Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pariston vaihto pelikasettiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ShereKhan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ShereKhan

New Member
Ongelma ei ainakaan vielä ole omakohtainen, mutta kaverin vanhasta SNES-pelissä battery save ei toimi enää toivotulla tavalla. Käsittääkseni sisällä on samantyyppinen paristo kuin esim. tietokoneissakin. Täällä varmasti löytyy joku, joka on pariston joskus vaihtanut.

Onnistuuko esim. Nintendon koneissa tuo pelikasetin avaaminen helposti? Onko paristo niin helppo vaihtaa kuin tietokoneen emolevyyn kiinnitetty vai onko vaikeampi kuin luulen:)?

Edit: niin ehkä tästä voi olla jollekin muullekin hyötyä.

no eipä se vaikeeta ole, sen meisselin etsiminen ehkä tuottaa vaikeuksia millä saat kasetin auki...

minulle ainaki kun olen EI PÄÄKAUPUNKISEUDULLA ASUVA ;)

Nintendon laitteiden ja pelikasettien ruuveihin sopivaa työkalua löytyy ulkolaisista nettikaupoista nimellä GameBit. Omatekoisiakin konsteja on ja niihin liittyy muovin sulattaminen. Sattuneesta syystä ei ole tullut kurkistettua pelikasettien sisälle.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert
Nintendon laitteiden ja pelikasettien ruuveihin sopivaa työkalua löytyy ulkolaisista nettikaupoista nimellä GameBit.

Kiitos, täytyykin metsästää tuollainen - ihan sulatuslinjalle ei taideta lähteä. Mulla ei ole enää mitään N64:ää vanhempaa laitetta eli ei ole mullekaan tullut tätä ongelmaa eteen.

Itse olen N64:en avannut (siinähän on samanlaiset ruuvit kuin N64/Snes/NES/Gamecube koneissa & pelikaseteissa) sulattamalla muovikynän sytkärillä ja painamalla sen ruuvin kannan päälle. Hyvin toimi. Voisipa sitä toisaalta investoida Gamebitteihin (tarvitsee muutaman eri kokoisen, kannoissa on eroja kuten viineissä ...) - avaamisen tarve ainakin pelikaseteissa lisääntyy pattreiden kuluessa.

Tahtovat vaan maksaa melko paljon, nyt esim. 3.8mm avaaja (pelikasetteihin) on Play-Asialta lopussa (http://www.play-asia.com/paos-13-505c3001.html/&index=0&query=Gamebit), 4.5mm avaimen hinta on 14.99$ (http://www.play-asia.com/paos-13-505a0001.html/&index=0&query=Gamebit). Osaako joku kertoa halvempia paikkoja? Play-Asialla postikulut ovat minimalistiset, noista Gamebiteistä varmaan 2-3 $.

Sama hinta näyttää olevan Lik-Sangilla eli 14.99$ / kpl (3.8mm, 4.5mm).

-=Pacdam=-

3.8mm ja 4.5mm GameBitit maksavat eBayssa noin 5$ + pk. Muita kokoja ei Nintedon vehkeisiin tarvita enkä ole edes nähnyt.

Patterin vaihtaminen SNES peliin omien kokemuksien perusteella on tosi vittumainen homma. Tein tämän Harvest Moonin PAL versiolle ja patteri oli "niitattu" kiinni rauta-jalka-juttuihin ja jalat kolvattu piirilevylle. Päädyin lopulta kolvaamaan koko hässäkän irti ja laittamaan uuden patterin hyppylangoilla paikoilleen. Tässäkin tuli ongelmia lähinnä hyppylangan patteriin juottamisessa.

SHP:sta (Suomen Huoltopalvelusta) Helsingin Pitäjänmäeltä ainakin saa noita paristoja jo valmiiksi lipareet pistehitsattuina. Eikä kummosia maksa. Arvelisin tosin, että muualtakin elektroniikan huoltoliikkeistä noita saa, jos tietää mitä kysyy. SHP nimittää noita yksinkertaisesti juotoskorviksi.
Malleja on ainakin pysty- ja vaakamalli. Muistaakseni vaaka on se oikea.
Ainoa pieni ongelma on, että SHP on tukkuliike, joka myy "siviileille" ainoastaan akkuja ja kaukosäätimiä. Lieneekö minulla vain ollut onnea, mutta olen kyllä asioinut tuolla pari kertaa ilman ostotilausta with no problem. Joten eivät nuo nyt ihan järjettömän tärkeitä tuosta säännöstä ole. Ja sitten yksi asia: KAIKKI hinnat, mitkä näette SHP hinnastoissa (myymälässä)ovat tietenkin ilman alv:a.
Hieman juotostaitoa tuossa tarvitaan, kun vanhan pariston juottaa irti piirilevystä ja uuden paikalleen. Jos ei nyt ihan apinan raivolla ja silmät kiinni etene, niin ei kasetissa kovin helposti mitään rikki saa.

Nintendon 'inverse torx' ruuvit saa helposti auki M3 kuusiokolo avaimella, se aivan varmasti helpoin tapa.

Näitä M3 kuusiokolo avaimia saa sellaisen ruuvimeisseli lajitelman mukana, niitä myydään esim. Hong Kong:issa tai Biltemassa.

- Sepi

Ylös Bottom