Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Oletko aikaisemmin ollut jonkin peligenren ystävä, mutta hylännyt sen myöhemmin – miksi? Löysitkö kenties jonkin uuden tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eliminaattori
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä pelasin tuota kaverin pc:llä silloin kun se oli vielä uusinta uutta. Jotain noiden negatiivisten muistojen vahvuudesta varmaan kertoo se, että muistan ne vielä kaikkien vuosien jälkeen :D
Hattua nostan kyllä jokaiselle joka on pleikkarilla pelannut ekan tomb raiderin läpi sillä siinähän on vaan ne rajoitetut kristallit mitä voi käyttää tallentamiseen kun taas pc versiossa on vapaa tallennus.
Been there, done that. Siis pleikkarilla aikoinaan tuli läpi pelattua. Oli siinä jotain masokismin sekaista, mutta silloin se oli kuitenkin mielestäni FFVII:n ohella paras koskaan pelaamani peli. Noista kahdesta vain FFVII on vanhentunut mielestäni ainakin kohtuullisen arvokkaasti, vaikka toki nykystandardeilla näyttääkin aika kamalalta. Mutta pelattavuus toimii edelleenkin, mitä ei todellakaan voi sanoa noista vanhemmista Tomb Raidereista.

Muuten kakkonen ja varsinkin kolmonen olivat ainakin omasta mielestäni vielä vaikeampia ja veemäisempiä kuin ykkönen oli pleikkarilla. Se kolmonen varsinkin oli ihan hirveän buginen ja pelisuunnittelultaan paska peli. Hirveää pelattavaa, varsinkin nykystandardeilla. Ja sekin vaan vedettiin ärräpäitä vedelleen aikoinaan läpi. :D Nykyään en koskisi tuollaiseen tekeleeseen pitkällä tikullakaan.

Niin joo, ja urheilupelit jääneet melkein kokonaan pois. Aikoinaan tuli varsinkin änäriä pelattua omassa tiimissä törkeitä tuntimäärä melkein joka päivä. Sen päälle Fifaa myöskin varsin paljon. Alkoi menemään vaan liian pakkomielteiseksi se tiimin kanssa pelaaminen, että jättäydyin sitten lopulta noista EASHL-kuvioista kokonaan pois. Hermot ja ajankäyttö ovat kyllä kiittäneet siitä ratkaisusta. :D

FPS, realistiset autopelit ja urheilupelit jääneet kokonaan. Myös ylivakivaltaiset pelit ei oikein kauheasti enää kiinnosta. Enemmänkin haluaa pelien myötä paeta todellisuudesta kohtuullisen rennossa olotilassa. Noiden edellä mainittujen taakse jääneiden genrejen tilalle on Switchin ansiosta ja Octopaatin sekä Xenobladen myötä tullut uusi mahtava genre eli jrpg sekä Fire Emblemin myötä strategiset japsiroolipelit. Aikoinaan ostin XB 1:sen ja se jäi kesken wiillä, mutta Switchin myötä erehdyin XB 2:een ja Octopaattiin, jonka jälkeen tapahtui hyppy jrpg putoukseen, josta tuskin pääsen ylös ja rannalle koskaan. Fire Emblet ovat olleet taasen viimeiset sukupolvet kannettavien konsolien pelejä ja sen vuoksi jääneet pelaamatta, joten hybridi konsoli on itselle ollut pelien osalta aikamoinen lottovoitto.

Hauska ketjun idea. Pistää pohtimaan omaa pelaamista. Olen varmasti tällä foorumilla monta kertaa sanonut, että olen kaikkiruokainen pelaaja lajityyppien suhteen. Mitään peliä en suoraan jätä pelaamatta lajityypin takia, mutta tietysti peli kuin peli saattaa jäädä pelaamatta monesta muusta syystä.

Tietysti on suosikkilajityyppejä ja sitten sellaisia, jotka kiinnostaa vähemmän. Autopelit, roolipelit(WRPG ja JRPG), räiskinnät ja tunnelmalliset kauhu-/seikkailupelit ovat listan kärjessä, kun taas häntäpäätä pitää tappelupelit. Vuosien saatossa ehkä eniten kärkipäästä alaspäin ovat tulleet joukkueurheilupelit kuten NHL ja FIFA. Nämä pelit tuli joskus ennen vanhaan ostettua joka vuosi, kun nyt en edes muista koska viimeksi olisin kumpaakaan ostanut. Eipä sillä, kyllä mieluusti edelleenkin matsin tai kaksi voi käydä palloa potkimassa tai kiekkoa lämimässä, mutta ne on vaan yksittäisiä matseja silloin tällöin ja mieluusti kaveriporukalla saman sohvan ääreltä.

Toinen ehkä hieman kiinnostusjärjestyksessä tipahtanut on reaaliaikastrategia. Haluaisin pelata, mutta jotenkin niissä tuntuu että pitää panostaa niin älyttömästi. Paisuneet avoimen maailman pelit ovat myös aiheuttaneet viime vuosina pientä ähkyä, vaikka sinällään en lajityyppiä vihaakaan. Elden Ring näytti millainen avoin maailma peleissä voi olla, joten sen jälkeen on ollut vähän hankala palata "tyhjennä kartta merkeistä" -avoimen maailman pelien pariin.

Yksinpeli vs. moninpeli kulkee edelleen ihan rintarinnan päivittäisessä pelaamisessa. Autopeleissä ajan enemmän verkon puolella kuin yksin ja räiskinnöissä yksinpelikampanjan jälkeen pelaaminen siirtyy verkkoon. Iän myötä refleksit eivät ole enää samat kuin ennen, mutta kunhan on partyssä tuttuja tarinoimassa, niin hauskaa on vaikkei aina listan kärjessä olisikaan. Tosin autopeleissä iän tuoma rauhallisuus ja kärsivällisyys on parantanut tuloksia, kun taas räiskintäpeleissä suunta tuloslistoilla on ollut alaspäin.

Yhteenvetona ja ketjun otsikkoon vastaten en ole löytänyt uusia lajityyppejä kun ne kaikki ovat olleet jo pelauksessa, mutta muutama on kyllä tippunut kiinnostusasteikolla alaspäin.

Tuli pelailtua ennen hyvinkin paljon mätkintää (Killer Instinct, Mortal Kombat, Street Fighter, Soul Calibur) ja myös urheilupeleistä Pro Evolution Socceria on tullut pelattua satoja tunteja, mutta nykyään mätkintä on jäänyt täysin ja PES nyt on muutenkin kuopattu (ainakin laadullisesti), eikä muitakaan urheilupelejä tule pelailtua. Suurin syy on se, ettei enää tule pelailtua "samalla sohvalla" kavereiden kanssa, kuten silloin joskus - ja siinä ehkä muutenkin on se isoin muutos.

Rooli- ja seikkailupelit on edelleen se ykkösgenre, eikä tähän ole tullut muutoksia pitkään aikaan. Autopelit eivät oikein ikinä ole innostaneet (pl. Destruction Derby ja Mario Kart), mutta jostain syystä Forza Horizon 5 toimi aivan erinomaisesti omaan makuuni, joten tässä voisi olla ehkä se uusi genre minkä olen löytänyt hiljattain ja Forza Motorsportia tulen siksi kokeilemaan avoimin mielin (vaikka erilainen lähtökohtaisesti onkin kuin FH5).

Mun täytyy myöntää että mulla ei ehkä ole mikään genre tippunut pois vaan ne jo lapsena/nuorena pitämäni ja pelaamani genret on edelleen lemppareita? Varhaisemmasta lapsuudesta on yhä mukana 2d action-adventureja ja tasohyppyjä, joita silloin enimmäkseen pelasin NES:illa ja SNES:illä. Myöhemmästä lapsuudesta/nuoruudesta tuli mukaan 3D pelit samoista genreistä, kun niitä alkoi ilmestymään. Ja jossain kohtaa kielitaidon kasvaessa riittäväksi myös JRPG:t hyppäsi mukaan. Yhä edelleen action-adventuret joko 2D:nä tai 3D:nä kolmannesta persoonasta on se ihan lemppari genre ja sisältää ehkä nykyään useita eri alagenrejä (esim. Metroidvaniat lasken näihin). Samoin tasohyppyjä pelaan yhä sekä 2D:nä että 3D:nä ja JRPG:tkin on yhä vahvasti matkassa.

(Pelaan nykyään toki myös muita genrejä näiden lapsuuden genrejen lisäksi. Esim. Strategiapelit, puzzle-pelit, rytmipelit, seurapelit jne. Osuvat aina silloin tällöin pelattavien pelien joukkoon)

Itse olen hyljännyt vain autopelit vuosia sitten. Niinkuin monella muutkin, niin itsekkin lapsuudessa kavereiden kanssa jotain Need For Speedia pelattiin ihan hulluna. Sitten vain innostus lopahti ja samoin autoihin myös oikeassa elämässäkin. Nykyään auto vain on pakollinen menoerä johon palaa rahaa. Myisin heti auton pois jos voisi.

Itse olen innostunut myös uudesta genrestä, eli kauhusta. Näissä on yleensä paljon puzzleja tai sitten ovat yhdistelmä vaikka räiskintää. Etenkin Resident Evilit kiinnostavat nykyään erittäin paljon, ja ostinkin tuossa kaikki osat pleikalle. Aikomuksena olisi pelata ne kaikki järjestyksessä läpi.

Saa vain nähdä kun kauhupelit voivat itselle olla erittäin kuumottavia :D

Viimeksi muokattu:
Mulla ainoa pois jäänyt on varmaan moninpelit.
Ei sen takia, että ne ei enää kiinnostaisi. Vaan sen takia, että niitä tuli pelattua vaan alkoholin voimalla, koska silloin turpaan ottaminen ei vituttanut.
Esim codissa mä pääsin välillä liikkumaan vain hetken kun joku jo tappoi ja vaikka siinä on nopeat spawn ajat niin joskus mulla meni enemmän aikaa spawnia odotellessä kuin pelatessa :D
Puhumattakaan siitä, että jos alat pelaamaan jotain codin tapaista vaikka muutama kuukausi julkaisun jälkeen niin siellä on jo porukkaa jolla on parhaat aseet sekä perkit ja osaa joka mapin ulkoa.

Nykyään mä sitten teenkin lähinnä arvostelu videoita kun juon ja joskus harvoin pelaan splatoonia kun siinä mä voin auttaa omaa tiimiä vaan maalaamalla mahdollisimman paljon vihollisen aluetta.
Vaikka tämä ei aiheeseen kuulukkaan niin vr lasien ostamisen myötä olen myös tykästynyt uusiin pelityyppeihin sillä niiden kanssa tykästyin escape room tyylisiin peleihin ja myös pulmapelit kiinnostaa enemmän. Kumpiakaan en pelaa telkkarin kautta vieläkään.

Ylös Bottom