Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Ei mitään hajua mitä noi tarkottaa vaikee katella tarjontaa ku 0/10 tietämystä, siks kyselinki kun sopivaa hintaluokkaa ittelle.

Vinkkejä on helpompi antaa kun vastaat esim. seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia pelejä haluat pelata? PC-eksklusiivisia MOBia tai strategioita vai myös konsoleilta löytyviä pelejä paremmalla ruudunpäivityksellä ja/tai grafiikoilla?

Itse en ihan viimeisimmistä suorittimista ole perillä, mutta linkittämäsi kone vaikuttaa kyllä kalliilta tehoihin nähden. SSD toki maksaa ja on hyvä olla, mutta kyllä uudessa koneessa saisi olla 16Gb keskusmuistia kun pelkkä Chrome syö jo kahdeksan (itse käytän Firefoxia). Lisäksi 250 gigan kiintolevy loppuu äkkiä kesken nykypelien ja Windows 10:n tilavaatimuksilla.
 
Vinkkejä on helpompi antaa kun vastaat esim. seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia pelejä haluat pelata? PC-eksklusiivisia MOBia tai strategioita vai myös konsoleilta löytyviä pelejä paremmalla ruudunpäivityksellä ja/tai grafiikoilla?
Lisäksi: Mikä on budjetti? Muutenkin PC-ostoksissa kannattaa katsoa vähän eteenpäin, eli onko kone sellainen jossa eri komponenttien päivitys onnistuu helposti.

Konepaketista hyvät:
1) Emolevy on ok
2) Näytönohjain riittää FullHD-pelaamiseen, mutta ei täysillä detaileilla kaikissa uusissa peleissä jos haluaa 60fps ruudunpäivityksen
3) Muistimäärällä ehkä pärjää, saa sitä onneksi helposti lisättyä jos loppuu kesken. 16GB on nykyään aika optimaalinen.
4) Optista asemaa ei nykyään tarvitse juuri koskaan. Noita saa tarvittaessa USB-liitännällä jos on pakko käyttää fyysistä levyä.
5) Prosessori on "ok", uusimmat i3:t ovat tehoiltaan ihan riittäviä suurimpaan osaan peleistä. LGA1151 kanta emolevyssä tarkoittaa myös sitä, että tilalle saa suoraan vaikka i7-sarjalaisen jos tulee päivitystarvetta.

Huonot:
5) Virtalähteessä voisi olla enemmän tehoreserviä. Paketissa mukana oleva riittää tuohon kokoonpanoon, mutta jos joskus tulee halua päivittää näytönohjain tehokkaampaan malliin, niin tehot loppuvat kesken joten tuo on vaihdettava samalla.
6) Kiintolevytilaa on vähän 250GB SSD:n kaveriksi kannattaisi ottaa esim. 1-2TB normaali kiintolevy. Tuo 250GB loppuu hyvin nopeasti kesken kun käyttöjärjestelmä

Eli tiivistettynä: Ottaisin ison kiintolevyn tuon SSD:n kaveriksi + virtalähteeksi joku 750-850W. Muistia tuplat jos budjetti venyy. Tulevaisuudessa päivittäisin näytönohjaimen tehokkaammaksi ja sen jälkeen prosessorin jos on tarvetta.
 
Olis tarkotuksena hommaa ihka ensimmäinen pelikone ja koska en niistä mitään tiedä nii kysytään viisaammilta.
Kattelin Jimmsin sivuilta että tällänen vehje olis joulutarjouksena, onko mistään kotosin?https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...s-best-bang-for-buck-2017-joulu-pelitietokone

Itse en ole pc-pelaamista harrastanut enää vuosiin, joten mielipiteeni arvo voi olla pienempi. Tästä huolimatta i3-tason prossu ja vain 250 gigan kovalevy karkottaisivat ainakin itseni tuon ostamisesta. Itse nyt vaan pidän i5-luokan prossua miniminä mihinkään raskaampaan käyttöön. Lisäksi tuo kovalevy nyt vaan on pieni. Muutama peli sinne mahtuu, mutta esim. mitään isompaa musakirjastoa, leffoja tai kuvia tuonne ei saa mahtumaan.

Kovalevytilaa tietysti saa kohtuu halvalla lisääkin, mutta silti. Itse olen niin wanhanaikainen, ettei omasta peliläppäristä löydy SSD-kovoa ollenkaan. Otin mieluummin mallin, jossa on teran perinteinen levy, jonne sitten mahtuu kaikki tarpeellinen ja jää vielä ylikin. Tästä huolimatta win10 käynnistyy puolen vuoden jälkeenkin käyttövalmiiksi alle minuutissa, joka on itselleni ihan riittävän nopeaa toimintaa.
 
Olis tarkotuksena hommaa ihka ensimmäinen pelikone ja koska en niistä mitään tiedä nii kysytään viisaammilta.
Kattelin Jimmsin sivuilta että tällänen vehje olis joulutarjouksena, onko mistään kotosin?https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...s-best-bang-for-buck-2017-joulu-pelitietokone

Onko sulla jotain tuttua, joka kasaisi tietokoneen ja ostaisit osat erikseen? Säästäisit aika paljon rahaa. Itse kasasin elämäni ensimmäisen tietokoneen 4v sitten. Katsoin pelkästään youtubesta ohjeita ja foorumeilta kyselin vinkkejä sitten osien tilaamiseen. Tietokoneen kasaaminen on lupulta aika yksinkertaista puuhaa, vaikka ei olisi mitään aijempaa kokemusta PC-komponenteista.
 
mitään isompaa musakirjastoa, leffoja tai kuvia tuonne ei saa mahtumaan.

Harva noita SSD:llä muutenkaan säilöö, nopeudesta aika vähän etua kun näyttää isoäidille lomakuvia.

Otin mieluummin mallin, jossa on teran perinteinen levy, jonne sitten mahtuu kaikki tarpeellinen ja jää vielä ylikin.

Ja "molemmat" ei ole vaihtoehto koska...?

Kun saa kerran käynnistää koneen jossa edes Windows SSD:llä.................. :cool:
 
Periaatteessa SSD-kovalevyn koolla ei ole isoa merkitystä. Täällä 256 GB ja ainoa tehtävä on varmistaa käytännössä instant-käynnistys, eli työpöytä on käytössä välittömästi salasanan syötön jälkeen.

Rinnalla 1 TB kovalevy, joka toimii tiedon varastona.
 
SSD:tä ei edes kannata käyttää jatkuvaan tiedostojen tallentamiseen, koska periaatteessa kirjoituskertoja on rajallinen määrä.

Teraisen kiintolevyn saa muutamalla kympillä, ja halvimmissakin koteloissa on tilaa useille kiintolevyille.
 
Ja "molemmat" ei ole vaihtoehto koska...?

Kun saa kerran käynnistää koneen jossa edes Windows SSD:llä.................. :cool:

Sen, mitä olen hintoja katsellut, niin SSD+peruslevy on kuitenkin kalliimpi kuin pelkkä perus. Tietysti, jos haluaa maksaa enemmän ja sen windowsin käynnistyksen nopeus on niin tärkeä ja kiireellinen asia, niin silloin SSD on hyvä olemassa.

Itselle SSD on tarpeeton. Huvikseni kellotin tänään oman koneeni käynnistymisen ja sellainen pyöreästi 90 sekuntia meni virtanapin painamisesta siihen, että koneen salasana oli syötetty, win10 auki ja mozilla firefox ladannut itsensä auki ja kaikki aloitusvälilehdet auki. Itse asiassa firefox myös asensi jonkun pienen päivityksen siinä samalla, että todellisuus on varmaan siellä 80-85 sekunnin luokassa ilman päivitystä. Ihan riittävän nopeaa minulle, kun koneen käynnistän kuitenkin sen 1-2 kertaa päivässä.

Intel Core i5-7300HQ @ 2,5 GHz(3,5 GHz turbo), 8 gigaa keskusmuistia, 1000 gigan perinteinen HDD, GeForce GTX 1050, 15,6" Full HD. Hinta 775 €.
 
Onko sulla jotain tuttua, joka kasaisi tietokoneen ja ostaisit osat erikseen? Säästäisit aika paljon rahaa.
Paljon tullu vastauksia että ihan pää menee pyörälle kaikesta infosta:D Tosiaan osien ostaminen erikseen olisi varmaan järkevintä ja kasata itse.
-Budjettina koneeseen olisi laittaa 1000-1300€ joten suosituksia osien valintaan otetaan mielellään vastaan.
 
Itse en ole pc-pelaamista harrastanut enää vuosiin, joten mielipiteeni arvo voi olla pienempi. Tästä huolimatta i3-tason prossu ja vain 250 gigan kovalevy karkottaisivat ainakin itseni tuon ostamisesta.
Vielä vuosi sitten olisin sanonut samaa, mutta noi uusimman sukupolven i3:t sisältävät neljä prosessoriydintä eivätkä jää juuri jälkeen kalliimmista isoveljistään muussa kuin monen ytimen suorituskyvyssä. Tuostakaan ei pelaamisessa ole haittaa, kun hyvin harva peli on optimoitu käyttämään useaa prosessorin ydintä samanaikaisesti.

Tietysti, jos haluaa maksaa enemmän ja sen windowsin käynnistyksen nopeus on niin tärkeä ja kiireellinen asia, niin silloin SSD on hyvä olemassa.
Kyllä sillä SSD:llä on aika paljon merkitystä kaikessa muussakin käytössä. SSD:ltä kuitenkin siirretään sitä dataa 600-900MB/s vauhdilla ja perinteisen kiintolevyn kanssa siirtonopeudet ovat kymmenesosan. No ok, kalliimmissa / nopeammissa fyysisissä levyissä voidaan päästä optimaalisessa tilanteessa jonnekin 160MB/s vauhtiin. Joidenkin raskaita tekstuureja sisältävien pelien kanssa SSD:lle asennus tekee pelin toimivuudesta huomattavasti jouhevamman. Puhumattakaan siitä päivittäisestä Windowsin käytöstä kun kaikki tapahtuu salamannopeasti.

SSD olisi ensimmäinen "upgrade" jonka laittaisin lähes mihin tahansa koneeseen joka olisi alle 10 vuotta vanha ihan vain sen takia, että vajaalla satasella saisi aivan älyttömän suorituskyvyn nousun verrattuna mekaaniseen kiintolevyyn.
 
Intel Core i5-7300HQ @ 2,5 GHz(3,5 GHz turbo), 8 gigaa keskusmuistia, 1000 gigan perinteinen HDD, GeForce GTX 1050, 15,6" Full HD. Hinta 775 €.
Hauska fakta: Toi Jimmsin kokoonpanossa oleva i3 pieksee tuon 7300HQ:n kaikilla osa-alueilla ja suoriutuu n. puolet nopeammin lähes kaikista tehtävistä. Antaa hieman perspektiiviä siihen miten paljon tuo i3-sukupolvi on harpannut eteenpäin verrattuna vanhempiin mopoversioihin.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7300HQ-vs-Intel-Core-i3-8350K/m223877vs3935
 
Sen, mitä olen hintoja katsellut, niin SSD+peruslevy on kuitenkin kalliimpi kuin pelkkä perus. Tietysti, jos haluaa maksaa enemmän ja sen windowsin käynnistyksen nopeus on niin tärkeä ja kiireellinen asia, niin silloin SSD on hyvä olemassa.

Itselle SSD on tarpeeton. Huvikseni kellotin tänään oman koneeni käynnistymisen ja sellainen pyöreästi 90 sekuntia meni virtanapin painamisesta siihen, että koneen salasana oli syötetty, win10 auki ja mozilla firefox ladannut itsensä auki ja kaikki aloitusvälilehdet auki. Itse asiassa firefox myös asensi jonkun pienen päivityksen siinä samalla, että todellisuus on varmaan siellä 80-85 sekunnin luokassa ilman päivitystä. Ihan riittävän nopeaa minulle, kun koneen käynnistän kuitenkin sen 1-2 kertaa päivässä.

Intel Core i5-7300HQ @ 2,5 GHz(3,5 GHz turbo), 8 gigaa keskusmuistia, 1000 gigan perinteinen HDD, GeForce GTX 1050, 15,6" Full HD. Hinta 775 €.

Mutta on tuo 80 sekuntia oikeasti aika hidas. Siis nykypäivän koneissa. SSD:n kanssa käyttökokemus on huomattavasti sutjakampi. Eikä se ole pelkkä koneen käynnistyminen, vaan kaikki kovalevyä vaativa toiminta.

Oma Lenovo Yoga 910 käynnistyy muutamassa sekunnissa kirjautumisruutuun. Vilautan sormenjälkeä ja muutaman sekunnin jälkeen ollaan työpöydällä.

Karkeat speksit, jos niillä nyt SSD-levyn lisäksi on merkitystä:
  • Suoritin: Intel Core i5-7200U (2,5 GHz, 2 ydintä, 3 Mt, 15 W, Hyper-Threading)
  • Muisti: 8 Gt DDR4-2133,
  • Kiintolevy: 256 Gt PCIe SSD
  • Näytönohjain: Intel HD Graphics 620
 
Vähemmän ajankohtaiseen aiheeseen liittyen:

Oli kyllä yllätys tuo kuinka kova tuo i3 on. Itsekin tuli googlailtua kun ihmettelin miksi Jimmsillä i3 laitettu tuon hintaiseen settiin mutta sehän sopii sinne vallan mainiosti!

Muutenkin nuo erot on ainakin i5:n ja i7:n kanssa aika ajoin melko marginaalisia, esim. i5-2400 vs i7-2600. Isoin ero tuo 4 vs. 8 threadia, joista harvemmin pelatessa on hyötyä. Muutenkin näköjään alkaa homma menemään sekavammaksi kun olin käsityksessä, että i3 ja i5 eroaa (eli erosi) toisistaan nimenomaan corejen määrillä ja i5 ja i7 sitten taas threadien suhteen. Nyt sitten on jo i3:ssa sellaiset speksit että voisi ihan hyvin olla i5, siis jos yhtään jotain logiikka noihin yrittää saada.

Markkinointinimihän tuo tosin vain on ja varmaan vain nostetaan hintaa kun on kovempi numero nimessä jne.

Mutta nouseeko (tai onko jo noussut) i5 ja i7 ominaisuuksissa myös samassa suhteessa?
 


Kannattaa io-techistä kysellä (https://bbs.io-tech.fi), niin saat pistettyä kokoon "best bang for the buck" koneen.

Tarvitset vielä käyttöjärjestelmän ja kotelon. Mites näyttö, näppäimistö ja hiiri?

Itse ottasin 120gt SSD levyn jolle asennetaan käyttöjärjestelmä ja ohjelmat. Peleille, valokuville, musiikille yms. sitten 2-4 teran HDD, esimerkiksi WD Red.

Ja virtalähteeksi suosittelisin EVGA G2/G3. Tiettyihin malleihin saa 10 vuoden takuun valmistajalta.
 
Yritin kavereiden kanssa pelata Serious Sam 3:sta jaetulla kuvaruudulla DS4 ohjaimien avulla. Aina yhden ohjaimen syöte käsiteltiin viiveellä. Ohjaimet oli kytketty USB-hubiin jossa oli myös erillinen virranotto.
Tuli vaihdettua ohjaimia sekä piuhoja keskenään mutta aina oli yhdessä ohjaimessa vikaa ja se vika ei ollut tietyssä ohjaimessa. Windows tunnisti hyvin ohjaimen syötteet.
Serious Sam 3 myös kaatui kun yritti mennä ohjaimien asetuksiin valikoista kesken pelin. Ainakin siis sen ohjaimen yhteydessä mikä aiheutti sitä viivettä.
Dungeon Defender taas ei tunnistanut ohjaimia ollenkaan. Tai yhden tai kahden napin se tunnisti mutta muuten peli ei tunnistanut muita ohjaimia. Aikaisemmin vuosia sitten olin pelannut kyseisiä pelejä DS3-ohjaimilla yhden apuohjelman avulla ongelmitta. Silloin kaikki ohjaimet tosin oli kytketty suoraan PC:hen eikä minkään hubin kautta. Pitää se vielä testata miten toimii jos kaikki on suoraan koneeseen kiinnitetty eikä hubin kautta.

Onpas kivaa selvittää tällaisia ongelmia.
 
Se säätämisen määrähän vain kasvaa PC:llä riippuen mitä kaikkea sillä haluaa tehdä. Pelit asentuvat nykyisin jo parilla hiirenklikkauksella, samoin kuin oikeastaan mitkä tahansa ohjelmat. Omalla kohdalla suurin säätämisen aihe on ollut saada kavereiden kanssa pelit pyörimään voice chattien kera. Nykyisin onneksi jo sekin onnistuu hyvinkin vaivattomasti suht helppokäyttöisten ja kevyiden chat-ohjelmien ansiosta.

Ainahan sitä toki miettii että oik un vaan olisi tehokkaampi GPU, CPU tai enemmän RAMIa. Toki nykyisistäkin voisi kellotuksella puristaa hieman lisää tehoja, mutta kun ne nytkin kerta toimivat suhteellisen vakaasti ja ongelmia ei ole, niin en niitä mene härkkimään. Toki voisin mielelläni ottaa 256Gb SSD-levyn wintoosan asennuslevyksi.
 
Se säätämisen määrähän vain kasvaa PC:llä riippuen mitä kaikkea sillä haluaa tehdä. Pelit asentuvat nykyisin jo parilla hiirenklikkauksella, samoin kuin oikeastaan mitkä tahansa ohjelmat.

Päivitin loppuvuodesta alle tuliterän peli-pc:n ja oikeastaan PUBG:n ja Overwatchin takia. Säätämistä ei ole, kun chatit pyörii Skypen kautta ja peli ruudulla >60 fps. Helppoa tämä on nykypäivänä verrattuna aikaan, jolloin todella sai kaivaa niitä puuttuvia kilotavuja käyttömuistille (config.sys/autoexec.bat tulivat tutuiksi).

Kun kuitenkin seuraa maailmalla pc-porukoiden vääntöjä VR:n kanssa, saa siellä jo mennä taas editorin kautta vanhaan malliin. Ei olla lähelläkään sitä käyttömukavuutta, jota konsoli pystyy tarjoamaan (piuhat kiinni ja pelaamaan).

Selkää hyvin tukeva pelituoli ja suurikokoinen 27" monitori alkavat olla jo sinnepäin, jota konsoli pystyy tarjoamaan television ja sohvan välissä istuvalle. Enää ei jäkitetä toimistojakkaralla ja tihrusteta 17" pönttöön.

 
Viimeksi muokattu:
Peruspelaaminen on nykyään todella vaivatonta pc:llä, ellei pelin kehittäjä itse ole täysin mokannut pelin porttausta (näitäkin valitettavasti sattuu, mutta onneksi harvoin). Konsolien ohjaintenkin toimiessa lähes suoraan. Kaikki nykypelit strategioita lukuunottamatta taitavat toimia suoraan Xbox Onen ohjaimella Windows 10:ssä ja Steamissa. Lisäksi Steamissa voi todella yksinkertaisesti käydä aktivoimassa myös DualShock 4:n. Itse käytän molempia ohjaimia tilanteesta riippuen.

Itse olen alkanut nauttia kaikenlaisesta säätämisestä, kuten pelien modaamisesta, mutta myös rautapuolesta on hauskaa ottaa kaikki mahdollinen irti. Tällä hetkellä pystynkin pelaamaan muutaman vuoden takaisella kellotetulla prossulla (fx 6300 4.7GHz, alunperin 3.5GHz), vanhalla emolla ja 16 Gb:n ram:illa sekä mid range -näyttiksellä (rx580 1440MHz, 8Gb vram) mitä tahansa nykypeliä 4k-resoluutiolla grafiikkojen ollessa ultra-asetuksilla. Ainoastaan aliasiointeja pidän yleensä 2x tai 4x, kun niiden ei tarvitse 4k-resolla olla välttämättä edes tuota 4x, puhumattakaan 8x. Myös motion blurin otan aina pois, sillä vihaan kyseistä efektiä, ja mikäli sitä ei saa pois asetuksista, niin poistan sen ini-tiedoston tai vastaavan kautta. Pelistä riippuen fps on tasaisesta 30:stä parhaillaan jopa 60:een, pyörien yleensä tasaisesti 40:ssä. Konsoleilla on onneksi tottunut tuohon 30 fps:ään, niin se ei kauheasti häiritse (tosin jo 40fps tuntuu paljon sulavammalta), varsinkaan kun online PvP -pelit eivät voisi vähempää kiinnostaa. Esim. Destiny 2:n PvE ja Forza Horizon 3 40 fps:llä ovat varsin sulavia kokemuksia verrattuna konsoleihin. Forzan saa parhaimmillaan puskurikuvakulmassa 60 fps:ään ja hieman detaljeja pudottamalla tuohon sulavuuteen pääsisi myös ohjaamokuvakulmassa, mutta tämän pelin kohdalla en viitsi tinkiä silmäkarkista. Tämä vaati tosin tuuletuksen ja ilmanvaihdon optimointia, mutta sekin oli lopulta mukava ja mielenkiintoinen prosessi, josta ei jännitystäkään puuttunut. Nyt tuo kokoonpano onkin optimoitu niin tehokkaaksi kuin vain mahdollista, sillä isompi cpu:n kellottaminen olisi vaatinut jo virtaakin sen verran paljon, etten uskaltanut ottaa riskiä. Ja tosiaan gpu on myös kellotettu muistiaan myöten.

Meinasin sortua ensin GTX 1060 6Gb -versioon, mutta onneksi tulin järkiini ja ostin tuon rx 580:n Mustan perjantain tarjouksista, sillä korkeammilla resoilla se on parempi kortti, eikä tuosta ylimääräisestä 2Gb:n vramistakaan ole haittaa.
 
Ylös Bottom