Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ottaa päähän peleissä nykyisin....

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JuhaS14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

JuhaS14

New Member
Moikka,

Itseäni on tympinyt tämä asia peleissä viime vuosina:

Miksi _HEMMETISSÄ_ 60% peleistä värimaailman pitää olla niin _pirun_ tumma, että välillä näkeminen on hankalaa ja brightnesin joutuu hinaamaan äärimmilleen ja jos auringoa sattuu tulemaan ruudulle ikkunasta - ei pelaamisesta tule mitään. Tämä seikka oli oikeastaan ainoa joka hämäsi mua suuresti esim. Resident Evil 4:ssa (okei, tietty siihen kuuluu jonkinasteinen pimeys - mutta kuitenkin, silmille todella raskasta, vielä kun RE4:ssa hahmo katsoi aina hitusen liian alas tämä oli todella häiritsevää...), MGS3:ssa taas oli havaittavissa "viherefekti" eli kaikki oli välillä niin vihreää että päätä alkoi särkemään.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Nykypeleissä ottaa päähän se, että ne ei vaan kiinnosta.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Lyhyys ja helppous. Esim Fablessa minulla menee noin 8 tuntia, kun pelaan kaikki sivutehtävätkin läpi. Minuakin tuo hämäryys on usein vituttanut. Hitman Contractsin pelaaminen aurinkoisena päivänä on täyttä tuskaa.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Pelit on liian helppoja, mukavaa vaihtelua toi Devil May Cry 3 PS2:lle ja Ninja Gaiden Xboxille.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Luokattoman huonot pelit. Vuodessa helmiä kertyy yhden käden sormin laskettava määrä vaikka pelialustoja olisi useita (xb, ps2, pc).
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Nykypelien kanssa tosiaan joutuu miettimään kodin sisutuksen niin, että pelihuone ei ole liian valoisa. Edellisessä kämpässä aurinko paistoi ruutuun kesäisin iltaneljästä melkein kymmeneen. Ei kovin sopiva aika, kun neljän jälkeen tuli töistä. Onneksi kesällä ei niin paljon muutenkaan pelaisi. Verhot tietysti oli, mutta eivät ne tarpeeksi pimentäneet tummia pelejä varten. Sisustussyistä taas ei viitsinyt hankkia täysiä pimennysverhoja. Nykyään kyllä pärjää, mutta aika monessa pelissä toivoisi jonkin verran kirkkaampaa grafiikkaa.

Rallipelien yöosuuksia olen aina inhonnut. :mad:
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Nykypeleissä ärsyttää:

-90% peleistä ovat täyttä kuraa
-Pelit liian helppoja
-Pelit usein suoria kopioita toisitaan
-Mielikuvituksen puute
-"Windows XP" ilmiö, a.k.a pelaajaa kohdellaan usein kuin idioottia.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

2D-pelien ja seikkailupelien puute. (Tyyliin Monkey Island + muut Lucasartsin klassikot.)
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

arttq sanoi:
2D-pelien ja seikkailupelien puute. (Tyyliin Monkey Island + muut Lucasartsin klassikot.)

2D-pelien puute, sama täällä... pieni kommentti aiheesta, joka löytyi EGM-lehdestä:
"Personally speaking, I'd jump at any chance to develop a 2D game for any console, or even the PSP, but those chances are getting fewer and fewer, I feel like the DS is the last fortress of 2D gaming." - Castlevania producer Koji Igarashi

GBA ja DS ne taitavat nykyään olla, GBA:n seuraaja on varmasti jo sen luokan kone, että sille ei uskalla odottaa 2D-tarjontaa. GBA:n tulevissa peleissä on vielä muutamia helmiä ja DS:n meno toivottavasti vain paranee.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

2D-pelien ja seikkailupelien puute. (Tyyliin Monkey Island + muut Lucasartsin klassikot.)

2D pelit ovat tosiaan jääneet täysin pois "hyvän grafiikan" tieltä. Onneksi joitain taistelupelejä tehdään 2D:nä. Kasvoin myös seikkailupelien parissa. Ne olivat pienempänä lempparipelejäni, oli ne sitten Sierran tai LucasArtsin tekemiä. Pelillisesti ja tarinallisesti loistavia tekeleitä. Huumori täysin kohdallaan ja puree vieläkin.

Minua ärsyttää myös hyvien pelien vähyys. Tämä on kuitenkin aina ollut tosiasia, puhuttiin sitten aikakaudesta Atari, Nintendo 8-bit tai tänään. 99% peleistä ovat täyttä paskaa, ja niitä oikeasti ostetaan! Naureskelen tässä sitä, että ostin DS:n yhden pelin takia (Castlevania). En löytänyt mitään muuta kiinnostavaa julkaisua sille laitteelle. Marion tietysti ostin, koska Mario on Mario, mutta kuitenkin.

Eikä kyse ole loppujenlopuksi siitäkään, ovatko pelit huonoja vai ei, vaan niiden hinta. Minä maksan mielelläni pelistä, josta saa rahan takaisin 50-60 e (yleensä RPG tai muu tunteja kestävä peli), mutta jostain hikisestä Puzzle-pelistä, joita on kiva pelailla silloin tällöin, pitäisi maksaa sen 10-20 euroa. Tässä eivät pelien valmistajat ole lainkaan ajatelleet kuluttajaa. Jos vaikkapa selailetta Verkkokaupan DS:n pelitarjontaa ovat melkein kaikki pelit siinä 39.90-45 e. Onhan se kosketusnäytön hyötykäyttö vanhojen pelien kopiopeleissä hienoa, mutta come on.

GBA:n tulevissa peleissä on vielä muutamia helmiä ja DS:n meno toivottavasti vain paranee.

Puhutko mahdollisesti tästä tai Megamaneista? Enpä ole kuullutkaan tuosta sarjasta, mutta näyttää kiinnostavalta. Rahakukkaro kärsii jo kuitenkin sen verran...
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Minulta on nykypeleistä mennyt eniten innostus 3rd-person tasoloikkaan ja toimintaan. Syitä keksin ainakin kolme.


Peleissä ei juuri ole haastetta, vaan käytännössä pelit kävellään läpi. Muutamia haasteellisia kohtia tietysti on, mutta pääosin peleissä eteneminen on aikamoista lobotomiaa. 3D-maailma merkitsee yleensä sitä, että tyhjää tilaa on paljon. Siellä sitten juoksennellaan ja käännetään pelikameraa.

Kolmiulotteinen maailma ja analoginen ohjaus tekevät ohjauksesta liian epämääräistä. Kamerastakin pitää usein huolehtia. Ehkä en ole vain oppinut, mutta kaksiulotteinen maailma ja on/off-kontrollit siellä liikkumiseen (hyvin toteutettuna) tuovat mukavan fiiliksen siitä, että pelihahmo on täysin kontrollissa.

Pelien graafinen tyyli on tylsää. Mistäköhän sitä aloittaisi? Tasoloikkien Naughty Dog, Rare yms. tyyli on aika mielenkiinnotonta. Toisaalta suuri osa muustakaan tyylittelystä ei iske, oli se sitten Devil May Cryn tapaista tai Viewtiful Joen (EDIT: eihän VJ ole edes oikean tyypin peli..... aivonyrjähdys:)) tapaan ylityyliteltyä. Nuo vain muutama mainitakseni. Ehkä pidin vain entisaikojen yksinkertaisuudesta? Myös puheen tulo peleihin usein heikentää fiilistä, jos ulkoasukaan ei iske.


Positiivisia yllättäjiä kyllä edelleen löydän noista pelityypeistä, mutta ikävän harvoin. Hyvät arvostelut ja kehut nettikeskusteluissa eivät juuri ennakoi iskeekö peli vai ei. Onneksi löytyy paljon pelityyppejä, joita mielellään pelaa. Autopelit ja urheilupelit ovat menneet vain parempaan suuntaan. Roolipelit ja mätkintäpelit eivät suoranaisesti ole parempia kuin ennen, mutta osin erilaisia ja siksi kiinnostavia. FPS-pelejä nyt ei kunnolla taas aikaisemmin voitu edes tehdä. Ja paljon muutakin on tietysti tarjolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Yleisesesti ottaen tällä hetkellä vituttaa eniten pelien lyhyys ja se, että SCEA on alkanut kieltää kehittäjiä tekemästä 2D-tappelupelejä. Tämän takiahan SNK:n uusimmat tappelupelien käännökset tulivat USA:ssa ulos vain XBOX:ille. Syynä on tietenkin se, että 2D "pilaa" Sonyn laitteen mahtavan ja taiteellisesti täydellisen pelivalikoiman sekä saa näyttämään sen huonommalta kuin se onkaan...
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Nisupulla sanoi:
Luokattoman huonot pelit. Vuodessa helmiä kertyy yhden käden sormin laskettava määrä vaikka pelialustoja olisi useita (xb, ps2, pc).

Tämä on muuten paljon kiinni ihmisestä. Mikäli on suppea genre valikoima, niin eihän niitä hirveästi kerry. Itselläni taas pelkät PS2 riittävät ja kiirettä pitää että kerkeää kaikkia kiinnostavia pelaamaan. Ja osan joutuu skippaamaan ajanpuutteen takia. Esim jenkeistä tilaamana MGS3 on edelleen aloittamatta ja moni peli on vaiheessa enkä varmaan ikinä saa niitä loppuun pelattua vaikka kyseiset pelit kyllä kovasti kiinnostavat :o

Itseäni ei ota päähän peliessä oikeastaan kui se, että tekijät eivät ota mallia hyvistä ideoista. Esimerkiksi ohjauksesta, vaan aina pitää soveltaa omia ja monesti peli kärsii tästä. Miksi ei esim räiskintäpeleihin laiteta mahdollisuutta, että pelaaja saa itse määritellä näppäimensä.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Teppo_Holmqvist sanoi:
Yleisesesti ottaen tällä hetkellä vituttaa eniten pelien lyhyys ja se, että SCEA on alkanut kieltää kehittäjiä tekemästä 2D-tappelupelejä. Tämän takiahan SNK:n uusimmat tappelupelien käännökset tulivat USA:ssa ulos vain XBOX:ille. Syynä on tietenkin se, että 2D "pilaa" Sonyn laitteen mahtavan ja taiteellisesti täydellisen pelivalikoiman sekä saa näyttämään sen huonommalta kuin se onkaan...
No, jos importtaa, niin importtaahan ne SNK-mätkinnät vaikka Japanista. Ja saahan jonkun Euroopastakin. Ikävä asenne Amerikan Sonylla tietysti on. Toisaalta näkisin syytä myös SNK-Playmoren päässä. 2D:tä ei haluta tehdä "nykyresolla" (tai siihen ei ole varaa) ja vuodesta toiseen pukataan jatko-osia, joissa käytetään samoja vanhoja spritejä ja muutenkin muutos on todella minimaalisesti. Enpä tiedä olisiko vanha SNK ajautunut tähän paitsioon?
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Itseäni on lähinnä harmittanut se, kuinka pelintekijät ovat alkaneet panostamaan liikaa grafiikkaan tai johonkin äänimaailmaan ja esimerkiksi hyvään juoneen/tarinaan ei panosteta ollenkaan. Nykyään ei enää edes aloiteta uusia sarjoja ja jos aloitetaan, niin kaikki ovat FPS:siä. Jos tulisi yksikin kunnon juonen omaava peli jonka ympärille on rakennettu toimiva maailma niin hyppisin ilosta. Otetaan esimerkkinä nyt Suikoden-sarja, pelissä on loistava juoni ja pelin ympärille on tehty hieno historia, että ottaa suoraan sanottuna päähän, että ei voi elää kyseisessä maailmassa. Tuollaisia pelejä minä haen ainakin ja jos aletaan oikein ajattelemaan, niin japanilaiset RPG:t ovat ainoita pelejä nykyään, josta löytyvät ne ominaisuudet, joita haen. (Noh, Metal Gearien lisäksi)

Toinen asia joka harmittaa johtuu lähinnä itsestäni, sillä joskus kersana pystyi pelaamaan mitä tahansa peliä niin monta kertaa peräkkäin läpi, kuin huvitti. Donkey Kong: Countrynkin menin varmasti jollakin viikolla 3 kertaa läpi. The Legend of Zelda: A Link to the Pastkin on menty monta kertaa läpi, mutta jostakin syystä Ocarina of Time ei anna samanlaista ilontunnetta. Super Metroid on menty niin monta kertaa läpi, että en uskalla laskea ja Metroid Primea pelatessa toinen läpipeluu kerta on sellaistakin kuraa, että heikompia hirvittää. Tuo on erittäin harmillista, mutta kai minun täytyy oppia elämään sen kanssa.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Pesmerga sanoi:
Otetaan esimerkkinä nyt Suikoden-sarja...

tuosta tuli mieleen, että onnistuin hankkimaan kelvollisen suikoden 2:n viimeinkin, ja se on tosiaan sellainen peli, että sen parissa on mennyt kaikki vapaa aika ja vähän muutakin aikaa.
lisää tällaista.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

danholo sanoi:
Puhutko mahdollisesti tästä tai Megamaneista? Enpä ole kuullutkaan tuosta sarjasta, mutta näyttää kiinnostavalta. Rahakukkaro kärsii jo kuitenkin sen verran...

Jees, muun muassa tuosta eli Gunstar Super Heroes. On ennakkotilauksessa, ensi kuun alussa pitäisi ilmestyä.

Muita joita tarkoitin mm. Mega Man Anniversary Collection, (ovat tietty vähän pelaajasta kiinni kiinnostavatko yhtä paljon) Fire Emblem 2: The Sacred Stones (tosin olen jo ostanut julkkarina Jenkeistä), Donkey Kong Country 3 (en ole aikaisemmin pelannut tätä ja pidän vieläkin osista 1 & 2), Dr Mario & Tetris Attack (jälkimmäisen vuoksi), Final Fantasy IV (III tuleekin sitten DS:lle), Metal Slug 1 (mahdollisesti myös muita sarjan osia). Uskon, että GBA ei ole vielä kaikkeansa antanut, FF IV:n julistaminen antoi ainakin mulle uutta uskoa GBA:n suhteen.

Hex sanoi:
Minulta on nykypeleistä mennyt eniten innostus 3rd-person tasoloikkaan ja toimintaan. Syitä keksin ainakin kolme.

Koko postauksesi oli kuin omasta kynästä, noh paitsi Viewtiful Joesta pidin, kun oli 2D tai ainakin sivulta kuvattu - se riitti mulle. Mario 64 vielä aikanaan meni uutuutensa ansiosta, mutta Jak & Daxterin 1:n jälkeen on aivan nollakiinnostus 3D-loikintoihin ollut. Tuo peleissä eteneminen ja paikasta toiseen siirtyminen on tylsää jolkottelua eli mainitsemasi tyhjä tila. Kamera ja sen kanssa pelehtiminen on se kaikkein ikävin puoli + maailman hahmottaminen eli hyppyjen pituuden arviointi yms. häiritsevät.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

ShereKhan sanoi:
Uskon, että GBA ei ole vielä kaikkeansa antanut, FF IV:n julistaminen antoi ainakin mulle uutta uskoa GBA:n suhteen.

Ei olekaan. Tulihan SNES:ille joitain erinoimaisia pelejä jo "toisen" (neljäs?) konsolisukupolven aikana. Näistä mainittakoon mm. Rockman & Forte, joka on mielestäni erinomainen Rockman/Megaman peli. Tämähän julkaistiin myös GBA:lle. Eikö myös Tales of Phantasia ja Star Ocean julkaistu myöhemmässä vaiheessa?

Nuo Final Fantasyt ovat kyllä pakkohankintoja vaikka ei niitä jaksaisi heti pelatakaan. Final Fantasy IV on erinoimainen RPG. Miksi helkkarissa kolmonen julkaistaan DS:lle?! Pitäisi sitten kai vitonen ja kutonen tulla jossain vaiheessa.

Eniten toivoisin PS3:lle uusintaversioita FFVII ja FFVIII. Ne uusilla grafiikoilla, parannetuilla musiikeilla ja muilla extroilla olisi kyllä jotakin. Onhan ne hyviä pelejä itsessään, mutta kunhan sanon. :D Haluisin myös jatkoa Golden Sunille, joka jäi mielestäni tarinallisesti kesken The Lost Agen lopussa.

En ole valitettavasti S-RPG:iden ystävä, joten Fire Emblem jää väliin. Enhän ole pelannut FF:TA:takaan lähes yhtään vaikka sen omistankin.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

danholo sanoi:
Nuo Final Fantasyt ovat kyllä pakkohankintoja vaikka ei niitä jaksaisi heti pelatakaan. Final Fantasy IV on erinoimainen RPG. Miksi helkkarissa kolmonen julkaistaan DS:lle?! Pitäisi sitten kai vitonen ja kutonen tulla jossain vaiheessa.
Kolmosesta tehdään 3d-versio ja vitosen ja kutosen pitäisi ilmestyä joskus myöhemmin GBA:lle.

danholo sanoi:
Eniten toivoisin PS3:lle uusintaversioita FFVII ja FFVIII. Ne uusilla grafiikoilla, parannetuilla musiikeilla ja muilla extroilla olisi kyllä jotakin. Onhan ne hyviä pelejä itsessään, mutta kunhan sanon. :D Haluisin myös jatkoa Golden Sunille, joka jäi mielestäni tarinallisesti kesken The Lost Agen lopussa.
Samaan aikaan vielä FFIX, itsellänikin on mielessä pyörinyt tuollaiset uudelleenjulkaisut ja olenkin ihmetellyt, miksi näin ei ole vielä käynyt. Jos IX tulee PSP:lle, niin sitten voisi kyseinen laite löytyä minunkin taskustani. Että ottaa vain päähän, että Suikoden I & II tulevat PSP:lle, mutta Konamin mulkerot julkaisevat ne vain Japanissa.
 
Vastaus: Ottaa päähän peleissä nykyisin....

Konsolipelien suoraviivaisuus rassaa. Missä ovat kunnon strategiat, RTS:t ja mikromanageroinnit?!? Ei aina jaksa pelata refleksijynkkyä.
 
Ylös Bottom