Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Onko Microsoftilla käänteinen Midaksen kosketus?

KKorkki

Toimitus
Microsoft osti huippustudioita yhteen kokoavan ZeniMax Median vuonna 2021. Eipä aikaakaan, kun julkaisuputkesta alkoi valua ruskeaa vettä.

Tuloksia saneeraamalla

Maaliskuussa 2021 uutishuomio paukkui muuallakin kuin pelimedioissa, kun Microsoft haukkasi miljardiluokan kaupalla ZeniMax Median itselleen. Vanhan viisauden mukaan jopa 90 prosenttia yrityskaupoista epäonnistuu. Studiokaupoista seuraa hämmentävän usein ennen pitkää verilöyly, eikä ilman uhreja selvitty tälläkään kertaa.

Suurimman osuman otti suosikkikehittäjiini kuulunut Arkane Studios. Arkanen meriitteihin kuuluu lukuisia puoliavoimen maailman moderneja klassikoita, kuten Prey, Deathloop ja Dishonored jatko-osineen. Aivan syystäkin seuraava kehitteillä oleva teos, Redfall, oli vuoden odotetuimpien pelien listallani. Sitten tapahtui jotain, ja pian 70 % studion kehittäjistä oli kaikonnut.

Redfall puskettiin väen vängällä kultaan, luultavasti jotta Game Passille saataisiin keväälle kunnon yksinoikeussisältöä. Lopputulos oli totaalinen farssi. Tyhjän tyhmä maailma oli todella geneerinen, eikä avoimesta maailmastakaan saatu otettua muuta iloa irti kuin kasoittain taisteluita ja nopeasti käsiin vanhenevia varusteita.

[[{"fid":"92176","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"height":1440,"width":2560,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Redfall taantui puolivapaan seikkailun sijaan köyhäksi keräilyammuskeluksi.

Kohti käymälättömiä korpimaita

Arkanen joukkopaon voi laittaa yrityskauppastressin piikkiin, mutta Bethesdan oman Game Studiosin suoriutuminen Starfieldin kanssa on luultavasti ennemmin sen omaa ansiota – maustettuna kohtalaisella määrällä Microsoftilta tulevaa julkaisupainetta.

Make no mistake, vuosia kehitteillä ollut Starfield on oikein kelpo eepos. Kaikesta huolimatta se on ainoastaan hyvää perussuorittamista, jossa massiiviseen maailmaan on pultattu kymmenen vuotta vanhoja Skyrim-henkisiä elementtejä. Tekemistä kyllä riittää, mutta se ei ole millään tavalla mieltä räjäyttävää. Kaiken huipuksi kilpailu Baldur's Gate 3:n kanssa vei julkaisun epäedulliseen valoon.

On kuvaavaa, että The Game Awardsissa Starfield ei kelvannut ehdokkaaksi kuin yhteen kategoriaan: parhaaksi roolipeliksi. Ja tätä kategoriaa se ei tule voittamaan. Pienellä lisätuunauksella sekä ajoittamisella kauemmaksi Baldurista julkaisua olisi varmasti voinut terävöittää ja maustaa elävämmäksi.

[[{"fid":"92853","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"height":2160,"width":3840,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Tuhat tylsää tehtävää odottaa suorittamistaan Starfieldissä.

Homma meni niin hyvin, että kymmenkertaistetaan panokset

Annan ZeniMaxille myös hieman kiitosta, sillä onnistumisiakin on saatu aikaan yrityskaupan jälkeen. Kaikki esimerkit ovat Tango Gameworksin tuotoksia: kauhutoimintaseikkailu Ghostwire: Tokyo oli eri hyvä pläjäytys ja Hi-Fi Rush oli eräs tämän vuoden parhaita julkaisuja. Nähtäväksi tosin jää, miten tämäkään suoriutuminen jatkuu, sillä studion perustaja Shinji Mikami päätti jättää yhtiön helmikuussa.

Koko peliyhteisö jää tämän toilailun jäljiltä seuraamaan kauhulla, miten Microsoftin ostaman Activision Blizzardin fuusio etenee. Ainakin ensimmäiset kauppojen jälkeiset merkit ovat selkeät: Call of Duty: Modern Warfare III on kaikin puolin keskinkertainen tuotos. Tämä voi tosin kertoa enemmän Call of Dutyista kuin Microsoftista.

Kauppojen koossakin on hitusen eroa: ZeniMaxin hinta oli 7,5 miljardia dollaria, Activision Blizzard maksoi taas lähes kymmenenkertaisesti 68,7 miljardia dollaria. Suurissa puitteissa on suuret virhemarginaalit, tämä viisaushan tunnettiin jo Neuvostoliitossa. Nähtäväksi jää, tuottaako Activision Blizzard tai ZeniMax enää yhtäkään uutta ja ainutlaatuista pelisarjaa, vai tyytyvätkö ne lypsämään rahaa tutuilla brändeillään.


Lue juttu sivustolla...
 
Pelienkehitys kestää vuosia ja valitettava fakta vaan on, että harva kehittäjä on pystynyt nostamaan tasoaan konesukupolvien kehittyessä.


Jos olit loistava PS2/Xbox -sukupolvella, hyvä PS3/360 -polvella ja keskinkertainen PS4/One -raudalla, niin PS5/Series -polvella tulet olemaan huono.

Arkanen taso on laskenut tasaisesti, Bethesda menee samoja uria eikä Activision/Blizzard Call of Dutyeineen ole tästä mikään poikkeus.

Tasonlasku on ollut nähtävissä vuosia ja nyt on ollut onnistunut rahastus entisistä omistajilta.
 
Mielenkiintoista, ettet ole tutustunut Redfallin taustoihin tarkemmin toimittajana, mutta tässä nyt alkuun:

https://www.ign.com/articles/redfal...led-that-devs-hoped-microsoft-would-cancel-it

"Arkane Studios' development of Redfall was reportedly so troubled that its developers hoped Microsoft would cancel the game after acquiring the company in 2020."

Zenimaxin takia tämä Arkane Austinin epäonnistunut kokeilu GaaS-pelin kanssa ylipäätään eteni kehitykseen (ja tämä siis ennen kuin Microsoft studion osti) ja Microsoftilla on todella vähän tekemistä sen kanssa minkälaista peliä sieltä oli tulossa. Ja vaikka olisivat toki voineet vaikka sen peruuttaa halutessaan, niin tuo epäonnistuminen on hyvin vaikeata laittaa Game Passin piikkiin - vaikka tätä jo toistamiseen Konsolifinin toimittajat jaksaa yrittää.

Myös moderniksi klassikoksi mainittu Arkane Lyonin Deathloop on muuten julkaistu Microsoftin omistuksessa, vaikka artikkelissa tästä ei jostain syystä mainita.

Noin ylipäätään on vähän aikaista tuomita ex-Zenimax studioiden pelit Microsoftin epäonnistumiseksi tai onnistumiseksi, kun mitään eivät puhtaasti Microsoftin alla ole vielä kehittäneet.
 
Tiivistetty vastaus otsikkoon: Kyllä on. Eikä tarvitse edes rajoittaa tarkastelua yhteen pelistudioon, vaan voidaan katsoa laajemmin vaikutusta pelialaan. Lonkalta heitettynä muutamia esimerkkejä: Xbox One S All Digital, DRM-suunnitelmat ja toteutus, maksullisen nettipelaamisen esittely konsoleilla, tunnetuimpien monialustapelien haaliminen isolla rahalla omaan talliin. Ja nämä tosiaan havaintoja pelkästään konsolipelaamisen aihealueelta, koska ilman tätä rajausta lista olisi pitkä kuin nälkävuosi.
Olisit nyt edes tuon Sonyn logon ottanut pois Avatarista ennen tätä avautumista niin olisit uskottavampi.
 
Ylös Bottom