Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NTSC-telkkareista

illu

New Member
Menin tilaamaan Panasonicin TX28DK1 laajakuvatöllön, ja Gigantin myyjä uhosi että siitä se 60Hz toisto löytyy (pitää saada VF4 ja Tekken 4 pyörimään 60fps). Onko nyt varmasti näin, vai teinkö huonot kaupat?

Onko jollakin samaista töllöä tai muuten vaan luotettavaa tietoa asiasta?
 
No jos se siihen luvataan, niin kai se nyt toimiikin? Jos ei ni sitte vaadit sellasen jossa toimii jne. ;)
 
Ihmisiä ne myyjätkin on. Jotkut ihmiset on tyhmiä.

Ja totta, voihan sen vaihtaa. Mut jos jollain nyt sattuu sama töllö olemaan, saa silti vastata kysymykseen...
 
Olen vastaavan töllön omistaja. Tuo 60Hz optio löytyy, niinkuin varmaan suuremmasta osasta tällä hetkellä myytävistä isommista telkuista.
 
No tarviiko mun ostaa RGB-piuha, vai näkyykö pelit väreissä ihan tavallisella, pakkauksessa mukana tulleella SCARTilla?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
No tarviiko mun ostaa RGB-piuha, vai näkyykö pelit väreissä ihan tavallisella, pakkauksessa mukana tulleella SCARTilla?
Ei 60HZn tukea varten tarvi ostaa erillisiä piuhoja. Tosin jos sulla ei ole RGB piuhaa sen osto on kyllä muuten vähintäänkin suositeltavaa, jos kerta töllö on tuollainen.
 
Itse asiassa tilasin sen RGB:n heti sen jälkeen kun ton edellisen kyssärin olin kirjottanu... Heh.

I'm waaaay ahead of you.
 
Huomasin... ;)

Asiasta toiseen: onko missään PS2-pelissä kuvasuhde 16:9 ? Siis ihan pelin aikana, ei missään välivideoissa.
 
Kärsiikö grafiikan laatu jos pelinopeus nousee 50 hertzistä 60 hertziin?

Ja miks sitä hakua pitäis koko ajan käyttää? Tää foorumi on tuomittu olemaan näin kuollut jos kukaan ei koskaan uskalla alottaa uusia aiheita. Sitä paitsi helpommin tässä vastauksia sai ku itte kysyin...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Ja miks sitä hakua pitäis koko ajan käyttää? Tää foorumi on tuomittu olemaan näin kuollut jos kukaan ei koskaan uskalla alottaa uusia aiheita. Sitä paitsi helpommin tässä vastauksia sai ku itte kysyin...
Kyllä, todella kuollut :rolleyes:. Varmaankin about ainoa vapaaehtoisvoimin toimiva saitti, joka roikkuu Top 40:ssä (klik) ja enemmänhän niitä vastauksia löytyy tuolta toisesta ketjusta.
 
Ei kyse ollutkaan siitä, missä niitä vastauksia eniten on, vaan siitä, miten minä niitä helpoiten saan. Mulla ei oo aikaa ja kiinnostusta ruveta lukemaan ylipitkiä threadeja sen takia että tarvin jotain nippelitietoa. Kaikki ei asu netissä. Tulin sivuille, kirjotin lyhyen ytimekkäästi kyssärin - ja sain vastauksen. Kiitos siitä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Ei kyse ollutkaan siitä, missä niitä vastauksia eniten on, vaan siitä, miten minä niitä helpoiten saan. Mulla ei oo aikaa ja kiinnostusta ruveta lukemaan ylipitkiä threadeja sen takia että tarvin jotain nippelitietoa. Kaikki ei asu netissä. Tulin sivuille, kirjotin lyhyen ytimekkäästi kyssärin - ja sain vastauksen. Kiitos siitä.
No kuule käviskö jos laitetaan sulle oma osasto, "illun kyssärit"?
Siihen viereen voidaan laittaa vaikka "yrpä vastaa".

Tärkeintähän on että sulle on kaikki helppoa, ei se haittaa vaikka samasta aiheesta on kymmeniä threadejä ja kaikissa samat vastaukset. Vai?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Kärsiikö grafiikan laatu jos pelinopeus nousee 50 hertzistä 60 hertziin?
Grafiikan tarkkuus kärsii hieman (menetät n. 100 vaakajuovaa resoluutiosta), mutta pelinopeus nousee "oikeaksi":

60hz -moodista on hyötyä silloin, jos peli on alunperin koodattu NTSC-alueita silmälläpitäen (yleensä Japanilaisten tai Jenkkien kehittämä). Tällöin 50hz -moodi tehdään yksinkertaisesti hidastamalla peliä ja pienentämällä kuva-alaa. 60hz -moodissa tällainen peli pyörii sitten oikealla nopeudella.

Tosin mikäli pelistä on tehty kunnollinen (optimoitu) 50hz -käännös, ei 60hz moodilla tällöin ole mitään virkaa.

t. Ola
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
No kuule käviskö jos laitetaan sulle oma osasto, "illun kyssärit"?
Siihen viereen voidaan laittaa vaikka "yrpä vastaa".

1) "illu" ei nyt kuule tulekaan siitä sanasta mikä sulla on mielessä. Suomen kielessä kun sattuu olemaan ihan oikea i:llä alkava miehen nimi, mistä on väännetty lempinimi "illu". Jos minä en ajatellu/jaksanu lukea vanhoja threadeja, niin etpä Frank itekään ajatellu hirveesti ennen kun rupesit haukkumaan. Suuret kiitokset siitä.

2) Jos joku nyt on saanu sen kuvan että meikäläinen on täällä jotenkin vihamielisellä asenteella kiusaamassa muita, niin toinen kiitos siitä.

3) Parempi ilmeisesti olla kysymättä yhtään mitään... Kumma miten väärin se on tehdä jotain toisin kun enemmistö.


Se siitä. Jos nyt pysyttäis aiheessa.
Olaiholle: PAL- ja NTSC-järjestelmät ovat kyllä tutut, tuli vaan tosiaan kaverin kanssa mietittyä resoluutioasioita T4:n parissa. Virtua Fighter 4:n kanssa huomaan resoluution alenemisen (tosin ainoastaan tarkkaan tuijottamalla), mutta Tekkenin kanssa en. Ja samapa tuo, kuitenkin tulee sillä 60 hertzillä väännettyä. Pelaamista vartenhan ne pelit on.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Asiasta toiseen: onko missään PS2-pelissä kuvasuhde 16:9 ? Siis ihan pelin aikana, ei missään välivideoissa.

Useimmat pelit tukee laajakuvaformaattia, tosin joissakin se voi olla "letterbox-formaatissa" (esim. FFX) jolloin sen voi zoomata TV:ssä oikeankokoiseksi. Vastaavasti pelien trailerit tai välivideot voi olla jollain toisella kuvasuhteella, niin että 16:9 moodissa näkyy mustat palkit ylhäällä ja alhaalla.
 
Ylös Bottom