Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toisaalta mikään peli ei taida nykyään tulla enää kokonaisena levyllä, eli ehkä vain petän itseäni ostamalla fyysistä, mutta näin nyt ainakin tällä hetkellä.
Osa Playstationin ja Xboxin peleistä tulee kokonaan levyllä, mutta aina silti joutuu asentelemaan, kun levyn laittaa ensimmäisen kerran sisään.

Nintendo Switchin aliarvostettu ominaisuus on se kun laittaa pelikasetin sisään niin voi vaan alkaa suoraan pelaamaan. Ei latauksia, ei asennuksia, ei mitään ylimääräistä. Se on siistiä, helppoa ja jotenkin mukavan välitöntä. Toki Switchilläkin on pelejä, jotka ei ole kokonaan pelikasetilla, mutta yleensä silloin se on jo kotelossa mainittu.

Osa Playstationin ja Xboxin peleistä tulee kokonaan levyllä, mutta aina silti joutuu asentelemaan, kun levyn laittaa ensimmäisen kerran sisään.

Nintendo Switchin aliarvostettu ominaisuus on se kun laittaa pelikasetin sisään niin voi vaan alkaa suoraan pelaamaan. Ei latauksia, ei asennuksia, ei mitään ylimääräistä. Se on siistiä, helppoa ja jotenkin mukavan välitöntä. Toki Switchilläkin on pelejä, jotka ei ole kokonaan pelikasetilla, mutta yleensä silloin se on jo kotelossa mainittu.
Joo, arvostan kyllä tätä asenetta Nintendolla. Harmi vaan sinänsä että Zeldoja lukuunottamatta ei oikein löydy itselle maistuvaa pelattavaa.

Tästä muistinkin että tosiaan hankin myös boxille nämä uudet levyversiot Cyberpunkista sekä Witcher 3:sta. Näistähän CDPR erikseen mainitsi että mukana on KAIKKI, patcheja myöten. No punkkiinhan on tullut ainakin yksi patchi noitten ilmestymisen jälkeen mutta kuitenkin siis molemmat ovat ne todelliset "ultimate editionit"

Toiset eivät yksinkertaisesti koe fyysistä mediaa nykyaikana tarpeelliseksi, eikä sillä ole mitään tekemistä laiskuuden kanssa. Minun 1000+ kappaleen vinyylikokoelma ei myöskään ole mikään ahkeruuden merkki.
Ymmärrät nyt laiskuuden liikaa sellaisena "perinteisenä" laiskuutena. Tarkoitan itse sellaista laiskuutta kuin vaikka se, että ajaa autolla hevosen sijaan. Asiat kehittyy ja niihin tottuu. Se on silti tavallaan myös laiskuutta, eikä siihen vanhaan enää ihmiset palaa kun ovat tottuneet helpompaan.

Ja onhan se ihan oikein myös sanottu että on laiskuutta, että maksaa enemmän siitä, ettei tarvitse tehdä jotain lisähommaa, kuten kävellä kauppaan tai vaihtaa levyä ja että peli on heti pelattavissa ilman odottelua. Se on varmasti melkoisen monelle kuitenkin iso ja merkittävä seikka tässä kohtaa.

Voin bonuksena muuten lisätä laiskuuteen myös malttamattomuuden, sillä digiostajille tuntuu tosiaan myös olevan erittäin tärkeää saada se peli sillä kellonlyömällä kun se vain on mahdollista.

Tämä fyysisten kopioiden puolustaminen on kyllä erikoinen ilmiö konsolipelaamisessa, varsinkin kun PC-pelaaminen on ollut jo ikuisuuden digitaalista.
Merkittävin syy, miksi en pc:llä pelaa on se, ettei siellä ole enää (fyysisiä) pelejä. En nyt ehkä niitä isoja pelilaatikoita kaipaa mutta jotain jäi puuttumaan kun tuli puhdas digi. Viimeistään siinä kohtaa siirryin konsolipelaajaksi. Viimeisimpiä pc-pelejä taisi olla Half-Life 2 ja sekin levyllä. Paitsi en muista oliko sillä levyllä sitten mitään. Bioshock Infinite ja X-Com tuli jostain ajatushäiriöstä johtuen ostettua pc:lle mutta niistäkin on kyllä jonkinlaiset levyt hyllyssä. Taisi olla joku uuden koneen testaus tai testi siitä, että jaksaisiko pc:llä vielä pelata. En jaksanut. Infiniten pelasin läpi mutta kunnolla jauhoin X360:llä. X-Com jäi kesken.

Digiostajat voidaan sit varmaan sanoa, että fyysisten ostajat on vaan köyhiä ja ei ole varaa ostaa diginä.
Jos tuota puolta käsitellään aiheesta, niin ennemminkin tietoisempia kuluttajia: miksi maksaisin enemmän vähemmästä? Fyysisenä saan halvemmalla samat bitit + levyn koteloineen pelikokoelmaa koristamaan.

Fyysisenä itse asiassa ostan monia indie-pelejä, jotka saisin diginä 10-20 euroa halvemmalla. Eli ei ainakaan omalla kohdalla ole kyse rahasta vaan siitä, mistä haluan maksaa ja minkä koen maksamisen arvoisena. En halua maksaa pelkistä biteistä tai siitä että saan pelin heti, tai ettei tarvitse vaivaantua levyjen vaihtamiseen tai vaikka käymään kaupassa tai postissa/postilaatikolla.

Kohta fyysisiä ei varmaan muualta saa, kuin vain VPD tai Konsolinetin tyylisistä kaupoista, niin matkustanko mä aina 100+ kilsaa pelin takia, kun Postin käyttökin olisi varmaan laiskuutta.
Joo, olet ihan oikeassa: Postin käyttö on laiskuutta. Kuten jo ylempänä kirjoitin, me ollaan totuttu tiettyihin juttuihin mutta nimenomaan siksi ne on vakiintuneet koska ne on helpompia. Pyöräkin on keksitty helpottamaan työtä eli laiskureiden keksintö. Neliöllä sitä ne kuormat pitäisi viedä.

No joo, ettei mene ihan vitsailuksi niin kyllä se fakta vain taitaa olla se, että ihmiskunta tuppaa turvautumaan ja yleistämään asioita, jotka helpottavat arkea. Woltit, suoratoistot, digiversiot. Kaikki poistavat itse tekemistä. Eikö se nimenomaan ole laiskuutta? Ainakin itse voin myöntää että joku Wolttaaminen on nimenomaan sitä ettei jaksa käydä kaupassa = laiskuus. Onko se nyt niin paha myöntää että digin yksi merkittävimpiä puolia on se, että se poistaa hommasta askeleita, sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Se. On. Myös. Laiskuutta. Varsinkin jos/kun siitä maksaa enemmän.

No joo, ettei mene ihan vitsailuksi niin kyllä se fakta vain taitaa olla se, että ihmiskunta tuppaa turvautumaan ja yleistämään asioita, jotka helpottavat arkea. Woltit, suoratoistot, digiversiot. Kaikki poistavat itse tekemistä. Eikö se nimenomaan ole laiskuutta? Ainakin itse voin myöntää että joku Wolttaaminen on nimenomaan sitä ettei jaksa käydä kaupassa = laiskuus. Onko se nyt niin paha myöntää että digin yksi merkittävimpiä puolia on se, että se poistaa hommasta askeleita, sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Se. On. Myös. Laiskuutta. Varsinkin jos/kun siitä maksaa enemmän.

Joo näin se menee. Tosin, "laiskuus" sanana koetaan aina negatiiviseksi, joten mieluummin käyttäisin esim. "helppous" tai "vaivattomuus". Kaikki arvostaa vaivattomuutta, harva arvostaa laiskuutta vaikka ne voivat merkitä periaatteessa samaa asiaa. Joku arkinen asia, missä vain lopputuloksella tai käytännöllisyydellä on merkitystä, on järkevää automaisoida tai helpottaa, eikä se ole negatiivinen asia. Jos ei mene enää aikaa siihen että täytyisi Prismaa lähteä kiertämään uuden pelin vuoksi niin niukan vapaa-ajan voi käyttää vaikka mielekkääseen kuntoiluun tai sitten oikeasti sen pelin pelaamiseen. Se on järkevää.

Ainoa negatiivinen asia minkä itse koen digitaalisuudessa tai tuotteiden vaihtumisessa palveluiksi, on kulutuksen volyymin nousu. Sitä kapitalismi haluaa, kulutetaan koko ajan enemmän ja nopeammin. Valitettavasti tällöin kaikesta tulee kertakäyttö kulttuuria enemmän ja enemmän. Mm. sen vuoksi olen itse edelleen fyysisen median kannattaja (varsinkin pelien ja musiikin osalta). Leffoistakin olen saanut huomattavasti enemmän irti kirjastosta dvd:itä lainaamalla kuin mistään suoratoistopalvelusta. Ja väitän silti olevani myös laiska ihminen!

Fyysisenä tulee edelleen hankittua konsoleille ja pc:lle tietysti digitaalisena. Olen itse vahvasti puoltanut fyysisiä pelejä, mutta nyt kun oikeasti mietin asiaa, niin en kyllä missään nimessä haluaisi vajaan 500 pelin steamkirjastoani mihinkään kaappiin taikka hyllyyn fyysisenä. Ei tuommoinen määrä vain mahtuisi mihinkään järkevästi. Konsoleille tulee hankittua vain ne pelit mitä ei pc:lle saa, joten niiden kanssa ei tule tilanpuutteen takia ongelmia.

Fyysisenä tulee edelleen hankittua konsoleille ja pc:lle tietysti digitaalisena. Olen itse vahvasti puoltanut fyysisiä pelejä, mutta nyt kun oikeasti mietin asiaa, niin en kyllä missään nimessä haluaisi vajaan 500 pelin steamkirjastoani mihinkään kaappiin taikka hyllyyn fyysisenä. Ei tuommoinen määrä vain mahtuisi mihinkään järkevästi. Konsoleille tulee hankittua vain ne pelit mitä ei pc:lle saa, joten niiden kanssa ei tule tilanpuutteen takia ongelmia.
Moniko noista 500 pelistä on oikeasti pelattu ja/tai hankittu eikä nimenomaan näitä digijakelun ilmaisia tai puoli-ilmaisia, joita napsitaan kirjasto täyteen? Itselläkin on kertynyt varmasti kymmenittäin jo Xboxin ja PS:n palveluista niitä, mitkä on vain lunastanut. En koe että ne olisivat itse valitsemassani kirjastossa mukana vaan siellä on vain ne pelit, jotka olen oikeasti päättänyt ostaa, eikä ne, jotka lunasti kun kerran sai tai kun oli niin halpa.

Tosin saattaahan tuota omassa, ihan harkitusti ostetussa pelivalikoimassa aina PS1:ltä lähtien olla hyvinkin jo vastaava määrä, joten en siis epäile etteikö sinulla ihan harkitusti ostettuja pelejä voisi tuon verran ollakin. Itsellä on Steamissä varmaan 80 % enemmän ilmaisia tai kaupanpäällisiä kuin tarkoituksella harkittuja pelejä. Joku yksi Humble Bundle ja siinäkin voi olla jo helposti kymmenen peliä.

En halunnut Switch 2 ketjuun tätä keskustelua tuoda, mutta aina särähtää omaan korvaan tämä että digipelien ostajilla on mielessä vain helppous ja laiskuus. Itse olen 2 viikkoa putkeen poissa kotoa joka kuukausi ja pelaan pleikkariani Portalin kautta etänä, joten fyysinen ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto. Vai onko jokin maaginen tapa millä se levy vaihtuisi useamman sadan kilometrin päästä?

Ennen PS5:sta ja Portalia käytin PS5:sta ja Steamdeckiä sekä vielä tätäkin aiemmin käytin PS4:sta ja Vitaa vaikkakin silloin en ollutkaan kotoa ihan näin paljoa poissa.
Tämän lisäksi ainakin meidän taloudessa on täysin ehdoton juttu, että yhtäkään online-ominaisuutta sisältävää peliä ei osteta muuta kuin diginä, jotta voimme pelata yhdessä poikani kanssa pelejä onlinessa joutumatta ostamaan samaa peliä kahteen kertaan.
Minulla on tämä yksi niistä syistä miksi suosin digiä. Viisi leffoja ja pelejä pullollaan täynnä olevaa isoa hyllyä kämpässä on jo ihan tarpeeksi. En ole ajatellut uusia hyllyjä ostaa, joten saa fyysisten ostaminen olla ihan marginaalijuttu jo siitäkin syystä.

Ylös Bottom