Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc
Pitkään on peli pc kuumotellut, mutta vihdoin tuli kone tilattua. Viimeinkin jotenkin järkevällä tasolla näytönohjaimien hinnat, vaikka eivät ne vieläkään mitään halpoja ole. Ehkä odottamalla olisi saanut myöhemmin halvemmalla mutta siitä nyt ei ole varmuutta.

Pitää alkaa tutkimaan mitä steamiin on tullut viimeisen 7-8 vuoden aikana kun olen lähes pelkästään pleikkarilla, boxilla ja nintendolla pelaillut. Asetto Corsan eri modit kiinnostavat ja monet pc only indie pelit.
Kone saapui aikaisemmin tällä viikolla. Ensimmäisenä asensin Stalker Shadow of Chernobylin ja Euro Truck Simulatorin. Olipa hyvä että odottelin vuoden verran että rtx3080 hinnat tippuvat, jotta voin pelailla 15v vanhoja pelejä :confused:
 
Kone saapui aikaisemmin tällä viikolla. Ensimmäisenä asensin Stalker Shadow of Chernobylin ja Euro Truck Simulatorin. Olipa hyvä että odottelin vuoden verran että rtx3080 hinnat tippuvat, jotta voin pelailla 15v vanhoja pelejä :confused:
Ite kanssa ku rakensin tehopc:n ni mun ekat neljä asennettua peliä: Ski Jump, Elastomania, Onnenpyörä ja haluatko miljonääriksi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ite kanssa ku rakensin tehopc:n ni mun ekat nellä asennettua peliä: Ski Jump, Elastomania, Onnenpyörä ja haluatko miljonääriksi. :D
Ski Jump ja Elastomania. Tuli heti todella lämpimät muistot mieleen. Samoihin aikoihin oli muistaakseni jonkun suomalaisen tekemä ylhäältäpäin kuvattu kiihdytyspeli, jota tuli hakattua paljon. Tietysti myös Wings nelistään samalla näppiksellä.

Mikä muuten on hyvä ohjelma jolla katsella prossun ja näyttiksen lämpöjä? Tai muita hyödyllisiä ohjelmia pelailuun liittyen? Tässä kun on viimeiset kymmenen vuotta menty pelkällä läppärillä.
 
Ski Jump ja Elastomania. Tuli heti todella lämpimät muistot mieleen. Samoihin aikoihin oli muistaakseni jonkun suomalaisen tekemä ylhäältäpäin kuvattu kiihdytyspeli, jota tuli hakattua paljon. Tietysti myös Wings nelistään samalla näppiksellä.

Mikä muuten on hyvä ohjelma jolla katsella prossun ja näyttiksen lämpöjä? Tai muita hyödyllisiä ohjelmia pelailuun liittyen? Tässä kun on viimeiset kymmenen vuotta menty pelkällä läppärillä.
MSI Afterburner: https://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-download.html

Saa RTSS:n näytön yläkulmaan ja näkee pelatessa lämmöt, hertzit ja muut datat mitä haluaa katsella. Afterburnerissa saa myös helposti kellotettua näytönohjainta.
 
Mä käytän ainaki ihan näyttiksen omaa softaa, näkyy myös prossun tiedot. Turhaan käyttää erillisiä softia lisänä.
 
Afterburner+rivatuner yhdistelmä on kyllä hyvä, sieltä saa ruudulle näkyviin infoa just niin paljon kuin haluaa ja pikanappulasta takasin piiloon. Jos pelaa ilman vsyncciä(tai gsyncin kanssa) niin sillä saa myös ruudunpäivityksen rajattua niin ei pyöri pelit turhaan menuissa ja latausruuduissa 1000fps. Ja tietenkin kuvakaappauksia saa räpsittyä kaikista peleistä ja ne löytää sitten näppärästi samasta kansiosta.
 
Afterburner+rivatuner yhdistelmä on kyllä hyvä, sieltä saa ruudulle näkyviin infoa just niin paljon kuin haluaa ja pikanappulasta takasin piiloon. Jos pelaa ilman vsyncciä(tai gsyncin kanssa) niin sillä saa myös ruudunpäivityksen rajattua niin ei pyöri pelit turhaan menuissa ja latausruuduissa 1000fps. Ja tietenkin kuvakaappauksia saa räpsittyä kaikista peleistä ja ne löytää sitten näppärästi samasta kansiosta.
Kaikki nämä tapahtuu suoraan näyttiksen omasta sovelluksesta yhtälailla kuten myös videon kaappaukset, taaksepäin uusinnat jne, joten sikäli en ymmärrä miksi jengi haluaa taustalle pyörimään ylimääräisiä softia?
 
Kaikki nämä tapahtuu suoraan näyttiksen omasta sovelluksesta yhtälailla kuten myös videon kaappaukset, taaksepäin uusinnat jne, joten sikäli en ymmärrä miksi jengi haluaa taustalle pyörimään ylimääräisiä softia?
Mikäs se näytönohjaimen "oma sovellus" on, jollei ylimääräinen sovellus? Pari vuotta sitten oli pakko asentaa MSI:n "oma sovellus" että sai näytönohjaimen biosin päivitettyä ja ne ovat kyllä sellainen kasa bloatwarea ja turhia "ohjelmia", jotka on pakko asentaa. Biosin päivityksen jälkeen lähti "oma sovellus" heti poistoon. Afterburner+RTSS on vain nämä kaksi, ei tule bloawarea ja on erittäin toimintavarma.
 
Mikäs se näytönohjaimen "oma sovellus" on, jollei ylimääräinen sovellus? Pari vuotta sitten oli pakko asentaa MSI:n "oma sovellus" että sai näytönohjaimen biosin päivitettyä ja ne ovat kyllä sellainen kasa bloatwarea ja turhia "ohjelmia", jotka on pakko asentaa. Biosin päivityksen jälkeen lähti "oma sovellus" heti poistoon. Afterburner+RTSS on vain nämä kaksi, ei tule bloawarea ja on erittäin toimintavarma.
Kyllä mä mielummin pidän näyttiksen (esim amd adrenalinin) softaa, koska siitä saa niin järjettömän paljon säädettyä pelikohtaisesti esim alivoltituksia, ylikellotuksia, super resoluution käyttöä jne. Joka pelille omat asetukset. Sen lisäksi saa kaapattua videot talteen, screenshotit, fps/lämpö tiedot jne.

versus afterburner joka vie selvästi enemmän resursseja koneelta ja kaiken lisäksi tietyt pelit (MSFS esim) kaatuu, tai aiheuttaa muuta sekoilua. Mulla oli aikaisemmin afterburner ihan vain siksi että sillä sai streamdeckiin pluginin jolla näki sitten kaikki nää lämmöt/fps jne tiedot jatkuvasti näkyviin poissa ruudulta. Mutta niin moni peli aiheutti ongelmia ja aina kun googlettelin ongelmaan ratkaisua sieltä löytyi et ongelman aiheuttaa afterburner. Eli senkään vuoksi ei tuu mieleenkään asentaa sitä enää takaisin. Näyttiksen omaa softaa moni vierastaa ja jättää asentamatta, mutta kyllä mä oon todennu sen yhdeksi olennaisimmaksi softaksi pelikoneessa.
 
Kyllä tuo 4080 näyttää olevan selvästi parempi


Se on noin 30% tehokkaampi, joissain peleissä vähemmänkin. 3090ti saa käytettynä tonnilla. Eli käytännössä 30% tonnilla, ei järjen häivää, sillä jos on pistää yli tehopc vanhan hinnan näyttikseen, ei ole järkeä ottaa kuin 4090.
 
Nyt kun olen ollut 4 päivää kipeänä ja pelannut aamusta iltaan pakkomielteisesti ilman taukoja PC:llä Steamissa niin kylläpä on hienoa, että se näkyy tilastoissa ja ennätykset paukkuu.
 
Perjantaina tuli ajettua rekkapeliä (ATS), se oli ihan kivaa pitkästä aikaa. Oli nyt toinen kerta, kun tuli pelattua kesäkuun aikana päivitettyä PC:tä. Hyvin pyörii ja oli myös selvästi vanhaa konetta hiljaisempi.

Toivottavasti seuraava pelikerta ei veny enää useamman kuukauden päähän.

E. Fallout 3 on nyt ilmaiseksi Epicissä. Sitä voisi kokeilla, jos peli vain toimii hyvin. Kolmosta en ole ikinä itse pelannut, katsonut vain vierestä.
 
Nykyisistä näyttiksistä nyt on ollut kaksi eri RTX 3080 korttia ja nykyinen on Radeonin 6900 XT. Kyllä tuo ratukka on ollut älyttömästi tehokkaampi, kuin 3080 ja ilmeisesti ainakin kellotettuna asettuu 3090 ja 3090 ti:n väliin. Poislukien raytracing ja 4k-resoluutio. Taitaa olla taas niin, että käännyn radeonin puoleen uusistakin korteista, varsinkin kun käyttää perus vanhaa liitintä, eikä noita sulavia p*skoja.
 
nykyinen on Radeonin 6900 XT. Kyllä tuo ratukka on ollut älyttömästi tehokkaampi, kuin 3080 ja ilmeisesti ainakin kellotettuna asettuu 3090 ja 3090 ti:n väliin. Poislukien raytracing ja 4k-resoluutio.
Saatko sä toimii ton jotenkin kunnolla pienemmillä resoilla?

Mulla itellä siis 6800xt ja ihan puhdas 4k kortti. Pelissä ku pelissä vedän 4k resolla, koska 1440p:llä fps pysyy samana, tai paranee aivan marginaalisesti. Toiminut äärettömän hyvin, hyvillä fps:llä ilman kellotuksiakin ja alikellottamalla paremmin vielä. Mut pienemmällä resolla en oo saanu toimii lähes ollenkaan. Idlaa vaan sillä resolla. Jos joku tekee tiukkaa 4k kanssa (joskin sellaisia ei oo juuri ollut), niin reson skaalauksella saa fps lisää, mut ku tiputtaa 1400p ni ei mitää vaikutusta.
 
Saatko sä toimii ton jotenkin kunnolla pienemmillä resoilla?

Mulla itellä siis 6800xt ja ihan puhdas 4k kortti. Pelissä ku pelissä vedän 4k resolla, koska 1440p:llä fps pysyy samana, tai paranee aivan marginaalisesti. Toiminut äärettömän hyvin, hyvillä fps:llä ilman kellotuksiakin ja alikellottamalla paremmin vielä. Mut pienemmällä resolla en oo saanu toimii lähes ollenkaan. Idlaa vaan sillä resolla. Jos joku tekee tiukkaa 4k kanssa (joskin sellaisia ei oo juuri ollut), niin reson skaalauksella saa fps lisää, mut ku tiputtaa 1400p ni ei mitää vaikutusta.
Tuo johtuu siitä että prossu ei jaksa puskea enempää fps:ää. Mikä prossu käytössä?
 
Ylös Bottom