Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Paljonko on lainaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Baron
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Viime vuonna lainaa oli kämpän rakentamisen takia rapiat 250k ..Tosin kun muutettiin tähän omaan niin myytiin molempien opiskelijakämpät pois (yksiöt) Joensuun keskustasta ja saatiin laina aika hyvin maksettua pois..viime viikon keskiviikkona kävin maksamassa loputkin pois eli näin..
Autoa meillä ei ole, ei lapsia joten turhaa kulutusta ei ole..
Ensi kesänä olisi ihan oman kesämökin rakentaminen appivanhempien kesämökin vastarantaan ja siihen lainaa katsellaan..Ei mitään isoa, mutta kun pitää tehdä tiet, kunnon perustat, vetää sähköt ja jätevesi+puhdasvesi hommat testata ja porauttaa kallioon..Lainan määrä pyörii siinä 100k-150k tuntumassa..
Siihen vielä ehkä ensimmäisen auton hankinta ja moottoripyörä minulle niin kyllä rahaa menee liiankin paljon..

Eikös se vähän mene niin, että nykyään harva ihminen elää ilman lainoja..

Mitä tekemistä asuntolainalla on kulutusjuhlan kanssa?

Hex sanoi:
Mitä tekemistä asuntolainalla on kulutusjuhlan kanssa?

Tarkoitin kokonaisuutena sitä, että aletaan hankkia asunto, lomamökki, vene, auto, taulu-tv jne. ottamalla suuri määrä lainaa.

Jokainen tavallaan.

kodor sanoi:
Tarkoitin kokonaisuutena sitä, että aletaan hankkia asunto, lomamökki, vene, auto, taulu-tv jne. ottamalla suuri määrä lainaa.

Jokainen tavallaan.

Taulu-tv pois luettuna, niin miten muuten kuin lainalla luulet normaalin palkansaajan noita pystyvän hankkimaan?

Weldomite sanoi:
Siihen vielä ehkä ensimmäisen auton hankinta ja moottoripyörä minulle niin kyllä rahaa menee liiankin paljon..

Ja sitten alkaa rahaa palamaan, voin kertoa. :p

Olkoon sitten vaikka kulutusjuhlaa, mutta kyllä minä haluan lyhyen elämäni aikana
nauttia omasta kodista, mökistä, moottoripyöristä jne. Jos alkaisin nyt säästämään
kaikkeen haluamaani, niin menisi pari vuosikymmentä että moiset täpäkät olisi
kasassa. Mieluummin otan kaiken heti, koska olen kärsimätön. ;)

Vaihtoehtona olisi tietysti irtautua maallisen omaisuuden pyörityksestä, ja vaikka
dyykata ruokaa, mutta kapitalistiksi tässä on kasvettu, ja niillä eväillä mennään.

Tyylien sijaan kannattaa laskea mikä oikeasti on kannattavaa.

Paolo sanoi:
Ja sitten alkaa rahaa palamaan, voin kertoa. :p

Heh, mutta ei sen pyörän tarvitsekaan olla merkkiä Buell! ...tosin mikä minä olen sanomaan, itse myin Kawan pois jotta oli rivitaloon varaa muuttaa... 100k ja rapiat lainattua rahaa.

Baron sanoi:
Jos vastike on pyöreät nolla euroa, niin en haluaisi asua tuollaisessa osakeyhtiössä kun suuret remontit napsahtavat kohdalle... Sitten onkin sitä lainaosuutta senkin edestä... Toisaalta jos vuokralaisina on kauppaliikkeitä halutulla alueella, niin sittenhän se onkin mahdollista... Tällöin vaan kämpälläkin yleensä onkin sitä hintaa...
Katutaso on siis vuokrattu liiketiloiksi toimistokäyttöön, jolloin niistä saatavilla tuloilla maksetaan asukkaiden vastikkeet ja pistetään ylijäävä osuus rahastoihin odottamaan mahdollisia remontteja ja muuta. En tiedä onko Lahdessa vastaavaa, mutta ainakin Helsingissä tuo on yksi merkittävimmistä syistä ostaa keskustakämppä. Aloitussummat ovat kieltämättä korkeita, mutta asuminen on verrattaen edullista ja palvelut kivasti kävelymatkan päässä.

feldon sanoi:
En tiedä onko Lahdessa vastaavaa, mutta ainakin Helsingissä tuo on yksi merkittävimmistä syistä ostaa keskustakämppä. Aloitussummat ovat kieltämättä korkeita, mutta asuminen on verrattaen edullista ja palvelut kivasti kävelymatkan päässä.
Keskustan kämppä josta nyt muutetaan "lähiöön" sijaitseekin juuri liiketilojen päällä... Yhtiö tekee 40k tuottoa vuodessa, joten jos huoneistossa olisi huoneita yksi enemmän, niin ei olisi mitään järkeä muuttaakaan pois...

Baron sanoi:
Korkotason nousu syö miestä varmaan ihan kivasti...
Taikasana: Korkokatto!
Minulla 170k lainassa 5v korkokatto toi kuukausierään hurjat 10 lisää maksettavaa. Toki onhan tuossa sekin vaara, että ne korot eivät nousekaan, vaan laskevat. Mutta siihen en ihan uskalla äkkiseltään luottaa.
Lainaa on siis kaikenkaikkiaan hiukan yli 185k.

Perintöä odotellessa ;)

E:
kodor sanoi:
Siis ei toki vaan vuokralla.
Minä olen sen aina laskeskellut niin, että vuokralla asuessa pelkästään menettää, kun taas "omassa" lainalla asuessa myös sitä maksaa joka kuukausi tavallaan itselleen hiukan. Ja jos onnistuu hyvän asunnon löytämään, saattaa sen arvo nousta ja silloinhan kaikki vain plussaa.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Baron sanoi:
No nelihenkinen perhe tarvitsee mielellään edes kolmion, mutta mielummin neliön... Vähintään kuitenkin 70-80 neliöisen... Jos sellainen löytyy Lahdesta 120 000e, niin Helsinki olisi vähintään... Kolminkertainen? Korot siinä sivusssa myös?

Ja tottakai sillä on väliä, että minkälaisella alueella asuu... Itse menisin mielummin hirteen kuin Kalliolaan alle kouluikäisten lasten kanssa (kaikella kunnioituksella kaikkia niitä kohtaan jotka asuvat Kalliolassa)...

Edit: kävipä ärsyttämään sun kommenttisi... 100 000:lla saa tosiaan yksiön tai kaksion, jos kelpaa huonokuntoinen 30-40 neliön "räkälä" näin nätisti sanottuna... Jos haluaa yhtään ylimääräistä neliötä, niin johan löytyy haitaria hinnoissa aina sinne miljoonaan saakka... Toki Eira onkin aina erikseen, mutta kuitenkin... Pointti oli nyt siinä, että Helsingin kaksion hinnalla Lahdesta saa ne ratkaisevat kaksi ylimääräistä huonetta ja 40 neliötä samaan hintaan

Kaverihan flippas täysin, en kommentoinut muuta kun että YKSIÖSTÄ ei todellakaan tartte maksaa yli 180 000e normaalilla alueella, joka on täysin absurdi väite. Mitähän sä alat sitten sekoilemaan siitä ettei yksiö riitä SULLE, huh. Ihankun se liittys asiaan yhtään mitenkään.

Ja tottakai stadissa on kalliimpaa kun siellä landella, pointti on että ihmiset on valmiita maksamaan siitä ettei tartte asua siellä Lapissa. Itse asuisin vaikka koirankopissa ryöstöhinnalla ettei tartte täältä lähteä johonkin metsään.

Ite asustelen 65 neliössä ja mietiskelen isompaa paikkaa, alkaa olemaan jo niin paljon kaikkea kamaa että valuu ikkunasta pihalle.

Hmm, autolainaa jäljellä 7ke, opintolainaa 2ke ja kulutusluottoa (motskari) 5ke.

Minä en ole mitään nollalaina-miehiä, tosin lainat on etukäteen kuitenkin harkittuja. Motskarinkin kohdalla kyse on lähinnä pakkosäästämisestä, otin siihen lainaa, kävin hakemassa Saksasta ja myyn varmaan keväällä pois. Saan omani takaisin, ja jää vielä vähän ekstraakin vaikka korkojakin on makseltu.

Emäntä omistaa nykyisen asunnon, minä hommaan seuraavan, johon pitäis alkaa nyt säästelemään. Mitään liian kallista (paljoa yli 150ke) asuntoa ei varmaan hommata, kun emme tiedä asutaanko siinä 2-4 vuotta pidempään. Jos olisin jäämässä jonnekin paikkakunnalle pitkäksi aikaa melko varmasti, olisi sijoitus omaan "unelmataloon" varmaan mielessä, jolloin suurempi laina ja korkojen maksu alussa ei harmittaisi, kun kerta siinä saisi asua ja nauttia siitä kämpästä.

Noista asunnoista ja lainoista tuli mieleen, että jos omistusasunnossa asuu ylipäätänsä vain reilu pari vuotta, voi se tulla kalliimmaksi kuin vuokralla, varsinkin jos ei ole varaa maksaa kuukaudessa paljoa. Ei se lainan ottaminen (perustamismaksut jne) ole aivan ilmaista, ja alussa sitä kämppää ei paljoa lyhennellä vaan maksellaan korkoa, ja siihen tulee vielä yhtiövastikkeet päälle. Ja nyt näyttää siltä että kaikkialla hinnat ei enää nouse, joten asunnon arvo voi pysyä samana tai jopa laskea muutaman vuoden sisään. Mutta nämähän ovat aina tapauskohtaisia.

Autolainaa jäljellä About 3000e. Ja vanhemmille reilu 2000e.
Kännykkääkin saa viel maksaa pari vuotta sen 25e/kk. Luottovelkaa reilu satku.
Nou hätä. Sit kun nuo suuremmat lainat saa alta pois ni luultavasti asuntolainaa hakemaan.

Huh, onneksi lainat eivät ole vielä meikäläisen ongelma. Mutta kyllä se aika vielä koittaa kun tässä nyt mennään vielä muutama vuosi;).

Ylös Bottom