Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pasifismi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chavez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pasifismi

Mitä tulee Januksen lainauksiin, niin sotaherrojen sylikoirien puheisiin kannattaa varautua aina varauksella. Riefenstahl, Goebbels, Sun Tzu ja muut pimeävinttiset ovat aina yrittäneet piikittää talonpojan silmää propagandansa ja korulauseidensa avulla. Selvä järki voittaa ja osoittaa tuollaiset noituudet vääriksi.

Heh. Jätä mut ulos tästä, niin ei tartte ruveta tappeleen. Korjasin vaan sun väitteen Einsteinista, kerta tunsin tuon aiemmin mainitun lainauksen.
 
Vastaus: Pasifismi

Heh. Jätä mut ulos tästä, niin ei tartte ruveta tappeleen. Korjasin vaan sun väitteen Einsteinista, kerta tunsin tuon aiemmin mainitun lainauksen.

Miten niin korjasit? Einstein sanoi, "You cannot prevent and prepare for war at the same time." ja Vegetius sanoi "If you want peace, prepare for war". Nämä kaksi eivät edusta samaa ajatusta, joten miten korjasit muka väitteeni Einsteinin ajattelusta?
 
Vastaus: Pasifismi

Natsipomot, sotaherrat, diktaattorit, juntat, vihamielistä filosofiaa kirjoittavat ihmiset ja väkivalta-aatteisiin ihmisiä värväävät henkilöt eivät ole suosiossani. Kukin näistä kauppaa samaa sontaa, sotaa ja väkivaltaa. Oli tuote kuinka jalossa tai vanhassa pakkauksessa tahansa, tulee sen sisin paikantaa ja epäterveelliseksi todeta. Siksi heitän nämä henkilöt samaan koppaan.

En ole koulutettu filosofiassa, niin voisitko selittää minulle termin "holistinen sotilasfilosfia". Vaikka kuinka yritän, en saa siitä rakennettua fiksunoloista konseptia.

En myöskään ole samaa mieltä siitä, että Sun Tzu oli "pimeävinttinen" tai että Sodankäynnin taito (tai edes Gorin no sho) olisi jotenkin haitallinen teos (siitä oppii oikeasti muutakin kuin sen, että armeija marssii vatsallaan), mutta ei minulla erityisemmin ole intoa alkaa kättää vääntää, koska ainakin kahtiajaettaessa päädyttäisiin leikkikentän samalle puolelle.

Miten niin korjasit? Einstein sanoi, "You cannot prevent and prepare for war at the same time." ja Vegetius sanoi "If you want peace, prepare for war". Nämä kaksi eivät edusta samaa ajatusta, joten miten korjasit muka väitteeni Einsteinin ajattelusta?

Luulenpa, että Traddashin hakema sitaatti oli nimenomaan tuo Vegetiuksen Si vis pacem, para bellum, jonka sitten korjasit ensin itse Einsteinin versioon.
 
Vastaus: Pasifismi

Tosiaan ideanahan toi voisi olla ihan hyvä asia. Oikeessa elämässä moni idea vaan ei tuppaa toimimaan kovin hyvin.

Ajatellaan vaikka maata jossa nyt kaikki olis jotain halinalleja ketkä on päässyt kasvamaan henkisesti niin korkealle ettei kukaa tahalteeen vahingoita toista tai tee muille mitään pahaa ja kaikki tyytyy popsimaan porkkanaa ateriaksi.

No sitten sieltä tulee se "henkinen kääpiö" eli joku Aatu2 ja päättää no perkele tässähän on hyvä mesta, kivoja taloja eikä naisetkaan ole pahan näköisiä. Huomattavasti parempaa kuin mitä omassa maassa on.

Mitä nää porkkananpurijat tekee ? No jos ne oikeesti on aatteen miehiä ni nehän ei voi muuta kun kiltisti pyllistää kun porukka tulee ja kävelee niitten yli.

Eli jos ei oikeesti pystytä käyttämään sitä väkivaltaa edes puolustustukseen (jotakuinkin ainoa hyvä syy edes turvautua siihen) ei sitä pystytä suojelemaan edes niitä omia aatteitaan.

Armeijahan pelkkään hyökkäys tarkoitukseen käytettynä on erittäin karu koneisto. Mutta kuten meillä sitä käytetään puolustukseen = puolustusvoimat on se yksinkertaisesti vain välttämätön paha niin kauan kuin täällä ei suostuta porkkanaa popsimaan ja toisiamme halailemaan. Ja jokaisella on omat uskomuksensa joten eipä sitä voi ketään pakottaakaan olemaan kiltisti, sen takia niitä ongelmia juuri syntyy.
 
Vastaus: Pasifismi

Eli jos ei oikeesti pystytä käyttämään sitä väkivaltaa edes puolustustukseen (jotakuinkin ainoa hyvä syy edes turvautua siihen) ei sitä pystytä suojelemaan edes niitä omia aatteitaan.

Muttakun pasifisti nimenomaan suojelee aatettaan, sillä ettei vastusta invaasiota laisinkaan. Ei pasifistia varmaan edes kauheasti haittaa kuka siellä isolla pallilla istuu kunhan verta ei vuodateta. Rauhan keinoilla toki invaasiota vastustetaan niin paljon kuin mahdollista.
 
Vastaus: Pasifismi

En ole koulutettu teoreettisessa filosofiassa tai missään vastaavassa, niin voisitko selittää minulle termin "holistinen sotilasfilosfia". Vaikka kuinka yritän, en saa siitä rakennettua fiksunoloista konseptia.

En myöskään ole samaa mieltä siitä, että Sun Tzu oli "pimeävinttinen" tai että Sodankäynnin taito (tai edes Gorin no sho) olisi jotenkin haitallinen teos (siitä oppii oikeasti muutakin kuin sen, että armeija marssii vatsallaan), mutta ei minulla erityisemmin ole intoa alkaa kättää vääntää, koska ainakin kahtiajaettaessa päädyttäisiin leikkikentän samalle puolelle.

Sanana "holismi" ei useimmiten esiinny käyttämäni kaltaisessa yhteydessä, mutta sitä voidaan käyttää kuvaamaan jotakin kokonaisvaltaista. Siispä holistinen sotilasfilosofia tarkoittaa tässä sotilaan koko elämää, ajatusrakennelmia, rutiineja, velvollisuuksia ja perinteitä ja tässä nämä kaikki muodostavat kokonaisvaltaisen elämänkatsomuksen eli sotilaan tien, jos näin voidaan sanoa.

Kuten sanoin, en tahdo kaatuneita tai kuolleita pilkata henkilöinä de facto, mutta en voi sille mitään, etten juuri arvosta ihmisiä, jotka tunnetaan sodan ja sotilastaitojen kauppaajina. Varmasti moni yristysjohtaja on Sun Tzuta lainaillut vuosikokouksessa, mutta käsittääkseni yhtiön - kuten poliisinkin - johtaminen sotilasperiaatteilla ei välttämättä ole kovin fiksua tai tervettä. Olkoonkin, että tekstiä on sovellettu raa'asti. Toisaalta vaikka Tzu olisikin kuin Midaan kosketus mitä tulee kaupantekoon ja liikestrategioihin, niin selvästikään sitä ei tuohon tarkoitukseen kirjoitettu. Voisin kuvitella, että tämä nykyinen trendi esittää aika pientä roolia Tzun kirjan historiassa.

Ymmärrän, että ajatukseni on hieman vaikea, sillä siinä jonkin teoksen tai ajatuksen hyvyys olisi nitoutunut siihen, miten ko. ajatusta käytetään. Eli käyttötapa selittäisi sen merkityksen tai hyväksyttävyyden. Mutta tässä tämä ei nouse ongelmaksi juuri siksi, että Sodankäynnin taito kuten Riefenstahlin propagandakin on tuotettu juuri taistelumoraalin kohottamiseksi, ja tällaisenaan se on jo oletuksellisesti (ainakin minulle) vaarallinen. Toisaalta minulla ei ole mitään heitä vastaan, jotka näitä tekstejä soveltavat vaikkapa kasvatuksessa. Pakko vain sanoa, että näihin tarkoituksiin löytyy kyllä parempiakin opuksia.
 
Vastaus: Pasifismi

Sanana "holismi" ei useimmiten esiinny käyttämäni kaltaisessa yhteydessä, mutta sitä voidaan käyttää kuvaamaan jotakin kokonaisvaltaista. Siispä holistinen sotilasfilosofia tarkoittaa tässä sotilaan koko elämää, ajatusrakennelmia, rutiineja, velvollisuuksia ja perinteitä ja tässä nämä kaikki muodostavat kokonaisvaltaisen elämänkatsomuksen eli sotilaan tien, jos näin voidaan sanoa.

Sanoin, etten halua alkaa mutkuilla, mutta Sodankäynnin taidolla on kyllä kovin vähän tekemistä kuvailemasi kanssa. Paljon lähempänä tuollaista on vaikkapa Nitobe Inazon Bushido: The Soul of Japan (no okei, bushidohan on sananmukaisestikin soturin tie), mutta Sun Tzun merkkiteos ei tarjoa mitään tavalliselle sotilaalle, kuten varmasti tiedät. Luulisi, että Sun Tzun ajatuksista löytyy sinullekin mielenkiintoisia pointteja. Kuten vaikkapa (sitaatti ulkomuistista, epätarkka):

"Suurin taito ei ole saavuttaa sata voittoa sadassa taistelussa vaan kukistaa vihollinen taistelematta ollenkaan."

Sodankäynnin taito tuskin oli mikään taistelumoraalin kohottajakaan, mutta olkoon. Minun näkemykseni tähän on vähän kuin savon murteen kanssa: Vastuu jää kuulijalle (tai tässä tapauksessa lukijalle). Silti sen mainitseminen samassa henkäyksessä joidenkin Kauft nicht beim Juden -julisteiden kanssa nostaa karvat pystyyn.
 
Vastaus: Pasifismi

Muttakun pasifisti nimenomaan suojelee aatettaan, sillä ettei vastusta invaasiota laisinkaan. Ei pasifistia varmaan edes kauheasti haittaa kuka siellä isolla pallilla istuu kunhan verta ei vuodateta. Rauhan keinoilla toki invaasiota vastustetaan niin paljon kuin mahdollista.

Tässähän on juuri se ongelma, että porukka voi tulla tappaa ja raiskata koko kylän ja jäädä sinne sitten asumaan. Ainut mitä aatteesta jäi jälelle on tosiaan vain se aate. Toki nyt aika ääriesimerkki, kuitenkin jos porukka on tosissaa pasifistejä niin ne "pahikset" vois vaan raiskata ja hakata kylän naisia mielin määrin eikä naiset voisi muuta kuin hymyillä takaisin. Kylän äijätkään ei voisi kuin katsoa vierestä koska väliin meneminen olisi sekin jo puuttumistä asiaan.
 
Vastaus: Pasifismi

Sanoin, etten halua alkaa mutkuilla, mutta Sodankäynnin taidolla on kyllä kovin vähän tekemistä kuvailemasi kanssa. Paljon lähempänä tuollaista on vaikkapa Nitobe Inazon Bushido: The Soul of Japan (no okei, bushidohan on sananmukaisestikin soturin tie), mutta Sun Tzun merkkiteos ei tarjoa mitään tavalliselle sotilaalle, kuten varmasti tiedät. Luulisi, että Sun Tzun ajatuksista löytyy sinullekin mielenkiintoisia pointteja. Kuten vaikkapa (sitaatti ulkomuistista, epätarkka):

"Suurin taito ei ole saavuttaa sata voittoa sadassa taistelussa vaan kukistaa vihollinen taistelematta ollenkaan."

Sodankäynnin taito tuskin oli mikään taistelumoraalin kohottajakaan, mutta olkoon. Minun näkemykseni tähän on vähän kuin savon murteen kanssa: Vastuu jää kuulijalle (tai tässä tapauksessa lukijalle). Silti sen mainitseminen samassa henkäyksessä joidenkin Kauft nicht beim Juden -julisteiden kanssa nostaa karvat pystyyn.

Tiedät varmasti asiasta enemmän, enkä väitä siinä vastaan. En silti näe Musashin tai Tzun (jota en ole kovin tarkkaan kuitenkaan lukenut) teoksia minään rauhanaatteen julistuksina. Go rin no Sho esimerkiksi hyvin eksplisiittisesti ihannoi miekkapyhimysten taitoja, ja yleensäkin Musashin (tai seuraajiensa) rehentely tämän kyvystä tappaa kymmeniä ja taas kymmeniä haavoittumatta tai kuolematta kuulostaa korvaani pahanlaatuiselta tappamisen romantisoimiselta. Vaikka Jolly Roger, länkkäritarinat ja muu vastaava onkin kiinnostavaa ja viihdyttävää, niin en silti näe väkivallan romantisointia tai opetusta soveliaana toimintana.

All in all, olivatpa kyseiset kirjat sitten kuinka rauhanomaisia tahansa tulkittuna jotenkin esoteerisesti, niin rinnastukseni Riefenstahliin tai Goebbelsiin johtuu vain siitä, että näissä kaikissa kehoitetaan hävitykseen. Musashi tekee sanomansa selväksi kenties ilman fasismia, kieroilua tai propagandaa, kun taas Riefenstahl sortuu näihin kaikkiin. Molemmat muiden lukuisten tavoin silti opettavat taitoja, jotka ovat ominaisia sotureille, ja soturin voima piilee hänen kyvyssään ratkaista asiat fyysisesti. Hyvä sotilas tappaa hyvin ja tehokkaasti. Rajanvetoja "hyvälle tappamiselle" voidaan vetää lukuisia (varmastikaan useimmat eivät laske fasistista hävittämistä hyväksi), mutta itse tuomitsen kaiken tappamisen pahaksi. Näin mikään jalo tarkoitus tai filosofia ei pyhitä keinoja.

Edit.

Korostan vielä sitä, että ideologiaani sisältyy vahvasti ajatus ihmisten väkivaltaisen toiminnan dekonstruoinnista. Ihanteellisessa yhteiskunnassa taistelun, väkivallan ja fyysisen alistamisen taito on kadotettu, ja ihmiset ovat ikään kuin kykynemättömiä tällaiseen toimintaan. Toisaalta minkäänlaista halua toimia näin ei ole, koska mitään ihmisen ulkopuolisia impulsseja ei ole ihmisen toimintaan vaikuttamassa. Tämä ei tietenkään poista täysin ihmisten luonnollista taipumusta fyysisyyteen, mutta yhdistettynä rauhaa vaaliviin ihanteisiin kasvatus johtaa yhteisöön, jossa väkivaltaan ei turvauduta. Samaisesta syystä olen hieman skeptinen itsepuolustuslajeihin, peleihin, leffoihin ja yleensäkin kaikkeen viihteeseen. Kyse on mahdollisuuksista ja välttämättömyyksistä. Virike luo mahdollisuuden, usea virike useamman mahdollisuuden. Samoin virike luo ajatuksen tai toimintamallin. Toimintamalli väkivaltaan on sisäänrakennettu ihmiseen, mutta eri soveltamismuodot eivät ole.

Jatkuvasti ulkopuolisten ja masinoitujen virikkeiden kanssa tekemisissä oleva ihminen ei automaattisesti ole taipuvainen väkivaltaan, mutta hänelle on yhä tärkeämpää tarkkailla tunteitaan, toimintaansa ja ajatuksiaansa. On todennäköistä, että epäsuotuisiin oloihin kasvanut ihminen, joka lisäksi ruokkii epätoivoaan elämällä esimerkiksi viihteen kautta, ajautuu ongelmiin toimintansa vuoksi. Vastaavasti tällaisen ihmisen vastakohta pienemmällä todennäköisyydellä saa syyn tai mallin toimia väkivaltaisesti. Siis, parasta olisi, että kaikille se malli olisi tämä jälkimmäinen, ei edellinen. Valitettavasti yhteiskuntamme sankari-, sotilas- ja perinnemalleineen ohjaa enemmän edelliseen kuin jälkimmäiseen malliin. Samoin on muualla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pasifismi

Tiedät varmasti asiasta enemmän, enkä väitä siinä vastaan. En silti näe Musashin tai Tzun (jota en ole kovin tarkkaan kuitenkaan lukenut) teoksia minään rauhanaatteen julistuksina.

Eivätkä ne todellakaan olekaan sellaisia, ei, ei. Oikeastaan perimmäinen ideani olikin, että olit Sun Tzun ajatuksista mitä mieltä tahansa, mikään vatipää hän ei varmasti ollut. Toisaalta, sotia ei varmasti olisi ollut yhtään vähempää, vaikka Sodankäynnin taitoon kirjatut ajatukset olisi hautaan viety, niin ei kai siitä ole haittaa, jos tehdään se hienostuneemmin kuin teurastamalla kaikki viimeiseen naiseen ja lapseen.

All in all, olivatpa kyseiset kirjat sitten kuinka rauhanomaisia tahansa tulkittuna jotenkin esoteerisesti, niin rinnastukseni Riefenstahliin tai Goebbelsiin johtuu vain siitä, että näissä kaikissa kehoitetaan hävitykseen. Musashi tekee sanomansa selväksi kenties ilman fasismia, kieroilua tai propagandaa, kun taas Riefenstahl sortuu näihin kaikkiin. Molemmat muiden lukuisten tavoin silti opettavat taitoja, jotka ovat ominaisia sotureille, ja soturin voima piilee hänen kyvyssään ratkaista asiat fyysisesti. Hyvä sotilas tappaa hyvin ja tehokkaasti. Rajanvetoja "hyvälle tappamiselle" voidaan vetää lukuisia (varmastikaan useimmat eivät laske fasistista hävittämistä hyväksi), mutta itse tuomitsen kaiken tappamisen pahaksi. Näin mikään jalo tarkoitus tai filosofia ei pyhitä keinoja.

Troo dat.
 
Vastaus: Pasifismi

Tässähän on juuri se ongelma, että porukka voi tulla tappaa ja raiskata koko kylän ja jäädä sinne sitten asumaan. Ainut mitä aatteesta jäi jälelle on tosiaan vain se aate. Toki nyt aika ääriesimerkki, kuitenkin jos porukka on tosissaa pasifistejä niin ne "pahikset" vois vaan raiskata ja hakata kylän naisia mielin määrin eikä naiset voisi muuta kuin hymyillä takaisin. Kylän äijätkään ei voisi kuin katsoa vierestä koska väliin meneminen olisi sekin jo puuttumistä asiaan.

Jep hankala homma. Pasifisti kuitenkin toivoo vastarinnattomuuden vaikuttavan myös siihen vastapuoleen. Eli tuskin valloittajat silmittömällä raivolla kävisivät aseettomien ihmisten kimppuun. Ja nykyään tuskin enää sellaisia armeijoita on jotka vain raiskaamisen ilosta lähtevät sotimaan.

Mutta itsekin olen monesti sanonut, ettei Pasifismi minusta toimi käytännössä ja nykyisessä maailmassamme. Se vatii ympärilleen ihmisiä jotka eivät ole pasifisteja ja se vaatii sitäpaitsi tietynlaisen yhteiskunnankin, että se voi ajatuksena ihmisessä kehittyä.

En sitä siis kannata vaikkakin kunnioitan. Jos joku alkaisi minun kaveriani muiluttamaan keskellä katua niin se on sata varma, että muiluttaisin takaisin.
 
Vastaus: Pasifismi

Zoukka osuu ajattelussaa koko rauhanaatteen, antimilitarismin ja pasifismin syvimpään olemukseen: Nimittäin usealle suomipojalle ei tule mieleen, että kun puhutaan sotakoneistojen (Puolustusvoimat) epäeettisyydestä ja tarpeettomuudesta, tarkoitetaan tässä kontekstissa kaikkia sotakoneistoja. Vaatimuksena ei tietenkään ole, että vain Suomi riisuu itsensä aseista. Oletuksena on nimenomaan se, että ainakin jokainen kansanvalta voi antimilitarismin sisimmän oivaltaa ja näin asevoimien lakkauttaminen voidaan saavuttaa yksimielisesti valtiotasolla. Ainakin minulle on selviö, että demokratiassa valta on kansalla - ainakin sen pitäisi olla (jos ei ole, niin demokratia vaatii hienosäätöä) -, ja kun valta on kansalla ja kansoilla, on selvää, että kansainvälisesti voidaan sotakoneistojen lakkauttaminen toteuttaa.

Ajattelu perustuu siihen oletukseen, että miljoonat ihmiset, eli kansat, eläisivät mieluiten ilman armeijoita ja sotilaskoulutusta, mutta eivät tähän toistaiseksi kykene, koska muiden maiden sitoutuminen malliin on epävarma. Mutta koska demokratioiden väliset sodat ovat aina olleet maiden hallitusten eli eliitin järjestämiä, seuraa tästä, että toimiakseen antimilitarismi vaatii demokratian muuntelua sellaiseen suuntaan, jossa kansalla on kriisien alla vapaus kumota poikkeuslaki. Kun kaksi sotatoimiin valmistautuvaa hallitusta saavat vastaansa toimivan demokratian ihmismassat, ei hallituksen tai armeijoiden johdon auktoriteetilla ole enää mitään merkitystä. Poikkeuslaki, kuten sitä edeltäneet vihamieliset valtiotason neuvottelut ja juonittelut kumotaan kansojen toimesta ja näin sota vältetään. Samalla asianomaiset rikolliset tuomitaan oikeudenmukaisesti harrastamansa vääryyden vuoksi.

Mitä tulee rikollisiin, raiskaajiin ja satunnaisiin sekopäihin, niin näitä varten on poliisi, eikä poliisin tarvitse olla pasifisti. Toimivassa ei-militanttisessa valtiossa poliisilla on silti auktoriteettinsa, ja hädän tullen poliisi ratkaisee rikollisen toiminnan kuten aina ennenkin. Näin yllä esitetyt pasifismisyytökset eivät ole realistisia; kokonaisia kyliä ei raiskata omien kansalaisten toimesta, koska poliisi tai vartiokaarti huolehtii kansan turvasta. Toisaalta on aika epätodennäköistä, että mitään joukkoraiskaajien liittymiä alkaa yhtäkkiä esiintymään vaikkapa Suomessa. Miettikääs nyt ensin tätä, ennen kuin alatte puhumaan tällaisista mahdollisuuksista.
 
Vastaus: Pasifismi

Ei saa kuitenkaan sekoittaa itsepuolustusta ja hyökkäyssotaa toisiinsa. Palkka-armeija on paras vaihtoehto - huippusotilaita, jotka osaavat asiansa ja pitävät rajat rikkomattomina.
 
Vastaus: Pasifismi

Ei saa kuitenkaan sekoittaa itsepuolustusta ja hyökkäyssotaa toisiinsa. Palkka-armeija on paras vaihtoehto - huippusotilaita, jotka osaavat asiansa ja pitävät rajat rikkomattomina.

Jos jonkinlainen sotavoima on ihan välttämättömästi tarpeellinen, ja jos sodat ainakin nykyään johtuvat päättäjätason ja taloudellisten valtojen erimielisyyksistä, niin paras tapa ratkaista sodat (eli siis suurten yritysten ja varakkaiden johtajien sodat) syntyisi sitten, että jokaisella maalla olisi pieni palkka-armeija. Kun yritys- ja valtiotason johtajilla (ei siis kansoilla) menisi tavoitteet ja ajatukset ristiin, voisivat nämä vaikkapa ratkaista pelinappulamaisine sotilaineen kahakkansa jossakin ei-kenenkään-maalla tai vastaavasti tällaisia tilanteita varten rakennetulla alueella. Näin sodat eivät koskettaisi kansoja, sillä kansat eivät kaipaa sotaa, eivätkä sellaisia ole vuosisatoihin itsemääräämisen hengessä aloittaneet.
 
Vastaus: Pasifismi

Roskaa. Ihminen on väkivaltainen olento, se on nähty maailman sivu. Eläimet taistelevat, ihmiset taistelevat. Sota on politiikan keino, jota käytetään kun diplomatia ei enää riitä.

Taisteluja tapahtuu ensinnä yksilöiden, sitten ryhmien välillä. Sotaa eli ryhmien (kansojen) välistä taistelua ei ilmaantuisi, jos olisimme kaikki samanlaisia. Tähän perustuu myös kansallisvaltioiden toimivuus, riitaa ei synny niin paljoa jos kaikki ihmiset edustavat samaa kansallisuutta.

Yksilöiden välinen väkivalta toimii samalla tavalla. Kun sanat eivät riitä, niin nyrkki puhuu. Ja millä tätä voidaan estää? Aivan. Väkivaltakoneistolla ja poliisilla.

Käytäntö nyt vain menee näin.
 
Vastaus: Pasifismi

Roskaa. Ihminen on väkivaltainen olento, se on nähty maailman sivu. Eläimet taistelevat, ihmiset taistelevat. Sota on politiikan keino, jota käytetään kun diplomatia ei enää riitä.

Taisteluja tapahtuu ensinnä yksilöiden, sitten ryhmien välillä. Sotaa eli ryhmien (kansojen) välistä taistelua ei ilmaantuisi, jos olisimme kaikki samanlaisia. Tähän perustuu myös kansallisvaltioiden toimivuus, riitaa ei synny niin paljoa jos kaikki ihmiset edustavat samaa kansallisuutta.

Yksilöiden välinen väkivalta toimii samalla tavalla. Kun sanat eivät riitä, niin nyrkki puhuu. Ja millä tätä voidaan estää? Aivan. Väkivaltakoneistolla ja poliisilla.

Käytäntö nyt vain menee näin.

Käytännöstä, tosin, kukaan fiksu ei ole koskaan kiinnostunutkaan. Voit puolestani käytännössä sotia, katutaistella ja riehua missä päin maailmaa niin paljon kuin haluat, mutta se ei tee sinusta muuta kuin - yllätys yllätys - yksitoikkoisen eläimen. Jos rooli passaa sinulle, niin mikäs siinä. Useimmille se sopii, siksipä suurin osa ihmiskunnasta onkin aina sotinut, tapellut ja vääntänyt kättä ties mistä asioista. Jos tämä traditio on mielestäsi parempi kuin rauhan tie, niin anna mennä vaan. Sääliksi käy.
 
Vastaus: Pasifismi

Ihan vaan outo kysymys, ei trolli.

Puolustaako pasifisti omaa henkeään esimerkiksi eläintä vastaan? Tässähän joutuisi pahimmillaan käyttämään väkivaltaa.
 
Vastaus: Pasifismi

Ihan vaan outo kysymys, ei trolli.

Puolustaako pasifisti omaa henkeään esimerkiksi eläintä vastaan? Tässähän joutuisi pahimmillaan käyttämään väkivaltaa.

Pääsääntöisesti pasifisti ei käytä väkivaltaa. Suurin osa ihmisistä toimii useimmiten väkivallattomasti. Harva ainakaan aloittaa tappelua, mutta useimmat silti puolustavat itseään. Pasifisti saattaa puolustautua tai olla puolustautumatta, mutta tuskin kuitenkaan antaa eläimen itseään raadella. Kannattaa muistaa, että mitkään -ismit eivät ole henkilön sitovia ominaisuuksia. Useimmat myös käyttäjät järkeään, vaikkapa jos jalassa roikkuu raivohullu koira.
 
Ylös Bottom