ei pääse säätämään itse. Kaikki vaan toimii, samaan tapaan kuin iPadilla.
N8 muuttui helmikuussa aivan uudeksi puhelimeksi Belle-päivityksen myötä. Tuo päivitys yksinkertaisti ja paransi Symbianin käyttöä todella paljon. Käyttökokemus oli mielestäni hyvin lähellä iPadia. Sanoisin, että Belle sopii insinöörihenkisille ihmisille, sillä säätövaraa on silti huomattavasti enemmän kuin Lumiassa tai iPadissä. Muille taas suosittelen Lumiaa, sillä käyttökokemus on moderni (iOS tuntuu tähän verrattuna vanhanaikaiselta), käyttöliittymä on erittäin sulava ja mitään säätämistä ei tarvita.
Myös käyttölogiikka on niin yksinkertainen, ettei käyttöohjetta tarvita mihinkään (paitsi tuohon äänettömän moodin päällesaamiseen). Itse asiassa ei puhelimen mukana edes tule painettua käyttöohjetta, ainoastaan pikaopas.
Yleisfiilis on toistaiseksi siis erittäin positiivinen. Toivottavasti fiilis säilyy samana myös pidemmän käytön jälkeen.
Edit: yllä unohdin mainita kaksi seikkaa, mitkä on Nokia N8:ssa tehty paremmin kuin Lumiassa, kun puhelin on lukittuna. 1. Kello on koko ajan näkyvillä. 2. Saapuneen soiton ja viestin näkyminen näytöllä ja näppäinvalon vilkkuminen näiden takia. Toivottavasti vastaavat ominaisuudet saadaan myös Windows Phoneen.