Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Saa nähdä miten sony tulee jatkamaan tätä sensuuri linjaa myös ps4 aikana ja kusetetaanko taas eurooppalaisia
pelaaja lehden sivustolta ja toivottavasti ihmiset laittaa noottia sonylle että ps4 konsoolilla kukaan ei halua täta samaa nähdä

Blogi: The Last of Us -sensuurissa mentiin metsään - Ei näin! / Blogit / Pelaajalehti

En ole Uncharted 2 jälkeen suostunut ostamaan yhtäkään Naughty Dogin peliä edes käytettynä ja sama linja pitää yhä.
Huvittava ja samalla harmillinen tapaus tämä sensurointi. K18 -ikäraja ei näköjään riitä. Voeh... Mitähän seuraavaksi.

Viitaten aiempaan viestiin, eli jos nyt on olemassa exclusive pelejä jotka voivat keikauttaa konsolin hankinnan Sonyn suuntaan niin aika moni mainitsisi Naughty Dogin pelit. Pakko udella että mihin boikottisi perustuu?

Se perustuu yksinpelikokemukseen, joka ei miellyttänyt minua. Uncharted 2 oli kuin ensimmäinen osa varustettuna hienommalla ulkoasulla.
Olen varmasti vähemmistössä, mutta tarinankerronta ei yksinkertaisesti ollut meikäläisen mieleen, puhumattakaan jatkuvasta vihollislaumojen tuputtamisesta pääsankarin eteen(Ostin pelin sen julkaisun kynnyksellä, eli hintaakin mokomalla oli). Joo. Minulla on varmasti monen mielestä outo maku, mutta minkäs sille mahtaa jos on vähän erilaisempi yksilö.

Meitin PS4 hankinta perustelut menevät täysin muualla.

Se tuskin on erikoista ettei joku pidä jostain tietystä pelistä. Mutta siis koko firma on boikotissa sen takia ettei U2 maistunut? Meinaan Last Of Us on eri peli ja IP. Sitä tässä vähän ihmettelen.

Katsoin kerran muutaman Let´s play pätkän The Last of us:in meiningistä, eikä se niin kovin herkulta vaikuttanut. Yleensä juuri tällaisissa tilanteissa(jossa edellinen pelitalon loistavia arvosteluja napannut tuotos on osoittautunut pettymykseksi) zekkaan, että kustaanko minua taas silmiin samalla tapaa. Meikäläisen työllä ansaituista rahoista kuitenkin kyse, joten en minä rupea ostamaan jotain, joka ei kiinnosta vain sen takia,
koska 10 000 muuta ihmistä on hankkinut saman ja ylistää sitä. Nämä on näitä makuasioita.

Makuasiat ymmärrän varsin hyvin, mutta tuollainen "kustaan silmään" -retoriikka on vähän kummallista. Jos et siis pidä jostain viihdetuotteesta, niin sinua on "kustu silmään" tekijöiden toimesta? Mitä tapahtui siinä vaiheessa makuasioille?

En maininnut mitään tekijöiden minun silmiini kusemisesta, vaan arvostelujen samankaltaisuuksista. Ilmeisesti sellainen, jolla on samanlainen pelimaku kuin minulla, ei pahemmin työskentele peliarvostelujen puolella. Arvosanojen kun todellakin pitäisi antaa jotain osviittaa siitä, onko peli oikeasti hyvä. Useiden mielestä UC2 näyttäisi täyttävän tämän kriteerin. Minun kohdallani ei.

Lopuksi on sanottava ettei kannata sekoittaa "kiinnostusta" (mitä sinulla ei LoU-peliä kohtaan ilmeisesti ole) siihen että pelaisit itse pelin ja kertoisit siitä sitten oman mielipiteesi.

Toisin sanottuna vaadit minun ostavan pelin, josta en ole saanut alkujaankaan hyviä viboja, jotta olisin oikeutettu antamaan sille oikeudenmukaisen tuomion? Olen eri mieltä. Voin tasan tarkkaan tuomita tuotoksen, jos se ei omissa silmissäni ole rahan arvoinen ostos. Se, ettet sinä ja mahdollisesti isomäärä muita ihmisiä hyväksy tätä, on sitten ihan oma ongelmasi/ongelmanne. Peace. :)

Toisin sanottuna vaadit minun ostavan pelin, josta en ole saanut alkujaankaan hyviä viboja, jotta olisin oikeutettu antamaan sille oikeudenmukaisen tuomion?

En todellakaan "vaadi" ketään tekemään yhtikäs mitään enkä ainakaan vaadi ketään ostamaan peliä (tai mitä tahansa viihdetuotetta) josta hän ei ole kiinnostunut. Mutta....

Voin tasan tarkkaan tuomita tuotoksen, jos se ei omissa silmissäni ole rahan arvoinen ostos.

Et oikeastaan voi "tuomita" jos et ole itse peliä pelannut. Tuomio nimenomaan tarkoittaa että asiaan/tuotteeseen perehdytään ja se itse jollain tasolla koetaan. Tai ainakin sitä vähintään pelataan tunti tai pari. Se oli pointtini. Eli voit kyllä hyvillä mielin kertoa ettei peli, sen tyyli tai vaikka genre sinänsä kiinnosta - tai vaikka kertoa että sinulle peli näyttää liikaa U2:lta josta et pitänyt - mutta syvällisempää analyysia et oikeastaan voi antaa. Sinulla on myös vaikeuksia väittelyssä/keskustelussa niiden kanssa jotka ovat pelin pelanneet (esim. peliarvostelijat) ihan siitä yksinkertaisesta syystä että toinen puhuu OMASTA kokemuksesta ja sinä puhut enemmänkin ennakkoluulojen/asenteiden voimalla.

Esimerkki: Minä en ole itse pelannut Halo 4:sta. Voinko sanoa ettei pelisarja ole itselle niin lähellä sydäntä eikä se ihan täysillä siis kiinnosta? Voin. Voinko sanoa että näin trailerin ja pelikuvaa ja se näyttää hyvin samalta kuin aikaisemmatkin? Voin (vaikka ehkä se ei lopulta ihan samanlainen olekaan). Voinko sanoa että Maste Chief on pussy? Voin (tosin moni on eri mieltä). Voinko sanoa että peli on huono? En. En meinaan ole itse peliä pelannut. Tässä on sitä eroa "kiinnostuksen" ja "itse pelaamisen" välillä. Vasta jälkimmäisen jälkeen voi jaella tuomioita.

Sinulla on myös vaikeuksia väittelyssä/keskustelussa niiden kanssa jotka ovat pelin pelanneet (esim. peliarvostelijat) ihan siitä yksinkertaisesta syystä että toinen puhuu OMASTA kokemuksesta ja sinä puhut enemmänkin ennakkoluulojen/asenteiden voimalla.

En suinkaan ennakkoluulon perusteella. Minähän kerroin jo katsoneeni miltä peli näyttää(tosin en maininnut että zekkasin sen täysin alusta aloitettuna). Seurasin sitä jonkin aikaa, ja jos se olisi saanut minut innostumaan, Last of Us nököttäisi jo hyllyssäni. Se ei ollut yksinkertaisesti peli, jonka seurassa olisin viihtynyt.
Fanit iloitkoot, mutta turha minun kaltaisista soraäänistä on välittää, jos tuotos on omasta mielestä hyvä. Näin on muuten käynnyt aikaisemminkin antaessani UC2 pientä kritiikkiä. Sinua nyt harmitti, ettei joku pitänyt yhden lempipelistudiosi pelistä ja hyökkäsit minun kimppuun kerrottuani, etten ole kyseisen puljun suurin fani, vaikka pleikkaristinahan minun kai pitäisi heidän peleistä tykätä.

Molempien kohdalla kyseessä on tarinallinen peli. Tarinan miellyttävyyden voi täysin tuomita, vaikkei itse olisi ohjaksissa. Toivottavasti seuraava Naughty Dogin peli iskisi omaankin suoneen.

Sinua nyt harmitti, ettei joku pitänyt yhden lempipelistudiosi pelistä ja hyökkäsit minun kimppuun kerrottuani, etten ole kyseisen puljun suurin fani, vaikka pleikkaristinahan minun kai pitäisi heidän peleistä tykätä.

Etsitkö viestin jossa kerron että "kaikkien PS3-fanien täytyy pitää Naughty Dog -peleistä"? Älä keksi sanoja suuhuni. Aiemmin on ollut jopa oma ketju siitä että ovatko ND:n pelit hyviä, huonoja jne ja siellähän on ollut tätä vääntöä aiemminkin. Kimppuun hyökkääminen on taas aika kömpelöä ja ylidramaattista retoriikkaa, mutta se taitaa olla tyylisi.

Jos nyt aivan totta puhutaan niin tuskin kovin monen enää tarvitsee todistella Naughtin Dogin "hyvyyttä", mutta sen "huonoutta" kyllä varmaan joutuu asteen hanakammin perustelemaan.

Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Last of Us -topikissa heitinkin pientä kuittailua Naughty Dogin suuntaan, mutta täytyy myöntää että kun pelistä paljastui lisätietoa muuttui se kiinnostavammaksi, joten aion sen kyllä ehdottomasti pelata vielä läpi. Toisin kuin yhtäkään Uncharted-peliä, jotka eivät vaan jaksa enää kiinnostaa. Kopioin tähän toiselle boardille aikanaan vuodattamani tekstinpätkän Uncharted-peleistä (olen pelannut kaksi ekaa osaa läpi):

Unchartedit ovat meikäläiselle sellaisia vajaan 80 pisteen pelejä. Grafiikka ja ääni ovat aivan mahtavia, pelattavuus pääasiassa kunnossa, bugit ovat karsittu minimiin ja parhaimmillaan toiminta rullaa uskomattoman hienosti. Uncharted 2:n alkupään kohtaus kerrostalossa jota tulitetaan helikopterista ei ollut omaperäinen (no loppu kyllä oli!), mutta surroundit täysillä pimeässä pelaten kyseessä oli yksi pelihistorian parhaista kohtauksista.
Mutta nämä hunajaiset onnen hetket ovat valitettavan pieni osa kokonaisuutta. Vastapainona on ihan jees -kiipeilyä, harvemmin mielenkiintoisia ongelmanratkontahetkiä ja mikä pahinta loputon määrä aivan uskomattoman puuduttavaa asemasotaa. Itse asiassa perusräiskinnän ääliömäisyys saa muut osapuolet tuntumaan paremmilta kuin ne ovatkaan. Esim. hyppely ja kiipeily on tehty sujuvammin Assassin's Creed -peleissä ja ongelmanratkonnan hönöydestä kertoo se, etten osaa jälkikäteen oikeastaan nimetä yhtään pulmaa kahdesta pelistä joka olisi vaatinut jonkinlaista nokkeluutta.

Ja se juoni. "Charmantisti" ärsyttävä mutta silti pidettävä päähahmo, muinaisten aarteiden metsästys, energiset ja seksikkäät naishahmot, vanhempi herrasmies joka valittelee olevansa "too old for this", natsit, ei-amerikkalaiset pahikset, hautakammiot, muinaiset ansamekanismit, silleen perheleffaan sopivasti kaksimieliset jutut jne. ovat aineksia joista saa kyllä helposti kivaa viihdettä. Mutta katsojan yllättäminen jo useaan otteeseen kierrätetyillä aineksilla on hiukan hankalaa. Ja suurimpana ongelmana omalta kannaltani on se, että siinä missä Indiana Jones on hyvä jätkä, on Nathan Drake pelihistorian pahin idiootti jonka hyppyrilettiä tai näsäviisaita kommentteja ei jaksa sitten ollenkaan. Juonet rullaavat Unchartedeissa "silleen ihan kivasti" kuten tällaisessa popcorn-viihteessä tarvitseekin, mutta onhan tarinan vertaaminen esimerkiksi dystopisen ja yhteiskuntafilosofisen BioShockin tai todellisuuteen linkittyvän Assassin's Creedin kanssa pyhäinhäväistys.

Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Mutta nämä hunajaiset onnen hetket ovat valitettavan pieni osa kokonaisuutta. Vastapainona on ihan jees -kiipeilyä, harvemmin mielenkiintoisia ongelmanratkontahetkiä ja mikä pahinta loputon määrä aivan uskomattoman puuduttavaa asemasotaa.
Herran jumala olinkin unohtanut nuo tulitaistelut. Ne toimivat silti jotenkuten pelisarjan kolmannessa osassa. Uncharted 1 oli PS3:n *se* peli, jonka piti olla aivan älyttömän kova juttu. Oma ensimmäinen fiilis oli, että peliin oli päälleliimatusti tungettu DualShockin liiketunnistus-toimintoja (tasapainottelu, räjähteiden heittäminen) ja analoginappien esittelyä (vesijetillä ajossa X:llä kaasutettiin), jotka aika loogisesti pudotettiin jatko-osassa heti pois.

ongelmanratkonnan hönöydestä kertoo se, etten osaa jälkikäteen oikeastaan nimetä yhtään pulmaa kahdesta pelistä joka olisi vaatinut jonkinlaista nokkeluutta.
Samaa mieltä pulmista, onneksi Uncharted 3 teki tässä poikkeuksen ja tarjosi paljon mm. varjokuvilla leikkimistä, optisia harhoja ja perspektiivillä leikkimistä.

Sen sijaan pelihahmon pelattavuus oli ainakin kahdessa ensimmäisessä osassa aivan kaameaa, ja suoraan PS1:n ajoilta, joissa eri tasoilla pelihahmo käyttäytyikin aina vähän eri tavalla. Välillä hyppely oli hyvinkin skriptattua, välillä ei. Kun peli kannustaa kerättävillä esineillään tutkimaan pelimaailmaa, niin usein selvä kieleke olikin vain "graafinen elementti" eikä Nathan halunnutkaan hypätä tai tarttua tuosta kiinni, vaikka juuri hetkeä aiemmin oli vastaavanlaisen kielekkeen kanssa kiipeilty. Samoin välillä Nathan teki hyppy napista vain hieman pidemmän juoksuaskeleen, ja välillä teki siitä jumalattoman loikan.

Eräässä kohdassa kaksi lautatasoa oli toisistaan selvästi erillään, ja tämän raon ylittämiseen tarvittiin kolme kuolettavaa yritystä, jotta huomasin, että raon yli kuului vain kävellä, koska juuri tässä kohdassa hyppynappi sinkautti Nathanin olympiatason loikkaan... ja suoraan kuolemaan.

siinä missä Indiana Jones on hyvä jätkä, on Nathan Drake pelihistorian pahin idiootti jonka hyppyrilettiä tai näsäviisaita kommentteja ei jaksa sitten ollenkaan. Juonet rullaavat Unchartedeissa "silleen ihan kivasti" kuten tällaisessa popcorn-viihteessä tarvitseekin, mutta onhan tarinan vertaaminen esimerkiksi dystopisen ja yhteiskuntafilosofisen BioShockin tai todellisuuteen linkittyvän Assassin's Creedin kanssa pyhäinhäväistys.
Tähänkin idiotismiin onneksi tuli pelisarjan kolmannessa osassa muutos, eikä Nathan ollut lähellekään niin ärsyttävä kuin aikaisemmissa osissa.

Pelit tuli kertaalleen pelattua läpi, ja onnistuneesti jokin näistä peleistä oli juuri sillä hetkellä minulla lainassa, kun eräs pleikkapäivitys rikkoi koko pelin kuukauden ajaksi pelikelvottomaksi.

Silti peleissä on nähty aivan älyttömän upeita kohtauksia (mm. kapealla kujalla ajoneuvoa karkuun juoksemista, aavikolla kävelyä yms.), silti yhtään Unchartedia ei ole tullut ostettua.

Ylös Bottom