Toiset eivät yksinkertaisesti koe fyysistä mediaa nykyaikana tarpeelliseksi, eikä sillä ole mitään tekemistä laiskuuden kanssa. Minun 1000+ kappaleen vinyylikokoelma ei myöskään ole mikään ahkeruuden merkki.
Ymmärrät nyt laiskuuden liikaa sellaisena "perinteisenä" laiskuutena. Tarkoitan itse sellaista laiskuutta kuin vaikka se, että ajaa autolla hevosen sijaan. Asiat kehittyy ja niihin tottuu. Se on silti tavallaan myös laiskuutta, eikä siihen vanhaan enää ihmiset palaa kun ovat tottuneet helpompaan.
Ja onhan se ihan oikein myös sanottu että on laiskuutta, että maksaa enemmän siitä, ettei tarvitse tehdä jotain lisähommaa, kuten kävellä kauppaan tai vaihtaa levyä ja että peli on heti pelattavissa ilman odottelua. Se on varmasti melkoisen monelle kuitenkin iso ja merkittävä seikka tässä kohtaa.
Voin bonuksena muuten lisätä laiskuuteen myös malttamattomuuden, sillä digiostajille tuntuu tosiaan myös olevan erittäin tärkeää saada se peli sillä kellonlyömällä kun se vain on mahdollista.
Tämä fyysisten kopioiden puolustaminen on kyllä erikoinen ilmiö konsolipelaamisessa, varsinkin kun PC-pelaaminen on ollut jo ikuisuuden digitaalista.
Merkittävin syy, miksi en pc:llä pelaa on se, ettei siellä ole enää (fyysisiä) pelejä. En nyt ehkä niitä isoja pelilaatikoita kaipaa mutta jotain jäi puuttumaan kun tuli puhdas digi. Viimeistään siinä kohtaa siirryin konsolipelaajaksi. Viimeisimpiä pc-pelejä taisi olla Half-Life 2 ja sekin levyllä. Paitsi en muista oliko sillä levyllä sitten mitään. Bioshock Infinite ja X-Com tuli jostain ajatushäiriöstä johtuen ostettua pc:lle mutta niistäkin on kyllä jonkinlaiset levyt hyllyssä. Taisi olla joku uuden koneen testaus tai testi siitä, että jaksaisiko pc:llä vielä pelata. En jaksanut. Infiniten pelasin läpi mutta kunnolla jauhoin X360:llä. X-Com jäi kesken.
Digiostajat voidaan sit varmaan sanoa, että fyysisten ostajat on vaan köyhiä ja ei ole varaa ostaa diginä.
Jos tuota puolta käsitellään aiheesta, niin ennemminkin tietoisempia kuluttajia: miksi maksaisin enemmän vähemmästä? Fyysisenä saan halvemmalla samat bitit + levyn koteloineen pelikokoelmaa koristamaan.
Fyysisenä itse asiassa ostan monia indie-pelejä, jotka saisin diginä 10-20 euroa halvemmalla. Eli ei ainakaan omalla kohdalla ole kyse rahasta vaan siitä, mistä haluan maksaa ja minkä koen maksamisen arvoisena. En halua maksaa pelkistä biteistä tai siitä että saan pelin heti, tai ettei tarvitse vaivaantua levyjen vaihtamiseen tai vaikka käymään kaupassa tai postissa/postilaatikolla.
Kohta fyysisiä ei varmaan muualta saa, kuin vain VPD tai Konsolinetin tyylisistä kaupoista, niin matkustanko mä aina 100+ kilsaa pelin takia, kun Postin käyttökin olisi varmaan laiskuutta.
Joo, olet ihan oikeassa: Postin käyttö on laiskuutta. Kuten jo ylempänä kirjoitin, me ollaan totuttu tiettyihin juttuihin mutta nimenomaan siksi ne on vakiintuneet koska ne on helpompia. Pyöräkin on keksitty helpottamaan työtä eli laiskureiden keksintö. Neliöllä sitä ne kuormat pitäisi viedä.
No joo, ettei mene ihan vitsailuksi niin kyllä se fakta vain taitaa olla se, että ihmiskunta tuppaa turvautumaan ja yleistämään asioita, jotka helpottavat arkea. Woltit, suoratoistot, digiversiot. Kaikki poistavat itse tekemistä. Eikö se nimenomaan ole laiskuutta? Ainakin itse voin myöntää että joku Wolttaaminen on nimenomaan sitä ettei jaksa käydä kaupassa = laiskuus. Onko se nyt niin paha myöntää että digin yksi merkittävimpiä puolia on se, että se poistaa hommasta askeleita, sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Se. On. Myös. Laiskuutta. Varsinkin jos/kun siitä maksaa enemmän.