Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Päässä heittääää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arisalmi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
Hemoglobiinin puuteesta se ei mulla ainakaan jouhdu, ku se on jotain 160.
Urheiletko?

Pitäkää ihmiset kehostanne huolta, niin takaan että kohtaukset vähenevät!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Urheiletko?

Pitäkää ihmiset kehostanne huolta, niin takaan että kohtaukset vähenevät!

Kyllä, ehkä liikaakin n. 2-3 tuntia tavallisena päivänä.

Ja Ari maraton olis tälle kesälle tähtäimessä.

Ei tarvitse olla himourheilija, että hemoglobiini nousee, sillä monella sohvaperunallakin yli 150. Itselläni, vaikka kohtuullisesti olen aina urheillut, ei oikein tahdo nousta millään :(

En kaikkea jaksanut lukea, ja näin realistinä sanon että tuo viittaa mielenterveydellisiin ongelmiin. siksi suomessa niin yleinen..
;)

Joo totta tosiaan mullakin tota silmissä sumenista tapahtuu lähes päivittäin kun nousee nopeasti ylös vaikkapa sohvalta tv:n katselun jälkeen. Ja nyt tänään huimasi aika pahasti ruokavälkällä. Viime syksynä mulla oli päällä jatkuva huimaus, joka kesti n. 3 viikkoa. Käväsin sairaalassakin siinä jossain välissä. Tiedän hyvin mistä se johtui, mutta siitä en rupea täällä sen enempää kertomaan.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peepmaster
Joo totta tosiaan mullakin tota silmissä sumenista tapahtuu lähes päivittäin kun nousee nopeasti ylös vaikkapa sohvalta tv:n katselun jälkeen. Ja nyt tänään huimasi aika pahasti ruokavälkällä. Viime syksynä mulla oli päällä jatkuva huimaus, joka kesti n. 3 viikkoa. Käväsin sairaalassakin siinä jossain välissä. Tiedän hyvin mistä se johtui, mutta siitä en rupea täällä sen enempää kertomaan.
poltit pilveä tai olet heikko ja alkoholi oli syyllinen

Mulla on usein tuota huimausta, kun nousen lattialta seisomaan. isäpuoleni (joka tietää kaiken) sano että se johtuu jostain veren alipaineesta, eikä se välttämättä liity kasvuikään.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Arisalmi
Eli onkos teille tullut sellaisia ihme päänsärkyjä/huimausta/silmissä sumenemista tai jotain muuta kummaa keskellä päivää (siis ihan selvin päin ;) )??

Pari kertaa viikossa tulee tälläisiä, varsinkin jos nousee tuolilta/lattialta nopeasti ylös. Melko usein olen ollut pelaamassa/katsomassa telkkua ja noussut ylös ja *bum*, iskenyt älytön jysäri (samanlainen ku Bruce Willisillä Die Hardeissa :D ) ja sitten huimannut ja välillä sumenee silmissä täysin, menee ihan puuroksi kaikki (ihan kuin esim. Photarilla blurrais huolella). Yleensä päänsärky on vain jossain kohtaa päätä (yleensä jakautuu oikealle tai vasemmalle sivulle)...

"Kohtaukset" tekee ärsyttäväksi se että huimatessa näyttää että olisi kauheassa humalassa (askel heittää, menee etukenossa, koordinaatiokyky heikko jne).

Nyt kertomaan ihmeellisistä kohtauksistanne :)
Mulla on IHAN samallaisia "kohtauksia" kipu rajautuu yleensä vasemmalle puolelle ärsyttävää... Ja se potuttaa vielä enemmän ku se tulee aina silloin kun sitä vähiten kaipaa tätä on ollut noin 2 vuotta vähintään 5 kertaa viikossa lekurin lääkkeet ei euta mitää...

Kyllähän noita toisinaan tulee. Kun nousee ylös ja lähtee kävelemään. Silmissä sumenee ja näkee kellertävää "hunajakennomaista" kuviota ja käy päässä heittämään. Kertaakaan en ole kaatunut, aina sitä jotenkin on onnistunut pystyssä pysymään. Tapahtumat kestävät maksimissaan 10 sekuntia.

Minulle kävi viime joulun aikaan samalla lailla kuin Bushin George W:lle... Olin syömässä (tunkemassa kokonaisena suuhuni) joulutorttua ja hörppäsin maitoa. Pala meni henkeen ja alkoi yskittää kovasti. En viitsinyt räkiä koko keittiötä taikina-luumusose-maitomössön peittoon, ja seuraava muistikuva onkin kun äiti tuli herättelemään keittiön lattialta... Onneksi en kaatuessani lyönyt päätäni mihinkään (olin seisaallani, kun taju meni). Lähes ainoa ero USA:n presidentin tapauksessa oli se, että George oli syömässä jotain suolapalaa (olisiko ollut pretzel tai bagel), ja Georgen tapaus oli seuraavana päivänä omastani... :D
Samantyylinen outo pyörtyminen sattui joskus 5-vuotiaana, kun olin tullut saunasta suihkuun ja pyörtynyt. Siinäkään ei käynyt mitään kummempaa.
Ja noita äkillisen nousun huimauksia tulee joskus, mutta päänsäryistä kärsin äärimmäisen harvoin, muutaman kerran vuodessa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kumppe
Joskus kauan kauan sitten kouluterveydenhoitaja sanoi, että alhainen hemoglobiini aiheuttaa vastaavaa. Varmasti myös verensokerilla on asian kanssa merkitystä.

Kyseinen ilmiö johtunee enemmänkin alhaisesta verenpaineesta, koska ylös noustessa veren matka aivoihin vaikeutuu, ja liian mataalla verenpaineella aivoille tulee hapensaantihäitiö, joka esiintyy huimauksena. Pyörtyminenhän johtuu hapenpuutteesta aivoissa.

Ylös Bottom