Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Oliver

KonsoliFIN Alumni
Luottokunta on antanut seuraavat ohjeet PSN-tietomurrossa vaarantuneiden luottokorttien suhteen:

Tietomurto Sony PlayStation Network -verkkokaupassa (27.4.2011) - luottokunta.fi
Tietomurto Sony PlayStation Network -verkkokaupassa (27.4.2011)

Sony PlayStation Network on ilmoittanut, että se on joutunut tietomurron kohteeksi 17.-19.4. PlayStation Network kertoo, että tietomurron yhteydessä on päästy käsiksi asiakkaiden yhteystietoihin kuten nimi, osoite sekä sähköpostiosoite.

Toistaiseksi Sonyn tutkimuksissa ei ole käynyt ilmi, että korttitietoja olisi vaarantunut. Mikäli korttitiedot kuitenkin ovat vaarantuneet, kortinmyöntäjät ovat yhteydessä niihin kortinhaltijoihin joiden maksukortti tulee turvallisuussyistä uusia.

Älä lähetä tai kerro maksukorttisi tunnuslukua tai pankkitunnuksia

Mikäli saat sähköpostin tai muun yhteydenoton, jossa sinulta pyydetään maksukorttisi numeroa, voimassaoloaikaa, tunnuslukua tai pankkitunnuksia, älä missään tapauksessa luovuta pyydettyjä tietoja.

Luottokunnalla, pankeilla, kauppiailla, viranomaisilla tai kansainvälisellä korttijärjestöillä (Visa ja MasterCard) ei ole missään yhteydessä tarvetta tiedustella kortinhaltijalta kyseisiä tietoja. Tiedot ovat henkilökohtaisia, eikä kortinhaltijan tule luovuttaa niitä kenellekään.
Myös pankkien sivuilta löytyy vastaavia ohjeita. Ainakin useimmat pankit ovat valmiita kuolettamaan kortin ja toimittamaan uuden, mikäli asiakas haluaa varmuuden vuoksi näin toimia.

Pankeilla on siis järjestelmät valvoa korttien poikkeuksellisia tapahtumia, eikä asiakas ole vastuussa laittomista ostoksista.

Lue myös Viestintäviraston ohjeet PSN-tietomurrosta: http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/8065/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Itselleni on kerran käynyt niin pari vuotta sitten, että Luottokunnan myöntämälle Visa-kortille ilmestyi aika paljon ostoksia, joita en ollut itse tehnyt. Esim. jotain Turkish Airlines jne merkintöjä n. 1500 EUR arvosta.

Huomasin merkinnät sattumalta surffaillessani verkkopankissa ja tutkiessani luottokortin tapahtumia.

Soitin heti pankkiin ja suljin kortin debit-puolen. Sitten soitin Visa-kortin sulkupalveluun ja suljin luottopuolen kortista. Epäilen, että tiedot on saatu ongittua vastaavasta tietojärjestelmämurrosta kuin tässäkin on kyseessä; Suomessakin uutisoitiin hieman ennen korttini väärinkäyttöä jostain Espanjassa tapahtuneesta luottokorttien tietomurrosta. Itse olin käyttänyt omaa Visa korttiani aika surutta ulkomaalaisista webkaupoista tilaamiseen.

Homma meni niin, että poliisin pakeille sitä oli mentävä. Tein rikosilmoituksen. Rikosilmoituksesta piti ottaa kopio ja sitten noista vääristä ostoista piti tehdä reklamaatio/oikaisupyyntö luottokunnalle. Kopio rikosilmoituksesta piti laittaa oikaisuvaatimuksen liitteeksi.

Luottokunnalla meni oma aikansa kun he tutkivat tapauksen, piti jopa soitella perään n. kuukauden jälkeen. Oikaisuvaatimukseni oli mystisesti kadonnut jonnekin. Puhelinsoiton jälkeen oikaisut vääriin merkintöihin tehtiin aika ripeästi ja luottokunta myös korvasi korko yms. kulut mitkä kortille olivat aiheutuneet vääristä ostoksista.

Sen koommin en ole poliisista tai luottokunnasta kuullut.

Sitä en sano, miten PSN-murtohomman kanssa tulee käymään, mutta itselläni on vahva fiilis siitä, että jos tietoja ehdittäisiin käyttämään väärin, se ei missään tapauksessa ole kortinhaltijan vika. Vaivaahan tuo rikosilmoituksen ja oikaisuvaatimuksen laadinta aiheuttaa, mutta sanoisin, ettei nyt ole vielä syytä paniikkiin eikä varsinkaan ole mitään aihetta mennä sinne poliisin juttusille, ennenkuin korttia on oikeasti käytetty väärin.

Itse veikkaisin, että PSN tapauksessa luottokortinmyöntäjät (pankit, luottokunta) saavat Sonylta tiedon, minkä korttien tiedot ovat järjestelmästä viety ja sitten nuo kortit kuoletetaan kortinmyöntäjien aloitteesta. Pankkilaitokset luultavasti tulevat olemaan yhteydessä asianosaisiin mikäli toimenpiteisiin on aihetta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Toden totta niin pankkeja on asiasta informoitu. Osuuspankilta sain viestiä, että tietoisia ovat tilanteesta ja siitä, että toistaiseksi riskiä ei ole, ja jos tulee niin ilmoittavat siitä hetimiten.

Varmuuden vuoksi laitetaan tämäkin tiedoksi, vaikka ei sille näytä olevan tarvetta.
Luottokunnan Help Line numeroon 09-6964 696
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Mites kun mä olen käyttänyt storesta ostaessa visa electronia niin riittääkö toi pankkitilin seuraaminen vai pitäiskö käydä uusimassa kortti?
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Mites kun mä olen käyttänyt storesta ostaessa visa electronia niin riittääkö toi pankkitilin seuraaminen vai pitäiskö käydä uusimassa kortti?

Electronissa on se ongelmaa, että katevaraus tehdään tilille heti ja tililtä veloitetaan summa muutaman päivän kuluessa. Eli hetkellistä vahinkoa voi päästä syntymään, jos joku käyttää sinun korttiasi väärin. Luottokunta edelleen ottaa vastuun vääristä tapahtumista, mutta hetkellisesti saatat menettää rahaa.

Itse harkitsisin kortin uusimista, jos omistaisin electronin, mutta jokainen tehköö omat päätökset.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Voiko olla niin, että kun tämä koko PSN-jupakka on ohi ja kaikki pelaa taas normaalisti, (mahdollisesti) varastetut luttokorttitiedot ja muut tiedot jäävät silti hakkereiden tietoon hamaan loppuun saakka? Olisiko kortin kuolettaminen ja uuden hankkiminen näin ollen erittäin suositeltavaa?
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Se on suositeltavaa lähinnä silloin, kun asia tuntuu painavan mieltä. Muutoin ei tällä tiedolla ole syytä korttia saksia.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Se on suositeltavaa lähinnä silloin, kun asia tuntuu painavan mieltä. Muutoin ei tällä tiedolla ole syytä korttia saksia.
Touché. Kannattaa antaa pankin/luottokunnan hoitaa asiat kuntoon jos jotain väärinkäyttöä esiintyy, muuten ei kannata vaivata päätänsä sillä, tai jos se vaivaa mieltä kuten Nisupulla jo sanoi, niin ei kukaan estä sinua sitä korttia uusimastakaan.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Tiivistettyä luottokunnan helplinestä:

-Luottokunnalta otetaan yhteyttä jos väärinkäyttöä ilmenee.
-Asiakas ei ole millään tavalla vastuussa väärinkäytöistä.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Jepajee, mulle ilmeisesti käyny että visa electronin tiedot on otettu käyttöön. Äsken kävin verkkopankissa ja tänään oli tullut varaus. summa oli 60,81€. En kyllä ole käyttänyt tänään korttiani missään.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Äsken kävin verkkopankissa ja tänään oli tullut varaus. summa oli 60,81€. En kyllä ole käyttänyt tänään korttiani missään.
Electroneissa on joskus muutamankin päivän viive, eli tuo katevaraus on saattanut tapahtua esim. jo perjantaina. Ja ennen kuin tiliotteeseen ilmestyy tarkempi tieto, mistä tuo summa on peritty, ei mielestäni kannata lähteä turuille ja toreille syyttämään PSN-tietomurtoa.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Electroneissa on joskus muutamankin päivän viive, eli tuo katevaraus on saattanut tapahtua esim. jo perjantaina. Ja ennen kuin tiliotteeseen ilmestyy tarkempi tieto, mistä tuo summa on peritty, ei mielestäni kannata lähteä turuille ja toreille syyttämään PSN-tietomurtoa.

Oikeassa olet että ei psn:ää kannata suinpäin syyttää. Tuo nyt lähinnä tuli mieleeni kun en muualla korttia ole käyttänyt paitsi tietty kaupassa käydessä. Ja muistaisin kyllä jos itse olisin höylännyt nuin paljon.
 
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Tulipas tässä surffailtua nettipankkiin, tsekkasin luottokortin tiliotteen ja sieltähän löytyi yhteensä kuusi kappaletta veloituksia 60€ - 100€ väliltä. Vahva epäily on kyllä PSN palvelu murto jota kautta minun luottokortti tiedot olis päätyneet vilunki veikkojen käsiin. Missään muussa palvelussa minun kortti tietoja ei ole, mistä olis koskaan raportoitu tietomurtoja, tai ainakaan en ole sattunut huomaamaan moisia uutisia.

Pankissa (Nordea) olivat tietoisia tästä tapauksesta. Heille oli informoitu mahdollisesta kortti tietojen vaarantumisesta, mutta oli myös mainittu, että mitään todisteita ei vielä ollut. Asiakaspalvelun neiti (tai saattohan se olla rouvakin) sanoi, että heille oli annettu toiminta ohjeet jos tällainen tapaus tulee vastaan. Ohjeet olivat juurikin niin kuin marko_55 tuossa aikaisemmin kuvaili. Kortti on nyt suljettu ja huomenna rikosilmoitusta tekemään ja sitten tekemään reklamaatio pankille. Sellainen lisäys tuohon marko_55:n kuvaamaan, että pankissa neuvottiin ottamaan tuloste niistä vääristä ostoista mukaan, kun menee tekemään rikosilmoitusta poliisille. Sitten tosiaan reklamaatio pankille ja liitteeksi vielä tulosteet niistä vääristä ostoista ja kopio rikosilmoituksesta.

Eihän tuota nyt ihan 100% varmuudella voi sanoa, että olis nimenomaan PSN murron kautta saaneet nuo kortti tiedot, mutta kyllä minä uskaltaisin muutamankin euron sen puolesta lyödä vetoa. Ottaen huomioon ajankohdan ja tosiaan sen, että en ole ihan mihin tahansa ympäri nettiä huidellut kortti tietojani, niin todennäköisyys on aika suuri.

Onneksi tuosta nyt ei kuitenkaan loppujen lopuksi tule muuta kuin hieman vaivaa rikosilmoitusten sun muiden reklamaatioden kanssa. Itsehän niitä vääriä ostoksia ei tarvitse maksaa.

Edit: Pientä updatea tähän. Ne maksutapahtumat siellä mun kortilla oli tosiaan vasta katevarauksia eilen ja nyt osa niistä on kadonnut. Yksi on jo kirjautunut tilille. Jännitys jatkuu, että kirjautuuko loput tilille vai katoaako niin ku muutama niistä on tehnyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ohjeet PSN-murrossa vaarantuneiden luottokorttien varalta

Itse saksin korttini samantien kun tuo luottokorttitietojen mahdollinen vaarantuminen kävi ilmi. Ja pankkineiti lupasi/lähetti auliisti uuden. Eipähän tarvi ainakaan miettä että "mikä toi ja toi varaus on" kun ne ovat kuitenkin kaikki itseaiheutettuja :]
 
Ylös Bottom